Uppdaterad: Som vi trodde, Dragon Age 4 avtäcktes inatt

Robot
Uppdaterad: Som vi trodde, Dragon Age 4 avtäcktes inatt

"I suspect you have questions"... ja, massor!

#bioware, #dragon-age-4


Medlem

Ja, det var väl inte så värst mycket....

Inaktiv

Kan helt ärligt säga att efter att ha blivit riktigt besviken över DA:I samt ME:A så har jag inga större förhoppningar på detta. Och Anthem verkar inte så mycket bättre heller.

Medlem

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Relik 📜
Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Älskar är att ta i, men gillade det ändå! Däremot har jag noll hype här. Mitt personliga Bioware-hype-tåg har nog avgått för de närmaste åren.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Kan helt ärligt säga att efter att ha blivit riktigt besviken över DA:I samt ME:A så har jag inga större förhoppningar på detta. Och Anthem verkar inte så mycket bättre heller.

Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Ja, de var bra och imponerande stora men världarna kändes samtidigt stora och tomma mot tidigare mindre och mer strömlinjeformade miljöer, The Hinterlands var ju en mardröm.

Medlem

Hur kan detta vara dragon age 4 då inte inquisision är onumrerad? Eftersom anthem kommer tokfloppa så måtte det här vara bra och sälja tokmycket annars är det nog bye bye för bioware. Tyckte inte alls om DA:I för det hade ju ingen handling alls och miljöerna var helt ointressanta.

Medlem
Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Inte då, lätt det bästa i serien! Andromeda var också superbra så jag är taggad på Anthem och detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Så det är en uppföljning till Solas personal story? Blir intressant att se hur detta blir, men förhoppningarna får ligga lågt ett tag till.


signatur

In Hoc Signo - PPP

Medlem

Försiktigt positivt, har noll förtroende för Bioware these days.

Medlem

TL;DR DA:origins var extremt bra, tvåan en besvikelse, inquisition bara "mäh". Finns det nån chans i himlen att de går på ettans spår? Förmodligen inte.

Min stora fråga är om dom går tillbaka till rötterna och gör ett taktiskt tungt RPG som är rätt utmanande och mekaniskt djupt, a'la Dragon Age Origins.
Eller kommer dom att göra ett till actionRPG med stridsmekaniken "spamma halvrandom skills som i ett MMO tills alla fiender dött" a'la dragon age 2 och till stor del inquisition...

Är det alternativ ett, så är jag med på tåget. Är det mer som alt. 2 så får det vara. Dragon age 2 var en extrem besvikelse i sin spelmekaniska helomvändning från taktiskt till casual. Inquistion spelade jag bara ett par timmar hos en vän och kollade några timmar till på en letsplay, fastnade ej och minns inte jättemycket, men fick i alla fall inte samma avsmak mot det som tvåan. Men då gick jag ju förvisso in med noll förväntningar...

Men jag tror knappast dom går tillbaka till rötterna och Origins. Att göra ett spel som kräver tankekraft och där man misslyckas och får spela om, räknas ju idag som att "stänga ute delar av spelarbasen" eller "begränsa försäljningspotentialen"...

//rant over

Medlem
Skrivet av ompalompa:

TL;DR DA:origins var extremt bra, tvåan en besvikelse, inquisition bara "mäh". Finns det nån chans i himlen att de går på ettans spår? Förmodligen inte.

Min stora fråga är om dom går tillbaka till rötterna och gör ett taktiskt tungt RPG som är rätt utmanande och mekaniskt djupt, a'la Dragon Age Origins.
Eller kommer dom att göra ett till actionRPG med stridsmekaniken "spamma halvrandom skills som i ett MMO tills alla fiender dött" a'la dragon age 2 och till stor del inquisition...

Är det alternativ ett, så är jag med på tåget. Är det mer som alt. 2 så får det vara. Dragon age 2 var en extrem besvikelse i sin spelmekaniska helomvändning från taktiskt till casual. Inquistion spelade jag bara ett par timmar hos en vän och kollade några timmar till på en letsplay, fastnade ej och minns inte jättemycket, men fick i alla fall inte samma avsmak mot det som tvåan. Men då gick jag ju förvisso in med noll förväntningar...

Men jag tror knappast dom går tillbaka till rötterna och Origins. Att göra ett spel som kräver tankekraft och där man misslyckas och får spela om, räknas ju idag som att "stänga ute delar av spelarbasen" eller "begränsa försäljningspotentialen"...

