WoW: Classic – vad tyckte du?

Skribent
WoW: Classic – vad tyckte du?

Demot till World of Warcraft: Classic gick att testa om du ägde en Virtual Ticket till Blizzcon. Onekligen har många av er redan haft möjligheten att återuppleva fornstora dagar.

Nu vill vi veta: vad tyckte ni? Första intryck? Vad är det positiva och vad är det negativa?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skribent

Utvecklare har redan svarat på farhågorna om "sharding", det vill säga nära spelare bryts upp för att minska stressen på servers.

Här är också planen för hur content kommer släppas i WoW: Classic


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Releasehästryttare

Det som slog mig först när jag kollade på warrior videon är hur högt gräset är, men genast kom man på att man spelade ju aldrig gnome där i vanilla

Men fan va sugen man blev igen nu..

Medlem

jag tror det hela blir en "jag gillar ideen" mera än att man kommer verkligen att njuta av detta. Det blir säkert några som kommer att lira och älskar detta, men många kommer att testa och sen släpper detta.
RDR2 som modernt spel får kritik för långa sträckor mellan quests - lycka till i vanilla wow. Fast, det är antagligen inte samma spelartyp.

Medlem

Har inte spelat demot men misstänker att det blir exakt samma upplevelse som privatservers där de flesta mest pratar om hur dåligt nuvarande wow är i general chat. Väldigt sunket community helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har inte spelat demot men misstänker att det blir exakt samma upplevelse som privatservers där de flesta mest pratar om hur dåligt nuvarande wow är i general chat. Väldigt sunket community helt enkelt.

Njae, jag tror att många av oss nostalgiker som ogillar tanken på att spela på illegal piratserver kommer höja stämningen 😉


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det här ser riktigt bra ut! Will play.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Känns konstigt att betala sub för samma innehåll en gång till men jag kommer nog falla för det ändå

Medlem

Min upplevelse av Classic var lyrisk. Allt kändes som ett äventyr igen, även om jag questat genom Westfall flertalet gånger.

Jag ska gå ut på tunn is och säga att Classic är mer casual än Retail. Iaf för mig.
I Retail kan jag göra allt, se allt. Alla raids, alla dungeons osv. Det gör att känner att jag ska/borde för att utveckla min karaktär.
I Classic vet jag att jag inte kan göra allt, så jag kommer inte försöka. Och jag är nöjd med det.

Ion
Medlem

Jag kommer spela Classic, jag är sjukligt taggad. Jag var 19 år 2005 när spelet kom till Sverige. Det som var kul med WoW var att det var just äventyret till level 60 som var spelet. Jag spelade inte end-game. Jag tror jag är en av de som har flest level 56-karaktärer i världen. Jag spenderade dagar på att lista ut var man kunde hoppa över bergspassen för att springa ner i en zon man inte skulle kunna komma in i egentligen. Det var jäkligt mysigt att vänta på folk vid instans-portarna. Hade man en Warlock kunde man kanske summona den sista. Hade man spelat ett tag visste man snabbaste vägen från Tarren Mill till Scarlet Monastery: Över vattnet, hoppa upp på Under City längst till höger där muren går in i marken (här kunde man förövrigt se rakt ner i Under City med spelare och allt eftersom det inte fanns two-sided faces uppe på taket (man cullar oftast bort såna för att spara renderingstid)).

Helt ärligt det är det som var spelet för mig - äventyret, det sociala spelet, att man faktiskt kommunicerade med folk, att man inte var en mini-gud (du är helt obetydlig). Vilket också är anledningen till att jag inte spelar WoW idag.

Ja det är mycket nostalgi inblandat - såklart! Men det är också känslan av äventyr som jag inte alls tycker finns i det nuvarande spelet. Allt är bara end game, stressen att vara bäst, ha fetast gear osv. osv. I vanilla kunde man spendera en dag på att försöka ta sig från Cold ridge valley till Wetlands och det var helt ok.

Avslutningen av den här romanen får jag ge credit till Karin Boye:

Citat:

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Medlem

Tycker själv att priset på VT är litet för högt för att stödja, speciellt den här gången efter en ökning (???), så kan inte direkt hoppa in här. Dock så var det väldigt nostalgiskt att titta på när jag spanade in det genom streamers på plats.

Medlem

Hade älskat detta om det kom för några år sedan då jag var en av dem som tjatade om detta. Lirat lite private servers när suget kommit men inte så seriöst, för övrigt så är Vanilla WoW ett av mina finaste minnen.

På Blizzcon var det en panel där dem prata om hur dem jobbar för att göra spelet så nära orginalet som möjligt och visade massa screenshot etc och dem gick verkligen in till minsta detalj med allting så det verkar ju positivt.

Medlem
Skrivet av toern:

Tycker själv att priset på VT är litet för högt för att stödja, speciellt den här gången efter en ökning (???), så kan inte direkt hoppa in här. Dock så var det väldigt nostalgiskt att titta på när jag spanade in det genom streamers på plats.

VT?

Med ett sub på ett WoW konto kommer du få lira Classic och det full patchade spelet ända upp t om Legion expansionen. Det är enormt med innehåll för 130-140pix/månad.

Såg lite på stream när dom lirade Classic. Nostalgi är det helt klart.

Medlem

Nostalgi är nice. Men jag tror man ofta blir lite besviken när man lirar ett gammalt lir. Så jag kommer nog lämna de som goda minnen och inte lira de. Samt så vill jag inte betala i min nuvarande sub för Vanilla.

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag kommer spela Classic, jag är sjukligt taggad. Jag var 19 år 2005 när spelet kom till Sverige. Det som var kul med WoW var att det var just äventyret till level 60 som var spelet. Jag spelade inte end-game. Jag tror jag är en av de som har flest level 56-karaktärer i världen. Jag spenderade dagar på att lista ut var man kunde hoppa över bergspassen för att springa ner i en zon man inte skulle kunna komma in i egentligen. Det var jäkligt mysigt att vänta på folk vid instans-portarna. Hade man en Warlock kunde man kanske summona den sista. Hade man spelat ett tag visste man snabbaste vägen från Tarren Mill till Scarlet Monastery: Över vattnet, hoppa upp på Under City längst till höger där muren går in i marken (här kunde man förövrigt se rakt ner i Under City med spelare och allt eftersom det inte fanns two-sided faces uppe på taket (man cullar oftast bort såna för att spara renderingstid)).

Helt ärligt det är det som var spelet för mig - äventyret, det sociala spelet, att man faktiskt kommunicerade med folk, att man inte var en mini-gud (du är helt obetydlig). Vilket också är anledningen till att jag inte spelar WoW idag.

Ja det är mycket nostalgi inblandat - såklart! Men det är också känslan av äventyr som jag inte alls tycker finns i det nuvarande spelet. Allt är bara end game, stressen att vara bäst, ha fetast gear osv. osv. I vanilla kunde man spendera en dag på att försöka ta sig från Cold ridge valley till Wetlands och det var helt ok.

Avslutningen av den här romanen får jag ge credit till Karin Boye:

Spendera själv en heldag typ att simma runt kontinenterna för att hitta något kul, hitta faktiskt små roliga saker iaf på den vänstra kontinenten. Fanns någon beach där kommer jag ihåg. Men de var en del av äventyret att simma som en kung!

Medlem

Jag må vara gammal eller snål, eller både och, men kan tycka att remakes ska vara billiga, om inte gratis.
Jag vet att det kostar mkt att driva WoW oavsett nya saker eller gamla, men hade nog gärna sett ett Microtransaction WoW classic hellre än sub.

Wc3 reforged borde bli billigare för oss som äger classic men det lär det väl inte bli

Medlem

kommer definitivt att spela classic

Medlem

Tror alla de "gamla" spelarna kommer bli besvikna. Svårt att jaga samma upplevelse som när man var yngre. Lite som julafton och julklappar - Var så mycket roligare när man var barn.

Medlem
Skrivet av storm72:

Tror alla de "gamla" spelarna kommer bli besvikna. Svårt att jaga samma upplevelse som när man var yngre. Lite som julafton och julklappar - Var så mycket roligare när man var barn.

Precis min tanke. Nu för tiden är jag glad på julafton så länge som jag har en öl i handen.
OT: Tror de flesta kommer tycka de är roligt till en början men att de flesta kommer tröttna ganska fort då hypen inte lever upp till sina minnen, tyvärr.

Releasehästryttare

Jag kommer absolut älska svårighetsgraden, man får återigen jobba för att komma nånvart, det är en sak jag hatat med nuvarande wow, man får allt bara givet till en utan att ens försöka.

Låt mig få förtjäna min loot!

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag kommer absolut älska svårighetsgraden, man får återigen jobba för att komma nånvart, det är en sak jag hatat med nuvarande wow, man får allt bara givet till en utan att ens försöka.

Låt mig få förtjäna min loot!

https://youtu.be/UPWe-Cp0zT4

Visst var det "svårare"(aka mer grinding, vilket inte är svårt, bara tidskrävande) att levla och fixa gear, men ja man ska inte få full epic genom bara att questa. Men själva instancerna/raiderna är nog inte speciellt svåra idag.

Men håller med gällande loot, epics känns inte epic längre. Det var ju lite av nöjet av att vara i någon av de bättre guilderna och få fint gear från raids och stå i OG och visa upp sig lite(aka afka utanför AH eller på banktaket). Ibland fick man ju lite whispers "ohhh nice gear, where did you get that?" osv. :')

Nu har alla fullt epic genom att köra daily quests och några dugges(dungeons). LFR var enligt mig en av dom större bovarna till nedgången med looten.

Samma gällande communityn på alla serverar, man visste vilka guilderna var på servern och hur långt dom kommit i raids(eller om dom var grymma i PvP osv), det blev en mer tävling mellan alla, vilket var riktigt roligt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Spelade på den tiden då det begav sig, just nu finns det inget som lockar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar