Den stora JRPG-tråden

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Den stora JRPG-tråden

Jag tänkte att det var dags att vi startade en tråd för den fantastiskt fina genre som kallas JRPG, eller japanska rollspel helt enkelt. Vi är ändå många här som verkligen uppskattar genren, och både 2017 och 2018 var utomordentligt fina spelår för JRPG-fantaster. I den här tråden kan vi diskutera årets bästa spelupplevelser, stora besvikelser, lovande kommande titlar, dela med oss av fina minnen och mycket mer.

Den stora listan över bra JRPG:s

I listan nedan sammanställs alla bra jrpg:s som trådens deltagare har tipsat om. Om du känner att någon titel saknas här, tipsa i form av ett inlägg!

Japanska rollspel att kika på - per konsol

Sega

Master System

  • Phantasy Star

  • Miracle Warriors

  • Ys: The Vanished Omens

  • Golden Axe Warrior (Zeldaklon)

  • Dragon Crystal

Mega Drive/Genesis

  • Crusaders of Centy / Soleil (Zeldaklon)

  • Phantasy Star 2

  • Phantasy Star 3

  • Phantasy Star 4

  • Shining Force 1&2

  • Shining Force CD (Mega CD)

  • Landstalker

  • Rings of Power

  • The Story of Thor (Zeldaklon)

  • Shining in the Darkness

  • Sword of Vermilion

  • Pier Solar ("Nysläppt")

Saturn

  • Shining The Holy Ark

  • Shining Force 3

  • Dark Savior

  • Shining Wisdom (Zeldaklon)

  • The Story of Thor 2

  • Panzer Dragoon Saga

Dreamcast

  • Grandia 2

  • Skies of Arcadia

  • Record of Lodoss War

Nintendo

Nintendo Entertainment System

  • Dragon Warrior

  • Final Fantasy 1-3

  • Crystalis

  • Willow

  • Ys III: Wanderers from Ys

Super Nintendo

  • Chrono Trigger

  • Final Fantasy IV

  • Final Fantasy V (Fanöversättning)

  • Final Fantasy VI

  • Lufia

  • Lufia II: Rise of the Sinistrals

  • Secret of Mana

  • Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

  • Seiken Densetsu 3

  • Terranigma

  • Breath of Fire 2

  • Star Ocean

  • Bahamut Lagoon

Gamecube

  • Tales of Symphonia

  • Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean

  • Baten Kaitos Origins

  • Skies of Arcadia Legends

  • Final Fantasy Chrystal Chronicles

Wii

  • The Last Story

  • Xenoblade Chronicles

  • Pandora's Tower

Wii U

  • Xenoblade Chronicles X

Switch

  • Octopath Traveler

  • Xenoblade Chronicles 2 (+ Torna ~ The Golden Country-DLC:t)

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana

Nintendo DS

  • Radiant Historia

  • Dragon Quest V

  • The World Ends With You

  • Infinite Space

  • Chrono Trigger DS

  • Final Fantasy III & IV

  • Final Fantasy Tactics Advance 2

Nintendo 3DS

  • Radiant Historia: Perfect Chronology

  • Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King

  • Bravely Default 1 & 2

  • Persona Q: Shadow of the Labyrinth

  • Xenoblade Chronicles 3D

Sony

Playstation

  • Final Fantasy VII

  • Final Fantasy IX

  • Chrono Cross

  • Suikoden 1& 2

  • Alundra

  • Grandia

  • Legend of Dragoon

  • Breath of Fire 3 & 4

  • Vandal Hearts 1 & 2

  • Persona 2

  • Valkyrie Profile 1 & 2

  • Final Fantasy Tactics

  • Parasite Eve

  • Revelations: Persona

  • Xenogears

Playstation 2

  • Final Fantasy X

  • Final Fantasy XII

  • Persona 3 & 4

  • Dragon Quest VIII

  • Tales of the Abyss

  • Kingdom Hearts 1 & 2

  • Suikoden V

  • Tales of Symphonia

  • Shadow Hearts & Shadow Hearts: Covenant

  • Grandia II

  • Wild Arms 3

  • Dark Chronicle

  • Tales of Legendia

Playstation 3

  • Ni No Kuni

  • Tales of Xillia

  • Tales of Symphonia Chronicles

  • The Legend of Heroes 1 & 2

  • Nier

Playstation 4

  • Persona 5

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana

  • Nier Automata

  • Ni No Kuni II

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • Dragon Quest XI

  • Utawarerumono: The mask of Truth

  • Utawarerumono: The mask of Deception

PSP

  • Crisis Core: Final Fantasy VII

  • Ys Seven

  • Jeanne d’Arc

  • Legend of Heroes: Trails in the Sky

PS Vita

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana

  • Persona 4 Golden

  • The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel I & 2

  • Tales of Hearts R

  • World of Final Fantasy

  • Disgaea 4: A Promise Revisited

  • Ys: Memories Of Celceta

  • Utawarerumono: The mask of Truth

  • Utawarerumono: The mask of Deception

Microsoft

Xbox/Xbox 360/Xbox One

  • Blue Dragon

  • Eternal Sonata

  • Tales of Vesperia

  • Resonance of Fate

  • Nier

  • Final Fantasy Type-0

  • Phantasy Star Online Episod 1 & 2

PC

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age (Steam)

  • Final Fantasy X/X-2 (Steam)

  • Ni No Kuni II (Steam)

  • Nier Automata (Steam)

  • Tales of Berseria (Steam)

  • Tales of Symphonia (Steam)

Trådens bästa JRPG-tips

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Granblue Fantasy Relink

Ett projekt som jag haft ögonen på i säkert ett år, men först nu börjat bli lite intresserad av, är Granblue Fantasy Relink (halvdassig titel). När jag såg en tidig video för något år sedan såg det mest ut som ett snyggt action-rpg men utan särskilt lovande substans, men de senaste två videoklippen från spelet får mig faktiskt att tagga igång lite. Att action-virtuoserna PlatinumGames står för spelutvecklingen gör det hela än mer lovande, vi vet ju hur bra resultatet blev med Nier Automata. Fyra spelare ska dessutom kunna spela gruppens medlemmar via onlinestöd, vilket tillsammans med PlatinumGames fingertoppskänsla kan bli riktigt bra.

Musiken i koncept-trailern är mäkta fin och det spelmekaniska i gameplay-videon ser faktiskt ut att kunna vara riktigt trevligt, utöver att presentationen också ser mäkta fin ut. Svårt att sia om berättelsen blir mycket att skriva hem om, men jag gillar karaktärsdesingen och det jag ser i videomaterialet, ska definitivt hålla mer noggrann koll på det här framöver.

Koncept-trailer:

Gameplay:


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

Intressant tråd! Som JRPG-nyfiken helt utan erfarenhet så ska det bli intressant att läsa lite tips.


signatur

Jump in.

Medlem

Persona 5 är det bästa jag spelat i genren, även om jag bara kom halvvägs genom spelet innan jag sålde mitt ps4.

Finns det liknande spel till pc?
Kan hända att jag skaffar ps4 på nytt för att spela klart det


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Loevet:

Ett projekt som jag haft ögonen på i säkert ett år, men först nu börjat bli lite intresserad av, är Granblue Fantasy Relink (halvdassig titel). När jag såg en tidig video för något år sedan såg det mest ut som ett snyggt action-rpg men utan särskilt lovande substans, men de senaste två videoklippen från spelet får mig faktiskt att tagga igång lite. Att action-virtuoserna PlatinumGames står för spelutvecklingen gör det hela än mer lovande, vi vet ju hur bra resultatet blev med Nier Automata. Fyra spelare ska dessutom kunna spela gruppens medlemmar via onlinestöd, vilket tillsammans med PlatinumGames fingertoppskänsla kan bli riktigt bra.

Musiken i koncept-trailern är mäkta fin och det spelmekaniska i gameplay-videon ser faktiskt ut att kunna vara riktigt trevligt, utöver att presentationen också ser mäkta fin ut. Svårt att sia om berättelsen blir mycket att skriva hem om, men jag gillar karaktärsdesingen och det jag ser i videomaterialet, ska definitivt hålla mer noggrann koll på det här framöver.

Koncept-trailer:
https://youtu.be/8KJRsdPmCNQ

Gameplay:
https://youtu.be/J8dRStNJ_kM

Granblue Fantasy

1. Världen verkar innehållsrik och vackert kaotisk. Älskar atmosfären, framförallt i gameplay-klippet. Musiken tillför till känslan av äventyr. De visuella effekterna är toppen - särskilt i början, där man kan se hur den kraftiga havsvinden påverkar mantlar, klädsel och hår, fast blev lite besviken på hur stelt håret är på den dära ”schampoo-reklamflickans” hår - lite väl mycket hårspray.

Schampoo-reklamflickan heter Lyria

2. Jag gillar den grafiska stilen, den funkar och stilen känns som hämtat ur en shounen-manga för 15 år eller äldre (tack o lov, inte 7-12 år). Karaktärsdesignen är för min smak - lite väl färggrann och överdriven (schampoo-reklamflickan igen) men funkar. Jag gillar karaktärsanimationerna. Exempelvis, när grabben kliver av luftskeppet i början, där kan man se att det finns tyngd och beslutsamhet i stegen!

Grabben heter Gran

3. Sen påminner spelet lite som Samurai/Dynasty Warrior-spelen på det sätt karaktärer går runt och slåss medan det är stor fokus på karakärernas samtal och mycket voice-overs!

Tack för tipset! Kommer definitivt att testa det!!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@dTexN: WHAAAAA ... du slutade spela detta mästerverk, som du dessutom gillade väldigt mycket? Vad hände, en internationell anti-JRPG-glädjedödarliga tvingade bort dig under pistolhot?

Nej Persona-serien är något av ett unikum, och Persona 5 extra mycket så, inget på pc-sidan kan jämföras med det dessvärre. Det känns lite vanskligt att rekommendera ett köp av en PS4 nu när vi är i slutet av konsolgenerationen, men samtidigt borde det vara något slags brott mot allt rätt och riktigt i universum att inte avsluta ett påbörjat Persona 5-äventyr! Jag kommer stå och peppa på ditt äventyr


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Joakim Palm: Jag kan bara hålla med! Det där med håret har jag mer eller mindre blivit immun mot, det är snudd på mer regel än undantag i jrpg-genren Diggar också karaktärsdesignen, framför allt skisserna i konceptvideon, de påminde mig om stilen från Final Fantasy Tactics: The War of the Lions om du minns den?

Gillar också att karaktärsdesignen är lite mer återhållsam, och som du är inne på riktad till en något äldre målgrupp utan att vara gubbsjuk-designad vilket tyvärr fortfarande är en grej med japanska rollspel. Jag gillar Xenoblade Chronicles 2 väldigt mycket, men kvinnliga karaktärer med spärrballongsbehag och tillhörande urringad klädsel gör mig lite trött.

Att PlatinumGames utvecklar det borgar för mycket lyckad spelmekanik. De enda frågetecknen som återstår är hur de lyckas med handlingen och världsbyggandet, men nog finns det potential för ett bra action-jrpg här!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag spelade en del JRPG under PS1 och PS2-eran, men efter det tappade jag intresset lite. När jag köpte en PS4 kunde jag inte låta bli att skaffa Persona 5. Intressant spel, helt klart. Jag har ingen erfarenhet av Persona tidigare så det blev min introduktion till serien. Tyckte det var bra, stundtals riktigt grym musik, gillade friheten i att kunna tidsplanera sina dagar. Mementos var väl lite småtråkigt stundtals och personligen tyckte jag slutet blev lite segt. För min del hade det gärna fått sluta efter kryssningsfartyget. Men det är ganska små klagomål i sammanhanget.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har inte jättekoll på kommande JRPGn. Men tänkte dela med mig av en av mina favoriter.

Spelet som påverkade mig rätt mycket som 14-åring och blev standard för hur ett JRPG med realtidsstrider skulle vara!

Jag pratar såklart om Tales of Symphonia.

Spelet ser till ytan väldigt glatt och trevligt ut med sin cel-shadade grafik och söta manga-karaktärer. Men ju mer spelet går går det att hitta paralleller till religiös fanaticism och förintelsen. Det är ett spel som har många nivåer av djup, några inte ens speciellt djupa.

Jag har märkt att många blir avskräckta av den gulliga utsidan och till viss del rätt töntig engelsk dubbning. Detta 15 år (i Japan) gamla spel har givit mig mycket glädje och några av mina bästa co-op-minnen.

