5åring räddar pappa i Blackout

Releasehästryttare
5åring räddar pappa i Blackout

Såg precis det här klippet som visar en 5åring rädda sin pappa från döden när de möter andra spelare.

Gulligaste klippet idag?

https://imgur.com/gallery/qCjOAeT

(Tyvärr har fz.se inte .mp4 stöd än så ni måste öppna länken och unmuta ljudet för att se/höra!)

Edit: Hittade killens Youtube, tydligen är detta en ny serie han skapat

Så otroligt gulligt hur hon kommunicerar med honom!

Edit2: Avsnitt 2 kom ut nu i natt

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Det skall läras i tid om vapen (i USA)😁.
Tänk om Zytomierska får se och höra detta, för de som följde den "debatten"?

Inaktiv

Jag har inget barn själv och vet inte mycket om barnuppfostran men är det inte lite tidigt för en 5-åring att spela den här sortens spel?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Jag har inget barn själv och vet inte mycket om barnuppfostran men är det inte lite tidigt för en 5-åring att spela den här sortens spel?

Jag resonerar så men samtidigt ställer jag mig helt bakom att föräldrar som spelar med sina barn kan ta det beslutet själva.


signatur
Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius: Ja man ska väl inte lägga sig i andras barnuppfostran (inom rimliga gränser) men det kan ändå tyckas märkligt för mig då man hört som mycket om åldersgränser hit och dit men samtidigt kan man ju ifrågasätta vad det finns för bevis på att det finns något samband mellan tv-spel och störningar hos personer och då har vi hamnat i den gamla tvspel/film-gör-folk-våldsamma-debatten.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

@Carl Johansson-Sundelius: Ja man ska väl inte lägga sig i andras barnuppfostran (inom rimliga gränser) men det kan ändå tyckas märkligt för mig då man hört som mycket om åldersgränser hit och dit men samtidigt kan man ju ifrågasätta vad det finns för bevis på att det finns något samband mellan tv-spel och störningar hos personer och då har vi hamnat i den gamla tvspel/film-gör-folk-våldsamma-debatten.

Jag tycker exempel att Fortnite inte är lämpligt för mina kids för att de blir så fixerade, och till skillnad från andra spel finns det inget särskilt djup att utforska, det handlar bara om att jaga vinster. Visst finns det positiva effekter, som snabba beslut och samarbete med andra men samtidigt kan de få ut det av andra titlar.


signatur
Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius: Det är väldigt intressant att du säger det för oftast är det våldet som är den centrala frågan i huruvida barn bör spela ett spel eller inte och man pratar inte så mycket om de andra aspekterna. Har du någon teori varför dina barn eller barn i allmänhet blir så fixerade/ beroende av Fortnite?

Medlem

Det var därför jag lade till i USA. Det är nog helt omöjligt att småbarnsföräldrar här ser det som direkt lämpligt. Har själv lärt barn att spela men det var mest Nintendo på den tiden.
Jag skulle nog inte gjort som pappan i klippet.
Men gulligt är det ju. Han kan nog få problem även i USA.

Får väl hoppas för pappan men mest dottern att det inte drar igång något "drev". Det är nog mest skadligt! Inte att pappa och hon leker krig.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Carl Johansson-Sundelius: Det är väldigt intressant att du säger det för oftast är det våldet som är den centrala frågan i huruvida barn bör spela ett spel eller inte och man pratar inte så mycket om de andra aspekterna. Har du någon teori varför dina barn eller barn i allmänhet blir så fixerade/ beroende av Fortnite?

Som i allt beroendeframkallande handlar det om de snabba kickarna och små belöningar hela tiden. Det och omgivningar "kompisar" ofta utanför familjen som pratar om det ständigt. Grupptillhörigheten. Uråldriga känslor.

Medlem

Vad det gäller barnen jag lärde spela är två av dem civilekonomer och tredje har just börjat gymnasiet. 🙂

Medlem

It is not letting me swap my Bowie knife! ^^

Ambassadör
Xbox

Jag tror inte att lilla Melody växer upp och blir seriemördare av detta. Däremot så kommer hon nog ha en väldigt fin relation till sin pappa och många roliga barndomsminnen att se tillbaka på.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag skulle nog inte låta min 4 åriga son spela cod eller liknande. Inte för att jag tror han kommer bli en psykiskt sjuk massmördare om han skulle göra det, men föredrar nog ändå kreativa spel som är bättre anpassade för hans ålder. Orkar inte ha ett barn som springer omkring och leker cod.. Kan dock nämna att jag spelade GTA 1 som 12-åring utan att ha ihjäl en enda medlem av hare Krishna irl.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror inte att lilla Melody växer upp och blir seriemördare av detta. Däremot så kommer hon nog ha en väldigt fin relation till sin pappa och många roliga barndomsminnen att se tillbaka på.

