Spel med smart AI

Medlem
Spel med smart AI

Kanske bara jag som börjar bli gammal men varje gång jag kollar på nya spel och ser att AI'n är lika dum som vanligt så blir jag helt ointresserad av ett spel. Blir så tråkigt att bara springa runt och skjuta ner NPCS som beter sig som idioter och springer runt som yra höns utan att reagera alls på vad som händer i omgivningen förutom specifika moment som spelaren kan göra, kasta mynt osv.

Så jag började jag fundera på vilka spel jag kört som faktiskt har en riktigt bra AI. En AI som ger en utmaning utan att vara orättvis, och där dom försöker överlista dig och man måste spela smart för att vinna.

Har inte kommit på något spel trots att jag tänkte på det över kvällen, tänkte kolla om andra har något minne av en riktigt bra AI?

Tycker det är tråkigt att spelbolagen inte satsar mer på AI, om jag spelar FSP spel så vill jag att dom ska vara lika måna om att överleva som man själv är, kanske ha olika personligheter och bete sig oförutsägbart. Inte ha mängder av kroppar som bara slänger sig mot dig så du enkelt kan skjuta ner dem och trots att man precis dödat 3st framför ansiktet på dom så gör dom ändå samma sak

Testpilot

Får mig direkt att tänka på denna twittertråd:
https://twitter.com/gaohmee/status/903510060197744640

Där får man reda på hemlisar som utvecklare gjort för att få spelare att känna sig mäktiga i spel.

Just AI i spel är ju väldigt ofta en svår avvägning mellan att få spelaren att känna sig mäktig och att ge ett bra motstånd.

För min egen del , det starkaste minnet jag har är Halflife då man möter på commandosoldaterna som faktiskt försöker flanka dig. Det var en mäktig upplevelse för första gången.

Oundvikligen kommer denna diskussion att komma in på Alien Isolation. Jag är inte alls impad över AI't i det spelet ur en spelares synvinkel. Men gillar att de jobbat på det och försöker flytta fram gränserna.

Medlem

Skrev nyligen om AI´n i dagens spel i en annan tråd och jag instämmer den kommer inte i närheten av äldre spel (iaf inte merparten av de AAA-spel jag kört den senaste tiden).

Spel med vad jag anser har riktigt bra AI är:

UT 2004 , som jag skrev i den andra tråden så kan detta vara den bästa AI´n jag sett i något spel

Thief 1-2, agerar ofta på ett sätt som ger spelaren en rejäl utmaning

Hitman före Absolution, till skillnad från Absolution och senaste Hitman agerar AI´n på ett sätt som gör det svårt, väldigt svårt att köra "Rambo" men det beror även på att man saknar ammo oftast, gäller i synnerhet första Hitman spelet och inte ens på easy är det lika lätt som Absolution var på svåraste

F.E.A.R. får dagens AI att likna den som finns i spel som Serious Sam, då det kommer till linjära SP-spel kan detta mycket väl vara den bästa AI´n som gjorts.

Rainbow Six: Athena Sword, blev rejält förvånad när AI´n tog en annan väg efter att den sett en eller två av sina team mates bli dödade, dagens AI hade fortsatt springa in i rummet som lett till deras död.

Metro 2033, på svåraste nivån agerar den på ett ganska trovärdigt sett

Far Cry, Half-Life må ha varit ett av de första spelen där AI´n verkade sammarbeta men Far Cry tycker jag tog detta ett steg längre

Medlem

https://www.eurogamer.net/articles/2017-02-12-one-thing-about...

Har inte spelat något av spelen men det är intressant att GTAV tog ett stort steg tillbaka jämfört med föregångaren.

Men är det inte en simulering vi diskuterar så finns det väl en utveckling och avvägningar från balanserad bandesign -> större världar med 'intelligent' genererad content -> multiplayerspel med riktiga motståndare där AI inte är huvudsaken eller ens något som man vinner på att föra framåt.

