Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Precis, tyckte det va ganska intressant. Är man biased på han så är man biased på Dragon Quest, varför spelar man det då? En väldigt relevant fråga.

Förstår inte vad du menar. Menar bara att jag avgudar Toriyama och att min åsikt ibland kan vara blind bara för han är med i produktionen. "Varför spelar man det då?" Jo för jag gillar Toriyama. Känns rätt så logiskt.

I samma veva är det inget som är värt att diskutera just nu, men då du inte verkar ha något att säga gällande allt det andra vi allihopa pratade om så är allt frid och fröjd.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Förstår inte vad du menar. Menar bara att jag avgudar Toriyama och att min åsikt ibland kan vara blind bara för han är med i produktionen. "Varför spelar man det då?" Jo för jag gillar Toriyama. Känns rätt så logiskt.

I samma veva är det inget som är värt att diskutera just nu, men då du inte verkar ha något att säga gällande allt det andra vi allihopa pratade om så är allt frid och fröjd.

Aah ok, my bad! Trodde det va mer åt det andra hållet! Det har tidigare nämnts i tråden nämligen.
Jo visst har jag det, jag delar inte samma åsikt bara. Jag är för åsikten att jag tycker att man ska ha klarat ett spel (inte nödvändigtvis tagit alla trophys & quests etc) men main story iaf innan man skriver en recension. Vad tjänar man på det? Helhetsintrycket.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Aah ok, my bad! Trodde det va mer åt det andra hållet! Det har tidigare nämnts i tråden nämligen.
Jo visst har jag det, jag delar inte samma åsikt bara. Jag är för åsikten att jag tycker att man ska ha klarat ett spel (inte nödvändigtvis tagit alla trophys & quests etc) men main story iaf innan man skriver en recension. Vad tjänar man på det? Helhetsintrycket.

Haha bra vi är på samma bana iallafall.

Ja det är okej att tycka men skulle ändå säga att det är fel. Igen om DQ11 är 100 timmar långt och man måste ha tråkigt i 50 timmar innan det blir kul så skulle jag säga man har all rätt att skriva om de tråkiga 50 timmarna. Man ska inte behöva lägga ut så mycket tråkig tid innan ett spel blir kul.

Känns som att vi bara går runt runt nu, men du får väl fortsätta förklara hur du tänker om du känner för det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Men spelet är kul enligt mig riktigt kul och blir svårare och svårare, vill du verkligen klara det får du anstränga dig. Det här är inget tråkigt spel.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@mojive84: det finns ju alldeles uppenbarligen folk som kan tycka att det är väldigt tråkigt, och då är det fullt rimligt att skriva en recension som säger att man inte vill spela vidare för att det är för trist. Jag spelade exempelvis 22 timmar av Xbox 360-spelet Lost Odyssey innan jag insåg att jag hade skittråkigt och inte ville spela vidare. Hade FZ:s medlemsrecensioner funnits då hade jag skrivit en recension som beskrev just det. Det är en medlemsrecension till syvende och sist, en personlig åsikt om något.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det finns det säkert men fortfarande har man inte så mkt att komma med i en recension om man inte suttit med det ordentligt.
Ska jag ta recensenter seriöst så har jag som krav att de ska ha klarat spelet om de inte har nåt positivt att säga, annars kommer jag såga deras recension. Ett tips är annars att strunta i att recensera det eller rentav hålla sig till en annan spelgenre!
2:a till Dragon Quest XI? Det är ju riktigt pinsamt! Det här är en av årets spel.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@mojive84: återigen, det här är en medlemsrecension, inte en recension av FZ-redaktionen. Som enskild individ och forummedlem har man all rätt att tycka, känna och skriva precis vad man känner runt ett spel. Det är en personlig reflektion runt en titel, och en personlig reflektion kan inte bli fel.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@mojive84: Jag vet att du hittills vägrat svara på frågor, men jag skulle verkligen vilja ha svar på frågan jag ställde tidigare. Om jag delat din åsikt, hyllat spelet och gett det en fyra eller femma i betyg efter 50 timmars speltid, hade du varit lika negativt inställd till min recension då, eller hade du hållit med om allt positivt jag skrivit?

