DOOM BFT (Big F***ing Thread)

Tråddemonen
Testpilot
DOOM BFT (Big F***ing Thread)

Många har säkerligen spelat ett utav alla DOOM spelen här på FZ och vi alla älskar att blasta eller såga demoner i tusen bitar med ett peppigt soundtrack. Så varför inte göra en tråd där allt DOOM relaterat är samlat på en och samma plats i ära till ett av världens mest populära FPS spelserie genom tiderna. Diskutera spelserien, dela minnen från de gamla spelen eller varför inte diskutera DOOM Eternal som håller på att utvecklas.

DOOM (1993)

Rekommenderas lite musik till läsningen

Året var 1993 och då lanserades ett utav de spel som skulle ge mest inflytande till FPS genren genom tiderna, id Software är utvecklarna som lyckades att skapa spelet efter deras första FPS titel Wolfenstein 3D (1992) som lade grunden till FPS genren. Men till skillnad från att vara den första titeln ute på marknaden med FPS genren så vart DOOM en storsäljare vid det tidiga 90-talet.

Handling

Spelet utspelar sig på Mars månar Phobos och Deimos, ett forskningsföretag vid namn UAC (Union Aerospace Corporation) som experimenterar med teleportering som går fel när ett datasystem på Phobos kraschar och Deimos försvinner spårlöst. När det hela går rent sagt åt ”Helvete” så strömmar det in demoner genom portalen som dödar alla människor på Phobos. En grupp mariner där vår ikoniska huvudkaraktär DOOM guy tillhör får i uppdrag att ta sig till Phobos för att utreda vad som har skett.

Chapter 1 – Knee-Deep in the Dead
I det allra första kapitlet så får spelaren kämpa sig fram för att komma åt portalen till den försvunna Deimos.

Chapter 2 – Shores of Hell
I det andra kapitlet så utspelar sig banan på Deimos, spelaren får fortsätta kampen mot Demonerna för att till sist upptäcka att Deimos svävar ovanför Helvetet.

Chapter 3 – Inferno
I det tredje kapitlet så har spelaren lyckats ta sig till Helvetet, där utkämpas den ensamstående marinen mot våger med demoner och kommer fram till demonen som ansvarar för attacken. Spelaren besegrar demonen och efter det så öppnas en portal till Jorden för spelaren att komma hem igenom. I ren fundering så undrar DOOM guy vad som har skett på jorden under den tid han har stridits mot demoner. Klippet under visar exakt vad som har skett med hemplaneten efter demonernas framträdande.

The ultimate DOOM (1996)

År 1995 så kom The Ultimate DOOM som var en expanderad version utav originalet med ett extra kapitel Thy Flesh Consumed som skall vara en fortsättning på original spelet och en inledning till DOOM II

Chapter 4 – Thy Flesh Consumed

Kapitel 4 så kämpar DOOMguy på jorden vid portalen mellan jorden och helvetet. Doomguy kämpar mot allt fler arméer utav demoner som är ständigt i attack mot hemplaneten. Doomguy lyckas till sist få sin hämnd mot demonerna som attackerat jorden samt dödat Doomguys kanin Daisy. Men efter allt kämpande så visar det sig att demonerna redan har invaderat alla storstäder och det har bokstavligt talat blivit Helvete på Jorden.

DOOM II: Hell on earth (1994)

I uppföljaren till det första DOOM så bestämmer sig Doomguy att återvända till jorden och avsluta sitt yrke som militär. Efter att invasionen på mars har utrotats så landar Doomguy i en pod på jorden. Han ser jordens invånare fly i förskräckelse och anar fort att han inte riktigt får avsluta sin militärkarriär som planerat. Jorden är översvämmad med demoner som har dödat miljarder med människor och Doomguy får återigen inta sin slakt. De människor som fortfarande är i liv smider planer på att bygga massiva rymdskepp för att fly undan hotet på jorden, men när rymdskeppen har konstruerats och skall evakueras. Men planen går inte riktigt som det var tänkt och demonerna lyckas skapa flammande barriärer som hindrar skeppen från att lyfta, Doomguy dödar demonerna som håller barriären intakt och efter slakten så kan skeppen fly som enligt planen. Efter att rymdskeppen har evakuerat befolkningen och lyckats att ta sig därifrån så är Doomguy den enda människan kvar på jorden.

När Doomguy ensam på jordens yta inväntar sin död så får han ett radiomeddelande som berättar varifrån demonerna härstammar, Doomguy slåss hela vägen fram till en portal som leder till Helvetet. Han inser att han inte kan stoppa invasionen från utsidan utav portalen och måste därmed gå tillbaka till helvetet och stoppa invasionen inifrån. Doomguy inser att det helvetet han just har trätt in i inte är samma helvete som månen Deimos svävade över från första spelet, och han befinner sig nu i ett nytt helvete. Efter ytterligare strider mot helvetes arméer så stöter han till slut på en massiv demon, den största han har sett. Demonen visar sig vara ikonen utav synd vid namn Baphomet, Baphomet dödas utav Doomguy när han avfyrar raketer in i hjärnan på Baphomet. Efter Baphomets död så kollapsar helvetet och Doomguy återvänder till jorden. De människor som evakuerade från jorden återvänder till jorden som är fri från demoner, de påbörjar sedan att återuppbygga samhället och livet på planeten.

DOOM 64 (1997)

Efter att de första DOOM spelen vart så populära på dator så bestämde sig Midway Games att lansera ett Doom till Nintendo 64, spelet i sig var likt föregångarna men de valde att fortsätta berättelsen efter de tidigare händelserna.

Handling

Efter DOOM/DOOM II/Final DOOM så fortsätter helvetet att envisas, efter attacken mot jorden så återvänder Doom Guy till jorden där helvetets invasion har nu stoppats, men på Mars månar Phobos och Deimos så lever demoner kvar i baserna byggda utav UAC. I ett sista försök så bombas baserna med stark radioaktivitet för att utplåna de helvetiska armé som lever kvar. Efter bombningen så skickas återigen en grupp mariner för att ge klartecken på att demonerna är döda. Men vad de minst anar är att en demon överlever bombningen och lyckats hålla sig hemlig för sensorerna tack vare den täta radioaktiviteten, denna mystiska varelse vid namn "Mother Demon" är fortfarande vid liv. Denna demon har kraften att återuppväcka alla döda demoner den kan finna och även göra dem starkare än vad de har varit, detta bådar inte gott för marinerna som snabbt slaktas utav demonerna på basen, den enda överlevaren som står kvar efter slakteriet är återigen Doom Guy. Efter en stor massmord på demoner så når Doom Guy Mother demon och lyckas till sist besegra henne i helvetet, men efter ytterligare en seger så inser Doom Guy att han är den enda som kan besegra demonerna och bestämmer sig att stanna kvar i helvetet för att försäkra sig att helvetet inte bryter sig ut ännu en gång och invaderar.

DOOM 3 (2004)

DOOM 3 var den första riktiga rebooten utav serien som inte hade någon koppling till de tidigare spelen rent storymässigt. Spelet fick en annorlunda atmosfär i jämförelse med de tidigare DOOM spelen eftersom att DOOM 3 vart allt mer skräckorienterat, men mycket utav innehållet från de gamla spelen fanns fortfarande kvar inom rebooten som vapen och demonerna.

Handling

DOOM 3 utspelar sig år 2145 och mänskligheten har byggt en bas på Mars, vid spelets introduktion så anländer huvudkaraktären som är en anonym marin till Mars City, som är huvudingången till UAC (Union Aerospace Corporation) bas. Spelaren går av en färja från jorden och går bakom två män som ska till en konferens där en livvakt Jacm Campbell och en styrelsemedlem Elliott Swann i UAC skall ha ett möte med mannen som är ansvarig för Mars laboratorier Dr. Malcom Betruger för att ta reda på en massa incidenter som har skett på basen. Det blir en hetsig diskussion mellan styrelsemedlemmen och Dr. Malcom, undertiden så ska spelaren ta sig till sin överste Thomas Kelly för att få sin order. Spelaren får en order utav Thomas Kelly att söka efter en forskare som har försvunnit på anläggningen, spelaren finner forskaren i kommunikationsanläggningen som är nere för tillfället. När spelaren finner forskaren så försöker forskaren i ren panik att skicka ut en varning till UAC på jorden om Dr. Malcom’s experiment med teleportering, men när forskaren försöker att förklara situationen till spelaren så aktiveras ett utav teleporterings experimenten och något går fel. Experimentet går rent sagt åt helvete och blir så ostabil att en onaturlig chockvåg smäller av och sveper över hela Mars. Mesta utav befolkningen på Mars blir transformerade till zombies och en portal öppnas upp som demoner från helvetet invaderar igenom.