Medlem

Half Life 1 har bra AI för sin tid, specielt dom förbannade elit soldaterna regeringen skickar in..
samarbetar, försöker man backa kommer hundra handgranter

Medlem

UT 2004 är ett MP spel, det spelas på precis samma sätt om man kör mot en mänsklig spelare eller mot datorstyrda.

Rainbow Six, samma sak, MP-delen skiljer sig inte på något sätt från SP-delen, vad som sker när man kör med fler spelare är att AI´n som man styr i enspelar-läget nu spelas av ens kompisar.

SWAT 4, samma som med Rainbow Six, SWAT 4 har även en helt ok AI

Bots är ett begrepp man använder för just MP-spel när man kör dessa utan andra spelare. Det släpptes inte många spel förr där man inte kunde köra med bots, första Battlefront (Pandemic, när Battlefront var en IP som var rejält underhållande även utan andra spelare) hade full support för dem och även Counter Strike släpptes senare i en version med support för bots.

Half-Life hade och har fortfarande bra AI, Black Mesa (bara kört gratis versionen) kan jag varmt rekommendera men Half-Life 2 har nog en av de bästa jag sett i ett FPS-spel. Än idag är det ett väldigt bra spel och när det kom var det väldigt imponerande.

Problemet med dagens AI är att den "spawnar" när man spelar, detta blir väldigt tydligt när man kör Rainbow Six, Vegas kontra äldre Rainbow Six spel (där AI´n sätts ut INNAN spelet startat). Detta gör att man inte behöver ge AI´n någon större kännedom om kartan, man kan använda mer fiender utan att CPU´n får arbeta på högvarv (AI är väldigt krävande för CPU´er, ju bättre AI ju mer beräkningar behöver ske).

Såg precis att Hitman spelen går att köpa på Steam för ett väldigt bra pris, kan rekommendera samtliga spel som ingår (även Absolution men som sagt det har inte riktigt lika bra AI som de äldre spelen och det känns mer som ett Splinter Cell spel än ett Hitman spel).

Medlem

Kika följande video om just AI'n i Alien Isolation:
https://www.youtube.com/watch?v=Nt1XmiDwxhY

Riktigt intressant!

Medlem

AI'n i Alien Isolation tittade jag en del videos på, själv är skräck något jag spelat tillräckligt av känner jag.

När andra har nämt det så håller jag med om att halflife 2 faktiskt har bra AI! Höll sig även med åldern när jag spelade igenom det förra året

Tråddemonen
Testpilot

Det finns en del spel med smarta AIs som utvecklas efter spelarens taktiker. Något som kallas för pseudo-intelligence. En lättare beskrivelse är att AIn lär sig utav spelaren själv och anpassar sig.

https://kotaku.com/a-horror-game-where-the-ai-learns-from-you...

https://www.criticalhit.net/gaming/echo-the-stealth-game-that...

Det blir lite utmanande i slutändan inom spelen, AIn byggs på och det är lite som att kämpa mot sin egna mentalitet och kreativitet, då man alltid måste tänka i nya banor konstant.

Medlem

Slår även ett slag för första unreal. Samtligan skaarjs kan dodga projektiler och rör sig som om det vore en annan spelare bakom rodret. Detta var 1998.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot

Har sett en del om just Echo , verkar som en grymt cool ide.
Men har inte kollat hur ide'n funkar i praktiken i spelet, nån här kanske har testat det?

Tråddemonen
Testpilot

@Harakiri: Nope men har sett gameplays. De är riktigt smarta.

Medlem

Jag väcker denna tråd till liv då jag idag gick och tänkte på precis detta.
Köpte Age of Emprie 2: Defienetiv edition förra veckan. AI'n gör spelet helt meningslöst. Så sjukt dåligt motstånd.

Så tänker jag på Warcraft 3 & Starcraft. Där är datamotståndet svinsvårt. Som man kan förvänta sig av ett AAA spel.

Medlem

Halo-serien (åtminstone när Bungie var utvecklare) är ju jäkligt känd för sina aggressiva och smarta fiender. Elites är ingenting att leka med!


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

1
Skriv svar