Nintendos exklusiva spel totaldominerar i USA

Robot
Nintendos exklusiva spel totaldominerar i USA
Medlem

Härligt nu när de med Nintendo Switch även lyckats få in relativt bra 3e part stöd.
Tror succén håller i sig!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Flakmonkey

Imponerande men det är ju samtidigt det här som gjort att andra utvecklare historiskt haft lite motivationsproblem när det kommer till att släppa spel till Nintendos konsoler. De försvinner i mängden, även när det är exklusiva titlar. Just nu släpps det ju många spel från andra utvecklare/utgivare till Switch men jag har inte sett några siffror på hur de klarar sig annat än att det är total Nintendo-dominans på bästsäljarlistan till Switch också. Risken finns ju att de precis som med Wii till slut ledsnar.

Indiescenen är förstås en helt egen "beast" där det släpps otroliga mängder spel, på gott och ont, men där är ju inte den finansiella risken lika stor.

Medlem

Inte helt oväntat.

Medlem

* Digital Sales Not Included

Medlem

Hade man inte blandat in bundlade titlar hade det varit rätt imponerande, men med tanke på att Nintendo inte sålde en maskin förr utan att skicka med ett spel så blir sifforna väldigt missvisande.

Medlem

Sen är det ju sjukt missvisande att spel som skickas med konsoller räknas som enskilda spel sålda också om jag fattar detta rätt ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Sen är det ju sjukt missvisande att spel som skickas med konsoller räknas som enskilda spel sålda också om jag fattar detta rätt ?

Ja det stämmer, dom räknar med spelen som är inkluderade med konsolen och jag håller med om att det är missvisande.

Medlem

Wii Fit lyckades inte få bukt med amerikas fetma. Donken skulle behöva gått in och gjort något där samtidigt också.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Kan ju vara värt att nämna att Xbox lanserades år 2001.


signatur

Metal is best served heavy.

Flakmonkey
Skrivet av jehuty:

Ja det stämmer, dom räknar med spelen som är inkluderade med konsolen och jag håller med om att det är missvisande.

För ovanlighetens skull så räknar inte med bundlade spel här åtminstone om man ska tro op https://twitter.com/MatPiscatella/status/1064703019378298883

Och tittar man på listan så är det ju rätt tydligt att de tex inte räknar med Wii Sports som ju annars skulle dominerat.

Inaktiv

Bara haft 2 av dom spelen. Fast då ogillade/ogillar jag riktningen som Iwata och Nintendo gick i och med Wii.

Medlem

Jag har jäkligt svårt att tro att Wii Sport resorts är det 10:e bäst säljande konsolspelet sedan 1995 i USA, även om man räknar bort digitala försäljningar. Utan källor annat än att den kom från "NPD Group" och utan att ha fått se materialet, är det en top 10 lista utan mening, där man får det att se ut som att Nintendo tokdominerar med helt skeva resultat! Ungefär samma sak som säga att jag har siffror på vilket smör som faktiskt säljer bäst i Småland och sen utgå från vad som säljer bäst i min lokala ICA butik.

Redaktör
Skrivet av Chomag:

Jag har jäkligt svårt att tro att Wii Sport resorts är det 10:e bäst säljande konsolspelet sedan 1995 i USA, även om man räknar bort digitala försäljningar. Utan källor annat än att den kom från "NPD Group" och utan att ha fått se materialet, är det en top 10 lista utan mening, där man får det att se ut som att Nintendo tokdominerar med helt skeva resultat! Ungefär samma sak som säga att jag har siffror på vilket smör som faktiskt säljer bäst i Småland och sen utgå från vad som säljer bäst i min lokala ICA butik.

