Shadow of the Tomb Raider

Medlem
Shadow of the Tomb Raider

Jag har alltid haft positiva minnen av Tomb Raider. Men jag nöjde mig med att spela första delen och sen hamnade Laras äventyr lite i skymundan. Det var först med rebooten från 2013 som mitt intresse för serien vaknade till liv igen. Både Tomb Raider från 2013 och uppföljaren Rise of the Tomb Raider är riktigt bra äventyr så jag har sett fram mot den tredje delen.

Shadow fortsätter storyn som påbörjades i de två första spelen. Du lär dig mer om Trinity, dess ursprung och organisationens nyckelfigurer. Fokus har flyttats från Lara och zoomat ut på den större konflikten med Trinity. Det är naturligt eftersom första spelet introducerade karaktären och de två uppföljarna har eskalerat konflikten. Storyn här utforskar en hel del övernaturligt, men känns inte som den svävar iväg. Den antyder det övernaturliga men lämnar samtidigt utrymme för en jordisk förklaring. Åtminstone ända fram till slutet när storyn går helt bananas. Slutstriden är dessutom riktigt tråkig.

När spelet först börjar får man direkt känslan ”mer av samma”. Det hade jag förutsett så inget jag bli besviken av. Men när man spelat lite mer inser man att Shadow har ett lite annorlunda fokus. Ett par timmar in i äventyret känns det knappt som jag skjutit någon. Det känns som mer pussel och mindre våld än de tidigare delarna. Det kanske bara är en känsla jag har, eller en fråga om pacing, men det är så jag upplever det. Striderna som förekommer är ganska bra. Variationen blir ganska stor när man lär sig några nya tekniker och innan äventyret är slut har jag bränt folk med molotovcocktails, knivhuggit dem, hissat upp oförberedda vakter i träd och skjutit en hel drös med pilbågen. Tyvärr är fienderna stendumma så att ta kål på hela kompanier med stealthattacker utan att de ens reagerar är inte speciellt svårt. Det känns också konstigt att så lite fokus läggs på striderna samtidigt som man packar spelet fullt med olika vapen och tekniker som ska hjälpa dig i strid. De områden där du behöver slåss känns dessutom mer iscensatta än alla Hollywoodfilmer jag sett. Står det en fiende och skjuter på dig kan du vara 95 procent säker på att det står en röd explosiv tunna bredvid honom.

Kontrollerna är bra. Jag har spelat större delen med mus och tangentbord. Under ett par timmar spelade jag med en Xbox-kontroll. Båda funkar bra.

Miljöerna känns inte lika öppna som i Rise. Jag känner aldrig samma utforskarlust som jag hade i Sibirien. Variationen i miljöerna känns också mindre än i Rise.

Shadow of the Tomb Raider är vad jag förväntade mig. En avslutning på trilogin utan direkt överraskningar eller nyskapande. Det är också därför min recension är kort. Det finns helt enkelt inte så mycket att säga som inte redan sagts. Det här är ett spel för alla oss som gillade de två föregångarna, men jag tycker samtidigt att det är den sämsta delen i trilogin. Shadow tar, som man säger, ett steg framåt och två tillbaka. Betyget står och svajar mellan två och tre, men landar i slutändan på en stark tvåa. Rise är en trea, och det här spelet är helt enkelt sämre på flera punkter. Gillar ni de tidigare delarna rekommenderar jag det här spelet, men ni borde vänta till nästa rea och köpa det för ett par hundralappar.

Shadow of the Tomb Raider
2
Tveksamt
+
Challenge tombs
+
Grafiken
-
På spelfronten intet nytt
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tyvärr kan jag inte säga annat än, jag håller med recensenten och recensionen. Bra spel, men sämst i trilogin, ett lite tråkigt avslut på en så fin trilogi. Tyvärr har jag nog glömt spelet när red dead redemption 2 spinner igång på min PS4, då jag inte får det till PC.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Testpilot

Jag spinner på en liknande medlemsrecension själv. Spelet är väldigt intetsägande förutom den grymt vackra grafiken.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Slutstriden är dessutom riktigt tråkig.

Håller med. Under slutstriden kändes det plötsligt som att jag spelade ett helt annat, mycket sämre spel.

Medlem

Gör Lara's äventyr mer internationellt. Ta oss till flera olika platser med olika miljöer, ge spelarna ett äventyr. Gör klättringen mer fri, gör klättring till ett pussel där spelaren själv kan välja sin egen väg till toppen, istället för enkelriktade vägar som styrs utav bestämda kameravinklar och riktmärken. Lägg dit fienden på större öppna ytor där spelaren kan leka runt och bli kreativ med sina upplåsta specialiteter. Ge Lara flera akrobatiska rörelser. Gör en bättre story.

Medlem
Smaken som baken

Ger spelet en 4 av 5. Del 2 var bäst och sen det här och till sist 1an

1
Skriv svar