Red Dead Redemption 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Nu närmar det sig verklighet för att skaffa ny dator så jag kan "återuppleva" RDR2 i full blom (inte bloom).
Önskar jag kunde återställa mig också till att få uppleva den för första gången igen också.

En jäkligt irriterande sak med att skaffa ny dator är dock utbudet......att ha saker att välja på är en bra sak, men att ha 32 saker att välja på och det endast skiljer ett "x" "ti" "fi" "g" eller något annan sak mellan dem gör mig gråtfärdig.

Vem kom på att 35 varianter på grafikkort/DDR minne/moderkort osv osv var av godo? Vad hände med ett simpelt "bra, bättre bäst"?
Tur det finns kloka människor på sweklockers som har orken att sätta sig in i allt onödigt vetande

Jag lyckas aldrig förstå hur man ska fixa en bra dator, för det känns som att när man köper en dator så är grafikkortet redan ”för gammal” efter några månader… men jag köper laptop också. Har en Asus som ska vara gamer-laptop men så verkar jag ändå ha för då MB ram för alla spel 🧐

Testpilot

Efter att ha levt som Arthur Morgan i över hundra timmar senaste månaden ungefär är jag äntligen klar med storyn! Jag hade höga förväntningar redan innan men spelet levererade nog allra bäst i de bitarna som jag inte hade någon förväntan kring.

Det är roliga uppdrag och att skjuta bad guys tröttnar man aldrig på, men sådana småsaker som greet/antagonize systemet och framförallt att du kan studera alla djur var två spelmekaniska saker som jag aldrig tröttnade på. Spelet säger att jag har 87% klart och får väl se om jag når 100 men de har gjort hela världen till en levande och någorlunda fungerande värld, vilket nog är mest imponerande av allt. På PC med ultra, RTX och allt vad det är så ser det fantastiskt vackert ut med.

Nedan kommer lite mer kring story och framtid så sätter på spoiler tagg:

Först var jag lite ledsen över att Arthur dog eftersom jag hade velat tillbringa mer tid med honom, men samtidigt tycker jag spelet lär en lite om livets förgänglighet och hur skört det kan vara. Framförallt om du är en outlaw på 18-1900 tal. Det var också väldigt vemodigt hur pass tidigt man inser att han är sjuk och hur det bara går utför efter det. Samtidigt måste livet gå vidare och att han hjälpte John och hans familj var väldigt fint. Fick lite flashbacks till hur Aeirth dör i Final Fantasy 7, det är något som vi alla behöver acceptera i livet att döden finns där.

Lojaliteten och kärleken till Arthur var det som drev mig upp mot bergen och mot Micah i sista uppdraget. Det kändes dock som en lättnad när Dutch lite oväntat sköt honom, jag precis som John, kände mig klar med onödigt dödande. Även om vi vet att John kommer behöva döda, snart igen. Nu vet vi i alla fall att han och Abigail fick några lyckliga år. Det var även väldigt kul att tillsammans med Uncle och Charles bygga huset, till tonerna av väldigt bra musik.

Undra vad vi får se i RDR 3? För det lär väl komma någon dag. Kanske att man spelar som Charles? Han är ju 100% good guy egentligen och kanske något som händer som tvingar honom till att återgå till outlaw livet. Eller varför inte Sadie, hon var riktigt bad ass. Jack är också en möjlighet men då är vi inne på första världskriget och 1920-tal i princip, kanske blir för modernt? Gäller väl för de övriga två med.

Är det någon som har fått 100% i spelet förresten? Vissa saker är ju omöjliga att hitta på egen hand, som dinosaurie ben.

Medlem

@mutumba jag försökte mig på 100% men gav upp.
Det finns "för mycket" av allt för att jag ska orka.
Jag vet inte hur det är med dinosauriebenen men med vissa djur behöver man inte täcka in alla för att nå 100%.

Testpilot
Skrivet av Nizze Najs:

@mutumba jag försökte mig på 100% men gav upp.
Det finns "för mycket" av allt för att jag ska orka.
Jag vet inte hur det är med dinosauriebenen men med vissa djur behöver man inte täcka in alla för att nå 100%.

Jo, det kommer troligen bli så för mig med. Framförallt om det krävs guldmedaljer i alla uppdrag, det är jag inte pepp på. Tycker dock det är riktigt kul att hitta alla djur och jag har ungefär tjugotalet kvar så kommer hitta resterande. Finns ju bra guider för allt.