Ja det tror jag med. 😀
Om ingen lägger sig i deras relation. Det är väl det enda farliga med att lägga ut gulliga klipp.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag skulle nog inte låta min 4 åriga son spela cod eller liknande. Inte för att jag tror han kommer bli en psykiskt sjuk massmördare om han skulle göra det, men föredrar nog ändå kreativa spel som är bättre anpassade för hans ålder. Orkar inte ha ett barn som springer omkring och leker cod.. Kan dock nämna att jag spelade GTA 1 som 12-åring utan att ha ihjäl en enda medlem av hare Krishna irl.

Samma inställning här. Försöker introducera mer problemlösning-orienterade spel. Typ unravel.
Köpte även en snes classic för att dom inte ska bli bortskämda med grafiken utan se hur det gick till på snurrskivetelefonens tid.
Detta till trots att man själv nötte commando på c64'an.

Medlem

Känn smärtan när det på chatten dyker upp: You just got killed by a 5 year old girl.

Medlem

Våld, oavsett medium, tycker jag ska hållas borta från barn fram tills tonåren, sen kan man börja slå dom (skojar). Att stoppa en kniv i en motståndares bröst i ett spel tycker jag inte är så passande för ett litet barn att uppleva. Våld enligt mig är alltid negativt. Mycket mer sunt att låta barn spela spel som tränar hjärnan lite, som t.ex. pussel, osv.

Medlem

Gulligt, javisst - men ytterst oansvarigt av föräldern. Det finns en anledning till att det finns åldersgräns på vissa spel, respektera det. FZ borde stå bakom detta och inte uppmuntra att minderåriga spelar våldsamma spel.

Så här hade jag aldrig sagt när jag var liten, men man växer upp och förstår att vissa saker går alldeles utmärkt att vänta med. Hade varit bättre om de körde Goof Troop tillsammans!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror inte att lilla Melody växer upp och blir seriemördare av detta. Däremot så kommer hon nog ha en väldigt fin relation till sin pappa och många roliga barndomsminnen att se tillbaka på.

Vad en femåring tar för intryck av ett spel som handlar om att skjuta ihjäl andra medspelare/människor med så raffinerade vapen som möjligt är svårt att sia om - men det är inget som på något sätt berikar henne. Tror absolut inte att hon kommer bli en seriemördare av detta, men det behöver ju inte gå så långt för att det ska vara skadligt. Bara hennes uppfattning om våld och död, vad som är rätt och fel mot medmänniskor kan vara lite svårt att hantera.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Över45:

Som i allt beroendeframkallande handlar det om de snabba kickarna och små belöningar hela tiden. Det och omgivningar "kompisar" ofta utanför familjen som pratar om det ständigt. Grupptillhörigheten. Uråldriga känslor.

Ja, Battle Royale är ju väldigt byggt på mikrobelöningar.

1. Åker bussen mot din favoritplats att landa - belöning!
2. Kommer du först ner till marken - belöning!
3. Hittar du vapen innan din motståndare - belöning
4. Dödar du en motståndare - belöning!
5. Hittar du bra utrustning - belöning!
6. Hittar du en kista - belöning!
7. Hittar du ett ännu bättre vapen - belöning!
8. Hittar du bättre utrustning - belöning!
9. Vinner du ytterligare en strid - belöning!
10. Får du det allra fetaste vapnet - belöning!
11. Vinner du den sista striden - megabelöning!
12. Du belönas med valuta du kan mikrobelöna dig själv med genom ett skin - belöning!

Och det är bara en match på 10-15 minuter.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag resonerar så men samtidigt ställer jag mig helt bakom att föräldrar som spelar med sina barn kan ta det beslutet själva.

Men i och med detta så tycker alltså FZ att det är helt okej att femåringar spelar spel som är gjorde för en "mature audience"? Borde inte FZ värna om barns spelande och deras utveckling med spel - där åldersindelning på spel är något positivt?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roten:

Men i och med detta så tycker alltså FZ att det är helt okej att femåringar spelar spel som är gjorde för en "mature audience"? Borde inte FZ värna om barns spelande och deras utveckling med spel - där åldersindelning på spel är något positivt?

Jag tycker system som Pegi är kalasbra för att vägleda ej insatta föräldrar i vad spel innehåller och från vilken ålder de rekommenderas. Samtidigt anser jag att det är föräldrarnas slutgiltiga val och ansvar.


signatur
Medlem

Pratade med en kollega på jobbet som har en 5-åring och han tittar på streamers som spelar ett spel som heter granny där man ska hitta och döda granny. Han säger själv att det är svårt att få honom att sluta titta då tekniken alltid finns framme.