//rant over

Jag håller med om att origins är bäst i serien men att påstå att det krävde extrema mängder taktiker är att överdriva. Det var sällan (även på högre svårigheter) man ens behövde mikro-manage sina kompanjoner i en strid för att vinna.

Medlem
Gen
Medlem
Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Nix, jag är med dig. Supermysigt spel med väldigt fina miljöer, bra grafik, mycket loot och coola spells. Storyn var lite invecklad men helt okej.

Medlem

Jag gillade verkligen DA:I, gillade verkligen hur mycket content där fanns och hur polerat det var!

Testpilot

Jag gillade Dragon Age inqusition , jag gav det titeln Årets Spel 2014. Så jag tyckte inte det var kasst.
Däremot har de i varje iteration av Dragon Age förstört stridssystemet mer och mer till den milda grad att jag inte orkade mer och satte svårighetsgraden till Easy.

Jag är försiktigt positiv , de har mycket att bevisa nu då både CD Projekt RED och Ubisoft pressar på.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag håller med om att origins är bäst i serien men att påstå att det krävde extrema mängder taktiker är att överdriva. Det var sällan (även på högre svårigheter) man ens behövde mikro-manage sina kompanjoner i en strid för att vinna.

Att det krävde extrema taktiker påstod jag inte heller. "rätt utmanande och taktiskt djupt" är väl ändå ett ganska oextremt påstående...

Men på högsta svårighetsgraden blev det ju nästan nödvändigt att paus-micra laget i väldigt många situationer, kanske mycket beroende på vad för slags lag man byggde dock? Magikertungt som jag körde krävde i alla fall en hel del taktiskt trixande. Men jag kan tänka mig att en full grupp med närstridare, kanske med en supporthelare i ryggen, sköter sig själv rätt fint om man förberett dom rätt.

Jag spelar i alla fall helst och oftast sådana här spel med minimal AI för kompanjonerna. Jag vill själv ha maximal kontroll och styra alla manövrar, välja positioner och bestämma val av attacker. Det är då jag tycker det blir kul och inlevande!

Medlem

Kul att höra att man inte är ensam på båten. Men håller nog med dom flesta att man håller sig lugn och inte blir hypad. Men i ärlighetens namn så gäller det alla spel numera samt förbokning

Medlem

Roligt! Gillar verkligen serien, framförallt världen och karaktärerna. Ses fram emot!

Medlem
Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Nej, då, det är mitt favvo spel!

Medlem

Jag tror och tycker DA:I var ett bra spel.
Jag tror för yngre personer, eller det vill säga den nya generationerna som kanske inte spelat de gamla Bioware klassikerna, lär Dragon Age Inquisition såväl som t.om Andromeda ses ur ett annat perspektiv. Denna massa köper spelen med välvilja, och uppskattar dem. Medans veteraner muttrar högt, surt och länge över att spelen inte alls är vad de kommit att förvänta sig vid köp av spel från sin favoritstudio.

Jag spelade under uppväxten Baldurs Gate 1 & 2, Kotor 1 & 2, Jade Empire, Neverwinter Nights 1 & 2 etc etc. Man satt där med halvbonge första gången Mass Effect gameplay/konvesationen med Joker på bryggan visades upp. Det har varit oerhört välskrivna och gedigna upplevelser till störst del. Det satte liksom ribban och intresset för mig och en hel del andra vad de gäller RPGs, och då främst förväntningarna ur Bioware-spel. Dragon Age Origins var bland det bästa som nånsin skapats. Och än i dag håller det enorm klass. Vet ej hur många ggr jag spelat om ovanstående titlar.

Yet.. Måste jag säga att riktningen de drar dagens spel i. Casual/Linjära stuket som för varje spel blir på vissa vis bara simplare. Dragon Age 2 spelade jag 1 gång. Försökte igen. Gick inte. DA:I spelade jag genom 2 ggr. Som sagt ett bra spel 3/5 kanske, vissa moment ur storyn håller gammal Bioware-klass, som mass-sången när de flyr efter attacken mot första fortet/basen är ganska mäktigt. Men jämförelsen bleknar direkt om man bara tittar på upplevelsen, inlevelsen och antalet såna moment i tidigare titlarna, speciellt Kotor och DA:O imo.

Förövrigt blev stor-judas Patrick "Sellout666" Söderlund utnämnd på Expressen som den som tjänat 2:a mest antal pengar 2017. Efter att herrar som Söderlund började se grönt i allt, och studios som DICE, Bioware m.m were added to the fold and hence sucked out dry. Så blev aldrig den delen av branschen sig lik igen. Nu känns EA ungf lika toppstyrt som NSDAP.
https://www.expressen.se/dinapengar/lista-de-har-hogst-inkoms...

Needless to say, mina förväntningar är ej skyhöga.

Medlem

Jag gillade DAI, speciellt Trespasser-dlc som förmodligen inte alltför många spelade, men det knytte samman historien i spelet bra. Tror hur man tyckte om spelet beror mycket på vad man kan göra med en smått omålad tavla i sitt huvud, för jag hade inga problem att leva mig in i gruppens öde, utan att för den skull tycka att bas-spelets story var speciellt het.

Men man fick ju en hel del övning på det i DA2 för övrigt. Förmodligen en av de titlar med mest potential som ej fick släppas i färdigt skick, någonsin. Dock så ligger kritiken ofta i fokus med att det inte var som DAO, istället på vad spelet försökte åstakomma. en sorts novell om ett livsöde med effektfulla drag av dag/natt, försvagat av det repetitiva action-miljöerna och mycket uppenbara konsoldesign och dess tillkortakommanden i 3d när det gäller level-design.

Hur det än var med det blir det intressant att se om Anthem sänker dem eller ej (hej EA), så vi får se.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av sezth:

Jag älskade DA:I men är nog väldigt ensam om detta

Knappast, däremot är spelarbasen väldigt splittrad. En del tycker DA:I var fantastiskt, andra tycker det var mellanmjölk och vissa tycker det var uselt.

Själv tröttnade jag en 20h in och har inte spelat det sen dess. För mycket skit som inte var i min smak, både vad gäller gameplay och narrativ.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Knappast, däremot är spelarbasen väldigt splittrad. En del tycker DA:I var fantastiskt, andra tycker det var mellanmjölk och vissa tycker det var uselt.

Själv tröttnade jag en 20h in och har inte spelat det sen dess. För mycket skit som inte var i min smak, både vad gäller gameplay och narrativ.

Håller med dig till fullo. Gav det dock en andra chans och tvingade mig genom det (vilket inte skall behövas). Dock så lade jag ME:A på hyllan efter ca. 15-20h, försökte en andra gång men pallade nog bara 8h.

Duktigt besviken på Bioware.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Att det krävde extrema taktiker påstod jag inte heller. "rätt utmanande och taktiskt djupt" är väl ändå ett ganska oextremt påstående...

Men på högsta svårighetsgraden blev det ju nästan nödvändigt att paus-micra laget i väldigt många situationer, kanske mycket beroende på vad för slags lag man byggde dock? Magikertungt som jag körde krävde i alla fall en hel del taktiskt trixande. Men jag kan tänka mig att en full grupp med närstridare, kanske med en supporthelare i ryggen, sköter sig själv rätt fint om man förberett dom rätt.

Jag spelar i alla fall helst och oftast sådana här spel med minimal AI för kompanjonerna. Jag vill själv ha maximal kontroll och styra alla manövrar, välja positioner och bestämma val av attacker. Det är då jag tycker det blir kul och inlevande!

Nej du sa inte det ordagrant men det är så jag tolkar det när du skriver "Att göra ett spel som kräver tankekraft och där man misslyckas och får spela om". Jag tycker inget av det du säger här stämmer på DA:O, även om jag tycker om spelet. Fast vi kan enas kring att 4an bör se mer ut som Origins än Inqusition och det är ju bra.

Fast precis som dig har jag inte speciellt höga förhoppningar när det gäller Bioware och EA. Om detta spelet ska släppas om 3 år hoppas jag (för de anställdas skull) att Bioware hinner lista ut ett sätt att få in lootlådor i spelet. Annars är väl risken stor att EA lägger ner studion. *host* Visceral games *host*

Medlem

Om dom gör det lika bra som i divinity original sin 2 så ser jag fram emot det, men 3 an:s turbaserade system sög extremt hårt jämfört med ettan och tvåan, så dom måste fixa det först, kändes som ett konsoll spel, funkar bättre med handkontroll...

Medlem
Skrivet av scirocco:

Om dom gör det lika bra som i divinity original sin 2 så ser jag fram emot det, men 3 an:s turbaserade system sög extremt hårt jämfört med ettan och tvåan, så dom måste fixa det först, kändes som ett konsoll spel, funkar bättre med handkontroll...

Divinity serien görs ju av en helt annan utvecklare men det vore trevligt om de tog lite inspiration av det spelet.
PS Baldur's gate 3 kommer bli fantastiskt. 😀

1
Skriv svar