Ambassadör
Xbox
My Brother Rabbit

Från de polska utvecklarna Artifex Mundi kommer ett peka och klicka äventyr med en gosedjurskanin som ska rädda en sjuk blomma...låter det knasigt? Det är det också men det finns en förklaring.

Mellan alla storslagna spel med AAA-budget, hundratals timmars speltid och mer av allt så kommer det trots allt en mängd mindre spel som kanske inte har lika höga ambitioner men som ibland ger en minst lika trevlig spelupplevelse. My Brother Rabbit är ett sådant spel.
Jag har en liten fetish för pusselspel och kunde därför inte låta bli att klämma in det här spelet mellan de svulstiga storspelen i min spellista och blev inte besviken. Vid en första anblick så verkar det mest knasigt men redan vid titelskärmen så fångade den vackra, stämningsfulla musiken av Arkadiusz Reikowski mig.

Berättelsen inleds med att en historia presenteras med en serie tecknade bilder (det finns ingen dialog i spelet) som ger en kort men tillräcklig motivering till varför man ska hjälpa kaninen att krångla sig fram genom spelvärlden. En liten flicka blir plötsligt sjuk och genom hennes brors fantasi så får vi lotsa flickans gosedjurskanin på jakt efter ett botemedel för att besegra sjukdomen.

Viruset vill inte släppa greppet. Måste hitta fjärilar!

Flickan representeras i spelet av en blomma som blir attackerad av ett mörkt virus och kaninen gör sitt bästa för att överkomma hinder i omgivningen och föra blomman i säkerhet, närmare ett botemedel. Berättelsen förs sedan vidare genom fler sekvenser mellan kapitlen likt det som inleder spelet, där man får se vad som händer i den verkliga världen medans man för samma kamp i fantasin.

Jakten på ett botemedel går vidare.

Genom att leta efter gömda objekt i omgivningen, låsa upp pussel och sätta ihop olika fantasifulla maskiner så för man handlingen framåt. De saker man ska hitta är ibland synnerligen klurigt gömda och en och annan svordom i klassisk peka- och klicka anda kan ha yttrats under min speltid... Ibland måste olika föremål kombineras eller användas i terrängen för att komma vidare vilket ger ytterligare en dimension till klurandet. I omgivningen finns också dolda ledtrådar till de olika pussel som man stöter på, så det gäller att hålla ögonen öppna! Pusslen är varierande både i typ och svårighetsgrad, även om det överlag är lite för enkelt för min smak. Några enstaka gånger fick jag dock tänka till ett par varv extra och det var välkommet om än inte ofta nog. Det hade uppskattats om man kunde justera svårighetsnivån så att det hade blivit lite mer utmanande. Men det fanns en viss behaglig rytm i spelandet som gjorde att jag aldrig tröttnade trots det svaga motståndet.

Inte världens klurigaste pussel kanske...

Visuellt är det fantastiskt med en artstyle som är väldigt trevlig och gullig. På Xbox One X presenterades det i 4K också så det var krispigt och snyggt som sig bör. Tillsammans med den känslosamma storyn och den vackra musiken så gör sig grafiken synnerligen väl. Ljudet är bra med diverse knasiga ljudeffekter som även de passar in i den mysiga stämningen. Det är överlag helt enkelt tokmysigt.
Stötte inte heller på en enda bugg eller konstighet under hela tiden jag spelade, en välkommen och ovan upplevelse som bidrar till känslan av ett väldigt välpolerat litet spel.

Varierande miljöer i flera nivåer.

Spelet är indelat i ett antal kapitel med stegrande svårighetsgrad men det är ett väldigt kort spel, beroende på hur lätt eller svårt man finner pusslandet. Men runt tre-fyra timmar speltid totalt kanske, så det är en perfekt liten munsbit att rensa paletten med innan man biter tag i nästa storspel. Jag själv passade in det i mitt spelschema innan RDR2 och tja, kontraster är roligt! Det är väldigt barnvänligt dessutom, inte bara visuellt men den korta speltiden och relativt låga svårighetsgraden fungerar i alla åldrar. Det är aldrig fel med lite hjärngympa! Jag hade dock önskat att det fanns lite inställningar för att justera svårighetsgraden eller varför inte låsa upp några mer utmanande pussel när spelet klarats ut för lite återspelbarhet? Det hade varit pricken över i.

My Brother Rabbit är ett riktigt mysigt, stämningsfullt spel med trevlig gameplay och jag kan varmt rekommendera det om man gillar pussel och klurigheter, till sig själv eller till kidsen för den delen. Förvänta er ingen större utmaning dock. Det finns till de allra flesta plattformar som folk spelar på, till en relativt billig penning dessutom.

(Testat på Xbox One X)

My Brother Rabbit
3
Bra
+
Tokmysigt
+
Trevligt gameplay
+
Buggfritt
-
Inga svårighetsgrader
-
Kort
-
Ingen återspelbarhet
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Jump in.

1
Skriv svar