Sedan blir det att utforska online läget också även om jag nog kommer pausa och spela annat en tid innan dess.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Spelet säger att jag har 87% klart och får väl se om jag når 100.

...

Är det någon som har fått 100% i spelet förresten? Vissa saker är ju omöjliga att hitta på egen hand, som dinosaurie ben.

Jag gjorde ett försök men fick bara ihop 97 %. De sista tre procenten krävde en del multiplayer vilket jag inte orkade med samt några achievements som kändes väldigt jobbiga vilket jag inte heller ville lägga massa tid på, så jag föll på målsnöret kan man säga.

Medlem

Har för mig att man inte får något alls om man får 100%, så jag har aldrig ens velat försöka. Om det hade varit värt (och sluppit onlinedelen) så hade jag självklart testat det. Dinosarie-delen har jag aldrig letat efter, det finns saker jag inte har gjort än trots jag spelat spelet så mycket... Typ hittat vampyren och seriemördaren.

Testpilot
Skrivet av Nemo:

Jag gjorde ett försök men fick bara ihop 97 %. De sista tre procenten krävde en del multiplayer vilket jag inte orkade med samt några achievements som kändes väldigt jobbiga vilket jag inte heller ville lägga massa tid på, så jag föll på målsnöret kan man säga.

Aha, jag syftar på Best in the West achivement, kraven finns bland annat här: https://www.xboxachievements.com/game/red-dead-redemption-2/a... ser ingenting om online delen där? Såg även att guldmedaljer i storyuppdrag inte krävs för just den, så då kanske chansen finns trots allt...

Skrivet av Zontos:

Har för mig att man inte får något alls om man får 100%, så jag har aldrig ens velat försöka. Om det hade varit värt (och sluppit onlinedelen) så hade jag självklart testat det. Dinosarie-delen har jag aldrig letat efter, det finns saker jag inte har gjort än trots jag spelat spelet så mycket... Typ hittat vampyren och seriemördaren.

Det finns en liten belöning:

Googlade mig till att man får en sekvens med John vid Arthurs grav, har dock ej sett videon. Sedan kanske det finns något mer som jag kan ha missat.

Just dinosaurieben och den typen av saker är rätt enkla. Bara köra med en guide och rida från plats till plats. Sätt på en podcast eller något medan man gör det.

Med 100% syftar jag alltså på Best in the west achivement och inte samtliga achivements för där finns det ett gäng som gäller för just online.

Medlem

Nu har jag läst något riktigt lovande. Enligt rykte jobbas det på Read dead redemtion 3 !! En person har enligt uppgifter till Gamereactor jobbat i två år på en uppföljare. Så hoppet är inte över än. Vad som stämmer får väl Rockstar förklara förhoppningsvis snart. Är det sant lär det väl vara ganska många som hittills har försetts med munkavle.

Edit: Den nyheten försvann väldigt fort hos Gamereactor. Hittar inget spår av den ens längre. Ja,ja hoppas ok fantisera får man ju göra iaf.

Edit 2. Nu hittade jag artikeln igen. Dock är det en "nyhet" från november 2021. Tänk vad mycket konstigt man råkar hitta här och där när man bara slösurfar. Skit också, jag vill ju så gärna att det skall vara sant. 😕

Medlem
Skrivet av Över45:

Nu har jag läst något riktigt lovande. Enligt rykte jobbas det på Read dead redemtion 3 !! En person har enligt uppgifter till Gamereactor jobbat i två år på en uppföljare. Så hoppet är inte över än. Vad som stämmer får väl Rockstar förklara förhoppningsvis snart. Är det sant lär det väl vara ganska många som hittills har försetts med munkavle.

Edit: Den nyheten försvann väldigt fort hos Gamereactor. Hittar inget spår av den ens längre. Ja,ja hoppas ok fantisera får man ju göra iaf.

