Red Dead Redemption 2

Medlem
Red Dead Redemption 2

Rockstar är experter på open world-spel. De är fullständigt makalösa. Jag vet inte hur många gånger senaste två månaderna som jag tjatat om ”världsbyggande”. Detta flyktiga ord som inte riktigt kan beskrivas i detalj, men som tar en spelkarta och förvandlar den till en levande plats. Världsbyggande är extremt viktigt i open world. Du kan fylla ett spel med fiske, jakt, barer, affärer, och massor av samlarobjekt, men om det inte känns som en levande värld finns ingen drivkraft för mig som spelare att ta del av det. Visst kunde jag jaga och fiska i Far Cry 5. Jag tror jag fiskade fyra fiskar genom hela spelet, och jagade det jag var tvungen för att uppgradera min utrustning lite. Det fanns noll incitament för mig utöver det. I Red Dead Redemption 2 fäster jag mig tidigt vid mitt gäng. Jakten på föda knyts till den relationen och det blir ett nöje för mig att döda en hjort och donera till lägrets kock varje gång jag rider hemåt. Mer mat är lika med lyckligare banditer, mer mat i magen innebär snabbare helande och för mycket mat i magen innebär tjockare figur. Anledningen att jaga blir tydligare när den anknyter till storyn och din karaktär på det sättet. Det blir inte bara en bisyssla som slängts in för att ge dig något att göra mellan uppdragen, men det fungerar ju även som en rolig sidoaktivitet. Och fiskar gör jag med glädje när någon av mina kompanjoner vill följa med och visa mig nya fiskeställen. Det är trevligt att rida dit med dem och småprata lite längs vägen. Det här är bara ett exempel på hur Rockstar ägnar sig åt världsbyggande, där varje individuell komponent i spelet bygger upp en trovärdig plats, och inte bara är ett antal löst sammansatta spelmoment som strötts ut på en stor karta. Jag ogillar generellt hunger i spel, men här känns det som effekten tonats ner tillräckligt för att det inte ska bli ett påfrestande besvär. Det är inte ett survivalspel där du dör efter tio minuter om du inte äter.

Red Dead Redemption 2 kan vara hektiskt och snabbt. Krutröken ligger tät vid flera tillfällen under stora eldstrider. Adrenalinet pumpar när jag skjuter, laddar om och skjuter igen. Tåg ska rånas, lasson ska kastas och dueller ska vinnas. Västern är vild! Smith och Wesson för min talan och Colt är debattledare. Blod, allvar, mord och slagsmål! Storyn som berättas är full av action. Men det är i stunderna mellan kaoset som jag finner friheten. Inte sedan Witcher 3 för snart fyra år sedan har jag suttit så mycket i sadeln och skrittat långsamt mot mitt mål, fridfull och avslappnad. Jag vet var jag ska, jag vet var nästa uppdrag börjar, men jag har inte bråttom dit. Jag ser någon som spelet låter mig interagera med. En hälsning från honom. Det är en enkel gest, och jag svarar lika enkelt med att be honom hålla tyst. Det är ännu ett exempel på världsbygget, ett av alla de små knepen som Rockstar använder så skickligt för att gjuta liv i sin digitala skapelse. Om jag vill kan jag skjuta honom och ta hans stuff (Of course!). Red Dead Redemption 2 är inte ett spel man spelar, det är ett spel man lever. Det finns säkert spelare där ute som springer genom storyn, men jag är inte en av dem.

Vi leker Hitta tvålen.

