Elder Scrolls 6 och Starfield kommer drivas av Creation-motorn

Medlem

Skyrim ser ju fortfarande riktigt snyggt ut med rätt moddar så jag tror inte att spelmotorn måste innebära ett fult spel. Sen satsar Bethesda på innehåll före grafik vilket är helt rätt utifrån vad det är flr spel.

Visst en spelmotor hade inte varit fel men det är inte heller en katastrof om resten av spelet görs rätt.

Sen finns det ju massor av spel på "gamla" spelmotorer. Spelmotorer uppdateras hela tiden och det görs även mellan Bethesdas spel. Nyare motorer är oftast baserade på gamla. Gnäller ni också över att UE eller Cryengine är gamla?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

1. Bethesda skulle kunna, de kör ju fallout 4 VR i 90fps. Det är dock en helt legitim negativ sak med bethesdas motor.
2. Rörelsemönstret? det är assets och content, inte motorn.
3. Bethesdas motor har väl haft stöd för skuggor från andra ljus än solen sen skyrim, AO har de väl haft ett tag det med?
4. Varken gamebryo eller bethesdas motor har något problem med 21:9, de har byggt spelen och assets (så som first-person modeller och UI) utefter idén att spelet bara ska spelas på standard-ratios. Åter igen så visar fallout 4 VR att de kan stödja mer om de vill.

1. OK
2. Seriöst? Hur man rör kameran och hur man förflyttar sin karaktär har inget med assets eller content att göra.
3. Notera att jag sa inomhus, fast nu hittar jag inte längre nyheten om den saken så vi kan släppa denna punkt
4. Jag googlade på det och det jag hittar säger tvärtom. Det finns inget officiellt stöd för 21:9 och den modden som fanns för Fallout 4 stretchar bara bilden vilket INTE är ett äkta stöd (ser förjävligt ut då jag själv testat detta i Overwatch som heller inte har stöd för 21:9). Jag kan inte alls se hur 1st person modeller har något att göra med Aspect Ratio, Modeller du ser på skärmen ser du ju om du riktar kameran dit och UW är ju bara ett större synfält, inget mer. UI däremot har definitivt mycket med det att göra just eftersom det finns fler pixlar till höger och vänster jämfört med 16:9.

Slutligen kan man ju fundera på varför de tillåter vissa saker i Fallout 4 VR men inte på vanliga versioner. Nä Bethesda är kiss och så är det bara. Det enda bra jag kan komma på som kommit ut via det företaget är Doom som drivs av den absolut utsökta motorn idTech6 som har riktigt stöd för Multi-CPU/GPU, 21:9, upplåst refresh rate och annat som 2018 är fullkomligt självklara saker.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skiter i grafiken, men jag hoppas att man skaffat ett helt nytt team vad gäller animationer för det finns nog inga AAA-spel med sämre animationer än Bethesdas lir.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oavsett om dom nu ska köra samma motor och det verkar finnas folk bla här som försvarar deras beslut.
Blir resultatet styltigt spel med buggar och skit och ett spel som känns 10år gammalt (IGEN) så är det inget annat.än EPIC FAIL.

För att de flesta problem som Bethesdas spel har beror inte på motorn. Då är det ganska värdelöst att kräva en ny spelmotor och tro att detta gör någon skillnad. Snarare kommer vi få ännu buggigare spel med mindre innehåll om Bethesda måste byta motor hela tiden istället för att uppgradera den gamla.

Det har att göra med en basal förståelse för hur spelutveckling fungerar. Inte någon fanboyism som du antyder.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

För att de flesta problem som Bethesdas spel har beror inte på motorn. Då är det ganska värdelöst att kräva en ny spelmotor och tro att detta gör någon skillnad. Snarare kommer vi få ännu buggigare spel med mindre innehåll om Bethesda måste byta motor hela tiden istället för att uppgradera den gamla.

Det har att göra med en basal förståelse för hur spelutveckling fungerar. Inte någon fanboyism som du antyder.

Det var inte alls så jag menade jag förstår hur det ligger till.
Jag menar blir resultatet styltigt ich dåligt så r det ett fail.
Då tycker jag att bethesda har peakat dom kan inte bättre.
Att leva på att göra halvtasktigt och att moddare ska fixa resten det känns inte som att dom bryr sig så mycket.
Det är pc spelarna som får lida mest pga bethesdas inkompetens.
Fallout 4 och nu 76 atora bevis på att det går utför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Kan vi inte då fokusera på att det är bethesda det är fel på och inte deras motor, moddare fixar ju buggarna med samma toolset som bethesda använder.

Bethesda har ju extrema problem med att släppa spel för tidigt samt att sätta stopp för buggfixar efter en viss tid har gått.

Fallout 4 kör ju på en mycket bättre än fallout 3, men ändå så var spelet ännu trasigare när det släpptes av någon anledning.

Absolut, om vi säger så här, när det gäller Bethesdas spel gällande buggar så helt klart så är det bethesdas inkompetens fel, ja det må vara hårt att säga så men de har samma buggar i spel om och om igen och de verkar helt inkapabla att fixa dem. Finns lösningar? Yepp, moddare fixar det med inofficiella patcher på varje spel de gör.

Sen däremot gällande motorn i sig, för min del, anledningen till att jag vill ha ett byte är p.g.a. hur stela deras spel är. Hade vi haft ett Eldersscroll med kontroller som Dishonored så hade det varit 10/10 i princip direkt. Du vet omedelbart om det är samma motor eller inte, man känner det direkt. Tyvärr så är den här motorn (oavsett om den är dålig eller inte) dålig för den här typen av spel. Det känns bara korkat att idag inte byta till en nya, bättre fungerande, enklare att utveckla till motor. Det måste vara en mardröm att försöka hitta folk att anställa till bethesdas egna spel med sin egna motor. Det kan också vara en av anledningarna till att samma problem hela tiden uppstår i deras spel, deras utvecklare gör om samma misstag hela tiden.

Fast samtidigt så kan det sluta med att vi får en ny motor men att spelet ändå spelas på samma sätt för det vet man aldrig. Listan av problem med creation engine är väldigt lång. Men kollar man på listan på spel som använder gamebryo så är det bara Bethesdasspel som sticker ut som inte fungerar som de borde göra så uppenbart är det bethesdas fel.

Medlem

@Gen: Som publicist har jag inget emot Bethesda, några av de bättre spelen senaste åren har kommit ifrån deras publiceringar. Men utveckla spel klarar de inte av. De kan skriva story och bygga världar men låt någon annan programmera. Dishonored, Doom, Wolfenstein är klockrena FPS spel, varför inte ta hjälp den vägen?

eld
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jo, men du förstår, de har ju läst ett reddit-inlägg. En passande liknelse är väl som om de tror att ett träd endast består av bark, för det är det som syns.

Jag är glad att de använder sig av en liknande motor varje spel, de uppdaterar ju många av funktionerna i den efter varje spel.

Det är ju dag och natt mellan morrowind och fallout 4, men det folk ofta missar är att många av deras förbättringar har kommit från teamet, inte motorn.

Animationer och karaktärer har börjat bli bättre, assets får högre kvalité. De har fler anställda så de inte tvingas använda halv-danna assets.

Fallout 76 har tappat lite där, det finns en hel del dåligt i det spelet som hade kunnat ha högre standard, oberoende av motorn.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

1. OK
2. Seriöst? Hur man rör kameran och hur man förflyttar sin karaktär har inget med assets eller content att göra.
3. Notera att jag sa inomhus, fast nu hittar jag inte längre nyheten om den saken så vi kan släppa denna punkt
4. Jag googlade på det och det jag hittar säger tvärtom. Det finns inget officiellt stöd för 21:9 och den modden som fanns för Fallout 4 stretchar bara bilden vilket INTE är ett äkta stöd (ser förjävligt ut då jag själv testat detta i Overwatch som heller inte har stöd för 21:9). Jag kan inte alls se hur 1st person modeller har något att göra med Aspect Ratio, Modeller du ser på skärmen ser du ju om du riktar kameran dit och UW är ju bara ett större synfält, inget mer. UI däremot har definitivt mycket med det att göra just eftersom det finns fler pixlar till höger och vänster jämfört med 16:9.

Slutligen kan man ju fundera på varför de tillåter vissa saker i Fallout 4 VR men inte på vanliga versioner. Nä Bethesda är kiss och så är det bara. Det enda bra jag kan komma på som kommit ut via det företaget är Doom som drivs av den absolut utsökta motorn idTech6 som har riktigt stöd för Multi-CPU/GPU, 21:9, upplåst refresh rate och annat som 2018 är fullkomligt självklara saker.

2. Rörelse eller kamera är inte något man hårdkodar in i motorn, det är lätt ändrat.
3. https://www.creationkit.com/index.php?title=Bethesda_Tutorial... <-- har funnits sen skyrim släpptes.
4. Det finns inget officiellt stöd för det i spelen, men motorn stödjer det. Det går att göra unity och unreal-spel där du inte kan använda dig av 21:9 utan att det går sönder. De har byggt spelet runt antagandet att alla kommer sitta med 16:9.

Åter igen, det är Bethesda det är fel på, de skulle göra samma uppoffringar vilken motor de än använde, mycket har att göra med plattformen de väljer att fokusera på först.

idTech6 är fin men kom ihåg att folk kom med de dummaste förslagen som att smälla på megatextures i ett så dynamiskt spel som ett elderscrolls-spel, det hade inte passat ihop alls.

Motorn duger, det är bethesda det är fel på.

Medlem

Så vi kanske kan förvänta oss ännu en buggfest till spel from dem då.
Får se om de åtminstone lyckas hålla borta gambreaking buggar den här gången. Fast hänger kanske inte direkt på moton utan snarare Bethesda själva som inte verkar bry sig allt för mycket.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Absolut, om vi säger så här, när det gäller Bethesdas spel gällande buggar så helt klart så är det bethesdas inkompetens fel, ja det må vara hårt att säga så men de har samma buggar i spel om och om igen och de verkar helt inkapabla att fixa dem. Finns lösningar? Yepp, moddare fixar det med inofficiella patcher på varje spel de gör.

Liknande buggar på grund av liknande spel, som bevisligen kan fixas av bethesda själva om de väljer att göra det.
Men de har ju sin "good enough" syn på buggar.

Skrivet av Esri:

Sen däremot gällande motorn i sig, för min del, anledningen till att jag vill ha ett byte är p.g.a. hur stela deras spel är. Hade vi haft ett Eldersscroll med kontroller som Dishonored så hade det varit 10/10 i princip direkt. Du vet omedelbart om det är samma motor eller inte, man känner det direkt. Tyvärr så är den här motorn (oavsett om den är dålig eller inte) dålig för den här typen av spel. Det känns bara korkat att idag inte byta till en nya, bättre fungerande, enklare att utveckla till motor. Det måste vara en mardröm att försöka hitta folk att anställa till bethesdas egna spel med sin egna motor. Det kan också vara en av anledningarna till att samma problem hela tiden uppstår i deras spel, deras utvecklare gör om samma misstag hela tiden.

Man hårdkodar inte in sådant som rörelse eller gameplay i motorn, sånt kan alltid ändras, det är enbart på grund av kreativa val (bra och dåliga) som bethesdas spel känns som de gör.

Det är därför titanfall känns mer som ett call of duty spel än halflife 2 även om båda kör på source.

Skrivet av Esri:

Fast samtidigt så kan det sluta med att vi får en ny motor men att spelet ändå spelas på samma sätt för det vet man aldrig. Listan av problem med creation engine är väldigt lång. Men kollar man på listan på spel som använder gamebryo så är det bara Bethesdasspel som sticker ut som inte fungerar som de borde göra så uppenbart är det bethesdas fel.

Precis, Gamebryo är egentligen bara en grafikmotor som används i spel så olika att folk aldrig hade kunnat gissa att det var samma motor.

Bethesdas del i motorn är den som gör att de kan ha stora världar med stora mängder dynamiska objekt som dessutom stannar kvar där du lämnade dem, såna mängder dynamisk data gör att du har oändliga mängder grejjer som kan gå fel, och lika många buggar som kan uppstå.

Du kan ha moddar som ändrar moddar som ändrar moddar. En save är ju även lik en mod då den innehåller informationen om vilken data som ändras i världen, och växer sig just därför större ju mer spelaren spelar.

Det är därför studios som rockstar med deras openworlds inte gör samma sak, du kan inte flytta runt på saker, lämna saker, världen laddas i stort sätt ur när du inte är i närheten av ett område, väldigt lite saker sparas och väldigt lite saker kan ändras.

Medlem
Skrivet av eld:

Bethesdas del i motorn är den som gör att de kan ha stora världar med stora mängder dynamiska objekt som dessutom stannar kvar där du lämnade dem, såna mängder dynamisk data gör att du har oändliga mängder grejjer som kan gå fel, och lika många buggar som kan uppstå.

Det kanske är så den ska fungera, men den gör väldigt sällan det. I de flesta fall när jag har lämnat något på en plats och sedan kommit tillbaka till samma plats så är allt borta (eller har flygit iväg p.g.a. fysikmotorn).

Positionen på objekt laddas uppenbart om varje gång du kommer tillbaka till platsen vilket gör att när du går in i ditt hus så hör du ljudet av hur alla saker du placerade ut förra gången laddas in och flyger runt i hela huset som om det hade varit en explosion :P. Sure den kommer ihåg vart objektet ska befinna sig, till stor del, men då kommer fysikmotorn och sätter käppar i hjulet då dessa två inte vill prata med varandra.

Summasumarum är att jag tror de flesta är överens om att Bethesdas kunskaper när det kommer till programmer inte är vidare hög. De upplevs som lata och korkade (även fast de inte är det) så jag blir nästan upprörd över att de inte tar hjälp av andra för att fixa sina problem. Fan, hade de tagit in några av de skickligare moddarna hade de säkerligen kunnat undvika majoriteten av buggar (som t.ex. frame rate issues som alla deras spel har, Skyrim med högre FPS än 60 och du kommer få se flygande hästar).

Medlem

Meh, spelar fortfarande både Fallout 3-4 och Skyrim. Motorn duger bra för några spel till i mitt tycke. Att motorn är lätt att modda väger tyngre än grafik.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Det kanske är så den ska fungera, men den gör väldigt sällan det. I de flesta fall när jag har lämnat något på en plats och sedan kommit tillbaka till samma plats så är allt borta (eller har flygit iväg p.g.a. fysikmotorn).

Positionen på objekt laddas uppenbart om varje gång du kommer tillbaka till platsen vilket gör att när du går in i ditt hus så hör du ljudet av hur alla saker du placerade ut förra gången laddas in och flyger runt i hela huset som om det hade varit en explosion :P. Sure den kommer ihåg vart objektet ska befinna sig, till stor del, men då kommer fysikmotorn och sätter käppar i hjulet då dessa två inte vill prata med varandra.

Summasumarum är att jag tror de flesta är överens om att Bethesdas kunskaper när det kommer till programmer inte är vidare hög. De upplevs som lata och korkade (även fast de inte är det) så jag blir nästan upprörd över att de inte tar hjälp av andra för att fixa sina problem. Fan, hade de tagit in några av de skickligare moddarna hade de säkerligen kunnat undvika majoriteten av buggar (som t.ex. frame rate issues som alla deras spel har, Skyrim med högre FPS än 60 och du kommer få se flygande hästar).

Jag tror de har anställt en hel del gamla moddare, men problemet är när du sitter där och vill fixa spelet helt men pappa zenimax vill ha spelet ut till julafton. Det finns paradoxialt inte pengar till att utveckla det som behöver utvecklas. (jag vet, det är dumt)

Medlem

Det är i regel ganska få problem med Creation engine, de flesta misstar problem med geometri och design mm. för problem med motorn men så är inte alls fallet; Dessa är ju problem med resurser/plugins och inte motorn. Bethesda har aldrig haft någon brist på designfel och det de är dåliga på är att fixa dessa designfel. Om man känner till hur mycket kod som de här spelen är ihoppusslade av så är dock problemen relativt få, spelen är enorma på riktigt.

Sen att CE behöver moderniseras är en helt annan sak men det gör den också regelbundet, både av Bethesda och av moddare (Det är ganska få spelmotorer som kan uppgraderas av spelarna själva på det viset som CE tillåter).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var inte alls så jag menade jag förstår hur det ligger till.
Jag menar blir resultatet styltigt ich dåligt så r det ett fail.
Då tycker jag att bethesda har peakat dom kan inte bättre.
Att leva på att göra halvtasktigt och att moddare ska fixa resten det känns inte som att dom bryr sig så mycket.
Det är pc spelarna som får lida mest pga bethesdas inkompetens.
Fallout 4 och nu 76 atora bevis på att det går utför.

Det kan jag hålla med om.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Avstängd

Inte för att jag hatar den motorn som många andra verkar göra, men en sak irriterar mig som fan - hela anledningen till att vi fått vänta över 7 år nu på TES VI är för att de senaste åren sagt att de väntar på ny motor/tech? Varför i helvete har vi väntat snart 8 år om vi ändå får samma motor?

12
Skriv svar