Vad är en hyfsad lön för er?

Medlem

Tycker jag ligger högt i lön, men man blir ju aldrig direkt rik som anställd. För att bli rik på riktigt måste man vara entreprenör på något vis. Eller möjligtvis lyckas klättra riktigt högt till typ VD-posten eller liknande på större bolag. Svårt att säga vad man skulle klassa som lön man är stolt att ha. När jag var ny i gemet var jag stolt för min ingångslön, som jag idag inte skulle klassa som fenomenal på nåt vis. Men då kom man ju precis från studentlivet och tyckte i princip att det var lyxigt att ha råd med köttbullar till snabbmakaronerna.

Medlem

Vad som innefattar en hyfsad lön är alltid relativt.

För mig som 30+ och småbarnsförälder är jag helnöjd om det går att få loss 4000 kr per månad - efter fasta kostnader som hyra / räkningar, lån och mat*. För att uppnå detta får vi helt enkelt välja en rimlig bostad och mat för vår gemensamma inkomst.

Dessa återstående 4000 kr splittas sen på hälften:
2000 kr direkt till sparkontot / ISK räntor
2000 kr till denna månads lyxmat, nöjen för hela familjen, kläder & medicin osv.

En tumregel som jag kör med är ”den 26:e varje månad ska alltid generera 2000 kr på privatkontot”. Om det av någon anledning återstår en summa över 2000 kr (efter att hyror osv är betalt) så åker varenda öre in på sparkontot. Denna tumregel gör att lyx- och nöjeskonsumtionen håller sig inom rimliga nivåer, om pengarna tar slut så flyttar jag endast 500 kr ifrån sparkontot.

*I vårt hushåll står frugan står för 95% av alla hushåll- och matkostnader, bensin och vissa klädinköp.
Jag står för 95% alla hyror, lån, försäkringar & sparande. Uppdelningen beror på vår inkomstfördelning.

En annan (för oss) fungerande uppdelning sett till sysslor, är att jag tar hand om disk och tvätt medan hon sköter dammsugning & matlagning. Vi delar på barnens hygien (dusch, kräm och tandborstning), högläsning och skol/idrotts-resor.

Medlem

Mycket beror på hur gammal man är så du kommer även få väldigt stora spann som svar. Jag är 27 och bytte nyligen jobb och får numera ca 25k/m netto. För 5 år sen fick jag in kanske 13k/m netto. Jag kan inte säga att jag var olyckligare då men numera har jag iaf dyrare vanor

Medlem

Får ut cirkus 34 efter skatt, känns bra. Hade inte känts bra om jag inte höll på med något jag älskade, på en firma med bra människor.

Så i slutändan för min del iaf handlar det mer om vad jag gör, inte vad jag får.
Att finna mening i något man håller på med hela jävla tiden är ju prio.

Medlem

enligt forskning mår människor som bäst vid 50k, varken mer eller mindre. lås tråd.

Medlem

@jamorro: Vilken forskning?
Jag behöver mycket mindre för att känna mig säker för framtiden och må bra än vad jag har; och när jag tittar runt på bekanta i min omgivning så ser jag väldigt olika mönster. Vissa måste ha, andra inte. Vissa lagar saker och lagar mat från grunden, vissa inte. Vissa sparar stora summor för att dom inte har nått att lägga pengarna på, andra bränner varje öre innan lön trots att dom har stora lån och tjänar riktigt bra.
Och när det kommer till lån är det en helt annan historia. Vissa lånar upp sitt liv för 30+ år framåt utan att blinka. Tvungna då att slita för den nivå dom vill ha i en framtid som är osäker. Medan i den andra änden av spektrumet så sparar folk ihop i 20+ år för stora köp för att inte ta lån.

Det här är en intressant tråd för den säger mycket om olika människor och deras syn på livet. Låsa den för att en rapport, antar jag, har dragit ett snitt rakt igenom alla historier? Nej tack.

Moderator | Testpilot

Ärligt så spelar det inte så stor roll för mig. Så länge jag inte behöver tänka så mycket på mina räkningar och räkna varje krona när man ska handla mat så mår jag bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Mirage:

Du missar också det viktigaste av allt: så länge som dina barn ler, så är allt OK.