Sen så kan han även se hans sökningar som han gör på mobilen för att hans barns konto är kopplat till sitt egna och då har han sökt på saker som "death gta5".

Det känns som att det är den åldern man börjar förstå sånt där och så länge man har samtalet om att det man ser och gör i spel inte är okay i verkligheten. Tror dom flesta barn i den ålder kan dra den slutsatsen så tror inte att våld i spel är ett problem.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker system som Pegi är kalasbra för att vägleda ej insatta föräldrar i vad spel innehåller och från vilken ålder de rekommenderas. Samtidigt anser jag att det är föräldrarnas slutgiltiga val och ansvar.

Bra sagt, men borde inte det vara budskapet i artikeln?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skrivet av Roten:

Vad en femåring tar för intryck av ett spel som handlar om att skjuta ihjäl andra medspelare/människor med så raffinerade vapen som möjligt är svårt att sia om - men det är inget som på något sätt berikar henne. Tror absolut inte att hon kommer bli en seriemördare av detta, men det behöver ju inte gå så långt för att det ska vara skadligt. Bara hennes uppfattning om våld och död, vad som är rätt och fel mot medmänniskor kan vara lite svårt att hantera.

Det är upp till föräldern att förklara skillnaden på spel och verklighet och hur våldet används.

Jämför också med många teckade serier för barn, våld används som slapstickhumor och något som är roligt. Kolla på gamla klassiska serier där att bli skjuten med ett hagelgevär gör att man får sot i ansiktet, man överlever enorma fall och en hammare i huvudet gör att man får en bula.

Allt är upp till föräldrarna att förklara.

Det är också viktigt att påpeka att pappan stängde av all gore och blod för dottern, vilket gör att det inte är våldsammare än gamla goda cs 1.6.

Haha, får mig att tänka på den här gamla godingen https://www.youtube.com/watch?v=mB6fq9Aadwk

Skrivet av Mortaigne:

Jag tror inte att lilla Melody växer upp och blir seriemördare av detta. Däremot så kommer hon nog ha en väldigt fin relation till sin pappa och många roliga barndomsminnen att se tillbaka på.

Tror jag också. Spelar själv Diablo 3 med min dotter lite då och då, tror hon va runt 7 första gången och är 11 idag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roten:

Bra sagt, men borde inte det vara budskapet i artikeln?

Detta är ingen artikel, det är en forumtråd. Sen kan jag villigt erkänna att jag raljerade i i rubrik och underrubrik på förstasidesflödet.


signatur
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Det är upp till föräldern att förklara skillnaden på spel och verklighet och hur våldet används.

Jämför också med många teckade serier för barn, våld används som slapstickhumor och något som är roligt. Kolla på gamla klassiska serier där att bli skjuten med ett hagelgevär gör att man får sot i ansiktet, man överlever enorma fall och en hammare i huvudet gör att man får en bula.

Allt är upp till föräldrarna att förklara.

Det är också viktigt att påpeka att pappan stängde av all gore och blod för dottern, vilket gör att det inte är våldsammare än gamla goda cs 1.6.

Haha, får mig att tänka på den här gamla godingen https://www.youtube.com/watch?v=mB6fq9Aadwk

Du refererar till serier som skapades för mer än 50 år sedan, inga tecknade serier för barn idag har dessa inslag. Det finns allt för många föräldrar som inte bryr sig/förstår vad deras barn spelar eller utsätts för framför en dator motsv. Att värna om PEGI åldersgränser är något som vi alla vuxna i spelcommunityn i Sverige bör stå upp för. Inget barn mår bättre av att få spela ett våldsamt spel. Kanske det inte påverkar nämnvärt huvuddelen men är det värt risken och vad är baksidan av myntet? En förälder som brinner för spel som får vänta några år med att utöva sin hobby med sitt barn. Resonemangen för att barn ska utsättas för våldsamma spel är enbart egoistiska från vuxna och föräldrar,


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, Battle Royale är ju väldigt byggt på mikrobelöningar.

1. Åker bussen mot din favoritplats att landa - belöning!
2. Kommer du först ner till marken - belöning!
3. Hittar du vapen innan din motståndare - belöning
4. Dödar du en motståndare - belöning!
5. Hittar du bra utrustning - belöning!
6. Hittar du en kista - belöning!
7. Hittar du ett ännu bättre vapen - belöning!
8. Hittar du bättre utrustning - belöning!
9. Vinner du ytterligare en strid - belöning!
10. Får du det allra fetaste vapnet - belöning!
11. Vinner du den sista striden - megabelöning!
12. Du belönas med valuta du kan mikrobelöna dig själv med genom ett skin - belöning!

Och det är bara en match på 10-15 minuter.

Japp! Utmärkt. Det är reptilhjärnan det.

12
Skriv svar