Edit 2. Nu hittade jag artikeln igen. Dock är det en "nyhet" från november 2021. Tänk vad mycket konstigt man råkar hitta här och där när man bara slösurfar. Skit också, jag vill ju så gärna att det skall vara sant. 😕

Det är som Dutch skulle ha sagt: "You Have Got To Keep Faith!" 😁

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är som Dutch skulle ha sagt: "You Have Got To Keep Faith!" 😁

Absolut, he he.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Aha, jag syftar på Best in the West achivement, kraven finns bland annat här: https://www.xboxachievements.com/game/red-dead-redemption-2/a... ser ingenting om online delen där? Såg även att guldmedaljer i storyuppdrag inte krävs för just den, så då kanske chansen finns trots allt...

Det finns en liten belöning:

Googlade mig till att man får en sekvens med John vid Arthurs grav, har dock ej sett videon. Sedan kanske det finns något mer som jag kan ha missat.

Just dinosaurieben och den typen av saker är rätt enkla. Bara köra med en guide och rida från plats till plats. Sätt på en podcast eller något medan man gör det.

Med 100% syftar jag alltså på Best in the west achivement och inte samtliga achivements för där finns det ett gäng som gäller för just online.

Ja det har jag förstått, men det känns mest som en klapp på axeln. Vet faktiskt vad jag vill förvänta mig till att få 100% ...

Medlem
Skrivet av Zontos:

Ja det har jag förstått, men det känns mest som en klapp på axeln. Vet faktiskt vad jag vill förvänta mig till att få 100% ...

Eftersom "Gamereactor" har lovat en uppgradering till PS5/XBX behöver du ju inte köra 100% nu. Vänta till uppgraderingen.

Sen är det ju bara att vänta på fortsättningen till de nya konsollerna. Något som "Gamereactor" också har lovat.

Tänk vad duktiga de är på Gamereactor, de sitter med spåkulor hela bunten.

Medlem
Skrivet av Över45:

Eftersom "Gamereactor" har lovat en uppgradering till PS5/XBX behöver du ju inte köra 100% nu. Vänta till uppgraderingen.

Sen är det ju bara att vänta på fortsättningen till de nya konsollerna. Något som "Gamereactor" också har lovat.

Tänk vad duktiga de är på Gamereactor, de sitter med spåkulor hela bunten.

Jag är skeptisk, det blir säkert en grafikuppdatering som det kommer bli till GTA5. RDR2 kunde inte min bror ladda ned till sin PS5 fast man ska kunna göra det om man köpt till PS4 och det var märkligt. Är alltid skeptisk har jag märkt haha!

Spelar GTA5 på PS4 nu och jag tror jag förstår poängen med att det kanske behövs en uppdatering i att göra ny version av spelet, för jag upplever att grafiken inte helt synkar med min smart-tv för ljuset fladdrar en del för mig ibland. Det har det gjort när jag slöspelat också men inte såhär mkt…

Medlem

Har ni upptäckt något nytt i spelet ni inte sett förut? Jag ramlade över ett klipp på youtube att man kan se ufon (eller ljuset av det) någonstans i RDR2, minns inte var och jag tyckte speakern bara var jobbig och pratade fort, det fanns fler exempel men orkade inte kolla i genom hela.

Tror det senaste var när jag besökte ett hus där de lurade i "mig" någon drog och rånade mig som om det vore Pulp Fiction senaste gången jag spelade om.

Medlem
Online.

Var snälla nu.... Men jag FATTAR inte!?
Har ps4 och tänkte ge mig in igen på online RDR2 igen. Jag har en profil där och har betalt för 1 månad PlayStation now. Men när jag ska gå in i onlinespelet RDR2 så kommer det upp en ruta som säger att jag ska välja abonnemang på PlayStation +. (12 mån, 3 mån eller 1 månad)
Är jag helt trög eller vad fan?

Medlem
Skrivet av Bellafjella:

Var snälla nu.... Men jag FATTAR inte!?
Har ps4 och tänkte ge mig in igen på online RDR2 igen. Jag har en profil där och har betalt för 1 månad PlayStation now. Men när jag ska gå in i onlinespelet RDR2 så kommer det upp en ruta som säger att jag ska välja abonnemang på PlayStation +. (12 mån, 3 mån eller 1 månad)
Är jag helt trög eller vad fan?

