Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem
Skrivet av Zontos:

Undrar om Cyberpunk-tråden kommer gå om detta. Det verkar som att spelet lever upp till sin hype något.

Det vet man aldrig men känns spontant att rdr2 är för en mer bredare publik än cyberpunk, gäller nog även på FZ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ibland går det så dåligt i shootout att det känns som att de andra har aimbot. Men jag kan vara så dålig helt enkelt. Sen verkar de flesta om de får välja köra med Winchester Repeater och alltid pricka mitt huvud. Nåja, man får pengar ändå även om man inte placerar sig i toppen.

Sen har väl folk kanske olika mycket liv baserat på level? Fanns några roliga spelsätt där dock.

Medlem

@ribcage Nu kan jag vara ute på svammeldjupt vatten men jag tror jag hört att kör man med controller så finns det aimassist under options.
Kör du med mus och keyboard så är det manuell aim.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet man aldrig men känns spontant att rdr2 är för en mer bredare publik än cyberpunk, gäller nog även på FZ

Det är möjligt att det är så men RDR2 känns lite smalt det med. Men det är nog dom som gillar högt tempo som gillar Cyberpunk i vilket fall som helst.

Tänk om det kommer ett westworld-liknande spel? Har ej sett serien mer än ett avsnitt förvisso.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ibland går det så dåligt i shootout att det känns som att de andra har aimbot. Men jag kan vara så dålig helt enkelt. Sen verkar de flesta om de får välja köra med Winchester Repeater och alltid pricka mitt huvud. Nåja, man får pengar ändå även om man inte placerar sig i toppen.

Sen har väl folk kanske olika mycket liv baserat på level? Fanns några roliga spelsätt där dock.

Nu var det flera månader sedan jag slutade spela online-delen, men då var det tre vapen som var vanliga: pilbåge (hög skada, stealth, men kan vara svårt att vänja sig vid), repeater med mycket ammo samt hagelbrakare för instakill på nära avstånd (t.ex. om man får griefers på sig när man rider runt i öppna världen).

Lasso och slänga upp folk på barbänken i Valentine har nog de flesta råkat ut för också. Onlinedelen var väl inte direkt immersive, om man säger så.

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

@ribcage Nu kan jag vara ute på svammeldjupt vatten men jag tror jag hört att kör man med controller så finns det aimassist under options.
Kör du med mus och keyboard så är det manuell aim.

Jo, även jag har aim assist men känns som att de alltid prickar huvudet direkt. Får väl öva mer helt enkelt. Eller så får jag skylla på lag.

Medlem

Har nu klarat ut spelet.
Trodde det skulle bli som i 1an att man avslutade och det blev Red Dead Redemption

Nåja det var kul att avsluta som John. Man har endå spelat så mycket av 1an så det kändes som det var igår


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har nu klarat ut spelet.
Trodde det skulle bli som i 1an att man avslutade och det blev Red Dead Redemption

Nåja det var kul att avsluta som John. Man har endå spelat så mycket av 1an så det kändes som det var igår

Fett!!!

Bra spel att spela om två gånger, blev du god eller ond?

-

Jag vill inte jämföra egentligen men hur många timmar körde ni på RDR2?

Medlem
Skrivet av Zontos:

Fett!!!

Bra spel att spela om två gånger, blev du god eller ond?

-

Jag vill inte jämföra egentligen men hur många timmar körde ni på RDR2?

Jag vet inte men innan jag tog en "paus" i spelet så gick jag bärsärk så var nog mer ond än god iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte men innan jag tog en "paus" i spelet så gick jag bärsärk så var nog mer ond än god iaf

Okey

Medlem

Varför jämför folk cyberpunk med RDR2/GTA5? Rätt olika spel. Men rockstar gör ju mer levande värld dock

Jag tyckte också att det kunde vara lite gta i framtiden men trodde inte folk skulle jämföra så mycket.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Varför jämför folk cyberpunk med RDR2/GTA5? Rätt olika spel. Men rockstar gör ju mer levande värld dock

Jag tyckte också att det kunde vara lite gta i framtiden men trodde inte folk skulle jämföra så mycket.

Inte i den här tråden väll?
Folk jämför, för att dom tror felaktigt att cyberpunk är "GTA i framtiden/Cyberpunk miljö" typ av spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

De jämförelserna jag sätt handlar väl hurvida Cyberpunk är lika levande som GTA5 och RDR2, vilket jag tycker är rimligt att jämföra, de har lite med varandra att göra men båda är open world spel och då är hur levande världen är väldigt viktigt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jokobib_Bob:

De jämförelserna jag sätt handlar väl hurvida Cyberpunk är lika levande som GTA5 och RDR2, vilket jag tycker är rimligt att jämföra, de har lite med varandra att göra men båda är open world spel och då är hur levande världen är väldigt viktigt.

Det är ju dock klart lättare att skapa "levande" världar i actionspel som RDR 2 än i RPG:n. Det finns inte alls samma spelmekaniska synergi och balansering att ta hänsyn till i form av exempelvis loot och levels.

De enda rollspelen som verkligen försöker utmana vad gäller denna aspekt är ju Bethesdas titlar, men då är istället skalan problemet - dvs att spelet blir mer småskaligt. Inte direkt vad gäller landarea, men däremot vad gäller interaktiva aspekter i form av i första hand NPC:er. Det folkmyller som man ser i titlar av Rockstar (eller för all del CD Projekt) hade ju aldrig funkat i Elder Scrolls eller Fallout.

Det som istället är standard i RPG:n är att man kompromissar med hubbar och kulisser, där man å ena sidan har dungeon-nivåer där man slåss mot fiender och å andra sidan har statiska, mer "fredliga" områden där man interagerar med NPC:er. Oftast glesbefolkade (rent praktiskt dvs i form av antalet NPC:er, inte loremässigt) områden där folk gör samma saker och i allmänhet återfinns på samma kvadratmeter varje gång man kommer dit.

Till RPG:n som gör detta kan vi räkna typ samtliga isometriska RPG:n av den gamla skolan, liksom Kotor, Mass Effect, Dragon Age, Pathfinder, Shadowrun osv osv. Ja, snudd på alla RPG:n. Det är även dessa Cyberpunk rimligen bör jämföras med, och inte med RDR 2 eller andra spel i helt andra genrer. Värda att nämnas i sammanhanget är även Larian som med sina titlar (Divinity-spelen och Baldur's Gate 3) försöker göra något som liknar det Bethesda gör - levande världar med extremt fokus på interaktivitet; och med samma hållhake i form av småskalighet.

EDIT: Eh, blev lite väl off topic kanske.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är ju dock klart lättare att skapa "levande" världar i actionspel som RDR 2 än i RPG:n. Det finns inte alls samma spelmekaniska synergi och balansering att ta hänsyn till i form av exempelvis loot och levels.

De enda rollspelen som verkligen försöker utmana vad gäller denna aspekt är ju Bethesdas titlar, men då är istället skalan problemet - dvs att spelet blir mer småskaligt. Inte direkt vad gäller landarea, men däremot vad gäller interaktiva aspekter i form av i första hand NPC:er. Det folkmyller som man ser i titlar av Rockstar (eller för all del CD Projekt) hade ju aldrig funkat i Elder Scrolls eller Fallout.

Det som istället är standard i RPG:n är att man kompromissar med hubbar och kulisser, där man å ena sidan har dungeon-nivåer där man slåss mot fiender och å andra sidan har statiska, mer "fredliga" områden där man interagerar med NPC:er. Oftast glesbefolkade (rent praktiskt dvs i form av antalet NPC:er, inte loremässigt) områden där folk gör samma saker och i allmänhet återfinns på samma kvadratmeter varje gång man kommer dit.

Till RPG:n som gör detta kan vi räkna typ samtliga isometriska RPG:n av den gamla skolan, liksom Kotor, Mass Effect, Dragon Age, Pathfinder, Divinity-spelen, Baldur's Gate 3, Shadowrun osv osv. Ja, snudd på alla RPG:n. Det är även dessa Cyberpunk rimligen bör jämföras med, och inte med RDR 2 eller andra spel i helt andra genrer.

Jag köper det, men jag kan inte säga att det är särskilt mycket bättre när det gäller inlevelse än de titlar du nämner, trots detta uppskattar jag spelet väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

De jämförelserna jag sätt handlar väl hurvida Cyberpunk är lika levande som GTA5 och RDR2, vilket jag tycker är rimligt att jämföra, de har lite med varandra att göra men båda är open world spel och då är hur levande världen är väldigt viktigt.

Skrivet av Sisyr:

Det är ju dock klart lättare att skapa "levande" världar i actionspel som RDR 2 än i RPG:n. Det finns inte alls samma spelmekaniska synergi och balansering att ta hänsyn till i form av exempelvis loot och levels.

De enda rollspelen som verkligen försöker utmana vad gäller denna aspekt är ju Bethesdas titlar, men då är istället skalan problemet - dvs att spelet blir mer småskaligt. Inte direkt vad gäller landarea, men däremot vad gäller interaktiva aspekter i form av i första hand NPC:er. Det folkmyller som man ser i titlar av Rockstar (eller för all del CD Projekt) hade ju aldrig funkat i Elder Scrolls eller Fallout.

Det som istället är standard i RPG:n är att man kompromissar med hubbar och kulisser, där man å ena sidan har dungeon-nivåer där man slåss mot fiender och å andra sidan har statiska, mer "fredliga" områden där man interagerar med NPC:er. Oftast glesbefolkade (rent praktiskt dvs i form av antalet NPC:er, inte loremässigt) områden där folk gör samma saker och i allmänhet återfinns på samma kvadratmeter varje gång man kommer dit.

Till RPG:n som gör detta kan vi räkna typ samtliga isometriska RPG:n av den gamla skolan, liksom Kotor, Mass Effect, Dragon Age, Pathfinder, Shadowrun osv osv. Ja, snudd på alla RPG:n. Det är även dessa Cyberpunk rimligen bör jämföras med, och inte med RDR 2 eller andra spel i helt andra genrer. Värda att nämnas i sammanhanget är även Larian som med sina titlar (Divinity-spelen och Baldur's Gate 3) försöker göra något som liknar det Bethesda gör - levande världar med extremt fokus på interaktivitet; och med samma hållhake i form av småskalighet.

Håller med er båda och jag spelar aldrig RPG-spel heller. Men jag upplever att folk förväntar sig att man ska göra som man får göra i GTA osv. Men jag märker ju åt andra sidan att det är stora skillnader i spelen.

Medlem

Startade upp Rdr2 på Series X igår kväll. Senaste sparfilen var typ sommaren 2019. Har haft mycket emellan, och inte varit sugen på några större spel.

Tror inte att Rdr2 är optimerat för Series X ännu förutom One x optimeringen, men blev påmind om vilket snyggt spel det är. Folk pratar om vilket spel som ska köras på nya generationen för att utnyttja den nya prestandan, och jag har gått igenom en hel del av dom spelen men kan ärligt säga att Rdr2 gav mest "wow" effekt. Hade glömt bort hur snyggt det var helt enkelt.

Vet ju iofs inte heller om dom har släppt några nya patchar till spelet under året som gått? kändes som Hdr-funktionen var förbättrad bland annat.

Just grafiken/miljö/ljud gör så mycket för helheten, och det känns som inget Openworld-spel kommer slå detta på ett bra tag.

Medlem

Nu har jag spelat igenom Cyberpunk2077. Jag gillade Cyberpunk men RDR2 är fortfarande det bättre av de två när det kommer till storymode. För min del tror jag mycket hänger på röstskådespelarna.
Arthur var mycket mer närvarande och påtaglig i min spelvärld (fantasi) än vad V i cyberpunk lyckas med.

Jag är nyfiken på hur ni andra som spelat igenom båda känner när det kommer till hur mycket spelen lyckats få er att bli en del av spelvärlden?

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Nu har jag spelat igenom Cyberpunk2077. Jag gillade Cyberpunk men RDR2 är fortfarande det bättre av de två när det kommer till storymode. För min del tror jag mycket hänger på röstskådespelarna.
Arthur var mycket mer närvarande och påtaglig i min spelvärld (fantasi) än vad V i cyberpunk lyckas med.

Jag är nyfiken på hur ni andra som spelat igenom båda känner när det kommer till hur mycket spelen lyckats få er att bli en del av spelvärlden?

Nu har jag fastnat på andra uppdraget som corpo (eller hur man nu ska räkna uppdragen, det var som jag spelade två samtidigt och flummade omkring) men jag får en känsla av att spelen är helt olika i uppdragen. RDR2 (och gta-serien) verkar ha mer raka rör i sina uppdrag, lite saker ska man tänka ut själv och hitta sina lösningar. Medans man i Cyberpunk 2077 så måste man hitta dom själv annars envisas du med att dö varje gång. För mig är Cyberpunk lite rörigt med alla detaljer men jag kommer nog in i det och min synnedsättning gör det inte enklare heller.

Jag gillar också det här med att man ska hitta sina lösningar, i ett uppdrag i början (corpo) så löste jag det genom att smyga och det var också den typen av uppdragen jag gillade mest när jag spelade RDR2. Så än ger jag inte upp när det gäller Cyberpunk Efter den senaste patchen så verkade de flesta av buggarna vara bortblåsta också. En grej som jag tycker spelet borde ha är att man kan hoppa över checkpoints och lite bättre autosikte.