Spelaren är nu tvungen att slåss mot hela Mars befolkning som har blivit våldsamma efter transformationen och demoner som läcker in igenom portaler. Efter att spelaren lyckats att ta sig tillbaka från UAC anläggning till Mars City får spelaren en order utav överste Kelly att möta upp en grupp andra mariner från Bravo teamet och få ett sändningskort för att kunna skicka ut ett krismeddelande så UAC från jorden ska kunna skicka förstärkning. När spelaren har tagit sig en bit in i basen så får han reda på att Eliott Swann och Jack Campbell från början är vid liv och att de är påväg mot kommunikationsanläggningen för att förhindra krismeddelandet från att skickas ut, de vill spärra av Mars från jorden så att krissituationen inte eskalerar. Bravo team som har sändnindskortet blir överfallna av demoner och dödas, när spelaren når teamet så lyckas spelaren att få tag på sändninskortet men det är försent att tillkalla förstärkelse då Jack Campbell har förstört kommunikationsanläggningen. Överste Kelly ger en ny order om att det finns ett backup system för att kunna skicka ut meddelandet, här får spelaren två val att antingen skicka ut signalen eller lyssna på Elliott Swann om att isolera Mars från jorden. Beroende på vad för val så är det ytterst lite skillnad då spelaren får sin nästa order utav Swann eller överste Kelly, att ta sig till Delta Labs.

Påväg mot Delta Labs så blir spelaren kontaktad utav Dr. Malcom Betruger, som nu visar sig att sammarbetar med helvetet i order om att invadera jorden. Oavsett vad för val spelaren gjorde med sändningskortet så kommer signalen att skickas ut utav Dr. Malcom själv ifall spelaren valde att inte skicka ut signalen. Dr. Malcoms plan är att ta emot förstärkningen och sedan använda sig utav deras skepp för att transportera demoner till jorden. Dr. Malcom försöker sedan att döda spelaren med giftig gas, men misslyckas. Efter händelsen så når spelaren Delta labs, där han får reda på att teleporterings experimenten användes för att göra expeditioner till helvetet, för att hämta prover och annat för forskningssyfte. Han lär sig även att Dr. Malcom har gjort arkeologiska utgrävningar på Mars och blivit besatt utav sin forskning. Dr. Malcoms utgrävningar har skett vid ruiner från en uråldrig civilisation som upptäcktes på planeten och där gjorde man ett fynd, ett gammalt föremål vid namn Soul Cube. Spelaren får sedan reda på att Soul Cube är ett vapen som skapades i syfte av att slåss mot helvetets armé, och att Dr. Malcom lät situationen utspelas när han tog Soul Cube till helvetetsportal i början av spelet och slängde in den i helvetet. Spelaren lyckas sedan att jaga ikapp Dr. Malcom in i ett labb, men blir indragen i helvetets portal efter en fälla gillrad utav Dr. Malcom.

Efter att bli indragens i helvetets portal så befinner sig spelaren nu i helvetet, där han är tvungen att slåss mot arméer med demoner ända fram tills han stöter på en demonisk vakt som skyddar Soul Cube. Efter att ha besegrat vakten så tar spelaren med sig Soul Cube och finner teleporterings utrustning som har lämnats kvar utav tidigare expeditioner. Efter att ha aktiverat utrustningen så lyckas spelaren att ta sig tillbaka till labbet där han var innan, men får reda på ut Dr. Malcom att teleporterings utrustningen har förstörts men att helvetet har öppnat upp en massiv portal vid namn ”Hellmouth” där det strömmar miljontals med demoner på Mars. Efter att ha tagit sig runt inom labben så stöter spelare på en skadad Elliott Swann, Elliot informerar att överste Kelly har samarbetat med helvetet från allra första början, och har nu blivit transformerad utav demoner. Elliott berättar även att hans livvakt Jack Campbell söker efter överste Kelly, spelaren får sedan en PDA utav Elliott som har koordinaterna om var Hellmouth portalen befinner sig under Mars yta.

Men när spelaren lyckas att stöta på Jack Campbell i den centrala datasektorn på basen så inser spelaren att Jack Campbell är dödligt skadad, men berättar för spelaren att överste Kelly har tagit hans vapen BFG (Big F***ing Gun) 9000 innan han dör. Överste Kelly börjar sedan att provocera spelaren med sin demoniska röst och en strid mellan spelaren och hans överste påbörjas, under striden visar sig överste Kelly vara en cybergenetisk människa transplanterad ovanpå en stridvagnsliknande maskin. Spelaren dödar sedan överste Kelly och tar med sig BFG 9000 innan han fortsätter sin färd in under Mars yta. Spelaren stöter sedan på utgrävningsplatsen där Soul Cube upptäcktes, vid platsen så finner han även Hellmouth som vaktas utav helvetets mäktigaske krigare. Krigaren är en Cyberdemon, ytterligare en strid påbörjas och spelaren lyckas att besegra Cyberdemon och använder Soul Cube för att försegla Hellmouth portalen. Ett slutklipp spelas sedan upp där förstärkning från jorden landar på Mars, där de upptäcker slakten som har skett på Mars bas och de finner spelaren som sista överlevaren. Dr. Malcom Betruger är dock spårlöst försvunnen, men visas sig i den allra sista scenen där han är i Helvetet och har återuppstått som en drakliknande demon.

DOOM (2016)

Efter första rebooten så var det dags igen att blåsa liv i spelserien, denna gång gick de tillbaka till spelets orginalrötter med fast paced action FPS. Doomguy får en ny titel som Doomslayer i denna reboot och får en ny handling på nytt.

Handling

Doom Slayer vaknar ur en sarkofag som har varit förseglad i helvetet men befinner sig nu på en forskningsbas på Mars vid namn UAC (Union Aerospace Corporation), efter en hastig uppväckelse så omringas Doomslayer snabbt utav demoner som han måste strida innan han kan komma åt sin dräkt (Praetor suit). Efter att ha fått på sig dräkten så kontaktar en man vid namn Dr. Samuel Hayden Doom Slayer och berättar att UAC har invaderats utav demoner från en annan dimension. Under spelets gång så får spelaren reda på att UAC har drivits utav Dr. Samuel Hayden som led av hjärncancer och var tvungen att föra över sitt medvetande till en android kropp. Under den tid som UAC anläggning har varit aktiv så har anläggningen på Mars försökt att utvinna energi från helvetet för att lösa energikriserna på jorden med hjälp av något som kallas för Argent Tower. Argent Tower suger åt sig energin med göra även det möjligt att transporteras till och från helvetets dimension. Med hjälp av Argent Tower så har flera expeditioner gjorts utav Dr. Hayden till helvetet och de har tillfångatagit demoner att göra tester på, men även beslagtagit artefakter, en utav dem var sarkofagen som Doom Slayer befann sig i med hans dräkt. Demonerna har sen tidigare förseglade Doom Slayer i sarkofagen efter ett raseri och slakt i helvetet.

Man får även reda på under spelets gång att en forskare vid namn Olivia Pierce gjorde en pakt med helvetet om att öppna en portal så demonerna kunde invadera UAC’s anläggning. Efter att helvetet har brutits ut på UAC så öppnar Dr. Samuel Hayden sarkofagen för att släppa lös Doom Slayer som nu är det enda hoppet för att bekämpa demonerna. Efter att Doom slayer tar sig in och ut igenom helvetet ett antal gånger så finner han ett svärd vid namn ”The Crucible” som han använder sedan för att ta sönder portalernas kraftkälla. Doom Slayer stöter till slut på Olivia Pierce som har förvandlats till en demon själv vid namn ”Spider Mastermind” och dödar henne. Efter att ha besegrat helvetet så återvänder Doom Slayer till Mars, Dr. Samuel Hayden tar the Crucible ifrån Doom Slayer för att använda i sin forskning. Dr. Hayden berättar sedan att jorden behöver energin från helvetet och han tänker inte avsluta utvinnandet utav energin, trots efter allt som har skett. Han säger sedan till Doom Slayer att han inte kan döda honom, men att han måste få bort Doom Slayer från anläggningen så att han inte ingriper i Dr. Haydens planer. Doom Slayer teleporteras sedan bort till en okänd plats.

DOOM Eternal

DOOM Eternal kommer att bli fortsättningen från rebooten år 2016, Doom Slayer är tillbaka återigen med ett grymt soundtrack. Låt mig inte hålla er tillbaka, ta en titt för er själva och avnjut Mick Gordons underbara musik till ett helvete som är minst lika lockande som de tidigare spelen, om inte mer.

Vad kan man ta reda på om spelet med de gameplays som har visats hitils?
Jo Doom Slayer är tillbaka minst lika förbannad som det tidigare spelet, han har återigen beslagtagit the Crucible från Dr. Hayden. Det kommer nya glorykills, gadgets som krokar för att svinga sig runt på banorna, monster kommer att ha förstörbara polygoner för att försvaga dem efter att man har skjutit bort delar på dem. Och sist men inte minst mer GORE!

Speedruns

Jag fick hjälp utav vår käre medlem och Ambassadör inom Speedruns @Grukk med att plocka fram världsbästa tiderna för speedruns inom alla DOOM spelen. Ta en titt för er själva, mycket imponerande!

(Ultimate) DOOM 15:46 (21:25 RTA)

Doom II: Hell on Earth - Ultra-Violence 18:40 (19:36 RTA)

Doom 3 - Any% Speedrun in 0:56:46 (58:15 RTA)

DOOM (2016) Any% 23:57

Fortsätter att bygga på tråden med kommande DOOM relaterade saker! Enjoy!

Releasehästryttare

Har Brutal doom installerat, rekommenderas stark till er som är sugna på att spela om orginalet.

Tråddemonen
Testpilot
Medlem

Riktigt rolig tråd. Välskriven också

Jag hoppas för övrigt mycket på Doom eternal. Trots att id software förlorat många legender (John carmack och Romero bland annat) är de på rätt väg med nya Doom.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Tråddemonen
Testpilot

@magma: Kul att du gillar den och tack så mycket!

Håller med, nya DOOM rebooten var fantastisk när det kom till gameplay samt att det var en riktigt bra story. Gillar att Doom Slayer redan har ett förflutet med att döda demoner som inleds på ett snyggt sätt. Eternal lär bli en riktigt bra uppföljare till en reboot som spelserien förtjänar.

Skägg.
10 Chambers

Detta är kärlek!


signatur
Medlem

Quake Champions Doom Edition måste väl ändå vara den bästa Doom moden.

Moderator | Testpilot

Doom från 2016 måste nog vara en av de bättre reboots vi fått i spelvärlden. Älskar det!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Yes sir, överväger ifall gameplayen nog inte är den mest smidigaste inom alla fps spel. Allt går som ett perfekt flow till den underbara musiken när man presterar som bäst.

Quake-konnässsör

Tror jag har länkat denna video förut, men nu även i DOOM tråden.

Medlem

Kunde ju ha kört på BFG, big fucking gruppsamtal..

Tråddemonen
Testpilot

@Fr0gg0.: Haha tror att du tänkte till lite mer än mig på den fronten. Men BFT är bra om man ska söka i forumet längre fram och vill diskutera fadern till all FPS.

Medlem

Doom is 4 ever!

Tråddemonen
Testpilot

Doom Eternal är tillagd på första inlägget! Tagga till nu! Det blir allt mer DOOM kommande dagarna!

Medlem

Doom64. Jävligt nerskalat men bra på sitt sätt. Dock ej iD tror jag. Men hade mycket kul med det


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Tråddemonen
Testpilot

@FejkFejksson: Det ska tilläggas mer text, kanske kommer tillägga Doom 64, beror på lite hur mycket tid som finns över till att skriva. Postade denna efter de större spelen hade skrivits då jag hade fått ryggont efter att ha hukat mig över laptopen efter x antal timmar. Så jag fick nog och tappade humöret så jag postade bara innan jag hade fått med allt som jag ville ha haha

Medlem

Ja nya Doom har ju en otrolig känsla i spelmekaniken på alla sätt. Svårt att förklara men rörelser och ”finishes” eller vad det heter fungerar så bra. Fantastisk singleplayer.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Tråddemonen
Testpilot

@Pretorian24: Håller med till 100% glorykills var ett smart tillägg i spelserien för att få den kännas allt mer brutalare som alltid funkar i DOOM spelen. Allt mer brutalitet, desto bättre. Ett recept i utvecklandet som alltid får spelen att gå framåt.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@FejkFejksson: Det ska tilläggas mer text, kanske kommer tillägga Doom 64, beror på lite hur mycket tid som finns över till att skriva. Postade denna efter de större spelen hade skrivits då jag hade fått ryggont efter att ha hukat mig över laptopen efter x antal timmar. Så jag fick nog och tappade humöret så jag postade bara innan jag hade fått med allt som jag ville ha haha

Ah alltså det var absolut ingen kritik, all doom är bra doom. Jag menade mest att det är lite förbisett, men fortfarande väldigt mycket doom


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Tråddemonen
Testpilot

@FejkFejksson: Kan inte lova något, men jag ska försöka klämma i den imorgon om jag får tid vid jobbdatorn

Medlem

Kan varmt rekommendera den video https://www.youtube.com/watch?v=YUU7_BthBWM helt klart värt 1,5 timmar. Sitta och titta på när John Romero spela igenom Doom första episoden och berätta historier från förr. <3


signatur

IDKFA

Medlem

Tänkte tipsa om att man kan spela Doom, Heretic, Hexen och Strife med moddar som tex Brutal Doom på mobilen med touchkontroller eller usb/blåtandskontroll.
Touchkontrollerna går att flytta runt och modifiera.
Länken till Delta Touch längst ner, finns dock bara till android.
Går att köra orginal eller GzDoom m.m

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opentouchga...

Medlem
Skrivet av Zimpan:

id Software är utvecklarna som lyckades att skapa spelet efter deras första FPS titel Wolfenstein 3D (1992) som lade grunden till FPS genren

Ska man vara petig så fanns FPS genren redan ett antal år före Wolf3D, men jag förstår att det var en stor deal rent framgångsmässigt. För all beröm Doom får skulle jag även vilja visa respekt för de tidigare försöken i genren som sällan nämns, såsom MIDI Maze (Atari ST, 1987), The Colony (Macintosh, 1988), Midwinter/Midwinter II (Atari ST, 1989/1991) och SPLAT'ERS (Macintosh, 1991).


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Kul med Doom tråd!

Vad är er andras känsla för Doom Eternal då? Doom 2016 var ju något av den största/bästa överraskningen på flera år. Rätt få som lyckas skapa en modern old school shooter som känns tidsenlig och rolig, men de lyckades verkligen. Känslan satt perfekt och inget tidsödslande och fantastisk känsla.

Wolfenstein 2 är väl ett exempel där man inte riktigt förstod vad som gjorde 1:an så bra utan la mer kvantitet före kvalitet. Eternal verkar vara uppföljare på rätt sätt och känslan från gameplay videon var toppen. Hoppas det håller hela vägen

Tråddemonen
Testpilot

@Banzeken: Första riktiga FPS spelet innan det vart en egen genre var faktiskt Maze War från 1973. Wolfenstein ska dock ha varit grunden till genren och där genren uppkom.

Tråddemonen
Testpilot

@Pettor: Har goda förhoppningar om spelet, de implementerar få saker i varje DOOM spel för att få det att kännas fräscht men ändå bevara gameplayen som vi alla känner igen och älskar. Jag tror det blir en värdig uppföljare!

Tråddemonen
Testpilot

@FejkFejksson: Doom 64 är tillagd!

Medlem

Vill bara pusha lite för Doom 3. Tycker att det spelet alltid verkar vara "det sämsta" och jag föredrar den storyn och tempo framför det senaste röjet.

Doom har man alltid älskat och precis som en nintendotitel kommer jag på mig att alltid köpa Doom flera gånger om. Via Xbox Live, via Doom 3 BFG edition... jag spelade även Doom till Super Nintendo och Nintendo 64! ✌ En odödlig klassiker och första spelet håller än idag.

Tråddemonen
Testpilot

@Augustus: Helt klart ett bra spel även om atmosfären och gameplayen inte är som de tidigare spelen, hoppa till ett par gånger i spelet när zombies plötsligt dök upp i mörkret.

Medlem

Jag var relativt sen med att spela de gamla DOOM på riktigt (2010). Och ännu senare att upptäcka att det fanns så mycket mer än originalbanorna. Har plöjt igenom ett antal WADs som är riktigt bra. Speciellt de med ny musik (eller låtar från andra spel). En favorit är Community Chest 4 från Doomworld-forumet. Alla banor är inte lika bra men många är helt fantastiska.

En annan sak relaterat till musiken är att vilken ljudbank jag spelar med är helt avgörande för min spelupplevelse. Jag började egentligen med DOOM på Xbox 360 (kör nu på datamaskin, dock med handkontroll ^^) så jag föredrar de ljud som fanns på Xbox framför de inbyggda i Windows. Tydligen är Xbox-ljuden samma som fanns på ett gammalt ljudkort från 90-talet som hete "Gravis Ultrasound". Jag lyckades, efter många timmars letande i forum och wikis, att hitta samma instrumentljud och installera dem med hjälp av en ljudmotor som heter Timidity, och få det att funka med ZDoom. Det var ingen lätt match för mig som aldrig annars håller på med config-filer och sånt krångel.


signatur

Övning ger träning.

12
Skriv svar