Playstation Now och Playstation + är två olika saker

Medlem
Skrivet av Thane:

Playstation Now och Playstation + är två olika saker

Ja det förstod jag men sen läste jag att de ska slås ihop?
Hur som helst varför går det inte att starta RDR2 online? Är det PS + jag behöver? Har spelat online innan men kommer inte ihåg hur man gör 😅

Medlem

Äsch glöm det. Fick hjärnsläpp delux!
Har fixat sig 😁

Medlem
Skrivet av Bellafjella:

Ja det förstod jag men sen läste jag att de ska slås ihop?
Hur som helst varför går det inte att starta RDR2 online? Är det PS + jag behöver? Har spelat online innan men kommer inte ihåg hur man gör 😅

De ska slås ihop någon gång ja. För att spela online behövs PS+, PS Now är streaming av spel.

Medlem

Det här med datorer, grafik och spel är för mig en märklig gåta jag aldrig kommer förstå riktigt.
Skaffat ny dator och ny grafikkort. Gick från en 1660gtx och en medioker PCU till Nvidia 3060 och en modern PCU med gott om kapacitet och minne und so witer.

Startar RDR2 för att få njuta av "bättre" grafik och flöde, men kan konstatera att jag får fan inte till det (grafiskt). Det flyter bättre men grafiken är ta mig tusan sämre. Håller jag kameran still så är det ok, rör jag bilden det minsta så blir det en grådis dimma runt allt och det påminner om hur Frodo ser världen när han har ringen på sig (LOTR).

Det finns säker guider på nätet hur man får det bättre men den initiala besvikelsen är svår att återhämta sig ifrån.

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Det här med datorer, grafik och spel är för mig en märklig gåta jag aldrig kommer förstå riktigt.
Skaffat ny dator och ny grafikkort. Gick från en 1660gtx och en medioker PCU till Nvidia 3060 och en modern PCU med gott om kapacitet och minne und so witer.

Startar RDR2 för att få njuta av "bättre" grafik och flöde, men kan konstatera att jag får fan inte till det (grafiskt). Det flyter bättre men grafiken är ta mig tusan sämre. Håller jag kameran still så är det ok, rör jag bilden det minsta så blir det en grådis dimma runt allt och det påminner om hur Frodo ser världen när han har ringen på sig (LOTR).

Det finns säker guider på nätet hur man får det bättre men den initiala besvikelsen är svår att återhämta sig ifrån.

Stäng av motion blur och andra onödiga post processing-effekter så blir det krispigare!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Rockstar "skrotar" RDR2 till PS5, men vad är det folk klagar på? Det går ju att spela RDR2 från PS4 till PS5 för det har min storebror på sitt PS5. Men jag tycker det är oklart om själva skivan verkar fungera eller inte för det lät så enligt honom. Det kanske är grafiken folk strävar efter men det är lite storm i vattenglas i den här tråden, bra att GTA6 är under utveckling!

https://www.fz.se/nyhet/290735-red-dead-2-till-ps5-och-xbox-s...

Medlem
Skrivet av Zontos:

Rockstar "skrotar" RDR2 till PS5, men vad är det folk klagar på? Det går ju att spela RDR2 från PS4 till PS5 för det har min storebror på sitt PS5. Men jag tycker det är oklart om själva skivan verkar fungera eller inte för det lät så enligt honom. Det kanske är grafiken folk strävar efter men det är lite stort i vattenglas i den här tråden, bra att GTA6 är under utveckling!

https://www.fz.se/nyhet/290735-red-dead-2-till-ps5-och-xbox-s...

Ja helt onödigt att lägga resurser på detta "cross-gen" tänket som många har.
Rockstar gör rätt i att fokusera på framtida projekt.
Var nöjd ist att ni kan spela PS4 red dead 2 på PS5 ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja helt onödigt att lägga resurser på detta "cross-gen" tänket som många har.
Rockstar gör rätt i att fokusera på framtida projekt.
Var nöjd ist att ni kan spela PS4 red dead 2 på PS5 ist.

Instämmer!

Medlem

Är mitt uppe i min andra genomspelning, spelade det för första gången 2020. Sedan dess har det blivit en hel del spel, nya som gamla, men det finns inget som kommer i närheten av det här. Varken i berättande, gameplay eller upptäckarglädjen och detaljrikedomen i världen och hur man interagerar med allt.

