Fallout 76, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Spelare / Hjälp / Guide / Frågor / Events

Tråddemonen
Testpilot
Fallout 76, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Spelare / Hjälp / Guide / Frågor / Events

Då var det dags för att återigen anlända till ytan ur en bunker. Fallouts come back låter dig återigen överleva muterade monster och radioaktiv spänning inom en nytt multiplayer spel. Många som har bett om ett nytt Fallout sedan 4an lanserades kan äntligen komma tillbaka till en ny bedrövelse.

Fallout 76 utspelar sig år 2102, 25 år efter att atombomberna har smällt och det är ditt och de andra överlevarnas uppdrag att återuppbygga ett nytt samhälle efter att världen har ödelagts.

Skapa din stackare

Spelet låter dig som de tidigare spelen skapa en karaktär inom bunkern och låter dig sedan ta till ytan. Ta en titt på videon under när FZ skapade sin karaktär.

Levels

Varje karaktär har Levels som är ett av de mest grundliga system inom rollspel i dagsläget. När din karaktär presterar som bäst med att klara av uppdrag och döda levande ting så kommer de att eventuellt uppnå en ny nivå. Max level kommer att vara level 50, men karaktärer fortsätter att belönas med perks efter level 50 för att skräddarsy sin karaktär.

SPECIAL

Special är något som många är bekanta med sen de tidigare spelen, det är inte bara ett ord inom spelet men även 7 kategorier för varje bokstav.

Strenght är styrka som påverkar karaktärens skada i närstrid och även hur mycket karaktären klarar av att bära.

Perception är perceptionen som avgör hur bra karaktären ser och hör, perception avgör hur bra man siktar med skjutvapen, hur bra man dyrkar lås och hur bra man upptäcker fiender.

Endurance är uthållighet som avgör hur bra karaktären kan ta skada, överleva i radioaktivitet och minska behovet utav mat och vatten.

Charisma är din personliga utstrålning, inom Fallout 76 så kommer Charisma att ge dig färdigheter inom buffs. Så länge du tillhör en grupp och håller dig karismatisk så kommer dina kompanjoner att uppskatta din närvaro.

Intelligence är intelligens som avgör hur smart din karaktär kommer att vara, i spelet så hjälper intelligens spelare att kunna hacka datorer, använda medicin effektivt och bygga saker.

Agility är smidighet, Agility avgör hur fort och hur länge spelaren orkar röra sig, hur fort AP (Action Points) återhämtar sig och hur bra spelaren lyckas undvika attacker och fiender.

Luck är spelarens tur, Luck ger spelare bonus i att finna extra mycket nödvändigheter som ammunition, mat, vatten och medicin.

Perks

Perks är en utav belöningarna som spelare får vid varje level. När du uppnår en ny level så kommer du att ha 7 kategorier inom SPECIAL att välja emellan, varje kategori kommer med 3 olika perks vid varje level där man får att välja en. Dessa perks är egenskaper som spelare kommer att belönas med som kan underlätta vissa saker för spelare. Det finns egenskaper som extra skada, du kan konka på mer prylar, röra dig fortare, etc.

Om du vill ta en titt på vad det finns för perks så har IGN gjort en lista med ett par nu innan release. Klicka här för att se.

Hunger och törst

En överlevare kommer inte undan lätt i en apokalyptisk värld, något man måste se efter är såklart de mest simplaste behov där resurser är få. Är man hungrig så får man leta mat som Fancy Lad snacks, är man törstig så får man dricka en Nuka Cola.

Medicin

Ifall en spelare tar skada så skall man gärna ha något som lindrar såret så snabbt som möjligt, inom Fallouts spelvärld så har en medicin vid namn Stimpak alltid varit den mest populära medicinen. Tar du skada så är det alltid bra att ha en Stimpak till hands, så samla på dig sådana för en framtida strid eller skada. Blir du förgiftad utav radioaktivitet så rekommenderas en radaway.

Material

I Fallout så är material viktigt och det finns mycket material att finna, som spelare så är det alltid bra att samla på sig material som skruvar, metaller, saker etc för att bygga vapen och modifiera dem, skapa skydd att bära för att minskad skada, eller bygga baser och annat kul för att ha ett hem eller vara kreativ.