Medlem

För det första, storyn är inte medioker (den växer under spelet), musiken är inte dålig (den är isåfall monoton och inte så varierande). Nån som klagade på midiljudet tidigare, det är klassiska Dragon Quest-ljud..samma sak med Super Mario-ljuden, ta bort dem skulle ta bort mkt av charmen. Miljöerna inbjuder inte till utforskning, jo det gör den..det här spelet är gigantiskt, menyerna är riktigt sköna och allt bra.

Se denna

och denna.

Moderator | Testpilot

@mojive84: Ditt problem är fortfarande att du inte verkar kunna acceptera att andra person tycker annorlunda än du.

Jo story och musik är skit om det inte faller den personen i smaken. Vissa älskar Titantic, jag gör det inte. Jag gillar Dragon Ball som bara är muskulösa karlar som slåss med varandra, andra gör det inte.

Du länkar också klipp som stödjer ditt narrativ. Även om jag är på din sida på det sättet att jag tycker spelet är bra så finns det många filmer som också går igenom hur de tänker tycker spelet är bra och de hade velat haft en större revolution.

Bara acceptera att så det är. Folk tycker olika.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag kan absolut acceptera att folk har olika åsikter men när de inte har belägg för vad de skriver så måste jag lägga in mitt veto. Avskyr förutfattade slutsatser som presenteras på ett klumpigt sätt utan nånsomhelst verklighetsförankring bakom.
Som jag sagt innan och säger igen, är man inte ett fan av spelserien sen innan så faller nog inte det här spelet i smaken.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Jag kan absolut acceptera att folk har olika åsikter men när de inte har belägg för vad de skriver så måste jag lägga in mitt veto. Avskyr förutfattade slutsatser som presenteras på ett klumpigt sätt utan nånsomhelst verklighetsförankring bakom.
Som jag sagt innan och säger igen, är man inte ett fan av spelserien sen innan så faller nog inte det här spelet i smaken.

Inte har belägg? Han har spelat 50 timmar av spelet vilket räcker gott och väl för att märka om det är ett spel man tycker om eller inte.

Sedan vad du tycker om hans recension, eller har någon åsikt om att personer som inte är "fans" inte ska recensera ett spe får givetvis stå för dig, men just här på FZ så får vem som helst oberoende vad för erfarenhet de har recensera vad som helst.

Nu tycker jag vi lägger det här åt sidan och går vidare då det varit rundgång ett tag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av mojive84:

är man inte ett fan av spelserien sen innan så faller nog inte det här spelet i smaken.

Det du skriver där är att spelet bara är bra om man gillar spelserien sen tidigare. Så ur mitt perspektiv, som ny till serien anser du alltså att mina tvåa i betyg var rättvis.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte har belägg? Han har spelat 50 timmar av spelet vilket räcker gott och väl för att märka om det är ett spel man tycker om eller inte.

Sedan vad du tycker om hans recension, eller har någon åsikt om att personer som inte är "fans" inte ska recensera ett spe får givetvis stå för dig, men just här på FZ så får vem som helst oberoende vad för erfarenhet de har recensera vad som helst.

Nu tycker jag vi lägger det här åt sidan och går vidare då det varit rundgång ett tag.

Nej, 50 timmar räcker verkligen inte! Huvudstoryn ligger på ca 80 timmar, men spelet slutar inte där. Tror inte det handlar om man tycker om det, tror det handlar mer om att man inte har tålamodet - det är ett stort spel och det tar tid att bemästra det.
Jag är uppe på 140 timmar snart, grindar inför absoluta slutbossen. Det kan va lite tradigt i längden, speciellt när man misslyckas med att peppa fram metalslimes.
Jag kan ta på mig det men som sagt det är en stor fördel om man gillar vissa spelserier innan man sätter sig ner och skriver en recension.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det du skriver där är att spelet bara är bra om man gillar spelserien sen tidigare. Så ur mitt perspektiv, som ny till serien anser du alltså att mina tvåa i betyg var rättvis.