Jag väljer att vara en elak sate ibland. Jag skjuter om jag vill, inte om jag måste. Ett människoliv kan värderas i pengar och priset är lågt. Men för det mesta är jag en trevlig prick, framförallt mot andra i mitt gäng. De är min familj och jag håller dem närmast mig, eller åtminstone de flesta av dem. Ibland när vänner till mördare intervjuas får man höra hur förvånade de är över hans mörka sida. Han var ju en sån trevlig ung man. Sån är jag. Människans två sidor förkroppsligad. I det avseendet har Red Dead Redemption 2 väldigt mycket gemensamt med ett bra rollspel. Rockstar sår ett frö av min karaktär och min fantasi kan med deras fantastiska historieberättande som grund fylla i luckorna i hans personlighet. När jag sitter vid lägerelden ute i vildmarken, med Vintergatan lysande över natthimlen så njuter jag av friheten som min Arthur Morgan känner. På väg till mitt mål rider jag förbi en samling byggnader, någon form av industriverksamhet, jag är inte helt säker. Jag tar en avstickare, svänger höger upp mot komplexet för att se vad det är. I slutet av vägen står två vakter. Den ene håller ett gevär och tycker jag ska vända om. Jag vill inte riskera något i onödan så jag berättar att jag inte vill ha något bråk och vänder min häst för att rida tillbaka. Men Arthur Morgan vill alltid ha sista ordet så precis när jag sporrar hästen kastar jag en förolämpning åt vaktens håll innan jag försvinner vidare mot mitt egentliga mål.

Jag kliver av min häst i närheten av ett timmerbruk, men innan jag går vidare till fots byter jag kläder och tar på mig ansiktsmasken. Jag väljer att ta min trogna repeater från sadelväskan innan jag smyger genom natten mot en fullastad timmervagn som jag ska… ehm, låna. Ingen ser mig, men precis när jag hoppar upp bakom de två förspända hästarna reagerar en hund och kommer springande och larmar hela lägret. Tre eller fyra personer springer efter mig. De skjuter, men jag väljer att inte skjuta tillbaka. Jag har det jag kom för och vill bara därifrån. En bit längre ner mot dalen rullar jag in i en dold skogsglänta och väntar på att lagen ska sluta leta efter mig. Sen byter jag tillbaka till mina vardagskläder, tar av mig rånarmasken och beger mig därifrån med ett stort lass timmer. Kanske inte årets brott, men man kan ju inte bara stjäla guld och juveler hela tiden.

Landskapet är stort och varierat. Snön ligger djup i bergen. Staden Valentine är upptrampad och lerig, men slätterna runt staden är gröna och soliga. Träsken i söder stinker, och vill man ha en gnutta civilisation så finns det både elektriskt gatljus och spårvagnar i Saint Denis. Personligen trivs jag bäst på de öppna slätterna där ingen ser om jag skjuter ihjäl en ensam stackare och stjäl hans häst. Jag har spenderat timmar här och bara insupit atmosfären. Ibland rider jag upp i de bergiga skogsområdena, till den lilla staden Strawberry. Jag har tagit på mig ett uppdrag som bounty hunter där. Mitt byte finns norr om Strawberry, men jag blir alltid distraherad på vägen dit och det slutar oftast med att jag jagar i skogen istället.

Kontrollerna har fått en del kritik från vissa spelare. Jag håller inte riktigt med om allt som sagts. Kontrollerna på hästryggen är riktigt bra. Det finns en tyngd i hästarna när man rider. Jag har aldrig ridit i verkligheten, men det känns så autentiskt som jag vill ha det i ett spel. Kontroller till fots kan bäst beskrivas som ”Rockstar standard”. De är lite klumpiga, lite sega, men de fungerar. Även Arthur har en tyngd, precis som hästarna så det är inte Doom-precision i rörelserna. För det mesta tänker jag inte på det och när jag väl vant mig känns det bra. I trånga utrymmen inomhus blir det ibland lite krångligt, som när jag försöker ställa mig framför en kista och öppna den, men råkar gå några pixlar för nära så öppningsprompten försvinner och jag måste positionera om mig. Jag kan tänka mig att förstapersonskameran funkar bättre i de situationerna, men jag gillar inte den och väljer bort det läget.

Red Dead Redemption 2 är inte perfekt, det har som alla spel brister. Jag stör mig rejält på att det inte finns ett enkelt sätt att slänga vapen. När jag mot mitten av spelet samlat på mig fyra olika revolvers, en hagelbössa, tre gevär, en pilbåge och två repeaters är det onödigt komplicerat att bläddra förbi alla när man letar efter rätt vapen. När jag dessutom får två versioner av samma, ett vanligt och ett ”rare” känns det oerhört fånigt att det inte går att slänga vapen på backen med ett enkelt knapptryck, eller åtminstone lagra dem i lägret som man gör med outfits. Outfits lagras också på hästen, men bara dem du själv väljer att ha där. Resten finns i en kista i ditt läger. Det tekniska håller självklart hög kvalitet, men min standard PS4 orkar inte med att hålla frameraten stadig när jag rider in i större städer. Hur mycket man märker av det är i viss mån individuellt, men personligen stör jag mig på det. Överlag är det däremot väldigt buggfritt och polerat för att vara ett så här stort och öppet spel. Jag har sett lite svävande föremål ibland, men inte stött på något spelförstörande.

