Spel att spela med en 6-åring

Medlem
Spel att spela med en 6-åring

Jag och min son har spelat en del Wii U tillsammans, då främst Super Mario, Rayman, Mario Cart och å det senaste Splatoon. Jag börjar tröttna lite på de där spelen och undrar om det någon har tips vad som kan spelas. Det får gärna finnas på Steam och PC men Wii U-spel kan funka det med.

Vi har egentligen inga kriterier förutom att man inte får bli allt för straffad när man dör. Som referens kan sägas att jag tycker Rayman har löst det på ett bra sätt.

Tacksam för alla tips.

Releasehästryttare

Det kanske är för lätt för han om han redan är van vid att spela super mario, men i spelet timespinner så kan spelare 2 spela en odödlig familjär som följer spelare 1 och hjälper till med att skada fiender och kan göra olika saker beroende på vilken familjär man spelar.

Sen kan jag rekommendera spelet overcooked till alla som vill köra coop, där samarbetar man att laga mat, och det tränar kommunikations förmågan.

Medlem

Jag spelar Legospel med min 6-åring. Vi har kört:

  • Lego Batman 3 - Beyond Gotham,

  • Lego Marvel Avengers,

  • Lego Jurassic World,

  • Lego Star Wars - The Force Awakens.

Han älskar det och det är även roligt för vuxna som förstår referenshumorn. Visst, det slåss och skjuts men det är inte märkvärdigare än att det flyger legobitar åt alla håll och inom nån sekund så respawnas man. Vi har spelat på PS4 och han hanterar handkontrollen med bravur. Spelen finns även för andra plattformar.
Min tjej spelade Last Guardian med honom men det tyckte han var lite läskigt. Det var den suggestiva stämningen och det stora djuret som skrämde honom. Fast det var inte värre än att han absolut ville sitta med när mamma spelade och det fick han.
Sen har vi kört Rime också och man kan säga att det är en snällare variant av Last Guardian. Där har man en liten räv med sig och ska lösa pussel på en ö i medelhavsmiljö. Fast där blir det att man som vuxen får lösa pusslena eftersom han inte riktigt förstår vad man ska göra.

Medlem

Legospelen fungerar bra för både barn och vuxna.

Annars gillar min tjej bygg och pyssel saker, vet inte hur det är med din grabb, men Minecraft är ett bra alternativ, om man har det på "snällaste" svårighetsnivån spawnar man bara tillbaka i sitt hus om man dör och får behålla att prylar som man hittat på vägen. Samma sak med Terraria. Stardew Valley är en annan favorit.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

När ungarna var mindre spelade vi mycket lego spel.
Sen lanade vi minecraft här hemma mycket också.
Nubspelar dom mest med varandra eller kompisar men ibland är man med ich spelar fortnite och minecraft även fast jsg inte är så stort fan av dom spelen längre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När min son var 5-6 så var det mycket lego spel, även Fifa börja bli populärt på grund av skola.
Nu vid 7 år så vill han mest spela Fortnite med kompisarna från skolan, men det begränsar vi hemma. Minecraft är fortfarande poppis, mycket för att dom har lektioner i skolan med Minecraft som utbildningsverktyg.

Medlem

Jag och frugan spelar mycket LEGO-spel på hennes PC, främst filmspelen där man fattar humorn så att säga. Lord of the rings, Batman, Indiana Jones, Star Wars Force Awakens, Harry Potter 1-7 osv. Sjukt roliga.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Äldre spel men Jazz jackrabbit 2. Sonic aktigt spel till pc som finns på GOG. Pang pang i spelet men det är inte verkliga vapen och spelet är överlag ganska barnsligt.

Medlem

Pikmin 3 ska ha bra coop och är lätt för en sexåring. (pussellösning i form av skaffa 20 röda)

Kirby kan man ju nästan inte dö i heller, men har roat en del hemma då det blir lite mer fart framåt med coop. Men det är ju en enklare variant av plattformsspel och ännu enklare är väl yoshi's wolly world. Båda är spelvärda men lite enkla.

Är man fast i Wii U finns Guacameele, Runbow och Chariot vilka fortfarande nämns på andra konsoller när man letar coop i dagens fps-centriska AAA värld.
Just dance och BoTW är väl andra bra spel på wii u ovasett.

Men Minecraft på vilka enheter som helst (utom kanske wii u) och sedan roblox på usla gamla datorer och fortnite om man har något bättre är det som gäller bland kidsen.

Ambassadör
Xbox

Som andra har sagt så är Lego-spelen perfekta! Likaså Minecraft. Forza Horizon 4, riktigt kul även för de små och det går att pilla ner svårighetsgraden ganska ordentligt.

Med Xbox Game Pass så kan ni köra Forza Horizon 4, Super Lucky's Tale och Zoo Tycoon på PC.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag kan också rekommendera Legospelen. Det var ett tag sedan jag körde något av dem så jag vet inte hur de senaste är, men jag har alla upp till Lego Batman 3 tror jag och hade alltid kul.

Sedan kanske stadsbyggarspel eller liknande? Jag älskade dem som barn. Återigen har jag inte stenkoll på dagens utbud, men Cities: Skylines fick ju skyhöga betyg när det kom för något år sedan. Annars hade jag väldigt kul med att spela MP i Civilizationspelen med min lillesyrra när vi fortfarande bodde ihop, så det kan jag rekommendera också. Vi brukade teama samman så att AI-motståndarna inte kunde störa oss alltför mycket militärt, vilket, för någon som inte är superförtjust i just krigsbiten av de spelen, var ganska trevligt.

Skägg.
10 Chambers

Vi har kört en hel del The Witness tillsammans. Nu är både sju- och nioåring fast i Roblox.


signatur
Medlem

Stort tack för alla svar. Ska ta mig tid att kolla upp allt i helgen.

Releasehästryttare

Många som spelar lego spelen här:

Medlem

@Devan: Hahaha, fy fasiken vad bra gjort!

Medlem

Nu har jag tagit mig igenom alla förslag och är oerhört tacksam till alla er som tagit er tid att skriva här. Många av er har föreslagit Lego-spelen men jag tycker personligen att de innehåller lite för mycket pang och tjong för att jag ska vilja spela dem just nu. Kanske är jag lite överkänslig men jag tycker att de kan vänta några år till.
Cities: Skylines och Civ är ju fantastiska spel men på tok för komplexa för åtminstone min 6-åring :). Jag spelade mängder av Sim City 1-3, otaliga Theme spel osv när det begav sig men då var jag betydligt äldre.

Jag tar med mig Pikmin, Kirby, Overcooked och The Witness från denna tråd och ska kolla upp dem närmare. Kanske även Rime. Minecraft äger vi redan men har inte riktigt tagit oss tid att sätta oss in i dem. Roblox är även det en kandidat.

Återigen, stort tack

Medlem

Dark souls spelen, bloodborne, outlast är perfekta nybörjar spel.

1
Skriv svar