Football Manager 2019 (PC)(Beta)

Ambassadör
League of Legends
Football Manager 2019 (PC)(Beta)

Ett av de spel som jag spelat mest genom tiderna är Football manager 2016. Trotts att spelet har fått några år på nacken var det senaste ett par veckor sen jag startade det senast. Om en vecka släpps dock den senaste årgången, 2019, av spelserien. De som förbeställer får redan nu tillgång till spelets beta. Jag har nu cirka 10 timmar bakom mig som ny manager i Elfsborg och är redo att dela med mig om vad jag tycker.

Redan efter installation så är det dags att skapa sin karaktär. För något år sedan, kom inte ihåg om det var 2017 eller 2018, introducerades "ansiktsigenkänning" för att skapa en så verklig avatar som möjligt. Detta var första gången jag fick testa på det och kunde inte låta bli att skratta åt skapandet. Ansiktet blev en hemsk utsmetning. Dock tyckte jag dom fångade mina rangliga kropp, inte minst armarna.

Karaktärskapandet ger minst sagt underhållande resultat

Ansiktet blev sådär men armarna lyckades spelet återskapa till 100%.

Efter karaktärskapandet ges man möjligheten att starta "Karriärläget", "Online karriär", "Fantasydraft" och möjligheten att skapa egna lag. Jag håller mig som vanligt till karriärläget och drar det säkra kortet på Elfsborg. Till skillnad från tidigare år har spelet nu fått rättigheterna för tyska ligan, detta gör att man har korrekta namn och logotyper med mera vilket jag ser som ett glatt tillskott som ett tidigare fan av ligan.

Äntligen är Bundesliga officiellt i spelet

I själva karriärsläget ser det sig likt ut på ytan men under fasaden gömmer sig många nya tillägg, åtminstone för mig som inte spelat de senaste upplagorna. Bland annat finns det en "Dynamik"-del där man kan se hur spelarna trivs i laget och hur de kommunicerar med varandra.

Skönt att jag än så länge är högst upp i hierarkin

Taktikskaparna har fått ett nytt upplägg och jag har bara skrapat på ytan men tycker de ändringar som skett är både mer intuitivt och djupare. Man kan välja vanliga upplägg och man får då en överblick hur dessa taktiker fungerar. Men givetvis kan man skapa en egen taktik från grunden.

Att göra nya taktiker är både lättare och mer invecklat på en och samma gång

Nästa stora nyhet är träningsupplägget. Nu kan man planera träningen i detalj. Varje dag är uppdelat i 3 delar och det gäller att utnyttja varje del av dagen för att spelarna ska få tillräckligt med träning, taktiska förberedelser och inte minst vila. Det känns som det finns stora möjligheter att slösa timmar med trixande hit och dit.

Vad är nästa steg? Möjlighet att planera varje timme under dagen? Bestämma spelarnas kost?

Matcherna är sig lika. Det har blivit något snyggare men grafiskt är det fortfarande en ganska underhållande stel stil där man snart känner igen det lilla utbudet av animationer. Det finns gott om statistik och information att undersöka under matchernas gång.

En bit kvar till verkligheten.

Min dataanalytiker presenterar min nästa motståndare. Kommer min Tiki-taka-fotboll bräcka giganten Mjällby?

För mig som går från 2016 till 2019 är steget stort och nyheterna många. Jag vet redan nu att jag kommer lägga hundratals timmar på att testa olika taktiker och leda olika lag till framgångar. Om det är ett tillräckligt stort steg att gå från 2018 till 2019 kan jag tyvärr inte svara på men om taktik- och träningsdelen är helt ny lär det vara en av de största förändringar på länge. Det är inte ett helt nytt spel men vet man att man gillar FM-serien tror jag att 2019 kommer vara ett säkert köp.

För helt nya spelare finns det gott om informationsrutor och genomgångar som lär en grunderna och spelmekaniken. Trotts mer detaljerad tränings- och taktikdel finns det nu enklare sätt att använda sig av förinställda delar för att komma in i spelet.

Spelet är mycket underhållande och en förbättring av ett redan mästerligt spel.

Football Manager 2019
5
Mästerligt
+
Mer invecklat och enklare än någonsin
+
Statistik och siffror i oändlighet
+
Träningarna går att personifiera
+
Navigeringen känns lättare då det ofta finns länker till vad som är intressant
+
Den simpla grafiken är enligt mig underhållande, jag är ute efter siffror
-
Jag har inte tid för det här
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot

Har inte spelat FM på ett gäng år just pga "jag har inte tid för det här". Jag vet att spelet är fantastiskt men... så gillar jag andra spel med, följer fotboll slaviskt. Så tid finns inte riktigt, svårt att motivera ett köp då när det hinner komma ut nästa års spel innan jag tar tag i det.

Var därför lite nyfiken på Touch versionen eller Switch men har inte testat något av det ännu. Jag gillar ju också att leka med grafiska paket så att alla logor och licenser finns, om det inte finns blir det svårare att ta till mig allt!

Men det kan väl räcka med ett porträtt istället för en ful PS2 gubbe som manager? Haha.

Ambassadör
League of Legends

@Mutumba
Hade Touch versionen för några år sedan men tyckte inte den levde upp till vad jag förväntade mig. Det djup som gör spelet unikt och, som du säger, logotyper och licenser saknas som möjlighet. Kan mycket väl ha ändrats med åren.

Ja porträtten hade verkligen räckt. hehe

Ett annat "problem" är spelarporträtten. Alla spelare får ett animerat porträtt och det stämmer inte alls överens med vad man kan förvänta sig. det verkar slumpas helt och hållet. Ett 18-årigt underbarn kan få ett porträtt som visar en 40+alkis som aldrig rört sig. Kunde lika gärna inte ha något porträtt alls.

1
Skriv svar