Bra spel som är översatta till svenska?

Medlem
Bra spel som är översatta till svenska?

Min son (snart 8 år) har börjat spela allt möjligt men kan fortfarande inte läsa engelska. Man kan ju låta honom lära sig den hårda vägen såklart men nu undrar jag om ni kan ge tips på bra spel som är översatta till svenska (är det både tal och text så är det stort plus)?

Go bananas! Alla tips på översatta spel är välkomna så kan jag sålla själv sedan. Vi har PC, PS4 och Switch här hemma.

Medlem

Ratchet & Clank till PS4 har jag för mig dubbat med samma svenska röstskådisar som filmen med samma namn. Det irriterade mig lite när jag själv skulle spela och det inte gick att välja engelska röster inne i spelet. Språk väljs automatiskt beroende på vad du har för språk inställt i systeminställningarna på konsolen, så jag fick välja engelska där.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Ratchet & Clank till PS4 har jag för mig dubbat med samma svenska röstskådisar som filmen med samma namn. Det irriterade mig lite när jag själv skulle spela och det inte gick att välja engelska röster inne i spelet. Språk väljs automatiskt beroende på vad du har för språk inställt i systeminställningarna på konsolen, så jag fick välja engelska där.

Låter konstigt då mitt vid release var på Engelska.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot
Medlem

Bra tips. Jo det var på svenska, han var fem år då och tittade på när jag spelade. Så då fick jag genomlida det på svenska Tyckte det var oväntat kul faktiskt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Samma för min del.

Det jag minns också

Skrivet av Bennii:

Ratchet & Clank till PS4 har jag för mig dubbat med samma svenska röstskådisar som filmen med samma namn. Det irriterade mig lite när jag själv skulle spela och det inte gick att välja engelska röster inne i spelet. Språk väljs automatiskt beroende på vad du har för språk inställt i systeminställningarna på konsolen, så jag fick välja engelska där.

Skrivet av Flower Knight:

Bra tips. Jo det var på svenska, han var fem år då och tittade på när jag spelade. Så då fick jag genomlida det på svenska Tyckte det var oväntat kul faktiskt.

Låter skumt. Måste vara för ni har en senare version av spelet eller att ni har eran konsol inställd på Svenska. Mitt var då helt i Engelska som för den här killen; https://youtu.be/Qx3i7mxL8-8?t=96


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Precis som jag skrev i mitt inlägg så bestäms språket i spelet av språket dui valt i konsolens systeminställningar. Om det är något som fanns vid release eller patchades in senare vet jag inte.

Testpilot

Little Big Planet spelen är på svenska tror jag.

Medlem

Gamla Theme Hospital kanske?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Alla Skylanders-spelen är vad jag vet dubbade. Kika på gubbar på Blocket, folk lär kränga av dem regelbundet.


signatur
Medlem

Diablo 1

EDIT: Sorry, såg att du efterlyste spelet på några konsoler som detta tyvärr inte har släppts på.

Medlem

Diablo 1, Shadowrun. Jag lärde mig engelska genom Larry 1 när jag var 8. Kanske inte världens bästa referens för språkinlärning.

Medlem

Dota 2 finns på svenska med.
"När jag är klar med de här dräggen, kommer de att passa i en paj!"
Lika bra att börja drilla i tid så pensionen är tryggad.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Låter skumt. Måste vara för ni har en senare version av spelet eller att ni har eran konsol inställd på Svenska. Mitt var då helt i Engelska som för den här killen; https://youtu.be/Qx3i7mxL8-8?t=96

Vilket språk du får beror, precis som du säger, på inställningarna på skälva konsolen. Det är främst av denna anledning som jag har valt att ha mina systeminställningar på engelska då man annars kan bli påtvingad svensk dubbning.

Medlem

Klassikern Farao från 1999 med Hans Villius! Satt jag och min bror och nötade runt 10 års ålder.
Kan dock vara svårt att hitta svenska versionen i dag.

Medlem

Dungeon Keeper 1 och 2! Finns på gog.com och det ska i alla fall gå att fixa svenska till första.

"Din grotta lutar! Varelser är arga för att dom inte kan putta kula!"

Medlem

shadowgate till NES

Medlem

Spyro the dragon reignited!
Mina ungar älskar det!

Alla talar svenska


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

KoP
Medlem

Inget översatt spel, men dock ett bra spel på svenska:

'Arne Weise'
Format: Commodore 64
Genre: Text äventyr
År: 19??

Medlem
Skrivet av Sunken:

Klassikern Farao från 1999 med Hans Villius! Satt jag och min bror och nötade runt 10 års ålder.
Kan dock vara svårt att hitta svenska versionen i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=2NIbLTLHc7I

Åh, nostalgin! Villius var en legend. Jag älskade Farao och blev så besviken över att det bara är engelska versionen som finns på GOG.

Medlem

Harry potter och de vises sten (2001): rätt mysigt spel och barnvänligt. Helt på svenska. Väntar på att EA eller vem nu som äger rättigheterna ska släppa detta på gog eller kanske origins.
Även 2:an finns det en svenskdubbning till har jag för mig.

Lite halvdassig kvalitet, men ger en fingervisning hur spelet är:
https://www.youtube.com/watch?v=2RHaISzboOU


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Little Big Planet spelen är på svenska tror jag.

Japp! Adam Alsing kör berättarrösten, gör det ganska bra med.

Medlem

Mulle Meck bygger bilar/båtar!

Medlem

Mitt spontana tips utifrån min sons spelande (redan när han var fyra år) är Sly Raccoon Thieves in Time. Det gillar han skarpt fortfarande (sex år nu).

Ps. Kommer verkligen ihåg Shadowrun från min egen barndom. Kommer också ihåg att det var mind = blown när gangstern Drake (vars namn bevarades så på svenska) också visade sig VARA en drake. Har tänkt på sammanträffandet sedan tidigt 90-tal.

Medlem

Första Diablo ska finnas med svensk text och tal. Är kanske inte direkt barntillåtet, men i dagens samhälle så är den gamla pixliga grafiken inte så hemsk. Om det går få tag på någonstans är en annan femma. Finns klipp på tuben om bara är nyfiken på hur det ser ut med svenska.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Hej, slår ett slag för det nyligen släppta, och hyllade Spyro Reignited Trilogy. Det har svenskt tal och text.

Länk till spelet på Playstation store

Såg nu att det redan nämnts tidigare i tråden, sorry.

Medlem

Worms 2 och Worms Armageddon?
Det är ett tarvligt substitut, men att höra maskarna skrika "blindstyre", och "du skall få" är väldigt fnissprovocerande.

Men på en allvarligare not; Är det inte ett klokt sätt att faktiskt lära sig engelska?
Vet många av oss gamers som lärt oss flytande engelska via gamla spel?

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Little Big Planet spelen är på svenska tror jag.

LittleBigPlanet spelen är en serie som ändrar språket enligt vilket språk din konsol är inställd på, har testat de nyare på Svenska, Engelska, Finska diverse andra finurliga språk man kan komma på.

Ambassadör
Xbox

Dataspel var det som en gång i tiden gjorde mig grym på engelska vid en tidig ålder. Finns nog inte många sätt som är roligare att lära sig på heller för den delen.
Strunta i lokaliseringen!


signatur

Jump in.

jbx
Medlem
Skrivet av conthox:

Gamla Theme Hospital kanske?

Precis vad jag skulle skriva. Kommer ihåg som barn att jag uppskattade de!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

12
Skriv svar