Du har helt rätt där. Det finns inget viktigare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Plockar ut 26-30k/mån sen har jag en fru som drar in bra också så egentligen skulle vi klara oss på den ena lönen, men då har jag också haft perioder där det rullat in 0-5k/månad också.

Som föregående talare säger, Så länge ungarna är mätta och glada, är allt bra.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Inaktiv
Pengar är inte allt, men tid är

För mig spelar det ingen roll vad jag tjänar så länge det ger mig tillräckligt med "tid" att känna mig tillräcklig för familjen och för att upprätthålla mina behov (intressen) som gaming/styrketräning. Man lär sig att leva med olika sorters inkomster. Så fort lönen ökar så konsumeras eller skaffas det mer prylar i sin tillvaro som kostar mer helt enkelt.

Går man istället ner i arbetstid, samt någon av oss i hushållet tar föräldraledigt så är det basala skillnader inkomster, men vill inte påstå att vi känner oss mindre lyckliga, det handlar bara om att prioritera vad man gör med pengarna. Förutsatt att man inte fastnar i den där överdrivna "lånebubblan" där kök och badrum måste vara kaklat, dubbla vovlo V90, för stort hus som du använder två extra rum som kartongförvarning, samt den där stora, dyra båten som du kanske använder 1-3 veckor på sommaren. Ptja, ni förstår poängen.

Förstå mig inte fel, men givetvis skulle en summa pengar underlätta vissa delar i livet. Skulle inget hellre önska att huslånet va som bortblåst och leva därefter, men det där ständiga jagandet efter höga löner ger inget annat än huvudverk (speciellt inte eftersom varje år det blir en löneökning som man förtjänar så äts den upp av en ny skatt eller dylikt), när strävande efter ett generellt välmående är betydligt viktigare än så. Vill man däremot utvecklas som person genom att bestiga utmaningar och på så vis klättra i både lön och karriär så är det skitbra.

Så innan man bara tänker lön, tänk på hur du vill arbeta och vad detta innebär för dig.
En hyfsad lön för mig handlar om så mycket mer än bara pengar på lönekonto.

Tack för mig och ha en fortsatt trevlig helg!

Skribent

En hyfsad lön skulle jag säga ligger på minst 18,000 efter skatt. En bra lön ligger på 25+.

Skrivet av ThePeon:

hyfsad lön när en summa som gör jag kan försörja min familj flytta till ett annat land så man slipper detta skit land kunna åka på semester minst 1 gång per år så ens barn får se världen och så pappa kan köpa en dator som inte är 7 år gammal. Dagens inkomst för mig är så dålig jag borde fan hängas som värdelös fader.

Brist på pengar är det sista som gör en till en värdelös farsa. Vi hade det inte så jävla flådigt när jag var liten, men mins ändå min barndom med glädje eftersom jag hade bra föräldrar. Samtidigt hade jag kompisar som alltid hade de senaste konsolerna och annan lyx, men många av dessa har det inte gått något vidare för i livet – med stor sannolikhet för att de hade föräldrar som spenderade pengar istället för tid med dem.

Att lära sig bra värderingar och ha föräldrar som bryr sig om en är värt så jäkla mycket mer än materiella saker.

Medlem
Skrivet av Myran22:

En hyfsad lön skulle jag säga ligger på minst 18,000 efter skatt. En bra lön ligger på 25+.

Brist på pengar är det sista som gör en till en värdelös farsa. Vi hade det inte så jävla flådigt när jag var liten, men mins ändå min barndom med glädje eftersom jag hade bra föräldrar. Samtidigt hade jag kompisar som alltid hade de senaste konsolerna och annan lyx, men många av dessa har det inte gått något vidare för i livet – med stor sannolikhet för att de hade föräldrar som spenderade pengar istället för tid med dem.

Att lära sig bra värderingar och ha föräldrar som bryr sig om en är värt så jäkla mycket mer än materiella saker.

Jo men fan man vill ju barnen ska få ha lite kul o se världen fan jag är inte sur på mina föräldrar men jag blev mobbad mö för jag hadde typ satans fula kläder för man päronen ej hade råd och pga jag vart mobbad börja jag ljuga om att jag varigt utomlands och så för att inte känna mig utan för när alla ens vänner hade varigt till Norge eller Tyskland och så vidare. Önskar jag gjorde som dom fick se världen lite mer än vad jag fick.

12
Skriv svar