Om detta låter intressant samla några av dina bästa vänner, gräv fram ett Gamecube, PS3 eller varför inte starta datorn och spela detta. Utforska världen Sylvarant tillsammans, skratta åt röstskådespelarna, skapa relationer till karaktärerna och följ med på deras äventyr.

Jag skulle kunna rekommendera det här spelet bara för musiken, men det är så mycket mer än så. Allt ovan ackompanjeras av Motoi Sakuraba mästerliga melodier. Allt från mjuka fina toner till väldigt proggrockiga stridsteman! Ju mer av världen som utforskas ju mer musik av denne mästare får åtnjutas!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Tales of Symphonia är ett av mina absoluta favoritspel de senaste 20 åren, det är verkligen helt makalöst bra! Som du är inne på finns det djupa, mörka och allvarliga teman under den lättsamma och färgsprakande ytan, och svajigt röstskådespeleri är ärligt talat inte något jag ens reflekterar över när jag kastar mig in i den spelupplevelsen (men ja, det är krattigt).

Minns när jag först spelade ToS. Hade nyligen flyttat upp till Linköping för att studera vid universitetet och delade lägenhet med en barndomspolare (som jag även spelade igenom Metroid Prime-trilogin med, good times). När vi började spela ToS blev det lite av en besatthet, ett av de få spelen som varit svårt att släppa rent psykologiskt. Så fort jag slutade spela tänkte jag bara på att fortsätta spela. Jag och min polare hade en vana att gå ut och promenera en timme minst en gång under veckan, och när vi hade suttit och spelat ToS i några timmar var det dags att gå ut på promenaden. Vi hade kanske gått i tio minuter när vi tittade på varandra och nästan perfekt synkroniserat sade "ska vi gå tillbaks och spela lite mer Tales of Symphonia?".

Helt makalöst medryckande och stämningsfullt med roligt stridssystem och meningsfull och givande handling. Tales-serien har inte varit sig lik sedan dess, men någonstans inom mig lever hoppet om en återvändo till storform för serien. Ett nytt Tales-spel på nivå med ToS hade gjort att jag dött glädjedöden <3


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot

Kul tråd! Min favoritspel serie genom åren är Final Fantasy, även om den är stor och brokig numera med olika mobilspel och avarter så är ändå huvudspelen genomgående riktigt bra (även om XIII delen åkte i diket lite grann). Tänkte rekommendera det åttonde spelet i serien, då det dels är mitt favoritspel och att det kanske hamnade i skymundan av seriens sjunde spel.

Som elva-tolvåring så hade jag kanske lätt för att se Squall, protagonisten, som en cool dude med ett jäkla vapensvärd och körde på sitt patenterade uttryck "whatever". Men allt eftersom jag spelade spelet mer insåg jag att här fanns en story med både djup och kärlek. Intressanta mångsidiga karaktärer och givetvis lite tidsresande på köpet. Att försöka förstå sig på storyn helt är nästintill omöjligt på grund av det och det finns en del härliga fan-teorier om det mesta.

Ett brokigt level up system (något jag inte förstod mig på som barn alls) och en något krystad plot-twist ligger i fatet för spelet men musiken och världsbyggandet ser till att du kommer in i rätt stämning och vill hela tiden pusha storyn framåt.

Nästa år har spelet 20 års jubileum så jag tänkte då spela igenom det en gång till, ser fram emot det redan nu!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: "lite grann" om FFXIII måtte vara århundradets snällaste beskrivning Det här är rätt kul, har funderat på det flera gånger när jag ser folk som lyfter fram FFVIII som deras favoritspel. Mitt första spel i serien jag spelade på riktigt var FFVII och blev tokkär direkt. Det är ett av mina absolut bästa spel genom tiderna och utan konkurrens favoriten i JRPG-genren. När jag sedan satte tänderna i FFVIII blev besvikelsen enorm. Den tokspretiga handlingen med Edea/Ada/Ultimecia var ställt mot den storslagna kampen för att rädda världen i FFVII tämligen ointressant och svårgreppad, och att fienderna levlade med en störde jag mig på en hel del. Att dra magier var också ett system jag störde mig enormt på.

Men, hade jag spelat FFVIII först hade jag sannolikt älskat det. Det är kul det där, de stora spelupplevelserna man upplever i tonåren när alla känslor och upplevelser växlas upp till absurda nivåer kan spelupplevelser i vuxen ålder aldrig riktigt konkurrera med, oavsett hur bra spelen är. Även om jag spelar rollspel eller sci-fiäventyr som är bättre än FFVII eller Super Metroid tror jag inte att jag skulle uppleva dem som bättre


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: "lite grann" om FFXIII måtte vara århundradets snällaste beskrivning Det här är rätt kul, har funderat på det flera gånger när jag ser folk som lyfter fram FFVIII som deras favoritspel. Mitt första spel i serien jag spelade på riktigt var FFVII och blev tokkär direkt. Det är ett av mina absolut bästa spel genom tiderna och utan konkurrens favoriten i JRPG-genren. När jag sedan satte tänderna i FFVIII blev besvikelsen enorm. Den tokspretiga handlingen med Edea/Ada/Ultimecia var ställt mot den storslagna kampen för att rädda världen i FFVII tämligen ointressant och svårgreppad, och att fienderna levlade med en störde jag mig på en hel del. Att dra magier var också ett system jag störde mig enormt på.

Men, hade jag spelat FFVIII först hade jag sannolikt älskat det. Det är kul det där, de stora spelupplevelserna man upplever i tonåren när alla känslor och upplevelser växlas upp till absurda nivåer kan spelupplevelser i vuxen ålder aldrig riktigt konkurrera med, oavsett hur bra spelen är. Även om jag spelar rollspel eller sci-fiäventyr som är bättre än FFVII eller Super Metroid tror jag inte att jag skulle uppleva dem som bättre

Haha, jag håller ändå Lightning Returns som ett ok spel, även om jag inte tyckte om tidspressen i spelet, även om den visade sig vara mer tillåtande än vad jag först trodde. Innan jag skaffade åttan så hade jag faktiskt sett och spelat lite grann av sjuan hos kompisar men eftersom det inte var mitt eget så fastnade jag aldrig helt, har givetvis spelat sjuan några gånger något år senare och håller även det väldigt högt. Men som sagt, det första spelet i serien var åttan och även det första RPG jag spelade, det var en viss skillnad mot Mario 64 och Sonic som också är bra spel, men inte storytunga direkt.

Sjuans story är mer konkret även om det finns viss mumbo jumbo med Jenova och lifestream (som tydligen fungerar på olika sätt beroende på vilket FF7 spel du spelar). Som jag skrev så är storyn i åttan mer filosofisk och spretande, väldigt bra för en ung tonåring som försöker förstå sig på världen antar jag! Just att fienderna levelade med mig förstod jag aldrig som barn utan det insåg jag långt senare med Internets hjälp, såvitt jag förstår framgår det inte någonstans i manual eller i spelet att det är så det förhåller sig. Vad som kan vara skönt med det är att du inte behöver grinda lika mycket.

Håller med om att spelupplevelser är starkare ju yngre du är, i dag har jag ett visst problem med just JRPGs som framstår för en annan målgrupp än mig själv. Det är lite för gulligt och charmigt ibland. Ett spel som fångat mig i vuxen ålder är Witcher spelen, eftersom de bär på mer svärta och nyanser. Finns det något sådant JRPG? Risken är väl att jag redan har spelat de förslag som dyker upp, även om jag nog är mest mainstream (Square) JRPG fantast.

Medlem

JRPG har varit en del av mitt liv sedan man körde Tales of Phantasia och Star Ocean på SNES och jag har sedan tagit mig igenom samtliga inslag i båda serierna, såklart tillsammans med en hel del FF och annat.

Jag känner dock att mitt intresse för genren har svalnat sista åren, mest för att jag (som jag nämnde i en annan tråd om DQXI) inte har så mycket tålamod kvar för stereotyper, tropes och hypersexualisering då jag tycker att dessa saker bara gör spelen förutsägbara och inte tillför särskilt mycket. Det hör väl till åldern, smaken ändras och jag har mindre tolerans för bullshit i min alltmer begränsade gamingtid.

Just Tales ligger mig särskilt varmt om hjärtat och de håller sig ju till sitt formula. Sedan Graces har jag stört mig mycket på equipmenthanteringen då jag tycker att det bara känns tungrott och tråkigt att behålla massa gammal gear för att man måste grinda fram en passiv buff. Symphonia är en favorit då det är enkelt och straight-forward gameplaymässigt men har en djup story och god karaktärsutveckling om man tar sig tiden till det.

Star Ocean började kännas stelt med The Last Hope och med Integrity and Faithlessness tappade de tamejfan bollen helt och hållet. Det verkar som att tri-Ace inte får göra så mycket spännande sedan dess heller, vilket är tråkigt. Jag gillade faktiskt deras försök med Infinite Undiscovery och Resonance of Fate under X360-tiden då de provade mycket nytt eller försökte slipa koncept som fanns under SNES/PS1-eran. Jag brukar ofta kalla Infinite Undiscovery ett modernt Seiken Densetsu 3, även om det inte riktigt nå samma nivå.

Till nuet: Edge of Eternity. Spelet ser ut att vara en mix av Star Ocean och Dragon Quest och jag är ganska intresserad även om det är i early access. Någon som provat som kan uttala sig?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: jag spelade faktiskt bara demon av Lightning Returns och tänkte att det var en tågolycka till spel och hoppade över det Tyckte faktiskt bäst om FFXIII-2, handlingen var en rörig sophög där också, men det hade åtminstone ett underhållningsvärde i att utforska spelvärlden och samla ihop den ultimata truppen kreatur i sann Pokémon-anda Just det där med tidsbegränsning har jag aldrig gillat i spel, den huvudsakliga anledningen till att jag inte spelade igenom Majora's Mask när det begav sig, blev först med 3DS-remaken jag faktiskt tog mig igenom det.

Jag tyckte alltid att berättelsen runt lifestream var riktigt vacker. Hur den kommer fram och räddar planeten när Sephiroth, som egentligen bara är offret för spelets verkliga skurkar i Shin-Ra Electric Company, är på väg att utplåna allt liv med Meteor. Sedan fick ju också berättelsen mycket mer djup när man fick reda på varför Cloud antog Zacks identitet genom Crisis Core-berättelsen, och den mycket tragiska berättelsen man får reda på om Vincent och Lucrecia och Hojo i Dirge of Cerberus. Det djupet kan inget annat spel tävla med för min del, men å andra sidan har inget av de andra spelen blivit så framgångsrika att de benådats med diverse sidospår, animerade filmer och mer därtill.

Jag var gammal nog för att förstå att fienderna levlade med en, vilket irriterade en hel del, men framåt slutet när det var dags att levla var det klart trevligt. Att dra magier och GF:s tyckte jag dock bara var irriterande. Om man upptäckte att en boss behövde en viss magi för att inte bli halvt omöjlig, t.ex. Hero med Omega Weapon, och man inte hade dragit några sådana var det bara att bege sig iväg och grinda i ett antal timmar bara för att få ihop en tillräckligt stor depå av den magin. Det är jag glad att de inte fortsatt med i serien.

Hmm, de flesta nya typiska JRPG:s har inte varit särskilt mörka. Final Fantasy XII: The Zodiac Age (som är fantastiskt) är mer allvarligt och mörkt än de flesta moderna spel, har du inte lirat det rekommenderar jag det varmt. Jag tycker också att Radiant Historia: Perfect Chronology har en ganska sober och icke-flamsig handling och karaktärsgalleri. Är överlag ett väldigt bra JRPG så har du en 3DS rekommenderar jag även det varmt. Nier Automata har också en djupare filosofisk handling som vågar vara allvarlig och något mörk, har du inte spelat det får det också en helhjärtad rekommendation. Tales of Berseria har också en något mörkare och mer allvarlig handling än seriens tidigare delar, men som helhet tyckte jag det mest var ok, långt ifrån seriens glansdagar som @Grukk beskriver ovan med Tales of Symphonia.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Redaktör
Ponny

Bästa tråden! Bästa @loevet! Bästa genren...?

Nåväl, det tyckte jag förr i alla fall, särskilt under SNES- och Playstation 1-erorna. Under många år svalnade dock mitt intresse betänkligt, men på senare år har hjärtat börjat slå lite snabbare för genren igen. Ni no Kuni 2 var ju jättefint! Just nu ser jag äckligt fram emot Kingdom Hearts III, och jag hoppas Dragon Quest XI ligger under granen. (Annars lägger jag mig och skriker på golvet och det är nog mindre charmigt när man är 35 snarare än 5.)


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag efterfrågar en lista på olika konsolers främsta JRPGn. Gärna med tips på moderna rereleaser så att det enkelt går att spela dem idag. Så det är bara för tråden att börja samla ihop titlar 😉

Jag vill börja den listan med att ta upp ett spel som troligtvis inte så många känner till. Miracle Warriors: Seal of the Dark Lord till Sega Master System. Ett av de första JRPGerna att lanseras i väst, tidigt 1988 tror jag. Då västvärlden inte visade något större intresse för genren.

Väldigt roligt, men grindigt spel. Bra musik och roliga fiender gör det njutbart.

Det finns även till NES, men det släpptes inte utanför Japan. Haja no Fuuin heter spelet i Japan. Det är annorlunda, men samma spel i grund. Inte lika rolig musik dock.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Fredrik Eriksson: Bästa Bamseponnyn, med bästa spelsmaken och putslustigaste rubrikerna! <3

För mig inträffade dippen under PS3/Xbox 360-generationen. Med några få undantag som Ni No Kuni och The Legend of Heroes-spelen släpptes det väldigt få bra och minnesvärda jrpg:s den generationen (räknar inte Persona 5 även om det släpptes även till PS3). Var flera år där som jag knappt spelade jrpgs, men med den nuvarande generationen har vi lyckligtvis kommit in i en ny guldålder för genren. Oh what a glorious age to be alive!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: jag spelade faktiskt bara demon av Lightning Returns och tänkte att det var en tågolycka till spel och hoppade över det Tyckte faktiskt bäst om FFXIII-2, handlingen var en rörig sophög där också, men det hade åtminstone ett underhållningsvärde i att utforska spelvärlden och samla ihop den ultimata truppen kreatur i sann Pokémon-anda Just det där med tidsbegränsning har jag aldrig gillat i spel, den huvudsakliga anledningen till att jag inte spelade igenom Majora's Mask när det begav sig, blev först med 3DS-remaken jag faktiskt tog mig igenom det.

Jag tyckte alltid att berättelsen runt lifestream var riktigt vacker. Hur den kommer fram och räddar planeten när Sephiroth, som egentligen bara är offret för spelets verkliga skurkar i Shin-Ra Electric Company, är på väg att utplåna allt liv med Meteor. Sedan fick ju också berättelsen mycket mer djup när man fick reda på varför Cloud antog Zacks identitet genom Crisis Core-berättelsen, och den mycket tragiska berättelsen man får reda på om Vincent och Lucrecia och Hojo i Dirge of Cerberus. Det djupet kan inget annat spel tävla med för min del, men å andra sidan har inget av de andra spelen blivit så framgångsrika att de benådats med diverse sidospår, animerade filmer och mer därtill.

Jag var gammal nog för att förstå att fienderna levlade med en, vilket irriterade en hel del, men framåt slutet när det var dags att levla var det klart trevligt. Att dra magier och GF:s tyckte jag dock bara var irriterande. Om man upptäckte att en boss behövde en viss magi för att inte bli halvt omöjlig, t.ex. Hero med Omega Weapon, och man inte hade dragit några sådana var det bara att bege sig iväg och grinda i ett antal timmar bara för att få ihop en tillräckligt stor depå av den magin. Det är jag glad att de inte fortsatt med i serien.

Hmm, de flesta nya typiska JRPG:s har inte varit särskilt mörka. Final Fantasy XII: The Zodiac Age (som är fantastiskt) är mer allvarligt och mörkt än de flesta moderna spel, har du inte lirat det rekommenderar jag det varmt. Jag tycker också att Radiant Historia: Perfect Chronology har en ganska sober och icke-flamsig handling och karaktärsgalleri. Är överlag ett väldigt bra JRPG så har du en 3DS rekommenderar jag även det varmt. Nier Automata har också en djupare filosofisk handling som vågar vara allvarlig och något mörk, har du inte spelat det får det också en helhjärtad rekommendation. Tales of Berseria har också en något mörkare och mer allvarlig handling än seriens tidigare delar, men som helhet tyckte jag det mest var ok, långt ifrån seriens glansdagar som @Grukk beskriver ovan med Tales of Symphonia.

LR är lite annorlunda från de andra två, mer action inriktad och det är ju bara Lightning som är i partyt så det gäller att man gillar henne för att uppskatta spelet. Men en del coola bossar och trilogin får ju faktiskt ett rätt bra slut, utan att spoila något. XIII-2 hade ju också tidsresor vilket gjorde att spelet blev väldigt snurrigt för mig, storyn från ettan och LR har jag mer i skallen hehe. Intressant med Majoras Mask, jag har heller aldrig spelat det och har 3DS versionen på önskelistan. Har ju spelat Ocarnia of time några gånger men aldrig MM delvis på grund av tidsaspekten, men också för att jag inväntat någon form av remake som ju faktiskt blev av.

De flesta extra grejerna kring FF7 är ju riktigt bra. Just Dirge of Cerberus är väl ett av de svagare korten tyvärr, känslan är att typ Platinum Games hade kunnat gjort något riktigt bra med det om man fått chansen i dag istället. Intressant det där med att levela med dig, det är väl ingen superhit direkt. I Final Fantasy II så behöver du använda diverse attacker och magier som levlas upp ju mer du använder dem, det var riktigt irriterande minns jag.

Har spelat FFXII till PS2 back in the day, men inte Zodiac versionen än. Finns på önskelistan det med, så när tid finns lär jag köpa det igen. Skönt att man kan snabba upp spelet då det var lite segt i original versionen emellanåt. Radiant Historia har jag dålig koll på, har en 3DS men inte så många spel till så får kolla upp det! Nier Automata spelade jag igenom nu i höstas och det var en riktigt fin upplevelse, har lite achivements kvar som jag kommer försöka ta.

Tales serien har jag aldrig spelat, men kan vara värt att kolla in någon dag. Det som har legat i backlogen länge är Final Fantasy Tactics till PSP, vitsorden om spelen är många och goda men det verkar lite mer komplext.

Medlem

Kan rekommendera att folk håller ett öga på:
https://store.steampowered.com/app/269190/Edge_Of_Eternity/

Fransk studio på bara ynka 9 personer men dom har hittills lyckats grymt bra tycker jag även om spelet bara är i ett tidigt stadie än så länge.
Yasunori Mitsuda har också varit med och skrivit musik till spelet : )

Medlem

Granblue Fantasy Relink är baserat på ett snart 5 år gammal Web/Mobilspel, en av de största mobil spelen i Japan just nu, utvecklarna för spelet har alltid önskat att göra storskaliga spel men när de började med detta så vart det ett litet företag och hade inte möjlighet. Men nu när de äger en av de mest inkomstbringande spelen i Japan så tja har saker ändrat på sig.

För de som är intresserad så går det spela Granblue fantasy i webben idag på engelska för de som vill, ni når spelet här http://game.granbluefantasy.jp/ scrolla ner lite för att byta språk till Engelska.

Medlem

För de oinvigda kan jag varmt rekommendera dessa titlar för en god start in i vad JRPG kan erbjuda! Antingen att lira själva eller läsa story alt. kolla på nån Lets Play.

1.Chrono Trigger & Chrono Cross
2.Suikoden I & II
3.Final Fantasy VII & IX
4.Grandia I & II
5.Secret of Mana

Kul tråd!


signatur

Nämen!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

@Grukk: Tales of Symphonia är ett av mina absoluta favoritspel de senaste 20 åren, det är verkligen helt makalöst bra! Som du är inne på finns det djupa, mörka och allvarliga teman under den lättsamma och färgsprakande ytan, och svajigt röstskådespeleri är ärligt talat inte något jag ens reflekterar över när jag kastar mig in i den spelupplevelsen (men ja, det är krattigt).

Minns när jag först spelade ToS. Hade nyligen flyttat upp till Linköping för att studera vid universitetet och delade lägenhet med en barndomspolare (som jag även spelade igenom Metroid Prime-trilogin med, good times). När vi började spela ToS blev det lite av en besatthet, ett av de få spelen som varit svårt att släppa rent psykologiskt. Så fort jag slutade spela tänkte jag bara på att fortsätta spela. Jag och min polare hade en vana att gå ut och promenera en timme minst en gång under veckan, och när vi hade suttit och spelat ToS i några timmar var det dags att gå ut på promenaden. Vi hade kanske gått i tio minuter när vi tittade på varandra och nästan perfekt synkroniserat sade "ska vi gå tillbaks och spela lite mer Tales of Symphonia?".

Helt makalöst medryckande och stämningsfullt med roligt stridssystem och meningsfull och givande handling. Tales-serien har inte varit sig lik sedan dess, men någonstans inom mig lever hoppet om en återvändo till storform för serien. Ett nytt Tales-spel på nivå med ToS hade gjort att jag dött glädjedöden <3

Låter som att vi får spela lite ToS framöver! 😉

Jag har ett minne runt ToS, att vid skivbytet (Ja det är ett två-diskspeln till Gamecube), så kom en italienare, som bodde en vecka hos oss för något utbyte, precis in i rummet och började prata på bruten engelska... så jag missade allt som hände. Detta dödade mitt intresse i spelet ett tag, men jag klarade av att ta mig förbi den förstörda upplevelsen och tog mig igenom spelet! Har klarat ut det flera gånger efter det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av virror:

Kan rekommendera att folk håller ett öga på:
https://store.steampowered.com/app/269190/Edge_Of_Eternity/

Fransk studio på bara ynka 9 personer men dom har hittills lyckats grymt bra tycker jag även om spelet bara är i ett tidigt stadie än så länge.
Yasunori Mitsuda har också varit med och skrivit musik till spelet : )

Ger Sword Art Online blandat med Final Fantasy XIII vibbar över det hela.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Mina favoriter i genren måste vara:
Chrono Trigger
Final Fantasy VI, IX och X.
Ni No Kuni: Wrath of The White Witch
Xenoblade Chronicles

Det som ligger och väntar som jag måste ta mig an är Tales-serien, YS-serien och såklart Final Fantasy VII.

Tips mottages som gärna påminner om de jag redan spelat


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Struggle jag kan skriva på för samtliga punkter på din lista, med emfas!

@Tenerezza det var just kopplingen till mobilspel som gjorde mig skeptisk till Relink när jag såg första videon för något år sedan. Då visste jag inte heller att det är PlatinumGames som utvecklar det. Men när jag såg de senaste två videoklippen blev det med ens mer lockande. Kan nog vara värt att spana in webbspelet först om man vill komma in i den världen, bra tips!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Backloggens befriare

Min enda egentliga jrpg-upplevelse i år var att sätta 100% på FFX HD i min maratonkörare "klara ut 100% eller så nära det är möjligt i alla FF-huvudspelen". 10 avklarade, några kvar. Kan också sägas att sedan jag började med denna maratonkörare för 12 år sedan (alltså snittat under 1 spel/år i den) har jag inte heller spelat ett enda nytt FF-spel, det senaste jag har spelat är FFX-2, men jag äger alla minus mmo-spelen (11 & 14).
Jag hoppas att nästa år ska ge mig lite mer jrpg, inte minst i form av Nier: automata som jag haft liggande och varit sugen på sedan dagen det släpptes på xbox. Och så ska jag förhoppningsvis orka igenom ett FF-spel till. Är också rätt sugen på Ni No Kuni även om det fick ett sådär mottagande som jag minns det.

Risken finns att jag går och köper mig en Switch för att lira Octopath Traveler också...


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Mutumba:

Kul tråd! Min favoritspel serie genom åren är Final Fantasy, även om den är stor och brokig numera med olika mobilspel och avarter så är ändå huvudspelen genomgående riktigt bra (även om XIII delen åkte i diket lite grann). Tänkte rekommendera det åttonde spelet i serien, då det dels är mitt favoritspel och att det kanske hamnade i skymundan av seriens sjunde spel.

https://hb.imgix.net/cdf79a22f0684741dafad8dcf84746d29dc07759...

Som elva-tolvåring så hade jag kanske lätt för att se Squall, protagonisten, som en cool dude med ett jäkla vapensvärd och körde på sitt patenterade uttryck "whatever". Men allt eftersom jag spelade spelet mer insåg jag att här fanns en story med både djup och kärlek. Intressanta mångsidiga karaktärer och givetvis lite tidsresande på köpet. Att försöka förstå sig på storyn helt är nästintill omöjligt på grund av det och det finns en del härliga fan-teorier om det mesta.

Ett brokigt level up system (något jag inte förstod mig på som barn alls) och en något krystad plot-twist ligger i fatet för spelet men musiken och världsbyggandet ser till att du kommer in i rätt stämning och vill hela tiden pusha storyn framåt.

Nästa år har spelet 20 års jubileum så jag tänkte då spela igenom det en gång till, ser fram emot det redan nu!

Håller också FFVIII högt, kanske högst i FF-serien. Om inte annat för att just som du säger, kom det lite i skymundan från megasuccen FFVII och retroflörten FFIX. Älskar åttan, även om det är långt ifrån perfekt.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Mutumba:

LR är lite annorlunda från de andra två, mer action inriktad och det är ju bara Lightning som är i partyt så det gäller att man gillar henne för att uppskatta spelet. Men en del coola bossar och trilogin får ju faktiskt ett rätt bra slut, utan att spoila något. XIII-2 hade ju också tidsresor vilket gjorde att spelet blev väldigt snurrigt för mig, storyn från ettan och LR har jag mer i skallen hehe. Intressant med Majoras Mask, jag har heller aldrig spelat det och har 3DS versionen på önskelistan. Har ju spelat Ocarnia of time några gånger men aldrig MM delvis på grund av tidsaspekten, men också för att jag inväntat någon form av remake som ju faktiskt blev av.

De flesta extra grejerna kring FF7 är ju riktigt bra. Just Dirge of Cerberus är väl ett av de svagare korten tyvärr, känslan är att typ Platinum Games hade kunnat gjort något riktigt bra med det om man fått chansen i dag istället. Intressant det där med att levela med dig, det är väl ingen superhit direkt. I Final Fantasy II så behöver du använda diverse attacker och magier som levlas upp ju mer du använder dem, det var riktigt irriterande minns jag.

Har spelat FFXII till PS2 back in the day, men inte Zodiac versionen än. Finns på önskelistan det med, så när tid finns lär jag köpa det igen. Skönt att man kan snabba upp spelet då det var lite segt i original versionen emellanåt. Radiant Historia har jag dålig koll på, har en 3DS men inte så många spel till så får kolla upp det! Nier Automata spelade jag igenom nu i höstas och det var en riktigt fin upplevelse, har lite achivements kvar som jag kommer försöka ta.

Tales serien har jag aldrig spelat, men kan vara värt att kolla in någon dag. Det som har legat i backlogen länge är Final Fantasy Tactics till PSP, vitsorden om spelen är många och goda men det verkar lite mer komplext.

FFII hade ju en kul idé, som blev till bajs när man fick lägga vad som kändes som en evighet på att slå sig själv så man fick nog med HP på slutet och sedan levla alla sina magier m.m. Fanns liksom inget bra och effektivt ställe att levla på (som jag kunde hitta) utan fick leta lagom svåra fiender så de inte flydde direkt och attackera, hela, attackera hela på sig själv om och om igen... Blir fortfarande lite förbannad när jag tänker på det spelet.


signatur

Ad hoc addendum

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Igår fick jag en fråga från @Mortaigne om vilka jrpg:s jag skulle rekommendera till Switch, och jag har fått en liknande fråga på annat håll tidigare, så jag tänkte att jag skulle sammanställa en liten lista över spel till nuvarande plattformar jag skulle rekommendera just nu. Det här är bara AAA-spel, finns en uppsjö av indie-spel jag skulle kunna lista i ett separat inlägg längre fram.

Switch

  • Octopath Traveler
    Detta är en frisk fläkt i jrpg-genren och en av mina favoritupplevelser på senare år. Den 16-bitarsosande retro-grafiken byggs på lager i 3d med ljussättning som får det att särskilja sig från pixelperfekta nostalgititlar, och musiken är inget annat än fenomenal. Att följa åtta olika berättelser var ett intressant grepp, och stridssystemet är både lätt att greppa men erbjuder bra djup. Kort och gott, ett måste för Switchen! (förlåt för köp-hetsandet @keffkebab )

  • Xenoblade Chronicles 2 + Torna ~ The Golden Country
    Xenoblade Chronicles 2 startar svagt, vilket kan avskräcka den som inte har engagemang i serien från första spelet, men om man biter ihop och gräver sig djupare in i upplevelsen får man en otroligt charmig spelvärld, med intressant och storslagen handling. Att man dessutom kan spela prequel-expansionen Torna ~ The Golden Country först ger en hel del kött på benen om det som komma skall i huvudspelet. Massvis med speltimmar finns att finna här, och jag plöjde gladeligen ner 200 timmar på grundspelet och ytterligare 50 timmar på expansionen. Min djupare analys av expansionen här.

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana
    Ys VIII släpptes ursprungligen till PS Vita och PS4, och är den åttonde delen i den klassiska Ys-sagan där protagonisten Adol är det enda spelen har gemensamt. Del åtta är en fantastiskt charmig upplevelse där man som spelare blir förlist på en ö mitt ute i havet, och tillsammans med andra skeppsförlista ska man bygga upp en by och äventyra ut på ön för att hitta förnödenheter som krävs för att överleva. Så startar äventyret, men som det brukar bli kommer äventyret handla om betydligt större insatser. Striderna är actionbaserade och presentationen färgglad, om än något rudimentär tekniskt (det har arv i en PS Vita-version ändå). Ett solklart val för alla som vill ha ett charmigt äventyr med actionorienterat stridssystem

Nintendo 3DS

  • Bravely Default
    Ett jrpg av gamla skolan med en 3d-presentation som påminner lite om 3d-remaken av Final Fantasy III till DS. Det påminner om ett gamla skolans Final Fantasy med 3d-presentation och ett stridssystem som likt Octopath Travelers är simpelt till ytan, men ger djup när hårdare motstånd möts. Handlingen är riktigt intressant, äventyret är långt och både presentation och musik håller toppklass.

  • Radiant Historia: Perfect Chronology
    En tillputsad version av Radiant Historia till DS. Här används en unik och riktigt lyckad narrativ struktur där spelarens grupp måste resa genom olika tidslinjer för att lösa olika problem i de andra tidslinjerna. Om spelaren agerar fel kan det bli game over, men istället för att ladda om visas det steget som ändplatsen för just den grenen i tidslinjen, och du får då resa tillbaks till förgreningens startpunkt och välja att handla på ett annat sätt för ett annat resultat, och därmed ny väg på förgreningen. 3DS-versionen har även nytt innehåll som utökar spelupplevelsen ytterligare. Om du vill ha ett riktigt bra jrpg men vill inte uppleva ett typiskt sådant är detta det främsta jag vill rekommendera!

  • Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King
    DQVIII till Playstation 2 är ett av de bästa i jrpg-genren och min solklara favorit i serien (har köpt DQ11 men har inte hunnit börja än, uttalar mig därför inte om det). I 3DS-versionen har grundspelet justerats något, man kan nu bland annat se och undvika fienderna på världskartan om man känner för det, men annars är det samma gamla goa jrpg-suverän. Min enda kritik är att spelet fortsätter lite för långt bortom det naturliga slutet, blir lite långrandigt på slutet, men annars är detta något av det bästa genren har att erbjuda.

  • Xenoblade Chronicles 3D
    Det första Xenoblade Chronicles är ett charmigt och storslaget äventyr som släpptes till Wii, men som sedan portades till New Nintendo 3DS (notera att den något snabbare hårdvaran i N3DS krävs för att spela detta). Musiken är finemumma, spelvärlden är stor och rolig att utforska och flera miljöer är galet läckert designade. 3DS-versionen är hyggligt avskalad tekniskt, men om du inte kan få tag på originalet på Wii eller Wii U är denna version väl värd att spela.

PS4/Xbox One/PC

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana PS4
    Ja, även här är detta en solklar rekommendation!

  • Persona 5 PS4
    Precis som med Persona 4 Golden är det här en serie som måste upplevas för att uppskattas. Strukturen med att du följer en grupp ungdomar som ska lösa problem genom att utforska människors sinnen och använda personliga sidor, eller Personas, i striderna är kanske inte något för alla, men serien är en av mina favoriter och Persona 5 är något av en kulmen på denna suveräna serie. Grafisk design, musik, attityd, berättarstil och strider är så makalöst häftiga och unika att de 100 timmar+ jag spenderade i spelvärlden spenderades med ett leende på läpparna. Kanske inte något för alla, men om du tilltalas av det du ser i videos från spelet finns det ingen tvekan om att detta är ett måste att uppleva.

  • Nier Automata PS4/Xbox One
    Det här är också ett exempel på ert spel som måste upplevas för att uppskattas. Yoko Taro har skrivit en filosofiskt djuplodande och väldigt intressant handling, som bygger på att du måste klara spelet flera gånger för att se berättelsen ur flera synvinklar. Actionvirtuoserna hos PlatinumGames har stöpt spelmekaniken och tillsammans med den urläckra grafiska designen får du här en av de mest givande jrpg-upplevelserna på många år. Och musiken, musiken! Också bland det bästa som frälst genren på många år. Min djupare analys kan läsas här.

  • Ni No Kuni II PS4/PC
    Det må sakna lite av den berättarmässiga charmen från första spelet, och striderna är lite väl i det enklaste laget, men Ni No Kuni II är ändå en fantastiskt charmig Studio Ghibli-osande jrpg-upplevelse som rekommenderas till alla som gillade ettan, och Studio Ghibli för den delen.

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age PS4/PC
    FFXII till PS2 var något av en vattendelare bland seriens fans. Vissa gillade inte alls det MMORPG-liknande stridssystemet, och vissa gillade inte handlingen som påminner en del om Star Wars förlagt i ett mer fantasy-osande universum, men jag fullkomligt älskar det här spelet. Det har FF-seriens bästa karaktärer i Fran och Balthier, musiken tillhör även den seriens absolut främsta, och äventyrandet i spelvärlden Ivalice är bland det bästa jag upplevt i ett jrpg någonsin. Remastern till PS4 uppdaterade presentationen, lade till Zodiac-jobbsystemet som faktiskt gjorde helheten klart bättre och det går nu att utforska världen snabbare genom att spelhastigheten kan köras i 2x eller 4x hastighet. Min djupare analys kan läsas här.

(Notera att jag inte nämnt Tales of Zestiria eller Berseria i listan. Båda har sina goda egenskaper men som helhet är de lite för svaga för att jag ska rekommendera dem helhjärtat. Mitt tips är att invänta Tales of Vesperia Definitive Edition som släpps i januari, helt klart det bättre spelet! Bubblare som inte heller nämns ovan är World of Final Fantasy och Final Fantasy XV)

PS Vita

  • Ys VIII: The Lacrimosa of Dana
    Ser någon ett mönster här?

  • Persona 4 Golden
    Detta är en förbättrad version av Persona 4 till PS2, och det är inte bara PS Vitans bästa jrpg utan ett av de bästa i genren (om man gillar Persona-stilen dvs). Här spelar du en grupp skolungdomar som ska undersöka varför personer börjar försvinna in i en parallell dimension inuti tv-apparaterna, vilket leder till deras död om de inte räddas snabbt nog. Berättandet, karaktärerna, den grafiska stilen och musiken skapar en symbios som är lika unikt som det är fantastiskt. Om du vill läsa mer om spelet rekommenderar jag @Arizato blogg-recension som jag instämmer med till punkt och pricka.

  • The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel I & 2 PS Vita/PS4
    Detta är en riktigt trevlig kombination av en djupare handling, som bland annat utforskar social klass, med lite mer lättsamma element som att laga mat med dina gruppkamrater i militärakademin. De turbaserade striderna erbjuder också trevliga belöningar för den som utnyttjar karaktärernas förmåga att samverka förmågorna. Vi inväntar fortfarande del tre här i väst, så det finns gott om tid att köra igenom del ett och två!

  • Tales of Hearts R
    Detta är en portning av Tales of Hearts till Nintendo DS. Det tillhör inte seriens bästa titlar, men det är betydligt bättre än den lilla uppmärksamhet spelet fått, och om du är sugen på gamla skolans Tales of-upplevelse är Tales of Hearts R väl värd din tid.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skriv svar