Avstängd

Har återupptagit rdr 2 igen eftersom valhalla var så dåligt spel. Så sitter på min häst igen och känner mig hemma!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Har återupptagit rdr 2 igen eftersom valhalla var så dåligt spel. Så sitter på min häst igen och känner mig hemma!

Så du rånar banker och jagas av sheriffer på självaste julafton?

Jag har köpt GTA4 + DLC (även gta3, vc o sa) och har tänkt köra storyn på fyran åtminstone. Nu framstår jag som gta-nörd men visst. (Köpte på rea).

Medlem

VI SER TILL ATT RDR2 VINNER! Nej skoja bara, intressant tråd ändå.

https://www.fz.se/forum/trad/442798-vad-gor-ett-spel-episkt-r...

Medlem
Skrivet av Zontos:

Så du rånar banker och jagas av sheriffer på självaste julafton?

Jag har köpt GTA4 + DLC (även gta3, vc o sa) och har tänkt köra storyn på fyran åtminstone. Nu framstår jag som gta-nörd men visst. (Köpte på rea).

Gjorde samma sak nu när det var så billigt, började spela Vice City men det märks att det inte är från detta årtionde. Väntar bara på att RDR2 ska gå för under 300 kr för att jag ska köpa det igen.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Gjorde samma sak nu när det var så billigt, började spela Vice City men det märks att det inte är från detta årtionde. Väntar bara på att RDR2 ska gå för under 300 kr för att jag ska köpa det igen.

Ja eller hur! Jag blev förvånad hur liten kartan till San Andreas var också, vad hade jag väntat mig egentligen? Jag ska köra storyn på GTA4 hade jag tänkt. RDR1 vore faktiskt lite kul att testa igen om något.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Ja eller hur! Jag blev förvånad hur liten kartan till San Andreas var också, vad hade jag väntat mig egentligen? Jag ska köra storyn på GTA4 hade jag tänkt. RDR1 vore faktiskt lite kul att testa igen om något.

Kartan i san Andreas kändes gigantisk när spelet kom vill jag minnas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nizze Najs:

Nu har jag spelat igenom Cyberpunk2077. Jag gillade Cyberpunk men RDR2 är fortfarande det bättre av de två när det kommer till storymode. För min del tror jag mycket hänger på röstskådespelarna.
Arthur var mycket mer närvarande och påtaglig i min spelvärld (fantasi) än vad V i cyberpunk lyckas med.

Jag är nyfiken på hur ni andra som spelat igenom båda känner när det kommer till hur mycket spelen lyckats få er att bli en del av spelvärlden?

Tycker Cyberpunk är milsvida bättre vad gäller "storymode", medan RDR 2 är bättre på nästan alla andra punkter. Överlag håller jag därmed RDR 2 klart högre, inklusive röstskådespelet (Rockstar är ju alltid i framkant vad gäller detta, kan jag tycka). Om något år eller två när Cyberpunk är färdigt så kanske det är jämnare.

Angående din fråga så är det väl mer eller mindre noll och ingen som tycker annat än att RDR 2 gör det bättre? Det är ju framför allt vad gäller just att få spelaren att "bli en del av spelvärlden" som Cyberpunk fallerar, medan det istället är en av RDR 2:s främsta styrkor. Och vad gäller mig personligen så finns det inget annat spel jag spenderat så mycket tid med att rida runt och göra ingenting än RDR 2, bara för att spelvärlden är så indragande.

Medlem

Alltså va? Inget inlägg sedan förra året?!

Skoja, hittade soundtrack till RDR2 på spotify: https://open.spotify.com/track/2oBOaqeWSenwf7M6bJyR1A?si=92tZ...

Medlem

Är det några som är aktiva i Red Dead Online här? Eller syftar denna tråd mer till singelspelarna?
Kanske en ny RDO-exklusiv tråd, om inte annat? Hittade ingen när jag sökte.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Är det några som är aktiva i Red Dead Online här? Eller syftar denna tråd mer till singelspelarna?
Kanske en ny RDO-exklusiv tråd, om inte annat? Hittade ingen när jag sökte.

Jag kör det på Xbox. Spelar enbart online.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av smuts:

Är det några som är aktiva i Red Dead Online här? Eller syftar denna tråd mer till singelspelarna?
Kanske en ny RDO-exklusiv tråd, om inte annat? Hittade ingen när jag sökte.

Här går fint! Alltid roligt att se den här tråden spritta till liv lite.

Spelar inte mycket, men lite online blir det då o då.


signatur

Jump in.

Skriv svar