Nej, handlar inte om det. Nya fans till spelserien har svårare för att förstå referenserna, de är inte så insatt i världen. Det är en bra start för nya spelare dock.

Medlem
Skrivet av mojive84:

Jag kan ta på mig det men som sagt det är en stor fördel om man gillar vissa spelserier innan man sätter sig ner och skriver en recension.

Där tycker jag att du har helt, 110% fel.

Visst är det så att vissa spel görs för fansen, och därmed har redan invigda som primär målgrupp. Men det innebär ju inte att ingen annan än fansen får ha en åsikt. Jag älskar Baldur´s Gate och Infinity Engine-spelen. Det är min största spelkärlek från tonåren. Därför uppskattar jag i väldigt hög grad Pillars of Eternity och de liknande spelen som kommit senare år som en hyllning till den eran av RPG. Men om någon som inte delar min åsikt vill ge sin bild av spelet, som ett icke-fan av den subgenren av RPG, utifrån sitt perspektiv så är den åsikten väl värd att förmedlas.

Ett spel ska kunna bedömas utifrån ett kärleksfullt fans perspektiv, men det ska också kunna stå på egna ben. Finns det en kontrast mellan de båda så är det en källa till diskussion, men knappast en källa till kritik mot ena eller andra åsikten. Som du säger - DQ11 kanske mest tilltalar fansen. Om du inte är ett fan har du mitt perspektiv som ett icke-fan i min recension. Och gillar man RPG, men inte har erfarenhet av DQ så kan man ju testa själv och bilda dig en egen uppfattning.

En recension kan till viss del vara objektiv, men är alltid till stor del en subjektiv bild av något. Det finns ingen objektivt bra musik (förutom Pearl Jam, PJ är objektivt bra och alla som inte tycker det har fel), det finns ingen objektivt bra story. Objektivt kunde jag kritiserat storyn om den var full av hål och luckor, men det är den inte. Jag tycker bara, subjektivt, att den är totalt ointressant. Och ja, jag har bara upplevt halva. Om storyn håller Witcher 3-kvalitet under andra halvan skulle jag fortfarande ge spelet en tvåa för att de slösade bort de första 50 timmarna.

Skriv en egen recension och ge spelet en femma. Jag lovar dig två saker:
1. Jag kommer läsa den.
2. Jag kommer försöka se och förstå din sida av saken.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Nej, 50 timmar räcker verkligen inte! Huvudstoryn ligger på ca 80 timmar, men spelet slutar inte där. Tror inte det handlar om man tycker om det, tror det handlar mer om att man inte har tålamodet - det är ett stort spel och det tar tid att bemästra det.
Jag är uppe på 140 timmar snart, grindar inför absoluta slutbossen. Det kan va lite tradigt i längden, speciellt när man misslyckas med att peppa fram metalslimes.
Jag kan ta på mig det men som sagt det är en stor fördel om man gillar vissa spelserier innan man sätter sig ner och skriver en recension.

Jo det räcker gott och väl. Man har testat mycket av stridssystemet, många av bossarna och mycket av storyn. Det ska inte ta över 50 timmar innan något blir bra

Och samtidigt så ska givetvis vem som helst få recensera, vare sig man är ny eller inte. I många fall är det nästan mer intressant om en helt ny person till serien skriver vad de tycker för att slippa alla fanboy texter som många gånger alltid älskar det som släpps från än serie istället.

Ber om ursäkt i förväg men jag tycker du är väldigt trångsynt när du säger att en människans åsikt eller text inte är "riktig" förrän man spelet klart ett helt spel. 50 timmar är mycket tid, och det spelar liksom ingen roll om spelet är 140 timmar långt, på 50 timmar har man fått testa på det mesta i spelet. Är inte spelet för den personen bra efter 50 långa timmar, över 6 arbetsdagar, så har man all rätt att recensera och säga att det inte var ett spel för dem. Igen det spelar heller ingen roll om det "bästa med storyn händer vid 100 timmar", handlingen ska inte behöva vara dålig i 99 timmar innan den blir bra för då är den dålig, och som vanligt så tycker alla olika.

Som sagt innan det finns inte så mycket mer att säga om det här då det bara går runt och runt ser gärna att vi allihopa går vidare och lägger våran energi på något annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som sagt innan det finns inte så mycket mer att säga om det här då det bara går runt och runt ser gärna att vi allihopa går vidare och lägger våran energi på något annat.

Håller med. Nu har jag sagt mitt och går vidare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo det räcker gott och väl. Man har testat mycket av stridssystemet, många av bossarna och mycket av storyn. Det ska inte ta över 50 timmar innan något blir bra

Och samtidigt så ska givetvis vem som helst få recensera, vare sig man är ny eller inte. I många fall är det nästan mer intressant om en helt ny person till serien skriver vad de tycker för att slippa alla fanboy texter som många gånger alltid älskar det som släpps från än serie istället.

Ber om ursäkt i förväg men jag tycker du är väldigt trångsynt när du säger att en människans åsikt eller text inte är "riktig" förrän man spelet klart ett helt spel. 50 timmar är mycket tid, och det spelar liksom ingen roll om spelet är 140 timmar långt, på 50 timmar har man fått testa på det mesta i spelet. Är inte spelet för den personen bra efter 50 långa timmar, över 6 arbetsdagar, så har man all rätt att recensera och säga att det inte var ett spel för dem. Igen det spelar heller ingen roll om det "bästa med storyn händer vid 100 timmar", handlingen ska inte behöva vara dålig i 99 timmar innan den blir bra för då är den dålig.

Som sagt innan det finns inte så mycket mer att säga om det här då det bara går runt och runt ser gärna att vi allihopa går vidare och lägger våran energi på något annat.

Men ge upp, nej 50 timmar räcker inte. Det handlar om tålamod inget annat plus ännu mer tålamod. Det spelar stor roll om du vill klara spelet. Den åsikten är baserad på de 50 timmar denne spenderade med att spela 1/3 av spelet, läser jag en sån recensionen eller en som spelat 3/3?
Precis man kan recensera det som att det va ett spel som inte va för dem, men då får ju hela recensionen en helt annan innebörd och då kan jag som läser recensionen fråga mig varför jag läste den öht? Det finns väldigt mkt att säga här.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Där tycker jag att du har helt, 110% fel.

Visst är det så att vissa spel görs för fansen, och därmed har redan invigda som primär målgrupp. Men det innebär ju inte att ingen annan än fansen får ha en åsikt. Jag älskar Baldur´s Gate och Infinity Engine-spelen. Det är min största spelkärlek från tonåren. Därför uppskattar jag i väldigt hög grad Pillars of Eternity och de liknande spelen som kommit senare år som en hyllning till den eran av RPG. Men om någon som inte delar min åsikt vill ge sin bild av spelet, som ett icke-fan av den subgenren av RPG, utifrån sitt perspektiv så är den åsikten väl värd att förmedlas.

Ett spel ska kunna bedömas utifrån ett kärleksfullt fans perspektiv, men det ska också kunna stå på egna ben. Finns det en kontrast mellan de båda så är det en källa till diskussion, men knappast en källa till kritik mot ena eller andra åsikten. Som du säger - DQ11 kanske mest tilltalar fansen. Om du inte är ett fan har du mitt perspektiv som ett icke-fan i min recension. Och gillar man RPG, men inte har erfarenhet av DQ så kan man ju testa själv och bilda dig en egen uppfattning.

En recension kan till viss del vara objektiv, men är alltid till stor del en subjektiv bild av något. Det finns ingen objektivt bra musik (förutom Pearl Jam, PJ är objektivt bra och alla som inte tycker det har fel), det finns ingen objektivt bra story. Objektivt kunde jag kritiserat storyn om den var full av hål och luckor, men det är den inte. Jag tycker bara, subjektivt, att den är totalt ointressant. Och ja, jag har bara upplevt halva. Om storyn håller Witcher 3-kvalitet under andra halvan skulle jag fortfarande ge spelet en tvåa för att de slösade bort de första 50 timmarna.

Skriv en egen recension och ge spelet en femma. Jag lovar dig två saker:
1. Jag kommer läsa den.
2. Jag kommer försöka se och förstå din sida av saken.

Enligt det du skriver, så är första delen av spelet en 2:a. Men då har du ju inte spelet spelet till fullo!
Alltså, så finns det goda chanser att det betyget kan bli en 3:a eller rentav en 4:a i slutändan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Men ge upp, nej 50 timmar räcker inte. Det handlar om tålamod inget annat plus ännu mer tålamod. Det spelar stor roll om du vill klara spelet. Den åsikten är baserad på de 50 timmar denne spenderade med att spela 1/3 av spelet, läser jag en sån recensionen eller en som spelat 3/3?
Precis man kan recensera det som att det va ett spel som inte va för dem, men då får ju hela recensionen en helt annan innebörd och då kan jag som läser recensionen fråga mig varför jag läste den öht? Det finns väldigt mkt att säga här.

Det räcker gott och väl för att testa det mesta som spelet har att erbjuda gällande gameplay och story. Lite som ett demo för ett spel kan räcka för att se om ett spel är något för dig eller inte. Dragon Quest XI's strider blir inte så annorlunda så att någon som redan har tråkigt 50 timmar in kommer ändra sin uppfattning om de spelar 50 timmar till. Att göra det är bara dumt, bättre att man lägger tiden på annat då istället.

Jag kan sträcka ut en hand åt dig iallafall. Hade det varit en officiell FZ-recension så kan jag hålla med om att jag inte tyckt det hade räckt till, helst då FZ har så många som faktiskt gillar den här typen av spel som kanske är bäst lämpad att testa spelet. Det här är en medlemsrecension dock så då får vem som helst recensera vilket spel som helst och sätta vilket betyg som helst.

Nu lämnar vi det här och går vidare


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har varit rätt sugen på Switchversionen av DQXI när den väl kommer, men trots att jag har spelat och älskat JRPGs hela mitt liv så jag måste erkänna att mitt tålamod för anime-tropes och hypersexualisering försvinner mer och mer ju äldre jag blir. Hur mycket sånt är det i spelet? Lyckas de hålla det hyfsat "down to earth"? I övrigt låter det här som ett ganska basic JRPG som inte ens försöker göra något annorlunda.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har varit rätt sugen på Switchversionen av DQXI när den väl kommer, men trots att jag har spelat och älskat JRPGs hela mitt liv så jag måste erkänna att mitt tålamod för anime-tropes och hypersexualisering försvinner mer och mer ju äldre jag blir. Hur mycket sånt är det i spelet? Lyckas de hålla det hyfsat "down to earth"? I övrigt låter det här som ett ganska basic JRPG som inte ens försöker göra något annorlunda.

Någon hypersexualisering skulle jag inte säga att det förekommer. Lite stora bröst och lite bunny suits, men inte värre än så. Och det är inget de pushar speciellt mycket, det mest bara finns där.

"Ett ganska basic JRPG" skulle jag säga beskriver DQ11 ganska bra. Gillar man det är det troligtvis precis vad du letar efter.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: det är ju lite det som är charmen med Dragon Quest-spelen. Även om de uppdateras tekniskt är grundformeln och charmen densamma, blir ett finfint komplement till Final Fantasy-serien som hela tiden förändras och experimenterar med nya saker. En bekväm och fin snuttefilt i JRPG-format


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Absolut, jag förstår att det är så. Som jag skrev, är det det man letar efter är DQ11 troligtvis svaret på frågan.

Medlem

Värt att notera är att Dragon Quest-serien är äldre än Final Fantasy-serien. Hela ett år faktiskt.
Nu har jag spelat igenom hela spelet, tog mig ca 153 timmar, har kvar lite quests som jag inte riktigt orkar sätta mig in i. 74% avklarat hursomhaver.

12
Skriv svar