Konstruktionsbänkar

För att skapa godsaker utav material så måste man ha bänkar med rätt kategori för det man skall bygga.

Kosmetik

När man är i en ödelagd värld bland andra spelare så kommer man att såklart vilja impa lite på de andra, inom Fallout 76 som kommer det finnas något som heter Cosmetics. Cosmetics är en affär där spelare kan köpa utseenden för att se lite finare eller häftigare ut. För att köpa Cosmetics affären så kommer något som kallas för ”Atoms” att betalas med, ”Atoms” kan spelare införskaffa genom att spela spelet och klara av vissa utföranden, annars kan man köpa ”Atoms” med riktiga pengar.

Fallout 76 kommer att släppas den 14e November, de som förbokar spelet kommer att få tillgång till BETAn som släpps den 23e Oktober till Xbox One och PS4 samt PC får vänta tills den 30e Oktober innan de kan spela BETAn.

Tråden byggs på under dagen

Medlem

älskar fallout spelen. men detta håller jag mig nog borta ifrån.

Tråddemonen
Testpilot

@UggleMannen: Hade lite samma inställning till en början, men kollade på lite gameplays och ändra min åsikt om det.

Medlem

Tips till griefing
Maxa strength och gå berserk med yxa.
Irriterande, folk dör snabbt i passive mode, 1-2 slag om dom aktiverar pvp mot dig
Det fick jag lära mig från alla Gameplay videos


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@UggleMannen: Hade lite samma inställning till en början, men kollade på lite gameplays och ändra min åsikt om det.

Du menar gameplay som visades på det sämsta sättet?
4K med sub 30 fps.

Dom kunde ha använt starkare hårdvara, t.ex. låtit folk spelat på en PC.
Då hade dom också haft chansen att välja om dom ville spela med controller eller tangentbord.

Det var riktigt cringey att se folk som inte kunde skjuta med controller, som slutade med att dom använde vats hela tiden.
Man behöver tydligen inte heller sikta på fienden med vats aktiverat, så länge den är synlig på skärmen så har du en chans att träffa.

Riktigt dåligt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Samma motor som senaste spelet?


signatur

Niet.

Tråddemonen
Testpilot

@Godofcheese: Handlar om spelupplevelsen och vad man gör i spelet. Har själv spelat lågbudget spel som har varit otroligt underhållande pga innehållet, inte spelsystemet.

Inaktiv

@Godofcheese: Det flesta om inte alla gameplay videos på tuben är hemska. Visst, det ger en fingervisning men i mitt tycke gick de knappt att titta på. Är fortfarande intresserad av spelet men inte bästa reklamen det där.

Håller med om att en mustig PC med respektabel FOV hade varit mumma för en PC spelare iom att vi sitter närmare skärmen. Annars gör det nog inte lika mycket. Kanske är smartare att titta på dessa gameplays på TVn?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Godofcheese: Det flesta om inte alla gameplay videos på tuben är hemska. Visst, det ger en fingervisning men i mitt tycke gick de knappt att titta på. Är fortfarande intresserad av spelet men inte bästa reklamen det där.

Håller med om att en mustig PC med respektabel FOV hade varit mumma för en PC spelare iom att vi sitter närmare skärmen. Annars gör det nog inte lika mycket. Kanske är smartare att titta på dessa gameplays på TVn?

Mjae.... är videon 60 fps, och det är inspelat i 60 fps så kommer det se bra ut på youtube.

FPS spelar lika mycket roll om du spelar på din tv, eller har du den inställd på 30hz?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Tråddemonen
Testpilot

@Theade: Yes det är samma motor. Creation engine some i TES och alla fallout spelen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creation_Engine

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Theade: Yes det är samma motor. Creation engine some i TES och alla fallout spelen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creation_Engine

Morrowind, Oblivion och Fallout 3 använder Gamebryo.
Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76 använder varsin ny generation av Creation Engine, det är en del ganska väsentliga skillnader mellan dem så det är inte helt korrekt att kalla det samma motor.

