Hur många indie spel har ni spelat i år?

Releasehästryttare
Hur många indie spel har ni spelat i år?

Så ThePeons tråd där han frågar om vi behöver en spel krasch fick mig att tänka på hur många indie spel jag spelat i år då det släpps så extremt många.

Och jag gissade att jag spelat ungefär 25 då jag ej skriver ner vilka spel jag spelat (kanske nått man skall göra nästa år).
Med tanke på att det släpps ca 15 nya spel på Steam varje dag så är ju 25 väldigt lite.

Så vill veta hur många indie spel ni har spelat i år.

(Det behöver inte vara spel ni spelat enda till slutet, bara man har testat det så räknas det)

Ambassadör
League of Legends

Spelat ca 5 indiespel i år. Dock är jag osäker om något av dom var släppta under 2018.

Testpilot

Räknade det till 16 stycken. De allra flesta är ju riktigt korta och i vissa fall varit gratis. Inte ett enda från i år tror jag.

Skribent

Det har blivit en hel del, mestadels tack vare VR och de många spännande indie-projekt som släpps.

Det blir aldrig några indiespel för egen del. Har mest tid att spela de där "större" spelen, och det tar sin lilla tid, men det betyder inte att jag inte vill spela indiespel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Hur definierar men egentligen indiespel idag? Även stora spelutvecklare som Activision och Ubisoft gör mindre spel med en liten budget och lite folk. Det kändes lättare att sålla ut sånt när det bara var "oerhört simpla och hemmagjorda homebrews på obskyrda hemsidor". Särskilt när så många så kallade "indiespel" idag faktiskt finansieras/medfinansieras och publiceras/distributeras av eller på stora utgivare/kanaler.

Och bygger på samma spelmotorer som storspelen...

Finns indiespel ens i praktiken längre?

Medlem

Definitionen kan väl ältas fram och tillbaka i evighet. Enligt min mening är spel som utvecklats utan en extern finansiär "Indie". Sedan kan det ifrågasättas om en studio som efter att spelet är klart skriver kontrakt med ett annat företag för utgivning av spelet fortfarande är indie eller ej.

Däremot tycker jag inte det spelar någon roll hur stor studion är eller vilken teknologi dom använder. Unity, Unreal m.fl. är fria för vem som helst att använda så det är i min mening i 99% av fallen idiotiskt att inte göra det.

Medlem

Towerfall, gang beasts, overcooked, broforce är spel som går/gått mycket här hemma iår.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Det är ju en definitition som i sak då även gör EA Games "indie".

Det här känns idag som en sån där sak som när spelare själva hittade på "andrapartsutvecklare" fastän att det överhuvudtaget inte existerar inom branschen.

Något för egen "lådsortering" bara.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Det är ju en definitition som i sak då även gör EA Games "indie".

Det här känns idag som en sån där sak som när spelare själva hittade på "andrapartsutvecklare" fastän att det överhuvudtaget inte existerar inom branschen.

Något för egen "lådsortering" bara.

Blandar du inte ihop utvecklare och utgivare nu?

EA är en utgivare som äger en massa utvecklare. EA är ingen utvecklare och de studios de äger är definitivt inte oberoende.

Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Blandar du inte ihop utvecklare och utgivare nu?

EA är en utgivare som äger en massa utvecklare. EA är ingen utvecklare och de studios de äger är definitivt inte oberoende.

Igen, det känns lite som alla de här definitionerna utgår från år 1996, då marknaden styrdes med järnhand av bara en handfull. Och EA är absolut ett företag som både utvecklar och ger ut sina egna spel (om du fått för dig att de enkom är nån slags grossist har du tänkt fel) och därav just dom som exempel på att den ovannämnda beskrivningen av "indie" helt enkelt inte håller. Skillnaden idag handlar egentligen enkom om skala, där det mer känns som att "indie" har blivit ett nytt sätt att beskriva "småspel" än faktiska arbets- och marknadsförhållanden

Om man ska dra en parallel till andra branscher borde man väl idag mer utgå från vad som är utvecklat av företag respektive privatpersoner, vad som är för marknad, och vad som är hobbyprojekt.

Medlem

@anon_326400: Ingen regel utan undantag... Jag skulle inte kalla EA indie även om dom med lite vilja kan anses passa in på min definition. Däremot kanske det var fel av mig att säga att det inte spelar någon roll hur stor studion är. Det finns gränser för allt naturligtvis.

Edit: Tar tillbaka det där. Naturligtvis kan man inte sätta en hård gräns för hur stor en studio får bli innan den inte får kalla sig indie längre. Jag håller fast vid min ursprungliga definition och om du vill få det till att jag kallar EA för indie så får det stå för dig.

För att besvara frågan i ditt första inlägg: Ja det finns fortfarande indie-spel och utvecklare. Nu mer än någonsin skulle jag säga. Massor av spel utvecklas utan påverkan från finansiärer och utgivare, av folk som fattar sina egna beslut genom hela processen.

Medlem

Inga Indiespel för mig i år. Har inte ens tid att spela alla AAA-släpp som jag är intresserad av.

Tror sammantaget inte att jag har köpt/spelat mer än en handfull Indiespel genom åren. Ser nästan aldrig några som lockar... men det kanske är för att jag inte vet var man ska leta? Steambutiken är ju så full av skräp att jag vägrar bläddra i den 😛


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nuförtiden är det fler indie än "AAA". De stora studiorna har tappat greppet och vågar inte prova nya idéer.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Inte så mycket i år. Men har spenderat mycket tid i Tales of Maj'eyal.

Medlem

Hmm låt mig räkna.
Slain: Back from Hell
The Vagrant
Salt and Sanctuary
Deep dungons of doom
Folk tale
Vanguard Princess
Evoland 2 (love the first game also)
Forward to the sky
I replayed Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas
Krater
8-Bit Armies är väll indie har jag för mig
Astroneer
Avorion
Empyrion - Galactic Survival
Forsaken Isle
The long dark
Osiris: New Dawn
Stonehearth

18 spel har spelat alla dom men ej klarat av alla bara några.

Medlem

Har spelat The darkest dungeon, Owlboy, Dead cells och spelar just nu The Messenger.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

Ett tiotal i alla fall. Brukar rensa paletten lite vid behov mellan storspelen med trevliga, mindre spel. Jag dras framförallt till pusselspel och hög mysfaktor, perfekt är det när båda de faktorerna slås samman.
Jag har definitivt breddat mitt spelande på senare år, mycket tack vare indies.


signatur

Jump in.

Medlem

Dead Cells? (anarcho-syndikaliststudio. Det borde väl vara indie nog)

Det är nog det enda i år. Men backat 198X och Faeland, så dom ser jag fram emot.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det blir aldrig några indiespel för egen del. Har mest tid att spela de där "större" spelen, och det tar sin lilla tid, men det betyder inte att jag inte vill spela indiespel.

För mig är det helt tvärtom. Känner nästan aldrig att jag har tid och ork att spela de "större" spelen. (Köper dock de flesta, och backloggen växer.)

Indiespelen får nostalginerven att kittla rejält, de bra är nästan alltid väldigt speciella och intressanta och de är oftast lagom långa också!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tror det är runt 9, men då är det 9 mycket bra spel!


signatur

Nämen!

Medlem

Mer intressant är nästan: Hur många timmar har du lagt på indie-titlar i år? Bara Dead Cells och Hollow Knight är över 100 timmar för mig. 100 jävligt bra timmar.

Medlem

Har nog bara spelat ett indie detta året. Tycker det börjar bli för mycket att hålla reda på, och de flesta håller dålig kvalitet eller så är det bara en kopia av en kopia av nåt annat, rätt så uttjatat. Finns en del guldägg bland indiespelen men de är få och sällsynta. Och de jag fortfarande spelar är äldre än ett år då de faktiskt utvecklats färdigt eller på god väg, och inte där de flesta indiespel hamnar - i evig utvecklingslimbo.

Inaktiv

Har försökt lista flera gånger nu, men reglerna går isär, och listan faller därav ihop ganska snabbt. Det skulle inte hålla för ett forskningsärende direkt. Tar jag med något måste jag också ta med något liknande det och då kommer fortfarande många spel som egentligen bara är "AA spel" och inte "indie" per säg med. Det ser säkert annorlunda ut i utbudet på Steam, men på PS4 har jag svårt att hitta något indiespel (som jag äger) som faktiskt är det fullt ut.

Så ja, för att svara på tråden, ganska få helt enkelt!

Medlem

The Messenger. Härnäst blir det nog det svenska Iconoclasts till Switch.

1
Skriv svar