NPD Group är ett marknadsundersökningsföretag som funnits i över 50 år. De tar in data från återförsäljare och bygger rapporterna på det. Även om det inte ger exakta siffror så lär det ge en skapligt bra vägledning om vad som säljer bäst, framförallt innan digitalförsäljningen blev stor. Sen tror jag storsäljarna säljer rätt bra fysiskt än i dag, köps ju även av sällanköpare som jag gissar är mindre benägna att handla digitalt.

Jag blev också förvånad över Nintendos dominans. Men kikar man på befintliga siffror kan det mycket väl stämma - Wii Sports Resort har sålt över 30 miljoner ex. Som jämförelse verkar Gran Turismo 3 A-Spec vara det exklusiva PS-spel som sålt bäst - ca 14 miljoner. För Xbox har Kinect Adventures sålts i 24 miljoner ex, fast det var ju bundlat med Kinect (som alltså sålts i 24 miljoner ex!). Av fristående Xbox-exklusiva spel var Halo 3 störst, ca 14 miljoner.


signatur
Redaktör
Skrivet av EYEtriforce:

Sen är det ju sjukt missvisande att spel som skickas med konsoller räknas som enskilda spel sålda också om jag fattar detta rätt ?

Nej, det är sålda spel om jag fattar rätt. Wii Sports är ju inte med, och det var bundlat med Wii som sålt över 100 miljoner ex.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Jo, visst kan NDP group säga att spel x har sålt si och spel y så, men det säger mig fortfarande ingenting om de inte lägger fram ren hård fakta på bordet, vilket är vad jag menade. Älskar att nörda ner mig i statistik, men vill gärna se de direkta källorna när man kommer med listor som den här och jag hittar ingenting om ursprungskällan till det twitterinlägg som artikeln bygger på annat än just deras hemsida.

Å andra sidan orkade jag inte leta mer än en kvart... Men nog borde det få plats för andra tillverkare än bara Nintendo om man går efter Wikipedias siffror, där inte enskild försäljning för USA redovisas för Wii som det gör för de andra tillverkarna. Exempelvis ser jag att GTA: San Andreas sålt i 17.3 miljoner ex till PS2, vilket är 4 miljoner mer än Super Smash Bros. Brawl (vilket kommer på plats 9 på listan i artikeln) när jag kollar på dina länkar. Sen misstänker jag att Wii sålde djävulskt bra just i USA och därför tror jag att både siffror på antal sålda spel och en tio topp som domineras av ett enda företag, känns så skeva för oss (mig) här i Europa.

Redaktör
Skrivet av Chomag:

@Tomas Helenius:

Jo, visst kan NDP group säga att spel x har sålt si och spel y så, men det säger mig fortfarande ingenting om de inte lägger fram ren hård fakta på bordet, vilket är vad jag menade. Älskar att nörda ner mig i statistik, men vill gärna se de direkta källorna när man kommer med listor som den här och jag hittar ingenting om ursprungskällan till det twitterinlägg som artikeln bygger på annat än just deras hemsida.

Å andra sidan orkade jag inte leta mer än en kvart... Men nog borde det få plats för andra tillverkare än bara Nintendo om man går efter Wikipedias siffror, där inte enskild försäljning för USA redovisas för Wii som det gör för de andra tillverkarna. Exempelvis ser jag att GTA: San Andreas sålt i 17.3 miljoner ex till PS2, vilket är 4 miljoner mer än Super Smash Bros. Brawl (vilket kommer på plats 9 på listan i artikeln) när jag kollar på dina länkar. Sen misstänker jag att Wii sålde djävulskt bra just i USA och därför tror jag att både siffror på antal sålda spel och en tio topp som domineras av ett enda företag, känns så skeva för oss (mig) här i Europa.

Listan gäller plattformsexklusiva spel, varför GTA faller bort.

Nintendo är frikostliga med säljsiffror, tror det finns statistik för olika regioner. Finns bl a länkat i våra äldre nyheter (kan ej söka nu, reser).


signatur
Medlem

Praise be to Reggie Fils-Aimé, Amen.


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

1
Skriv svar