Spoiler alert! Hur hanterar ni dessa fruktade, hemska spoilers?

Redaktör
Ponny
Spoiler alert! Hur hanterar ni dessa fruktade, hemska spoilers?

Spoilers. Du kan inte leva med dom, och du kan inte... nä, det känns ibland som om du kan dö av dom.

Hur hanterar ni spoilers? Man kan ju lugnt säga att det dräller av spoilers på internet och trots alla "SPOILER ALERT!" är de ibland omöjliga att undvika. Det kan handla om den mänskliga faktorn (eller trollfaktorn, förstås). Så sent som i veckan såg jag något i en Facebook-tråd som definitivt spoilade slutet på ett spel jag ännu inte tagit mig an. Ibland räcker det att se en thumbnail. Kort sagt: det kräver en del för att gå igenom ett liv utan att spoilas. Lever du inte under en sten skulle jag säga att det är omöjligt.

Jag försöker skaffa mig en mer nykter syn på spoilers. Ja, "försöker" är nyckelordet, för det är inte helt lätt. Ibland får jag helt enkelt acceptera att, när jag t.ex. spelar något mycket senare än alla andra, så blir fler mer vårdslösa med spoilers. Jag försöker intala mig att är en berättelse bra så ska en spoiler inte hindra mig från att uppskatta, även om jag förstås hellre blir överraskad. Med det sagt:

  • Hur ihärdigt kämpar ni för att undvika spoilers?

  • Och om den stora spoilern är framme, hur hanterar ni den?

På tal om! Det är läge att påminna om spoiler-taggen. Den kan rädda liv, eller åtminstone sans och vett.

Jultomten finns nog inte.


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot

Konstigt det där faktiskt.

Helst vill jag gå in i ett spel, film eller tv-serie helt ospoilad, men många gånger är det inte hela världen om något blir spoilat heller då jag många gånger bara blir mer taggad att se HUR serien kom till den punkten med den specifika spoilern. Sedan beror det lite på vad det gäller.

För spel och dess gameplay spelar det ingen roll. Gameplay är vad som avgör om jag köper spelet eller inte så det måste jag få se innan ett köp. Historier i spel så är det oftast ganska lugnt om något skulle bli spoilat, det förstör inte min upplevelse om jag får reda på att min kompanjon kommer bli ond. Det finns ett specifikt spel t ex där jag fick reda på att i slutet, beroende på val gjorda, så kommer inga, alla, eller några vänta sig mot dig i slutstriden. Fick reda på det här i förväg vilket faktiskt inte påverkade mina val, men som gjorde mig taggad för att se hur lite eller mycket som behövdes för att de inte skulle gå emot mig.

För serier och film är det också olika. Jag följer bland annat "Dragon Ball" och i den serien tar inte handlingen så mycket fokus utan snarare vem som är starkast och vinner, där gör det inget om jag får reda på handlingen så länge jag inte vet vem som vinner striden. Filmer däremot så är många av dem gjorda på ett sådant sätt där spoilern nästan gör hela filmen, får du då reda på innan vad som händer så blir filmen ganska så tråkig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Undviker alla film trailers för filmer/serier jag vet att jag ändå tänker kolla på.

Samma sak gäller gameplay trailers för spel jag vet att jag kommer att skaffa. Och när nämnda spel recenseras, dvs. de spel jag redan tror/vet att jag vill ha, så läser jag, om jag överhuvudtaget går in på artikeln, endast betyget.

Fungerar oftast för att undvika spoilers. Att helt undvika spoilers är förmodligen omöjligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Brukar titta i förväg vad som händer i spel eller serier/filmer, tex om någon karaktär kommer att dö. Undviker alltså inte spoilers.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag försöker bara leva under en sten.
Efter att jag spelade igenom Demon's Souls när de väl släpptes här i "väst" och Dark souls sedan var på gång, så undvek jag helt enkelt allt som hade med Dark souls att göra, jag visste redan innan att jag skulle älska det, men ville gå in helt blind.

Är man inte allt för dator och mobil beroende så brukar det inte vara några problem att hålla sig undan spoilers. Och dyker det sedan upp ett spel jag inte vill ha spoilat i tex en "Top 10 games" video, så pausar jag bara och hoppar förbi den delen i videon

Medlem

Alla som älskar GoT och har facebook har säkert svurit ett par gånger innan man ska se det senaste avsnittet. Kanske inte alla men de flesta då, jag kan ibland tycka det blir lite cliff hanger om någon skriver en kryptiskt kommentar om serien och då känns det lite spännande. I dator/tv-spel så bryr jag mig inte så satans mycket egentligen men vill gärna kunna vara ospoilad så gott det går. i RDR2 vet jag att det finns spoiler som kan förstöra spelupplevelsen så där är jag rätt försiktig med att beskriva grejer nu när jag har klarat storyn.

Medlem

Nio gånger av tio så kommer jag inte komma ihåg vad som blivit spoilat i någon preview lr forumpost tidigare. Det ska vara någon riktig stor spoiler för att det ska fastna. Ibland kan jag få en ”ja, juste det händer”-upplevelse precis när det händer, men inget som egentligen spoilar någon. Det kan vara ett ålderstecken antar jag

Att säga ”spoiler alert” innan man säger något uppenbart är dock fortfarande kul

Medlem

Har inga problem med spoilers. Snarare har jag problem med "inga spoiler!!!!"-kulturen som finns. Jag lyssnar mycket på podcasts på jobbet och det värsta jag vet är när folk ska prata om något "spoilerfritt" för då kommer det sällan något intressant utav samtalet.

Avstängd
Skrivet av Zontos:

Alla som älskar GoT och har facebook har säkert svurit ett par gånger innan man ska se det senaste avsnittet. Kanske inte alla men de flesta då, jag kan ibland tycka det blir lite cliff hanger om någon skriver en kryptiskt kommentar om serien och då känns det lite spännande. I dator/tv-spel så bryr jag mig inte så satans mycket egentligen men vill gärna kunna vara ospoilad så gott det går. i RDR2 vet jag att det finns spoiler som kan förstöra spelupplevelsen så där är jag rätt försiktig med att beskriva grejer nu när jag har klarat storyn.

Nej, det finns inget i red dead 2 som gör att spelupplevelsen förstörs om man får veta.

Skrivet av watteface:

Har inga problem med spoilers. Snarare har jag problem med "inga spoiler!!!!"-kulturen som finns. Jag lyssnar mycket på podcasts på jobbet och det värsta jag vet är när folk ska prata om något "spoilerfritt" för då kommer det sällan något intressant utav samtalet.

Exakt, jag tycker folk är urlöjliga som skriker om att dom inte vill ha spoilers. Red dead 2 tråden är ett exempel. Innan jag spelade igenom det spelet så kollade jag exakt vad som skulle hända. Jag bryr mig inte för fem öre om vad som händer, jag spelar spelet för att få se det hända. I den tråden måste man skriva det mesta med spoiler tags för folk är så sega på att spela igenom spelet. Skulle man spoila något så skulle det bli ett jävla liv.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Nah, blir inte så värst påverkad utav spoilers.

Jag gör som jag gör med frugan, leker förvånad.


signatur

Ordo Ab Chao

Avstängd

- Undvik YouTube Hem-delen och Twitch när nytt spel släppts som man själv spelar.
- Undvik Filmtrailers och kommentarfältet till dem om du vill se filmen med färska ögon.
- Häng inte på Reddit eller andra spoilerintensiva mötesplatser på internet.
- Skaffa ett umgänge som förstår vikten av att INTE spoila spel, TV-serier & filmer!

Medlem

Amerikaner har ju en tendens att visa hela filmen i trailern, vilket även gäller för spel ibland, så är det något jag är intresserade av undviker jag dessa. Blir jag intresserad under trailern och det gäller tex film eller story i spel så slutar jag kolla.

När jag browsar Youtube så har jag något inbyggt i min periferin. Jag har ju inte kört Red Dead än men det vimlar ju av spoilers, men på något sätt är jag ganska bra att snappa upp vad de nu är för spel jag inte vill spoila och sedan titta bort, men helt klart säger texten X dog direkt så kan man ju åka på att råka se skiten ändå, men oftast börjar ju texterna med spelets namn som tur är.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har turen att jag sällan lägger detaljer på minnet om jag inte är helt investerad i något. Så om det nämns något i förbifarten lägger jag helt enkelt inte det på minnet.

Däremot så tycker jag inte om när folk helt och hållet inte bryr sig om att varna personer som inte vill bli spolade, så jag använder gärna spoilertaggar i forum eller liknande.


Jag vill passa på att tipsa om att det går att sätta "rubriker" på spoilertaggarna på FZ. Med ett enkelt lika med-tecken i starttaggen får det enkelt att säga vad för spel, serie, eller film m m det gäller.

