Det var förstås bara en tidsfråga – här är minimaskinen PC Classic

Robot
Det var förstås bara en tidsfråga – här är minimaskinen PC Classic

Trenden med nostalgimaskiner fortsätter.

#pc-classic


Medlem

Kan inte förstå varför någon vill ha denna maskin. Så jädra meningslöst. Precis som snes/nes classic... Köp en raspberry istället och fyll den med alla spel. Bygg en egen arkadmaskin som jag håller på med, men varför köpa en pc när man redan har en bättre och snyggare

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte förstå varför någon vill ha denna maskin. Så jädra meningslöst. Precis som snes/nes classic... Köp en raspberry istället och fyll den med alla spel.

För att det inte är lagligt och alla vill inte hålla på med allt meck som en raspberry pie kan innebära. Äger själv en dedikerad hyperspin maskin samt en retropie men inte fan tror jag att gemene man ska orka hålla med på sånt och ännu mindre försöka övertyga mig själv att det är lagligt på något sätt.

Medlem

Hoppas allt går i typ 5 fps som pc-spelen generellt rullade i då. Om dom hade scrolling eller 3d dvs


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Minikonsolerna i all ära, men det här är bara för mycket. Det känns bara som om man försöker glida på vågen men glömde surfbrädan.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Minikonsolerna i all ära, men det här är bara för mycket. Det känns bara som om man försöker glida på vågen men glömde surfbrädan.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Håller med er andra, dock hade jag gärna velat spela Warcraft 2 igen

Medlem

@Rackaren: vad hindrar dig?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Fattar inte detta. PC var ju liksom ingen grej i sig, det fanns ju 1000-tals varianter av PC. NES däremot var ju en unik grej som är värd att göra classic av.

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Rackaren: vad hindrar dig?

Det funkar väl inte på nyare Windows? Eller? ;o

Som sagt, en raspberry pie och sen installera ScummVM och DosBOX på den. Efter det så finns det många gamla godingar som freeware och massvis att ladda ner från GOG för nästan ingenting.

Bara att installera "Wine" om man vill ha kompabilitet med nyare windows spel: https://www.youtube.com/watch?v=ArCU1Le6QVI

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det funkar väl inte på nyare Windows? Eller? ;o

Fungerar hur bra som helst på Windows 10
Battle.net versionen that is.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Rackaren: som sagts tidigare i tråden, battle.net versionen ska visst funka på win10, annars DOSBox, finns till allt, även mobiltelefoner, dock kanske det e lite meckigt att spela på en liten touchskärm


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Men herre jösses. Hörde de inte själva hur illa ljudet var?? Jag vet inte ens vart man kan hitta en sån dålig mikrofon i dagens läge?

Njaaa. Men en Amiga Classic kanske vore nått!

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Njaaa. Men en Amiga Classic kanske vore nått!

Armiga!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Knarkigaste tröjan någonsin.

Medlem

Jag är fruktansvärt trött på alla skriker "Raspberry Pi!!" så fort någon classic-konsol dyker upp. Men här sällar jag mig till den kören.

Gör ett snyggt skal till R Pi 3+ istället, det kan jag tänka mig.

Medlem

Jag kan förstå de tidigare konsollerna, NES, SNES, Saturn mfl samt datorer ala Commodre 64 osv.
Men de här med playstation och PC nu...
njet
glöm det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag har en fullt fungerande 486a hemma för ett par tusenlappar på ebay. Med Dos, windows 3.1, har även några hundra disketter med sjukt mycket spel på från tidigt 80-tal till sent 90-tal.

Problemet är att jag inte kan spela de riktigt gamla spelen på burken då den har för snabb processor. De tidiga pc-spelen gick efter klockfrkvensen på cpun, och allt går helt enkelt för snabbt, detta har jag inte lyckata lösa med DosBox ens.

Det jag ville ha sagt är att man kan nog inte förvänta sig spel från ett stort tidsspann i PC-världen, så det kommer nog vara spel som är gjorda på mitten av 90-talet tyvärr.


signatur

IDKFA

Medlem

Alltså en box laddad med klassiska spel som är svåra att få igång på moderna datorer som också är väldigt liten och behändig låter som en potentiellt bra idé. Många gamla spel är ett helvete att få igång nuförtiden. Det hade också varit gött att bara kunna ta med boxen och hänga hos en polare medans man lirar några gamla favoriter utan att behöva ta med en hel datorbox. För under tusen spänn kan det vara värt så länge dom väljer rätt spel och den funkar som den ska.

Medlem

Tja, funkar det så att fler kan bitas av lite nostalgifluga kanske det vore något - men personligen håller jag mig till mina riktiga retroriggar.
Det är något charmigt med en 486 som kräver mjukvaruhandpåläggning av EMM386, HIMEM.sys, autoexec.bat och config.sys tweaks. ^^
För att inte tala om att pilla med hårdvaran, åh att samla på SB-kort och -kloner... eller att stänga av L1 cache för att få en P1-P2 att prestera som en 386, eller att behöva leka med adresser, IRQ och DMA för att få allt att fungera ihop.
/end nostalgia

Med det sagt hoppas jag tillverkarna av sådana här system (minikonsoler/-datorer) blir bättre på att integrera lösningar för att själv kunna lägga in ytterligare innehåll. Kanske svårt rättighetsmässigt att lösa med just konsoler, men en affär (som ex. Virtual Console för nyare Nintendo-konsoler) där man kan köpa till innehåll hade inte skadat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Amibian

@Aftonstjaerna: Svår att få tag i.

Då är raspberry och Amibian verkligen en amiga mini, man kan köra redan nu.
https://gunkrist79.wixsite.com/amibian

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Knarkigaste tröjan någonsin.

Den var ju frän för många år sen

Medlem
Skrivet av kaealy:

För att det inte är lagligt och alla vill inte hålla på med allt meck som en raspberry pie kan innebära. Äger själv en dedikerad hyperspin maskin samt en retropie men inte fan tror jag att gemene man ska orka hålla med på sånt och ännu mindre försöka övertyga mig själv att det är lagligt på något sätt.

Äh nes snes classic.osv är bara för att nintendo osv vill rida på samlarvåga och tjäna på folks vill ha begär.
Tillhör man kategorin som förstår att man behöver ingen "classic" för att spela gamla spel så är det inte det problemet med att "mecka"
Dom som inte tror att det finns sätt att spela gamla nintendo spel på.
Tråkigt för dom och domnfår köpa sina classic begränsat med 30 spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Äh nes snes classic.osv är bara för att nintendo osv vill rida på samlarvåga och tjäna på folks vill ha begär.
Tillhör man kategorin som förstår att man behöver ingen "classic" för att spela gamla spel så är det inte det problemet med att "mecka"
Dom som inte tror att det finns sätt att spela gamla nintendo spel på.
Tråkigt för dom och domnfår köpa sina classic begränsat med 30 spel

Vill man bryta mot lagen öppnar sig många dörrar...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Molotov:

Äh nes snes classic.osv är bara för att nintendo osv vill rida på samlarvåga och tjäna på folks vill ha begär.
Tillhör man kategorin som förstår att man behöver ingen "classic" för att spela gamla spel så är det inte det problemet med att "mecka"
Dom som inte tror att det finns sätt att spela gamla nintendo spel på.
Tråkigt för dom och domnfår köpa sina classic begränsat med 30 spel

Det är ju först och främst inte lagligt, sedan är det "meck" för mycket folk. Det är av samma anledning som man köper konsoler, vill slippa att behöva leta upp en emulator, hitta en torrentsida eller andra suspekta sidor om man inte vet var man ska kolla m.m. för att hitta alla roms.

Det är inte så jävla enkelt bara för vi som gjort de i 20 år kan det. Speciellt inte om man ska börja blanda in retropie i det.

Medlem

Hade hellre velat ha en motsvarande Mac och spela grejer som Radical Castle, Enchanted Scepters etc

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag har en fullt fungerande 486a hemma för ett par tusenlappar på ebay. Med Dos, windows 3.1, har även några hundra disketter med sjukt mycket spel på från tidigt 80-tal till sent 90-tal.

Problemet är att jag inte kan spela de riktigt gamla spelen på burken då den har för snabb processor. De tidiga pc-spelen gick efter klockfrkvensen på cpun, och allt går helt enkelt för snabbt, detta har jag inte lyckata lösa med DosBox ens.

Det jag ville ha sagt är att man kan nog inte förvänta sig spel från ett stort tidsspann i PC-världen, så det kommer nog vara spel som är gjorda på mitten av 90-talet tyvärr.

Jag har kört lastgamla spel på win7/10 med Dosbox utan problem. Ställ ner cyclespeed.

Medlem
Skrivet av Roten:

Vill man bryta mot lagen öppnar sig många dörrar...

Många roms kan man anse som abadon ware.
En gråzon men verkar vara accepterat.
Baserar set på att det finns sk rom sidor som erbjuder tex dom flesta roms till gamla nintendo konsoler.
Varför det verkar vara accepterat, dom erbjuder inte vissa roms just pga dom blivigt uppmanade eller nått att inte ha vissa speltillgängliga tex pga nintendo ska lansera en mini variant med just dom spelen.

Sen tycker jag många idag är slö/lata saker å ting ska bara funka med 0 kinskap eller sätta sig in hos den som ska använda.
Ja då får man ta det som erbjuds, 30 spel thats it


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar