EA-från ett fan till en hater

Medlem
EA-från ett fan till en hater

Jag går mot många strömmar som gamer. I alla fall så får jag den känslan när jag har surfat runt på spelforum de senaste tio åren. Även om jag har ägt konsoler från alla stora tillverkare så blev Xbox mitt huvudval efter att min mamma fick ett xboxpaket när hon beställde en mobil av, på den tiden, väldigt ohippa Telia. Jag fastnade då och har varit krysslådan trogen med endast Wii, DS och 3DS som avvikelser bland konsolköpen. Känslan jag har (som kan vara typiskt för Loading.se) är att äktheten ligger hos Nintendo eller Sony. Jag har högljutt opponerat mig mot detta i min insomnade blogg en gång i tiden.

Något som jag också har upplevt som ovanligt är att inte hata utgivaren EA. EA har varit så totalt hatat av gamers under en lång tid av olika anledningar. Det är absolut inte obefogat. Men en gång i tiden så tyckte jag att det var överdrivet.

Jag gillade så klart spelen som kom från EA. Men andra saker som jag gillar med EA handlar om saker som inte har med spel att göra. Till exempel så har EA tagit tydlig ställning för HBTQ, både mot sina anställda med även vid ett tillfällle mot lagförslag i USA som skulle kränka rättigheterna för den gruppen. Det har även visat sig i Prideparaden i Stockholm där DICE gick med, men även i spel som Mass Effect från Bioware där spelaren är fri att styra sin karaktärs sexuella läggning.

Men framför allt så har EA några av mina absoluta favoritspel. Mass Effect ligger i topp men jag har starka känslor för Fifa, Mirrors Edge, Dead Space, Titanfall, Battlefield med flera. Det finns flera pärlor men ovan nämda titlar håller lätt en topp tio-status hos mig. Jag har heller inte upplevt att onlinelösningar sabbat eller att mikrotransaktioner spelat så stor roll.

Jag har försvarat EA tidigare och haft dem som min favoritutgivare. Men nu börjar det bli svårt för mig att vifta bort kulturen kring denna enorma utgivare av spel. Kanalen Watchmojo listade en top tio-lista över när mikrotransaktioner förstör spel. 8 av tio spel kom från EA vilket också påpekades. Men det är inte bara därför som min misstänksamhet mot EA växer.

Det är nedläggningen av studios och spel som skaver mest. Men framför allt är det hur EA har påverkat hur mina favoritsserier gått ner sig. För man skulle kunna skylla på Bioware, Respawn, DICE eller någon annan utvecklare som EA köpt upp. Men jag vägrar tro att det är kreativiteten som fallerar hos alla dessa människor som jobbar där. Detta säger jag utan att ha inblick i branschen, så jag tänker heller inte hävda att jag har absolut rätt eller vet mer än någon annan.

Mass Effect Andromeda, Mirrors Edge Catalyst, Dead Space 3, Medal of honor warfighter (Jo jag gillade faktiskt första) och Star Wars battlefront 2 är alla hyfsat aktuella exempel på när älskade spelserier dras ner. Helt ärligt så tycker jag att det är svårt att svara på vad detta beror på. Men... jag tänker försiktigt påstå att krav från toppen påverkar utvecklarna. Och när EA märker att spel inte säljer som förväntat så läggs studios och spelserier ner istället för att man ser till att kvalitét återställs eller att man tar ansvaret för de dåliga beslut som har orsakat det.

Jag kan inte bojkotta, som är den typiska uppmaningen på spelforum. Jag skrev nyligen om Titanfall 2 här... men EA har en fall from grace som jag aldrig tror de kan reparera. Men så länge aktiekursen inte faller så kommer EA inte att ändra sig.

Avstängd

Min upplevelse som har spelat TV-spel och datorspel till och från i cirka 20 år är att många av dagens spel så läggs fokuset på MTX, lootlådor, P2W och skins i multiplayer-spel (MP-spel) som får två följder (imho):

- Det blir fel fokus i MP-spelen som gör att främmande folk (när du ej spelar med folk i Discord/Mumble/Ventrilo/TeamSpeak/Skype) inte kan samarbeta på samma sätt som de kunde förr i tiden (enligt min egen upplevelse i MP-spel om jag jämför Battlefield 2 med BF1 exempelvis).

Samarbetsfokuset försvinner för så många är så beroende av att slutföra uppdrag eller uppnå achievements (för att få skins, lootlådor och/eller nycklar till lootlådor) genom att spela på ett sätt som inte gynnar laget i MP-spelet vilket gör att det blir som om man kommit in på en public server med singleplayer-spelare. En del av skin-samlandet tror jag oxå till och med är dagens moderna version av, "coola vilket sällsynt/dyrt skin jag har!" precis som man skröt öppet om sina sällsynta PKMN-kort förr i tiden.

- Spelbranschen har upptäckt att casinoliknande spelelement i MP-spel drar in mest pengar så då fokuserar de mest på det i MP-spel så att andra delar av samma spel får lida av det (singleplayer, det som gör MP-spelen roliga, osv).

Spelkänslan i många MP-spel börjar närma sig en nivå många mobilspel har (även om grafiken är såklart 100x bättre i icke-mobilspel) där fokuset läggs på att tjata spelarna om att "grinda hit och dit men du orkar inte så lägg mer pengar på dessa skins som du bara måste ha". Tröttsam och tråkig utveckling imho. Och när det inte säljer som de vill så är de för snåla att göra bra spel så då fortsätter de med att mjölka ur sina framgångsrika casinoliknande spel. Studios som ej gav säljsiffrorna de ville ha ses som onödiga kostnader så de måste väck då.

Medlem

Det känns som att EA inte la sig i lika mycket i de tidigare spelen, då har utvecklarna fått gjort det mesta. Därav att det blev bra spel.
Men ju större spelen blir desto mer vill de ha att säga till om och de tänker bara på pengar till skillnad från utvecklarna som vill göra ett bra spel, då blir det skräp och skyller på utvecklarna/fansen när spelen inte säljer.

Medlem

Som alltid är EA hatet överdrivet, tills folks egna favorit utvecklare och spel förstörs.

Tiden när du införskaffa din första Xbox hade EA redan lyckas köpa upp och förstöra flera fantastiska bolag och spelserier som troligtvis haft större inflytande och betydelse för spelindustrin än merparten utav det EA givit ut senaste 15 åren.

Westwood med Dune 2 och C&C mer eller mindre skapade RTS genren.

Origin Systems med Ultima-serien lade grunden till mycket utav det vi tagit för givet i RPG och MMRPG lir senaste 20-30åren

Maxis (Sim City, The Sims)

Bullfrog (Syndicate, Populous, Theme Hospital, Dungeon Keeper)

Sen efter det har vi Lucas Arts, Pandemic, Critierion Game, osv osv osv...

Bolag som Bioware och Dice har även sedan länge stagnerat och egentligen inte skapat något nytt senaste 7-9åren, utan rehashat samma spel om och om igen. För dessa utvecklare är mikrotransaktioner bara en utav många anledningar till varför spelbolagen ser ut som de gör idag.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bolag som Bioware och Dice har även sedan länge stagnerat och egentligen inte skapat något nytt senaste 7-9åren, utan rehashat samma spel om och om igen. För dessa utvecklare är mikrotransaktioner bara en utav många anledningar till varför spelbolagen ser ut som de gör idag.

Årtiondets största onödiga tragiska sanning i spelvärlden, menar, Dice och Bioware släppte bara bra material förut, först när EA började kasta bort alla små spel och alla som inte sålde ett visst antal miljoner ex, slopade man, bara för att satsa på dom som man kunde tjäna mest och enklast snabba cash. FIFA, NBA, NHL, UFC, Battlefield ja ni förstår... Så jävla tragiskt, innan BF1 trodde jag inte Dice kunde riktigt misslyckas med något, dom var alltid i framkant av teknologi och innovation, men som du säger, det är väldigt mycket cut and paste på allt just nu!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Om företaget inte hetat EA, hade det säkert varit något annat företag; men jag håller med dig. Många märkliga val har på många sätt förstört spelbranschen, och det enda vi egentligen kan göra är att reagera med plånboken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hela följande text är min personliga åsikt, och bör betraktas som detta.

Jag tror att det kommer att bli värre innan det blir bättre.

Att vi som vill ha kvalitetsspel reagerar med plånboken och undviker specifika spelserier eller utgivare kommer inte att leda till att problemen försvinner, det kommer bara att innebära att den andel personer som betalar för dessa spel i ännu större utsträckning än idag kommer att bestå av folk som gillar att grinda skins och sådan skit, och inte har någonting emot att öppna plånboken lite då och då

Det kommer inte att bli bättre förrän även dessa människor vaknar, och vill ha ut mer av sin spelupplevelse. Och det kommer inte att hända på länge än, är jag rädd.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag tror att EA upplever det som alla företag upplever när de växer sig för stora. När en utgivare blir för stor flyttar besluten ut i styrelserummet, långt från de inblandade i den kreativa processen, där ett antal representanter för stora aktieägare (ibland helt okunniga om spel) ska fatta beslut baserat enbart på finansiell avkastning.

Klart som tusan att den kreativa processen påverkas negativt då.

1
Skriv svar