Historien bakom WASD

Medlem

Jag har rätt små händer, så esdf blev aldrig riktigt komfortabelt; det blev istället en variant av WASD bara för att det är närmare ctrl/shift. annars hade jag gärna kört esdf.

Medlem

Bytte från ESDF till WASD när jag skaffade en mus med två tumknappar för en sisådär 10 år sedan. +-0 i knappar och så slapp man med fingergymnastiken för att använda ctrl/shift/tab.

phi
Medlem

Körde RDFG sedan -96 fram till bara för två år sedan. Gick till WASD bara för att vara lika cool som alla andra.

Medlem

Quakes default strafe var ju:
, . (RMB tror jag forw) typ alltid haft:
m , . RMB

Hela t-bordet nåbart för extra binds.

(fire=LMB forw=RMB 3MB=zoom)

M=back ,=strafeL .=strafeR K=1wep J=2wep Ä=3wep ctrl=4wep shift=slowforw N=crouch B=prone space=jump L=reload Ö=use F=ficklampa P=dropammo backspace=dropwep S=spray I=minimap O=minimapzooms Q=team W=class commmenus:(xcv+#) Z=teamsay T=say U=callmedic och Y D för två till custom voicebinds (även på 4MB 5MB)

wasd= svårare med färre fingrar för extra binds.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ultima Underworld (1992) och System Shock (1994) har standardkontroller väldigt nära WASD-standarden, minus mouselook. Däremot är musen fortfarande ett måste och är en central enhet i spelarens förmåga att attackera och skjuta fiender eller att manipulera mekanismer i omgivningen.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

P.s. Det tidigaste FPS-spelet jag har hittat som använder WASD + mus som standard ur boxen (d.v.s. utan att behöva ändra kontroller via config-filer eller options) är Battlezone från mars 1998. Känner någon till ett äldre exempel ser jag fram emot att bli rättad.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Jag kör med AZXC, hemknåpad config lika gammal som Thresh's. Min är naturligtvis överlägsen.

Inaktiv

We Are Satans Demons är vad WASD står för. Har inte rört en PC sen dess för konsol är mycket mer familj

Medlem
FDGZ

Sen jag flyttade från piltangenterna under tidig Q2-era så hoppade jag till FDGZ, tyckte fingrarna låg naturligt där och kom in en bit på tangentbordet. Däremot så har det ju kommit o bli lite problematiskt att jag är van vid o ha 4 fingrar på movementknappar (backar på Z), inte 3 som man har i WADS eller dylika uppsättningar, så det blir ibland lite bökigt o binda om knappar till rimliga uppsättningar i spel som kräver många bindings. Men med dryga 20 år på FDGZ så är det för svårt o lära denhär gamla hunden att sitta på ett nytt sätt

Medlem

Härligt att se så många kör ESDF. Bytte själv från pilar till WASD när man började lira med mus. Sedan blev det ESDF för att få tillgång till fler knappar i quake. Trist att det är lite drygt att byta knapparna i vissa spel, "Key X is already in use, do you wish to replace it?" -.- Kan de inte bara lägga in en ESDF-profil.

Medlem

@Ahris: Kan du vara snäll och skriva vilka fingrar du har på vilka knappar? Får inte ihop det i huvudet

Grafikfejs
Paradox Interactive

Själv kör jag ASDF (F=framåt, D=bakåt, Strafe höger=S, Strafe vänster=A). Sitter i sedan Unreal Tournament.

Fördelen som jag ser det är att man alltid har fingrarna på tangenterna. Nackdelen är att jag tvingas binda om i varenda jäkla spel jag spelar


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av sajh:

Sen jag flyttade från piltangenterna under tidig Q2-era så hoppade jag till FDGZ, tyckte fingrarna låg naturligt där och kom in en bit på tangentbordet. Däremot så har det ju kommit o bli lite problematiskt att jag är van vid o ha 4 fingrar på movementknappar (backar på Z), inte 3 som man har i WADS eller dylika uppsättningar, så det blir ibland lite bökigt o binda om knappar till rimliga uppsättningar i spel som kräver många bindings. Men med dryga 20 år på FDGZ så är det för svårt o lära denhär gamla hunden att sitta på ett nytt sätt

Intressant att du också kör en sån "märklig" kombination


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Pansarknekt

Kommer ihåg när man gick från piltangenter till WASD. Hjärnan hade lite svårt för det. Som med mycket annat


signatur

Ooooh the drama!

12
Skriv svar