Multiplayer har man jobbat på sedan Fallout 4, vilket man kan se på hur syntaxen för spelaren ändrades i konsollen men det verkar vara först när Conan Exiles kom som man fick en idé om hur man kunde använda detta praktiskt.

Skägg.
10 Chambers

Så, vad tyckte alla om betan? Hann inte spela själv och av det jag har läst var det mest negativt. Några ljuspunkter?


signatur
Medlem

har spelat båda B.E.T.A Dagarna nu och har verkligen tyckt om det, känns som ett fallout spel dock lite tomt utan riktigt Npc karaktärer, Man måste reparera vapnen ganska ofta "ganska lite för ofta " dock så är det ett trevligt att ha något liknade som de igen vilket gör att man behöver leta efter material för att laga sakerna samt för att uppgradera sitt eget, vapen,
Serverna har fungerat klockrent dock efter 8 timmar i torsdags så kände man att det började bli lite laggit med ping och liknade, har inte haft några fps problem haft 60 + hela tiden på ultra settnings. har mött på flera buggar, samt quests som inte går att göra klart men i sin helhet så gillar jag spelet

Tråddemonen
Testpilot

@Mackan4762: Hur funkade PVPn i spelet? Var det något du hann uppleva?

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Mackan4762: Hur funkade PVPn i spelet? Var det något du hann uppleva?

upplevde inte så mycket PVP dock så är det så länge inte du skjuter tillbaka på den som skjuter på dig så förlorar du minimalt HP, och han måste göra skada på dom andra i gruppen för att dom ska göra riktig skada på honom också

Tråddemonen
Testpilot

@Mackan4762: Låter lite som gott och ont i det hela. Ser det som bra då det kan vara många som försöker ha ihjäl nybörjare, men det är ju lite trist att det knappt uppstår firefights mellan spelare.

Medlem

Vad jag tycker?

1. Grafik
Under all kritik, knappt några inställningar in-game.

2. Buggar.
Lås upp frameraten och spring fortare än en migrant mot gränsen till USA.

3. Borttagning av NPC's.
Vems var idén att plocka bort det som gör fallout till fallout? Om det var det där trollet som kommer ut på scenen och alla jublar som om han vore nån sorts gud. (Ursäkta, det ringer på dörren) tillbaka, ursäkta. Det var polisen, de undrar om de kan få arrestera Todd Howard för brott mot mänskligheten.

4. Ett riktigt uruselt spel, borde inte släppas på minst 1 år till.
Och lägg till npc's. Innan jag plöjer ner mig i 100kg choklad och rullar över Bethesda

Avstängd

Kan inte ens se detta som ett riktigt Fallout.

Medlem

Tyckte betan var bra iaf. Kändes som fallout 4 fast med mycket bättre miljö.

Skadan är väldigt minimal i pvp:n om motståndaren inte är med på det. Om man skjuter på en spelare så gör man kanske bara 10% av skadan som man annars skulle ha gjort.
Sen om man dödar en oskyldig spelare, så förlorar inte spelaren någonting. Han som dödar blir märkt på kartan som murderer och alla kan döda honom om dom vill med normal skada. Han ser inte heller dom andra spelarna på kartan, men alla ser honom.

Spelet känns mer som en COOP spel, finns vissa områden där det kryllar av fiender. Så det krävs nästan att man spelar i grupp på dom ställena. Finns olika zoner i spelet som har andra lvls på fienderna.

Om man gillar Fallout 3, NV och 4. Så gillar man nog detta. NPCerna som jag träffade i spelet var robotar. Verkar som att alla människor har blivit dödade av dom flygande demon sakerna för det ligger förkolnade människor överallt.

Raiders finns fast dom är scorched worshipper, ghouls med gröna kristaller på sig. Troligen dom som slåss för demon sakerna som kallas för scorched beasts.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Såg ut som någon moddat in Fallout 4-features i Fallout 3. Verkligen horribelt och sämre än mina redan låga förväntningar.