[spoiler=Om jultomten]Valfri spoilertext om jultomten[/spoiler] ger alltså nedan:

Valfri spoilertext om jultomten

Om jultomten

signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Kollar nästan aldrig på trailers, bara på spel eller filmer jag inte bryr mig om så värst. Har inte Facebook eller sitter på till exempel Reddit eller Twitch och så vidare, så ingen kan spoila där. Jag läser även aldrig något jag inte vill läsa, upplever hellre spelen eller filmerna själv även om det får vänta några månader. Annars kan jag lika gärna vara tråkig och titta på Twitch som majoriteten idag. Har inga kompisar som kollar på trailers heller eller orkar engagera sig så värst i att hänga med.
Svårare än så är det inte.

Men det kan hända ibland att någon hemsida tar för givet att alla har sett något och skriver en spoiler i rubriken. Då blir man lite less..

Medlem

Spel och filmer som jag är riktigt taggad på gör jag mitt bästa för att undvika spoilers för. Särskilt när det gäller spel som bygger på en tät story eller atmosfär, där så mycket som en screenshot kan få mig att gråta blod.

När trailern för Last of Us 2 släpptes råkade jag t.ex. snappa upp något om Ellies ålder i spelet, vilket i mina ögon var en alldeles för stor spoiler. Moddade därefter webbläsaren för att rödmarkera alla texter som innehåller titeln. Allt för att kunna scrolla på FZ, Facebook och andra sajter utan att råka läsa något olämpligt.

Sedan dess har jag fortsatt fylla på varningslistna med fler spel. God of War, Read Dead 2, Assasin Creed: Odyssey m.fl. ligger nu när. Kort sagt alla titlar som jag har läst tillräckligt mycket om för att veta att de ska införskaffas, men som jag vill inte läsa något mer om nu.

T.ex. ser FZ ut såhär ibland. Inte så vackert, men då vet jag när jag ska kisa mot skärmen för att inte bli spoilad: https://imgur.com/iCx8rEu


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av breahl:

Nej, det finns inget i red dead 2 som gör att spelupplevelsen förstörs om man får veta.

Exakt, jag tycker folk är urlöjliga som skriker om att dom inte vill ha spoilers. Red dead 2 tråden är ett exempel. Innan jag spelade igenom det spelet så kollade jag exakt vad som skulle hända. Jag bryr mig inte för fem öre om vad som händer, jag spelar spelet för att få se det hända. I den tråden måste man skriva det mesta med spoiler tags för folk är så sega på att spela igenom spelet. Skulle man spoila något så skulle det bli ett jävla liv.

fast tror alla kan tänka olika där faktiskt, framförallt om det spoilas att Arthur dör med mera

Medlem

Detta kanske är något för spelutvecklare att tänka på.
Jag spelade ett spel utan text-röst-möjlighet.. men hans nick var "

Han dies

"... skulle se biofilmen nån dag efter. XD

lägga till optionval: Show personal nicknames
(annars ply1 ply2 osv.. vissa nicks kan ju störa/stöta på andra sätt också).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av breahl:

Nej, det finns inget i red dead 2 som gör att spelupplevelsen förstörs om man får veta.

Exakt, jag tycker folk är urlöjliga som skriker om att dom inte vill ha spoilers. Red dead 2 tråden är ett exempel. Innan jag spelade igenom det spelet så kollade jag exakt vad som skulle hända. Jag bryr mig inte för fem öre om vad som händer, jag spelar spelet för att få se det hända. I den tråden måste man skriva det mesta med spoiler tags för folk är så sega på att spela igenom spelet. Skulle man spoila något så skulle det bli ett jävla liv.

Vet inte om du är seriös men, bara för att just DU inte bryr dig, betyder det faktiskt inte att resten av världen ser det på samma sätt.

Ganska lite begärt att man använder sig av spoiler tags, eller skapar en egen tråd "här regnar det spoilers".

Vi alla har inte 20h i veckan att lägga på spelande.

Men är väl som vanligt med folk "me me me me".

Medlem

Jag har märkt att det är väldigt svårt att undvika bli spoilad när det kommer till evenemang.
Super Bowl är ett bra exempel då den sker under natten i USA och jag kan i regel inte se på den förens nästa dag efter jobbet. Man måste i princip vara i radio skugga under dagen och inte gå in på någon nyhetsida alls. Varit 4 år på raken nu då jag har blivit spoilad. Ett av åren lyckades jag nästan men jag blev spoilad då de hade satt in resultatet i titeln på on-demand videon. I år blev jag spoilad av Edge då standard start sidan är MSN News, tack Microsoft.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag har märkt att det är väldigt svårt att undvika bli spoilad när det kommer till evenemang.
Super Bowl är ett bra exempel då den sker under natten i USA och jag kan i regel inte se på den förens nästa dag efter jobbet. Man måste i princip vara i radio skugga under dagen och inte gå in på någon nyhetsida alls. Varit 4 år på raken nu då jag har blivit spoilad. Ett av åren lyckades jag nästan men jag blev spoilad då de hade satt in resultatet i titeln på on-demand videon. I år blev jag spoilad av Edge då standard start sidan är MSN News, tack Microsoft.

Känner igen det där..
Jag följer ett lag i NHL. Jag lever i total radioskugga dagen efter en spelad match. Det värsta är dom runt en (kollegor osv), som sitter å kollar sportresultat på luren på väg till jobbet, och sen gärna kommer å snackar hockey på morron. Jag vill ju se matchen, men jag vill ju inte veta hur det går. Då är ju all spänning borta. Sambon vet läget dock, och mutar teven på morron när det är sportnyheter. Fasar för slutspelet varje år.

Medlem

@Lognoreng: Haha mina bröder gör samma sak, ena med Gefle If och den andre med Arsenal. För min del spelar det ingen roll när det handlar om sport, har det pratas om att det är en bra match så kollar jag vilka minuter målen gjorts och spolar fram. Men ja, lite spänning vill man ju ha.

Medlem

@Frgr: Håller med dig där, tror jag hade blivit lite less på spelet om jag hade vetat hur RDR2 slutar innan jag kommit dit, även om jag i något kapitel kunde ana vad som skulle hända eftersom storyn delvis var ganska klyschig.

Medlem

Jag läser aldrig något jag inte vill veta 😁


signatur

R.I.P The_maxx

Brukar föredra att inte se spoilers, men det betyder inte att jag inte kan njuta av filmer ändå. Har inte sett Avengers: Infinity war men självklart så har internet varit fullt med spoilers och skämt så det har varit omöjligt att undvika det om man inte vill hoppa över att browsa helt på vissa sidor.

Det värsta var när det var ett spel jag ville köra och hade lyckats undvika spoilers. Ja tills youtube kom och satte en video som spoilade i princip allt redan i titeln, som rekommenderad video. Thanks youtube.

Ambassadör
Xbox

Folk som medvetet spoilar för att förstöra för andra har en alldeles egen ring reserverad åt sig i helvetet.

Gör mitt bästa för att undvika att bli spoilad men det är ganska svårt när man är aktiv online på olika ställen. Youtube är fullt med idioter som spoilar i thumbnails och liknande så där får man vara försiktig.
Bra forum brukar vara ganska hårda med bannhammaren om folk spoilar så det är ju trevligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

Fick en stor, stor spoiler avslöjat på 9gags Fresh-section. Döden. Ville leta ikapp den ansvariga och göra hen till en blöt fläck.
Men, annars undvika 9GAG, forum, spelsiter (även om FZ sköter sig) och liknande. Att gå in med orört sinne är ju fantastiskt. .. men ibland svårt. Det inre hype-monstret vill ju läsa allt om spel man är extra taggad på.

Skrivet av AtlasBreaker:

Fick en stor, stor spoiler avslöjat på 9gags Fresh-section. Döden. Ville leta ikapp den ansvariga och göra hen till en blöt fläck.
Men, annars undvika 9GAG, forum, spelsiter (även om FZ sköter sig) och liknande. Att gå in med orört sinne är ju fantastiskt. .. men ibland svårt. Det inre hype-monstret vill ju läsa allt om spel man är extra taggad på.

9gag var fruktansvärt när Game of thrones gick och alla såg avsnitten före en själv

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

9gag var fruktansvärt när Game of thrones gick och alla såg avsnitten före en själv

Aaaah. Visst borde man ha permanent amnesti för våldsbrott mot spoilare?

Jag sprider dem! vart än det finns ögon och öron så ska spoilern råda! Spoilers kan helt ärligt avgöra om jag hoppar på en serie eller spel , what have you, Allt skräp jag undvikit tack vare en vänlig själ som säger, "du vet väl att i denadära ..."

Låt oss alla samlas och hylla spoilerns dag (30/4). Låt spoilerna flyga likt vindens gyllene vingade sändebud en sommarnatt i fredens och idyllen väldoftande miasma, där minnen skapas av sinnenas välmående poetiska drag över lugnets kanvas och i gallerierna av evigheten hållas.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

12
Skriv svar