Film – Se hur snyggt Battlefield V blir med ray-tracing
Tor att RTX kortens DLLS teknologi (Deep Learning Super-Sampling) som i teorin ska ge höga performance gains är framtiden!
Tjae, jag tycker det ser lika bra ut, utan nymodigheten, och som de flesta skriver. Det är inte värt pengarna i nuläget.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Så den största skillnaden är att man får ut en fjärdedel av bilduppdateringen i utbyte mot en knappt märkbar förbättring? Verkar rimligt. Särskilt i en snabb skjutare som BFV där man flänger omkring utan att egentligen hinna ta in detaljerna så mycket som t ex ett äventyrsspel.
Det bör även påpekas att det är BARA reflektioner som "ray traceas" i BFV, inte skuggor eller ljus.
Här är ett klipp som tydligt visar skillnaderna samt testar prestanda. Spola till 2:40
https://youtu.be/SpZmH0_1gWQ
Snyggt, men verkligen inte värt det... Varken prislappen på korten eller prestandan man förlorar genom att slå på raytracing.
Det är det inte just nu, men man kan vända på det hela:
ett spel byggt som ordentligt använder RTX hade gått ner i ensiffrig framerate på äldre generationens kort för att ådstakomma samma raytracing, raytracing för studsande ljus kommer ge mycket mer effekt än att tävla med skärmreflektioner som de flesta redan är sjukt vana vid.
Ååååå äntligen kan jag andas ut, har hela tiden haft lite ångest över att jag inte köpt ett RTX kort, men efter att jag såg videon är ångesten som bortblåst!
Mitt 1080 kort får duga något år till.
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
Intressant att skillnaden blir så stor vid bytet av processor.
Högre frekvens och dessutom snabbare vid samma frekvens. Högre antal kärnor. Plus bättre minnen. Så det är väl inte så konstigt? Speciellt inte i bgv med tanke på att redan bf1 nyttjade fler kärnor bra.
Högre frekvens och dessutom snabbare vid samma frekvens. Högre antal kärnor. Plus bättre minnen. Så det är väl inte så konstigt? Speciellt inte i bgv med tanke på att redan bf1 nyttjade fler kärnor bra.
Att bättre processor ger bättre resultat är inte konstigt. Men det brukar inte handla om så pass stor marginal som det är i detta fallet. Blir intressant att se om Sweclockers kommer med en djupare test snart.
Skäms kudde på mig eller, jag såg typ ingen större skillnad:(
Samma här
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Skäms kudde på mig eller, jag såg typ ingen större skillnad:(
Den största skillnaden jag såg är att det började hacka som fan när det var påslaget... Nej tack, lägger inte de pengarna på för denna tekniken just nu.
Jag skulle inte kunna se skillnaden i ett blindtest...
Jo, det skulle du! Du skulle känna framedrops när det är påslaget
Ett steg åt något intressant, men i mina ögon syns det inte så bra i jämförelse. Lär säkert vara en "standard" i många AAA spel som har gameworks och förhoppningsvis(förmodligen inte) flyta på bättre på uppkommande grafikkort. Måste dock säga att det är otroligt imponerande med Raytracing i ett spel. Men är i dagsläget på samma sida som många andra som har kommenterat, FPS före ögongodis.
Så här ska ray tracing fungera om det ska vara något att hänga i julgranen, imho:
https://i.imgur.com/Fhm7Dwn.png
Haha!
Jag skulle inte kunna se skillnaden i ett blindtest...
Fast det är lätt, det går inte att reflektera korrekt med skärm-reflektioner. Fel reflektioner är det är det enda lilla du behöver leta efter.
Skiter i reflektioner, det är inte det som är det intressanta med ray tracing, det blir mer intressant när ljussättning börjar nyttja funktionerna.
Fast PBR förlitar ju sig på reflektioner, så på så sätt så är ju reflektioner allt (men jo, jag håller med dig)
Fast PBR förlitar ju sig på reflektioner, så på så sätt så är ju reflektioner allt (men jo, jag håller med dig)
Jaja. Du vet vad jag menar