Spelet ville inte bo på min hårddisk


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kommer fortfarande ihåg en tv med extra snabb hz? Jag hade ett kort tag. Var värdelös med ps4an gick inte att se film eller spela spel på den. Den liksom vågade fram ibland för snabb och inbland som ett snabbt hack. Viste inte vad jag skulle göra så jag köpte en ny billigare och den var perfekt. Föräldrarna fick den jag inte kunde spela på och dom blev glada för dom hade ärft en rätt dålig plat tv tidigare. Så nu kunde dom se tv på en lite bättre skärm. Apropå det så har jag själv inte tittat på vanliga tv program på över 2 år.....

Medlem

Ser fram emot vilka moddar Fallout 4 får baserat på de bra saker som FO76 har...

Medlem

Har inte läst en kommentar eller förhandstitt än men mina största frågor är, hur är spelmekanismen? Fortarande (tryck på en knapp så blir det slowmotion)? Hur är grafiken och animationerna? Fortfarande lika som fallout 3?

Medlem

Kanske skulle de göra så att det går att spela Fallout 4 först, startar ju inte på min PC eller på min Xbox one S eller Xbox one X.

Medlem

Jag trodde att detta skulle vara te.x som Dying light. Att man kan köra solo, och om man vill så kan man köra co-op tillsammans. Sen att det inte finns några Npc:s begränsar verkligen spelupplevelsen tycker jag, det känns verkligen dött. Sen var det även väldigt segt. i5-2500k (4,3ghz), 24gbram samt gtx 980 och jag fick köra på Medium för att det skulle flyta i 1080p. Det kommer säkerligen bli mer optimerat i framtiden, men det gav inget bra intryck,

Medlem
Skrivet av Ahris:

Morrowind, Oblivion och Fallout 3 använder Gamebryo.
Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76 använder varsin ny generation av Creation Engine, det är en del ganska väsentliga skillnader mellan dem så det är inte helt korrekt att kalla det samma motor.

Alla de där spelen är baserade på Gamebryo. Creation Engine är en fork av Gamebryo samt Bethesdas egna lager som de byggt ovanpå den motorn baserat på kod från Morrowind, Oblivion och Fallout 3. Denna fork gjordes på Fallout 3-kodbasen. Så man kan lungt säga att alla spel är baserade på samma motor men i olika versioner bara att de valde att sätta ett eget namn på motorn efter de gjorde en fork från Gamebryo.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du menar gameplay som visades på det sämsta sättet?
4K med sub 30 fps.

Dom kunde ha använt starkare hårdvara, t.ex. låtit folk spelat på en PC.
Då hade dom också haft chansen att välja om dom ville spela med controller eller tangentbord.

Det var riktigt cringey att se folk som inte kunde skjuta med controller, som slutade med att dom använde vats hela tiden.
Man behöver tydligen inte heller sikta på fienden med vats aktiverat, så länge den är synlig på skärmen så har du en chans att träffa.

Riktigt dåligt

Bethesda utvecklar för konsoll först, PC efteråt sedan Morrowind (Vars konsollförsäljning räddade företaget från en säker undergång); Det fanns alltså ingen version för PC. Att folk sedan inte klarar av kontrollerna är inte relevant, de har ju själva valt att spela alfan/betan fullt medvetna om att det handlar om konsollversionen.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Bethesda utvecklar för konsoll först, PC efteråt sedan Morrowind (Vars konsollförsäljning räddade företaget från en säker undergång); Det fanns alltså ingen version för PC. Att folk sedan inte klarar av kontrollerna är inte relevant, de har ju själva valt att spela alfan/betan fullt medvetna om att det handlar om konsollversionen.

Wrong.
Dom som vart inbjudna till den stängda alfan/betan fick veta på plats att det skulle bli xbox som dom skulle spela på.

och sen när det kom till morrowind .... PC versionen släpptes i maj 2002 medans xbox versionen släpptes i juni samma år.
dock europa versionen av morrowind till xbox släpptes sent under november.

Sen var det ubisoft som räddade morrowind, dom skötte också översättning och portning.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Gillar fallout, inte spelat detta men efter fallout 4 behöver serien utvecklas rejält/rullas om.
Speömotor ja rubbet känns som måste göras om.
Fallout 76 känns som ett snesteg och känner absolut noll sug att ens prova


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar