Steamanvändarnas önskelistor omvandlade till en (slags?) topplista

Robot
Steamanvändarnas önskelistor omvandlade till en (slags?) topplista

Sekiro, Resident Evil 2 och Metro Exodus i topp.

#sekiro-shadows-die-twice, #steam


Inaktiv

Har ca. 35 spel på min "önskelista" men prickade bara in Metro och Biomutant.

Men de spelen jag ser fram emot mest är nog Imperator: Rome samt Mount & Blade II Bannerlord.

EDIT: För att vara tydlig "Imperator" och "M&B2" är spelen som jag ser fram emot mest på min "önskelista".

Medlem

Börjar känna mig rätt sugen på mount and blade 2, längesen man hört något om det.

Medlem

Känns bra för spelindustrins framtid att den viktigaste studions kommande spel toppar listan. From Software har enligt mig gjort mer för spelindustrin på 2000-talet än Nintendo gjorde på 80-talet.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Känns bra för spelindustrins framtid att den viktigaste studions kommande spel toppar listan. From Software har enligt mig gjort mer för spelindustrin på 2000-talet än Nintendo gjorde på 80-talet.

Hur så? Nintendo slog igenom på en bred front, både för vuxna och småttingar. Det From Software är kända för här i västvärlden är i stort sett Dark Souls 1-3. Nintendo gjorde konsoller och sina egna spel till konsollerna, såg till att få in spelen hos gemene man, inte bara inbitna gamers. Du vet, samma gamers som är de som spelar Dark Souls spelen.

Jag skulle säga att From Software är en utvecklare i mängden.

Som fotnot vill jag säga att jag är absolut inget Nintendo fan, men jag kan uppskatta deras insats för spel hos den breda massan och spelindustrin.


signatur

I drank what?

FM-guru
F.d. Sisyr

Har en massa lir på wishlisten men inga på den där listan, kan dock ha att göra med att nästan alla spel på min wishlist är äldre spel där jag bara håller koll på reorna.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur så? Nintendo slog igenom på en bred front, både för vuxna och småttingar. Det From Software är kända för här i västvärlden är i stort sett Dark Souls 1-3. Nintendo gjorde konsoller och sina egna spel till konsollerna, såg till att få in spelen hos gemene man, inte bara inbitna gamers. Du vet, samma gamers som är de som spelar Dark Souls spelen.

Jag skulle säga att From Software är en utvecklare i mängden.

Som fotnot vill jag säga att jag är absolut inget Nintendo fan, men jag kan uppskatta deras insats för spel hos den breda massan och spelindustrin.

Du missförstod mig. Jag håller med om allt du skriver gällande Nintendo. Det var ingen sågning av Nintendo, utan ett sätt att med emfas berätta hur viktiga jag anser att From Software är för spelindustrin.

From Software har i princip på egen hand vänt den negativa trenden som höll på att döda hela industrin. När spelen blev enklare och enklare (tråkigare och tråkigare) och höll spelaren i handen, förklarade allt, och i princip spelade sig själva. Då släppte From Software Demon’s Souls och inte bara vände trenden. De satte en helt ny standard för hur ett modernt spel kan fungera. Med Dark Souls överträffade de sig själva och började sakta, men säkert inspirera andra utvecklare.

Nu jämförs var och varannat spel med Souls och jag har knappt läst en recension 2018 som inte innehållit en Souls-referens. I princip alla stora indie-titlar som tagit världen med storm de senaste året har hämtat tydlig inspiration från Souls och därför är From Software absolut inte en utvecklare i mängden. Jag är helt övertygad om att jag hade slutat med spel vid det här laget om inte From Software väckt intresset på nytt.

Medlem
Skrivet av Vamp:

From Software har i princip på egen hand vänt den negativa trenden som höll på att döda hela industrin. När spelen blev enklare och enklare (tråkigare och tråkigare) och höll spelaren i handen, förklarade allt, och i princip spelade sig själva. Då släppte From Software Demon’s Souls och inte bara vände trenden. De satte en helt ny standard för hur ett modernt spel kan fungera. Med Dark Souls överträffade de sig själva och började sakta, men säkert inspirera andra utvecklare.

Nu jämförs var och varannat spel med Souls och jag har knappt läst en recension 2018 som inte innehållit en Souls-referens. I princip alla stora indie-titlar som tagit världen med storm de senaste året har hämtat tydlig inspiration från Souls och därför är From Software absolut inte en utvecklare i mängden. Jag är helt övertygad om att jag hade slutat med spel vid det här laget om inte From Software väckt intresset på nytt.

Fast nu bortser du från alla andra stora förläggare, och deras hits. Du kan inte säga From Software räddade alla, medans EA, Ubisoft, Blizzard och Activision bara stod bredvid med händerna i fickorna och väntade på sin undergång. Dark Souls är bara en speltyp. En speltyp räddar inte en hel industri. Jag förstår du är ett stort fan av From Software, men titta sakligt på det hela. Att vara "helt övertygad" är ett känsloargument som inte håller.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast nu bortser du från alla andra stora förläggare, och deras hits. Du kan inte säga From Software räddade alla, medans EA, Ubisoft, Blizzard och Activision bara stod bredvid med händerna i fickorna och väntade på sin undergång. Dark Souls är bara en speltyp. En speltyp räddar inte en hel industri. Jag förstår du är ett stort fan av From Software, men titta sakligt på det hela. Att vara "helt övertygad" är ett känsloargument som inte håller.

Personen i fråga säger inte att From Software "räddade alla", utan personen säger att From Software räddade branchen från stagnation. Kollar man på EA, Activision/Blizzard, med flera, så ser man att deras kurvor pekar kraftigt nedåt, vilket ger legitimitet till påståendet.

Dark Souls, eller snarare "souls", är det nya Metroidvania, vilket personen motiverar väl i sitt inlägg.

Att personen är "helt övertygad" om att denne inte hade spelat mer ifall detta inte hade skett är en personlig reflektion som endast denna kan veta något om.

Om det är någon som ska "titta på det sakligt" och inte komma med "känslorargument" så är det du.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har 27 saker på min wish list 3 DLC´s och resten spel som är UTE NU tro det eller ej dom är fan ute nu jag önskar mig inte spel som släps om nästa år jag lever i nuet och önskar mig spel som finns och som folk redan vet om dom är bra eller dålig eller buggig så in i helvete. Men det kommer nog dröja 1 år innan jag äger något av dessa spel då man blev av med jobbet och har 0 i inkomst.

Egentligen bör dom döpa om listan från Wishlist till Plan to buy list. Önske lista på pekar detta önskar jag mig av andra till jul eller när jag fyller år men varenda spel jag har haft på min wish list förut har jag alltid köpt själv så önskelista stämmer ej så snarare plan to buy list passar bättre.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Personen i fråga säger inte att From Software "räddade alla", utan personen säger att From Software räddade branchen från stagnation. Kollar man på EA, Activision/Blizzard, med flera, så ser man att deras kurvor pekar kraftigt nedåt, vilket ger legitimitet till påståendet.

Dark Souls, eller snarare "souls", är det nya Metroidvania, vilket personen motiverar väl i sitt inlägg.

Att personen är "helt övertygad" om att denne inte hade spelat mer ifall detta inte hade skett är en personlig reflektion som endast denna kan veta något om.

Om det är någon som ska "titta på det sakligt" och inte komma med "känslorargument" så är det du.

Fast jag har inte använt något känsloargument. Så den biten var enkel att "klara". Med stagnation, menar du inga nya IP? Eftersom jag skulle knappast kalla Diablo, Battlefront, The Division för stagnation. Branchen var välmående och sålde som tokar. Att Dark Souls kanske blåste liv i just den genren spelet är, action RPG ur tredje persons perspektiv, det är en annan sak. Men att kalla det för branchräddare är att ta i ordentligt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast jag har inte använt något känsloargument. Så den biten var enkel att "klara". Med stagnation, menar du inga nya IP? Eftersom jag skulle knappast kalla Diablo, Battlefront, The Division för stagnation. Branchen var välmående och sålde som tokar. Att Dark Souls kanske blåste liv i just den genren spelet är, action RPG ur tredje persons perspektiv, det är en annan sak. Men att kalla det för branchräddare är att ta i ordentligt.

Vad är det med ordet inspiration som du inte förstår? Har du missat nyheten här på fz om att även Blizzard haft planer på att stuva om en av sina mest älskade serier (Diablo, som du själv nämt) till att kraftigt inspireras av Souls? Att de funderar på att lämna den isometriska vyn för att (nu citerar jag från minnet) ”i likhet med Dark Souls placera kameran bakom axeln och kombinera de två spelen till en ny typ av dungeon crawler”.

Att du likställer försäljningsiffror med att branschen eller olika utgivare skulle vara välmående är ett bevis på att vi står rätt långt ifrån varandra åsiktsmässigt. Jag har aldrig utgått ifrån något annat än mina personliga åsikter och aldrig påstått något annat heller. Du kanske missat ”enligt mig”, ”tycker jag” och ”jag anser” i alla mina inlägg, men det betyder inte att de inte finns där.

Härligt att Hollywood och filmindustrin aldrig varit bättre kvalitetsmässigt heller. Jag menar, de säljer ju biljetter som aldrig förr, så filmerna måste vara helt sjukt mycket bättre nu för tiden...

Medlem

Vilken otroligt torr lista!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Vamp:

Vad är det med ordet inspiration som du inte förstår? Har du missat nyheten här på fz om att även Blizzard haft planer på att stuva om en av sina mest älskade serier (Diablo, som du själv nämt) till att kraftigt inspireras av Souls? Att de funderar på att lämna den isometriska vyn för att (nu citerar jag från minnet) ”i likhet med Dark Souls placera kameran bakom axeln och kombinera de två spelen till en ny typ av dungeon crawler”.

Att du likställer försäljningsiffror med att branschen eller olika utgivare skulle vara välmående är ett bevis på att vi står rätt långt ifrån varandra åsiktsmässigt. Jag har aldrig utgått ifrån något annat än mina personliga åsikter och aldrig påstått något annat heller. Du kanske missat ”enligt mig”, ”tycker jag” och ”jag anser” i alla mina inlägg, men det betyder inte att de inte finns där.

Härligt att Hollywood och filmindustrin aldrig varit bättre kvalitetsmässigt heller. Jag menar, de säljer ju biljetter som aldrig förr, så filmerna måste vara helt sjukt mycket bättre nu för tiden...

Ja, jag har missat den nyheten. Vilket är märkligt, för jag är här mer eller mindre varje dag. Kraftigt inspireras känns som att ta i. De vill ha förnyelse (antar jag, ingen av oss vet) och tittar på andra välmående spelserier och ser vad de kan anamma.

Ja, jag likställer försäljningssiffror. Hur ser du annars att branschen mår bra och överlever? De överlever genom att sälja. En bransch som inte säljer mår inte bra, såvida branschens mål inte är att sälja utan mäts på något annat sätt, tex välgörenhet.

Allmänheten anser troligtvis filmerna vara sjukt mycket bättre än förr, och jag är bunden att hålla med dem. Jämför kvalitéten i manus och skådespeleri i dagens filmer, och jämför med filmer från tex 70, 80 och 90-talet. Många filmer som produceras idag (av Hollywood, tittar inte mycket på andra typer personligen) har ett högre produktionsvärde, bättre manus, mer genomtänkta plottar, etc, etc. Hollywoods enda mål är att tjäna pengar, och de tjänar som aldrig förr. Det skulle jag kalla en välmående bransch. Sen att du inte gillar deras produkter säger inte mycket om branschen, eftersom majoriteten gör det.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Du missförstod mig. Jag håller med om allt du skriver gällande Nintendo. Det var ingen sågning av Nintendo, utan ett sätt att med emfas berätta hur viktiga jag anser att From Software är för spelindustrin.

From Software har i princip på egen hand vänt den negativa trenden som höll på att döda hela industrin. När spelen blev enklare och enklare (tråkigare och tråkigare) och höll spelaren i handen, förklarade allt, och i princip spelade sig själva. Då släppte From Software Demon’s Souls och inte bara vände trenden. De satte en helt ny standard för hur ett modernt spel kan fungera. Med Dark Souls överträffade de sig själva och började sakta, men säkert inspirera andra utvecklare.

Nu jämförs var och varannat spel med Souls och jag har knappt läst en recension 2018 som inte innehållit en Souls-referens. I princip alla stora indie-titlar som tagit världen med storm de senaste året har hämtat tydlig inspiration från Souls och därför är From Software absolut inte en utvecklare i mängden. Jag är helt övertygad om att jag hade slutat med spel vid det här laget om inte From Software väckt intresset på nytt.

Kan du förklara för en som inte spelat ett enda Dark Souls-spel, vad det är som gör dem så influensrika? Det låter väldigt stort när du beskriver att en hel industri höll på att dö. För det har inte jag märkt av. Jag tänker att du menar att de influerat en viss typ av spel och till och med skapat en egen genre spel? Det är så det ser ut för ett icke-fan. Jag spelar mest olika strategi- och FPS-spel och kan jag inte se några större influenser?

Medlem

9. Atlas

Hur fan kan folk glömma hur ruttna utvecklarna till Ark är? Gillar folk buggiga, opolerade spel med DLCs innan spelet är färdigutvecklat (färdigutveckling är något dom inte heller kan)?

Folk säljs på tomma löften som om Kickstarter vore nytt igen.

Medlem
Det DÄR var lite kryddat
Skrivet av Vamp:

Känns bra för spelindustrins framtid att den viktigaste studions kommande spel toppar listan. From Software har enligt mig gjort mer för spelindustrin på 2000-talet än Nintendo gjorde på 80-talet.