Alla fel och brister är dessutom petitesser i sammanhanget. Red Dead Redemption 2 är en enorm värld fylld av vyer, aktiviteter, personer att möta och uppdrag att slutföra. I slutändan när spelåret 2018 ska sammanfattas är det Red Dead Redemption 2 som jag kommer minnas allra bäst.

Red Dead Redemption 2
5
Mästerligt
+
Världen är levande
+
Livet på hästryggen
+
Storyn och karaktärerna
+
Det lagom långsamma tempot
-
Vapenhjulet som snabbt fylls med vapen jag inte använder
-
Lite instabil framerate i städerna på standard PS4
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra recension!


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Bra skrivet!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Jag spelar också på vanlig PS4 och spelet är ändå fruktansvärt snyggt. Vet inte hur Rockstar lyckas!


signatur

PS5 och inget annat.

Gen
Medlem

Om det hade gått, hade du gett spelet 4.5 av 5 pga de tekniska problemen? Jag lirar spelet på Pro och hade gett betyget 4 av 5 just pga de större tekniska problemen på Pro.

Medlem
Skrivet av Gen:

Om det hade gått, hade du gett spelet 4.5 av 5 pga de tekniska problemen? Jag lirar spelet på Pro och hade gett betyget 4 av 5 just pga de större tekniska problemen på Pro.

Ja, hade man kunnat dra av en halv poäng för de bristerna som ändå finns hade jag övervägt det. Spelet är ett mästerverk och med nuvarande betygssytem tycker jag ändå det är värt en femma trots bristerna.

Vad är det för problem på PS4 Pro som du lider av?

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag spelar också på vanlig PS4 och spelet är ändå fruktansvärt snyggt. Vet inte hur Rockstar lyckas!

Oh, ja. Spelet är definitivt det snyggaste jag sett på PS4, utan tvekan. Både tekniskt och designmässigt.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Bra recension!

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra skrivet!

Tack. Det var riktigt kul att skriva den här recensionen. Försökte beskriva några av alla Rockstar-moments som uppstår när man spelar, utan att spoila något av storyn. Jag tror det framgick att jag hade förbaskat kul när jag spelade.

Medlem

Tycker att frameraten på PS4 är stabil, har inte upplevt att den är ostabil i städer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

När gta 5 kom till ps3 tyckte jag att den låga frameraten gjorde det ospelbart. Är det ungefär samma nivå på RDR2 och standard-ps4 eller är det bättre?

Medlem
Skrivet av Seraium:

Tycker att frameraten på PS4 är stabil, har inte upplevt att den är ostabil i städer.

Att frameraten sjunker i städerna, framförallt Saint Denis är svårt att bestrida. Digital Foundry uppmätte dips ner till runt 25 fps på större gator i den staden. Så frameraten är instabil i de lägena. Som jag skrev i recensionen, hur mycket man tänker på det och hur man upplever det är individuellt. Jag reagerar direkt även på små dips.

Medlem

@xorpen: Jag spelade aldrig GTA 5 på PS3, så det kan jag inte svara på. Jag är van att spela i 60fps på PC. Jag står ut med 30 om alternativ saknas. De drops jag upplevde i RDR2 var framförallt i Saint Denis, framförallt på större gator och för det mesta kortare dips. Jag upplevde det som störande, men skulle inte kalla det spelförstörande.

Ungefär 23 minuter in i videon har du exempel på vad jag menar. Men det är ett fåtal områden i spelet där du upplever det där. För det mesta är det stabila 30fps.

Medlem

@Bennii: Är det bara jag som inte förstår grejen med 30 bilder per sekund vs 60 bilder per sekund? jag tror inte jag skulle se någon större skillnad faktiskt.

Det enda med grafiken jag tycker varit knasig är att gubbarna ibland ser ut som plastfigurer men det kan vara min tv också.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zontos:

@Bennii: Är det bara jag som inte förstår grejen med 30 bilder per sekund vs 60 bilder per sekund? jag tror inte jag skulle se någon större skillnad faktiskt.

Det enda med grafiken jag tycker varit knasig är att gubbarna ibland ser ut som plastfigurer men det kan vara min tv också.

Det är en jäkla skillnad. Allting flyter på mycket bättre i helhet.

Titta riktigt noga så ser du en enorm skillnad. I och med att det är fler bilder som visas så upplevs allting som att det flyter på mycket bättre och blir "mjukare" på ett sätt. Ju mindre bilder per sekund desto mer hackigt blir det.

https://frames-per-second.appspot.com/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, hade man kunnat dra av en halv poäng för de bristerna som ändå finns hade jag övervägt det. Spelet är ett mästerverk och med nuvarande betygssytem tycker jag ändå det är värt en femma trots bristerna.

Vad är det för problem på PS4 Pro som du lider av?

PS4 Pro har ju en förskräcklig implementation av "checkerboarding" vilket innebär att två bilder (1920x2160) skapas och sedan på något sätt fogas ihop vilket gör att allt blir suddigt. Vidare kör de någon form av TAA som gör saken ännu värre. Så, resultatet är helt enkelt att bilden är lika suddig i 1080p som "2160p". Mer exakt information finns i DFs video som länkades lite längre upp.

Det kommer tyvärr ingen patch och om den kommer så kommer den så sent att folk redan kört klart spelet. Jag funderar faktiskt på att sälja spelet och vänta på PC versionen så man kan få äkta 4K som Xbox One X har. Skillnaden mellan One X och Pro är som natt och dag. Visst, One X är en kraftfullare maskin men checkerboarding kan göras så sjukt mycket bättre på Pro.

Medlem

@bennii Alright tack för svar, ska spana in videon. Jag är också van vid PC vilket gjort mig lite kräsen, men spelade nyligen igenom God of War och älskade varje sekund trots 30fps.

Medlem

@uberpwnage2.0: Intressant tack för klippet! Nu ser jag skillnaden något

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är en jäkla skillnad. Allting flyter på mycket bättre i helhet.

Titta riktigt noga så ser du en enorm skillnad. I och med att det är fler bilder som visas så upplevs allting som att det flyter på mycket bättre och blir "mjukare" på ett sätt. Ju mindre bilder per sekund desto mer hackigt blir det.

https://frames-per-second.appspot.com/

https://www.youtube.com/watch?v=zquClG3j9so

Jag ser ingen skillnad alls för att vara ärlig.


signatur

PS5 och inget annat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av breahl:

Jag ser ingen skillnad alls för att vara ärlig.

Klicka båda länkarna. Kika början också med AssCred 30 mot 60 fps och släng blicken fram och tillbaka från klippen. Det är en enorm skillnad. Ser du inte den av någon anledning så är du troligen trött eller något.

30 fps är hackigare medans 60 är mer "smooth".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Värt att nämna är att ni behöver 60Hz-skärmar för att kunna se detta. Har ni inte det kommer ni inte se någon skillnad i videon.

Medlem

Vad trevligt att se en recension som intresserar den stora massan som faktiskt inte orkat köpa sig en pro/X. Dom ynka procenten som köpt sig en uppgraderad konsol borde egentligen vara dom som får "nöja sig" med övriga recensioner. Trevlig helg och tack för detta!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Värt att nämna är att ni behöver 60Hz-skärmar för att kunna se detta. Har ni inte det kommer ni inte se någon skillnad i videon.

Vem har inte 60Hz-skärmar???

Moderator | Testpilot
Skrivet av breahl:

Jag ser ingen skillnad alls för att vara ärlig.

Skrivet av Dudinkalv:

Värt att nämna är att ni behöver 60Hz-skärmar för att kunna se detta. Har ni inte det kommer ni inte se någon skillnad i videon.

Så sant som han säger givetvis. Vet inte hur det ser ut med hz och så på mobiler och plattor men de flesta dataskärmar bör ha 60 hz.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av breahl:

Jag ser ingen skillnad alls för att vara ärlig.

Tur för dig, då slipper du lägga tusentals kronor på en PC och tung hårdvara för att jaga de där 100 fpsen man så gärna vill ha Om du inte ser skillnad på 30 och 60fps är konsol det enda rätta för dig.

Skrivet av Dudinkalv:

Värt att nämna är att ni behöver 60Hz-skärmar för att kunna se detta. Har ni inte det kommer ni inte se någon skillnad i videon.

Helt ärligt, finns det ens 30Hz skärmar därute? Kan nog våga på mig att säga att alla TV apparater och skärmar i svenska hushåll är 60Hz eller mer.

Medlem

Jag såg inte heller någon större superskillnad, tror ni är lite för petiga haha Men det får man vara. Min tv är från 2013 men köpte en tv som var gjort för att spela tv-spel på, kan hända att man ser mer skillnad på nyare tv-skärmar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zontos:

Jag såg inte heller någon större superskillnad, tror ni är lite för petiga haha Men det får man vara. Min tv är från 2013 men köpte en tv som var gjort för att spela tv-spel på, kan hända att man ser mer skillnad på nyare tv-skärmar.

Verkligen inte petiga. Det är en enorm skillnad om man sätter sig ned och tittar ordentligt. Bästa är givetvis att få spela själv och se skillnaden.

Mitt bästa tips skulle vara att låsa ditt spel på pc för er som lirar till 30 fps och spela en stund sedan byta till 60. Ni kommer märka skillnad. Går givetvis att köra från andra hållet också.

Flesta konsol-spel kör i 30 fps så mellan de liren ser du ingen större skillnad, och som nämnt innan behövef skärmen givetvis klara av 60 fps.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkligen inte petiga. Det är en enorm skillnad om man sätter sig ned och tittar ordentligt. Bästa är givetvis att få spela själv och se skillnaden.

Mitt bästa tips skulle vara att låsa ditt spel på pc för er som lirar till 30 fps och spela en stund sedan byta till 60. Ni kommer märka skillnad. Går givetvis att köra från andra hållet också.

Flesta konsol-spel kör i 30 fps så mellan de liren ser du ingen större skillnad, och som nämnt innan behövef skärmen givetvis klara av 60 fps.

Alla skärmar har 60hz idag, till och med för 10-15 år sen hade dom det då man hade tjockskärmar. I CS när jag tävlade i det där i början på 2000-talet så var det 60 fps man skulle ha, fast det var ju för tävlingens skull. Hade du 30 kom du efter som fan i reaktionstid mot andra spelare. Singleplayer-spel bryr jag mig inte ett skit om man har 30 eller 60, inte multiplayer heller för den delen då man inte tävlar längre på lan osv.

Men för er som håller på med E-sport kan jag förstå att ni vill ha minst 60fps, det säger jag inte emot. Men ni som sitter hemma i era rum och spelar red dead, assassins creed osv så är det bara löjligt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Jag såg inte heller någon större superskillnad, tror ni är lite för petiga haha Men det får man vara. Min tv är från 2013 men köpte en tv som var gjort för att spela tv-spel på, kan hända att man ser mer skillnad på nyare tv-skärmar.

Helt ärligt, och detta säger jag inte för att vara petig eller "PCMR", men är du blind? Hur kan man tycka något annat än att det är enorm skillnad på de två? Förstår verkligen inte de som "knappt" ser någon skillnad, ni måste alltså göra något fel.

Medlem

@Dudinkalv: Kan hända att jag ser skillnad på PC men inte på PS4, har en synskada som gör att jag inte hinner reagera på allt som händer i en skärm, upplever jag i alla fall och därför kan jag inte spela spel utan autosikte.

Medlem

Jag ser inte heller superstor skillnad i videon. När jag själv spelar märker jag sjukt stor skillnad dock. Det är en större skillnad i känsla/responstid än utseende. Alla ni som inte ser skillnad, testa att spela med de olika och ni kommer nästan garanterat märka stor skillnad.


signatur

Det är helt omöjligt att slösa tid om man njuter.

12
Skriv svar