Har liksom kommit in i något av en Red Dead-psykos och försöker nå 100% - samla alla cigarette cards, dinosaurieben, points of interest, sammanställa kompendiet med varenda djur och allt vad det är. Varvar spelandet med reddit, videor om teorier, mysteriet etc. i spelet. Känns som att beteendet är på gränsen för vad som anses hälsosamt men jag har jävligt kul i alla fall

Helt sjukt att folk fortsätter hitta nya saker och detaljer så många år efter release. Har ni hört talas om mysteriet med klockorna?
Finns en användare på reddit som upptäckt ett antal klockor i spelet där 11 är utbytt till 13. Oklart om det finns något gömt där…

Medlem
Skrivet av Knalle:

Har liksom kommit in i något av en Red Dead-psykos och försöker nå 100% - samla alla cigarette cards, dinosaurieben, points of interest, sammanställa kompendiet med varenda djur och allt vad det är.

Haha, när ett spel är som bäst! Känner igen det där väldigt mycket — man blir liksom helt uppslukad i spelvärlden. En kul känsla! Samma sak hände även mig i RDR2. 🤠😁

Skrivet av Knalle:

Har ni hört talas om mysteriet med klockorna?

Nej, den var ny! Hade helt missat klockorna trots många timmar i spelet — låter jätteintressant!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Knalle:

Är mitt uppe i min andra genomspelning, spelade det för första gången 2020. Sedan dess har det blivit en hel del spel, nya som gamla, men det finns inget som kommer i närheten av det här. Varken i berättande, gameplay eller upptäckarglädjen och detaljrikedomen i världen och hur man interagerar med allt.

Har liksom kommit in i något av en Red Dead-psykos och försöker nå 100% - samla alla cigarette cards, dinosaurieben, points of interest, sammanställa kompendiet med varenda djur och allt vad det är. Varvar spelandet med reddit, videor om teorier, mysteriet etc. i spelet. Känns som att beteendet är på gränsen för vad som anses hälsosamt men jag har jävligt kul i alla fall

Helt sjukt att folk fortsätter hitta nya saker och detaljer så många år efter release. Har ni hört talas om mysteriet med klockorna?
Finns en användare på reddit som upptäckt ett antal klockor i spelet där 11 är utbytt till 13. Oklart om det finns något gömt där…

Bästa spelet någonsin. En vacker dag när jag är ikapp med backloggen så ska jag göra som du och gå igenom precis allt i spelet.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Rockstar "skrotar" RDR2 till PS5, men vad är det folk klagar på? Det går ju att spela RDR2 från PS4 till PS5 för det har min storebror på sitt PS5. Men jag tycker det är oklart om själva skivan verkar fungera eller inte för det lät så enligt honom. Det kanske är grafiken folk strävar efter men det är lite storm i vattenglas i den här tråden, bra att GTA6 är under utveckling!

https://www.fz.se/nyhet/290735-red-dead-2-till-ps5-och-xbox-s...

Fungerar prima med skivan.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Fungerar prima med skivan.

Bra det i så fall, har hört olika saker.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Är mitt uppe i min andra genomspelning, spelade det för första gången 2020. Sedan dess har det blivit en hel del spel, nya som gamla, men det finns inget som kommer i närheten av det här. Varken i berättande, gameplay eller upptäckarglädjen och detaljrikedomen i världen och hur man interagerar med allt.

Har liksom kommit in i något av en Red Dead-psykos och försöker nå 100% - samla alla cigarette cards, dinosaurieben, points of interest, sammanställa kompendiet med varenda djur och allt vad det är. Varvar spelandet med reddit, videor om teorier, mysteriet etc. i spelet. Känns som att beteendet är på gränsen för vad som anses hälsosamt men jag har jävligt kul i alla fall

Helt sjukt att folk fortsätter hitta nya saker och detaljer så många år efter release. Har ni hört talas om mysteriet med klockorna?
Finns en användare på reddit som upptäckt ett antal klockor i spelet där 11 är utbytt till 13. Oklart om det finns något gömt där…

Nej jag har faktiskt inte hört något om klockorna faktiskt! Däremot har jag kollat på videor om olika detaljer om spelet som man kanske inte tänker på när man spelar spelet (upptäckte dock mer nyheter om GTA5), det där borde jag kolla på. Har faktiskt aldrig hittat vampyren eller seriemördaren, det borde jag göra tycker jag.

Jag blev väldigt sugen på att spela om RDR2 igen för det vore kul att spela med Arthur igen. Hade planer på att spela om det tidigare i år men valde GTA5 istället för att spelet är "gladare" tänkte jag. Men nja...

Skriv svar