Nintendo in princip räddade TVspelsbranchen efter kraschen och definierade 2d plattformaren med Mario.
Då räknar jag inte ens in Zelda, metroid etc och hur de kopierats rakt av många gånger . Dark Souls är ju själva nästa lite Metroidvania

Edit: såg att du redan svarat andra ovan.
Skulle dock säga att du överdriver deras påverkan av samtiden. De har påverkat en subgrupp, intw hwla branschen såsom Nintendo gjorde

Medlem
Skrivet av Vamp:

Du missförstod mig. Jag håller med om allt du skriver gällande Nintendo. Det var ingen sågning av Nintendo, utan ett sätt att med emfas berätta hur viktiga jag anser att From Software är för spelindustrin.

From Software har i princip på egen hand vänt den negativa trenden som höll på att döda hela industrin. När spelen blev enklare och enklare (tråkigare och tråkigare) och höll spelaren i handen, förklarade allt, och i princip spelade sig själva. Då släppte From Software Demon’s Souls och inte bara vände trenden. De satte en helt ny standard för hur ett modernt spel kan fungera. Med Dark Souls överträffade de sig själva och började sakta, men säkert inspirera andra utvecklare.

Nu jämförs var och varannat spel med Souls och jag har knappt läst en recension 2018 som inte innehållit en Souls-referens. I princip alla stora indie-titlar som tagit världen med storm de senaste året har hämtat tydlig inspiration från Souls och därför är From Software absolut inte en utvecklare i mängden. Jag är helt övertygad om att jag hade slutat med spel vid det här laget om inte From Software väckt intresset på nytt.

Håller med!

Spelen blir inte bara svårare. Det är mer fokus på tighta spelkontroller och fler utmaningar (vilket jag älskar).
Jag tror att detta även drivs fram av att de som spelar är äldre och mer erfarna. Själva demografin har förändrats ganska kraftigt sedan 80-90-talet då bara barn under 20 år spelade.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Nintendo in princip räddade TVspelsbranchen efter kraschen och definierade 2d plattformaren med Mario.
Då räknar jag inte ens in Zelda, metroid etc och hur de kopierats rakt av många gånger . Dark Souls är ju själva nästa lite Metroidvania

Edit: såg att du redan svarat andra ovan.
Skulle dock säga att du överdriver deras påverkan av samtiden. De har påverkat en subgrupp, inte hela branschen såsom Nintendo gjorde

Som sagt, min Nintendo-referens var enbart för att ge tyngd åt uttalandet om From Software, inte för att på något sätt tala ner Nintendo. Det finns inget företag som ligger mig varmare om hjärtat.

Däremot står jag fast vid min åsikt (viktigt att återigen poängtera att det handlar om mina åsikter) att de påverkat mer än bara en genre eller en subgrupp. Det är inte ofta ett spel släpps som på kort tid får en egen genre. Souls-like är idag en genre på samma sätt som Metroidvania.

Ett annat begrepp som används flitigt är Souls-like combat (light, heavy, parry & riposte samt hög svårighetsgrad). Souls-like combat används i långt fler genres än bara tredjepersons action-rpg. Hollow Knight beskrivs som ett Metroidvania med Souls-like combat. Dead Cells likaså.

Andra spel som vid en första anblick inte alls har med Souls att göra är till exempel Celeste och Super Meat Boy. Jag tror inte dessa spel hade sett dagens ljus om inte From Software vågat göra spel som faktiskt visar lite förtroende för spelaren. Det handlar inte att om att göra så svåra spel som möjligt, för alla som spelat ett "Souls" vet att de bara är svåra om du försöker spela dem enligt samma premisser som andra spel. Det handlar om att ge spelaren verktyg för att på egen hand lösa en uppgift. Innan Demon's Souls (och senare Dark Souls samt Bloodborne) var branschen på väg i fel riktning. Allt blev enklare, allt förklarades och du hade i prinicip med dig tutorials fram till slutbossen. Sen får vissa argumentera hur mycket de vill för att försäljningssiffror är lika med kvalité. Det är en åsikt jag aldrig kommer att dela. Oavsett om vi pratar film, litteratur, spel eller musik.

Medlem

Den enda influens jag har sett från Dark Souls är att vissa utvecklare kopiera dåliga spelmekaniker från det. Specifikt "corps runs" har blivit populärt igen av någon underlig anledning.

Inte så att det är något nytt koncept heller, var populärt i MMOs för 20 år sedan men utvecklarna lärde sig att det inte var något bra koncept. Men jag antar att alla generationer måste göra samma misstag.

Medlem

Satan i gatan. Har helt missat hur coolt det är att dissa Dark Souls #epenis #gemenskap

1
Skriv svar