Mutant Year 0: Road to Eden

Medlem
Mutant Year 0: Road to Eden

Mutant Year 0: Road to Eden är lite av en nostalgisk dröm som manifisterat sig såhär vid slutet av året. Jag minns barndomen, när man nötte Mutant och Mutant 2 rollspelen. Vad jag förstått, så kom det en P&P utgåva av Mutant Year 0 också, fast det var efter min tid.

Så lever spelet upp till mina förväntningar? Ja, minst sagt får jag säga. Det påminner mycket om X-COM spelen, fast nu i mutantskrud. Det enda som jag hittills sett saknas från X-COM är möjligheten att skapa och döpa dina karaktärer. Visst, du levlar och får förmågor, men utseende och namn är låsta. Jag får tillägga att spelet utspelar sig i Göteborgstrakten, vilket är fullkomligt underbart. Alla vägskyltar och namn står på svenska. Till och med skogen ser svensk ut. Där lyckades de riktigt bra.

The story thus far...
Mutant Year 0 utspelar sig efter kärnvapenkriget, och världen ligger i ruiner.
Du börjar spelet med två mutanter, en anka som heter Dux (pun intended, säkerligen) och ett vildvsin som heter Bormin. De är ute och letar scrap och andra förnödenheter åt det sista (kända) fria samhället, The Ark. Det styrs av någon som kallas för "The Elder" som verkar vara från tiden då bomberna föll. The Ark har ett utbud av moddare, vapenförsäljning och en bar som tar emot smuggelgods i utbyte mot förmågor.

Efter kärnvapenkriget, och dansband överlevde...

Dux och Bormin har små samtal medan de färdas, vilket ger en fin touch av bakgrund och karaktär till dem. Storyn utspelar sig i ritade mellansekvenser där storyn läggs ut.

Spelmekanik
Storyn börjar ganska fort, och du tar dig runt till olika områden antingen via kartan och fast-travel om du varit på stället förr, eller så går du över området du befinner dig på tills du hittar en utgång. När du färdas i området du är i kan du göra det på två sätt, "öppet" där du använder din ficklampa och normal gångtakt, eller så kan du smyga dig fram, lite långsammare men fienden har svårare att upptäcka dig, något som gör att du kan organisera fina överraskningsattacker.
Striderna är turnbaserade, och i varje turn har du två actions, vilka är väldigt standard. Springa, skjuta, ladda om, etc, etc. Du kan flytta dina karaktärer i vilken ordning du vill, och kan skifta mellan dem även om de gjort en av sina två turns, vilket är tacksamt.

Grafik & ljud
Grafiken är bra, speciellt för en mindre studio. Animationerna och röstskådisarna är top notch. De ambienta ljuden ger en bra atmosfär och känsla för omgivningen.

Soppetorsk...

För oss som någonsin varit i en svensk skog känns träden, stenarna och mossan igen. Samt den där smaskiga flugsvampen!

Mitt intryck efter 6 timmars spelande är lovande. Det är utmanande om man inte spelar det på enklaste nivån, och storyn håller än så länge.

Undrar om bibblan klarade sig?

Mutant Year 0: Road to Eden
4
Mycket bra
+
Utmanande strider
+
Väldigt stämningsfullt
+
SVERIGE!!!
-
Inget karaktärskapande
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Bra recension

Två saker. Jag tror inte det var atomkrig i Mutant (osäker men tror det var en epidemi och samhällskrasch pga det). Rätta mig gärna

Sen andra saken.....du nämner inte dansbandsmusiken i baren

Medlem

@waeress: Det började med epidemi, slutade med kärnvapenkrig.
Jag nämner dansband i bilden på baren


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage: Ah, missade bildtexten Och tack för rättelsen!

Medlem

Bara den där detaljen förresten, GUNDESS i en typisk Guiness logga....men med en svan. För att: Gunde Svan

Medlem

Verkar vara ett trevligt spel, som jag ska prova när jag får tillfälle. Backlog +1

Inaktiv

Tackar för recension. Älskar XCOM och har mållåst på detta ett tag nu, det kan nog bli ett köp i december till och med.

Kanske till och med lite taggad på detta!

Medlem

Bra recension. Jag älskar XCOM men tyvärr måste jag säga att detta spel inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Trots den lite halvöppna världen så känns det väldigt linjärt och karaktärsutvecklingen känns svag. Striderna blir fort enformiga och man saknar den där XCOM känslan i striderna. Väldigt liten marginal i striderna så det kan fort gå åt fel håll innan man ens har en chans att försöka rädda situationen. Det positiva är att det är en del rolig humor i spelet och givetvis roligt att se referenser till Göteborg. Jag kan däremot inte ge det mer än en svag 3:a från min sida.

Moderator | Testpilot

Men är det här hela spelet du lirat eller bara demot? Hade för mig det släpptes 4 December


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.

Moderator | Testpilot
Skrivet av waeress:

@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.

Men vad schysst!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av waeress:

@uberpwnage2.0: Spelet släpptes som "head start" på steam i fredags för alla som förköpt på PC.

Stämmer bra. Därför jag kunde recensera


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av waeress:

Bara den där detaljen förresten, GUNDESS i en typisk Guiness logga....men med en svan. För att: Gunde Svan

Gunde, denna stordrickare.


signatur
Medlem

Spelade på PS4 igår och kan lägga till att kontrollerna på PS4 fungerar riktigt bra så ingen behöver vara orolig för de!
Det enda konstiga var att man under inställningar var tvungen att styra en markör med vänster styrspak för att kryssa i eller ur val.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Härliga baren Pripps där de inte har Guinness utan Gundess från bryggeriet Svan.

Medlem

Estetiken är ju vansinnigt tilltalande! Skall ge mig på orginalbrädspelet med några kumpander till helgen. Återstår att se hur känslan är efter det, om det blir ett köp eller inte!

Fin recension!

1
Skriv svar