Varför nämner inte FZ något om Blizzards kris?

Medlem
Varför nämner inte FZ något om Blizzards kris?

Nej jag snackar inte om Immortal, eftersom det redan tagits upp en massa på FZ.
Jag snackar om att Blizzards personal pratar om hur deras lön är så kass. Bara sjukt hur ett så stort företag ger sämre lön till sina anställda än de genomsnittliga spelföretagen.

https://www.youtube.com/watch?v=SrKDgDlbsS8

Första videon refererar till David Breviks rant.
https://www.youtube.com/watch?v=KGWzHWB5eeA

Tänkte att eftersom FZ tar upp när det är problem inne i andra företag, tex CD project Red. Så tycker jag att detta borde nämnas också.

Medlem

Eller varför flera stora spelföretags aktier gått ner ganska kraftigt se senaste månaderna? Har folk börjat ledsna på själlösa spel utan innovation eller är det bara normala svängningar? (Jag kan inget om aktier eller ekonomi så det är kanske inget att reagera på).


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Så klart ger de folk mindre betalt då de kan leva på att folk vill jobba hos dom för att de är just Blizzard. Skyller personligen mer på de anställda och folk som hypar det som arbetsplats än Blizzard själva som är ett företag som är där för att tjäna pengar.

Geeks Gaming

Hmmm, just videon med Brevik så låter han ju full (och dricker öl). Dessutom försöker hans fru/vän/sambo klargöra att man inte vet om det stämmer som han säger.
Andra videon är ju mest rykten, inga källor att peka på direkt.

Det betyder ju såklart inte att något inte är ruttet inom blizzard men man bör ju ha bra källor inom seriös journalistik så det kanske är bra att avvakta lite tills man ser vad som händer.

Gnällkuk

I de här fallen är det mest rykten osv. Sedan att kalla det "Blizzards kris" låter ju lite löjeväckande. Kris hade det varit om alla spel floppade, pengarna började ta slut eller all personal flydde - vilket inte riktigt är fallet.

Aktier går upp och ned, inget konstigt med det. Att deras aktie tappade var inte heller märkligt, det kommer negativa nyheter och ingen vill tappa värdet på aktien, så man säljer alltså helt sonika. Alla analytiker har ju dock förutspått massiv framgång för mobilspelet Immortal, och det finns väl ingen anledning att misstro dem så aktien kommer garanterat gå upp igen.

Det enda som det verkar finnas någon mer relevans kring att eventuellt grotta ned sig i rapportera är att Activision mer och mer verkar ta över, där man helt inriktar sig på det ekonomiska och prioriterar spel för den breda massan med mxs. Man vill helt enkelt ha ett så stort kassaflöde som möjligt (logiskt), utan att ta någon större hänsyn till varumärken.

Tråkigt, men det handlar samtidigt att tjäna pengar och jag kan väl ha viss förståelse för det även om det är sjukt tråkigt för oss med kärlek till Blizzards och deras varumärken. Svårt att egentligen sia om framtiden men jag tror inte den är mörk ur ekonomisk synvinkel åtminstone.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Soulless:

Eller varför flera stora spelföretags aktier gått ner ganska kraftigt se senaste månaderna? Har folk börjat ledsna på själlösa spel utan innovation eller är det bara normala svängningar? (Jag kan inget om aktier eller ekonomi så det är kanske inget att reagera på).

Aktier spelar egentligen bara på förväntningar av rapporter, nya produkter eller om något skit händer företaget som smutskastar det i förbannelse.

Sen har du dom som köper HM och tror att dom alltid kommer gå bra för det är ett stabilt företag och sen skiter i vilket eller Nokia för den delen.

Tex man förvänta sig ett bättre Fallout 76 som sålt bättre
Sålde dåligt, aktien sjunker för risken är stor att resultatet blir sämre än förväntat.
R2D2 eller vad de heter sålde rekordmycket
Aktien ökar eftersom man förväntar sig en bättre utdelning och vinst.
Att aktier går upp och ner gör dom hela tiden med daytraders samt botar.

Medlem

Jag tackar för dippen i aktien och fyller på med fler.

Medlem

När det gäller aktierna så är det delvis nya investeringar, spel som säljer dåligt samt en överlag sval marknad som har tagit stryk under hela hösten i samband med tullar och andra rykten. Det är alltså inte bara inom spel utan allt som har med tech och liknande utveckling att göra(FAANG-bolag).

Activision Blizzard: Senaste resultaten var lägre än förväntat, riktkursen sänktes efter detta samt att det förmodligen finns en oro för (Vad jag antar) är fortsatt sjunkande siffror för WoW. En tidigare kassako för bolaget som ser ut att tappa fart för varje kvartal. Samt att inköpet av KING för nästan 6 miljarder dollar måste börja bära frukt, förmodligen ett finger med i Diablo Immortal.

Take-Two Interactive: RDR2 har sålt bra men det kommer ta en stund att tjäna in de där 250 miljoner dollar som investerats. Ett rimligt antagande är att investerare väljer att sälja delar av sitt innehav och plocka hem vinst för att sedan återinvestera om ett par månader när det visar sig hur försäljningen har gått.

Ubisoft: Rusade över 120% under sitt första år på börsen(2017-2018) och har förmodligen normaliserats lite i samband med kostnaden för nya AC, kommande Beyond Good and Evil samt att de har haft ett skifte i sitt ägande med tanke på Vivendi.

Electronic Arts: Förutom de förhållandevis usla siffrorna med BFV har de även gjort stora investeringar i kommande spel som Anthem och har förvärvat spelstudios runt om i världen som också kostar mycket pengar initialt innan de börjar driva in pengar om några år.

Det är alltså inget överdrivet som har hänt med de specifika bolagen utan det är svängningar på marknaden samt bolag som har gått otroligt bra de senaste åren. Exempelvis hade Nvidia fram till September gått nästan +850% de senaste tre åren. Personligen tycker jag detta är bra, marknaden har varit lite väl het och detta är ett bra läge att fylla på med innehav för den som är långsiktig.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar