Retrocember – högtid för gamla spel och konsoler

Söder om söder-hipster
Retrocember – högtid för gamla spel och konsoler

Tidigare i år hörde Webhallen av sig till oss. De hade några flyttkartonger fulla med gamla spelkonsoler och spel. De hade inte plats för dyrgriparna själva, men ville ogärna slänga. Vi fick ta hand om hela samlingen, för att försöka göra något roligt och bra av det hela.

Tiden gick, dammet samlades. Till slut sa vi att nu måste det hända något, annars blir det game over ta mig tusan. Det hade också hunnitt bli december, denna månad av dyrbar ledighet och följaktligen tid för gamla spel och nördiga intressen. Följaktligen, in i studion tågade vi för är det Retrocember så är det!

I ärlighetens namn är det mest @grukk och @loevet som är experterna. De kan sätta sig i timmar och prata 240p (tydligen den bästa upplösningen), framedrops och analoga tv-signaler. Jag står mest bredvid och nickar, och säger saker som "fin spelkartong" och "den här konsolen luktar plast".

Men vad gör det. För tusan vad underbart det är att få igång en gammal kämpe som Neo Geo eller Amiga CD32, eller Atari Jaguar. Vilka minnen det väcker, och precis som gamla veteranbilar spinner de något otroligt bara de får lite kärlek och bra förutsättningar.

Det här är ett passionsprojekt, bildskärpa och ljuset är väldigt krattigt i de första delarna. Men nörderiet är äkta, och innehållet underbart.

Berätta gärna – vilka gamla konsoler hade ni som ynglingar? Spelar ni fortfarande gamla spel, och vad har det blivit av era gamla samlingar? Hojta också gärna till här om det är något särskilt ni undrar över gällande de här gamla skatterna. Lövet och Grukk kan nämligen svara då!

Varmt välkommen till Retrocember!

#retrocember


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Även jag vill välkomna er till denna retrofest!

Har ni några funderingar, idéer är det bara att säga till någon av oss tre! @Jakob, @Loevet @Grukk

Jag vill också ställa en fråga.
Vad är retro för dig?

Skriv i tråden!


#retro


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Började spela på NES runt 1990 nån gång, och fick en begagnad C64 lite senare.

Retro kan ju vara ett lite svårdefinierat ord. Förra konsolgenerationen och tidigare? Ja, men vad innebär det för PC-spelare?

Jag började nyligen spelar Knights of the Old Republic. Det får bli mitt Retrocember. Längre tillbaka i tiden än till runt millennieskiftet brukar jag sällan gå i mitt spelande nu för tiden.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag har något godtyckligt valt 15 år som gränsen för vad jag anser vara retro. Egentligen behöver man inte vara så grovhuggen i sin definition, men skulle jag exempelvis sätta tio år som gränsen skulle faktiskt PS3 och Xbox 360 kvala in som retro, och där tycker jag inte att vi är riktigt än. När PS5 och Xbox Two/Anaconda finns på marknaden kanske jag kan släppa sargen och kalla PS3/360-generationen retro, men än så länge är det för färskt. Och definitionen på 15 år applicerar jag även på PC-spelen. Som sagt, om ni har önskemål eller idéer om vad vi skulle kunna göra i den här retro-serien nästa år är det bara att brainstorma på med idéer här, finns massvis med kul saker att göra!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Är själv inte så mycket för retrospelande.

Känner nästan alltid när jag testar att spelen som jag tyckte var fantastiska då, på sin höjd ger mig en meh känsla nu.

Exempel. Jag tokspelade det första UFO-Enemy Unknown på min Amiga 1200 på det glada 90-talet. När det dök upp på GOG så kastade jag mig över det, och gav upp efter en halv kampanj.

Spel som var fantastiska förr bör låtas vila i frid, så man kan minnas dem i all sin fornstora glans.

Edit: Det finns såklart undantag. Spelar fortfarande MOO2 lite då och då, till exempel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Akronym:

Är själv inte så mycket för retrospelande.

Känner nästan alltid när jag testar att spelen som jag tyckte var fantastiska då, på sin höjd ger mig en meh känsla nu.

Exempel. Jag tokspelade det första UFO-Enemy Unknown på min Amiga 1200 på det glada 90-talet. När det dök upp på GOG så kastade jag mig över det, och gav upp efter en halv kampanj.

Spel som var fantastiska förr bör låtas vila i frid, så man kan minnas dem i all sin fornstora glans.

Edit: Det finns såklart undantag. Spelar fortfarande MOO2 lite då och då, till exempel.

Det är många som känner som dig, men enligt erfarenhet mest på konsol. Det beror ofta på att de precis som förr kopplar in kompositvideo-kabeln bak i TVn precis som förr och märker att det både ser sämre ut än vad minnet sa, samt att det spelar sämre, inte lika responsivt helt enkelt.

Detta är bara en av alla saker vi tar upp i denna serie. Men det som ligger mig varmt om hjärtat är hur vi kan spela gamla spel, med originalhårdvara på dagens moderna skärmar och TV-apparater och få en lika fin upplevelse nu som då. Det är tyvärr inte lika lätt som back in the day.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot

Min första spelkonsol var Sega Mega drive 16 bit och första spelet jag fick till var faktiskt Toy Story. Det var sjukt svårt tyckte jag då och är väl ganska svårt i dag, men klarade av det i vuxen ålder i alla fall. Senare fick jag N64, Gameboy och med Sonys intåg så tog Playstation över även om vi hade ett Wii också. Sen från sena tonår och framåt har det blivit mestadels PC. Så i dag spelar jag inte äldre spel på original konsoler utan snarare nyversioner till PC eller emulerar något. Det är framförallt eftersom jag inte äger en tjock TV och vill gärna ha så hög FPS som möjligt. En Raspberry pi emulator har jag men använder sällan.

Men alla äldre konsoler har jag kvar förutom PS1 som gick sönder och kastades bort. Behöver komma på ett smartare förvaringssätt än vad jag har för tillfället då det mest ligger framme under TVn.

Retro för mig, är det som påminner om barndom så allt innan PS2 generation egentligen. Men om tio år kanske den gränsen har flyttats för mig, svårt att svara på.

Det som blir retro för mig nu i december är via Yakuza 0 där du kan spela gamla arkadspel (som jag aldrig spelat förut) i själva spelet. Det är rätt kul även om jag ibland inte förstår mig på vad jag ska göra mer än jaga high scores antar jag! Det roligaste är att testa spel jag aldrig spelade som barn, typ F-Zero var ett sådant exempel och se hur de håller i dag.

Tycker ni borde spela Wave Race till N64, serien fick visserligen en uppföljare till Gamecube men den verkar inte vara så bra. Tänk om Nintendo släppte ett nytt till Switch, det hade fått mig intresserad av att köpa den. Det som var så bra med Wave Race var musiken och att jag minns att varje förare hade en unik stil. En av banorna använder även dimma på ett snyggt sätt och solljus i en annan.

Fragtjuv

Min första konsol var SNES och det känns absurt att det idag kalas för en retrokonsol. Jag är ju fortfarande 10 år och spelar på den varje dag. Inte 31 och har ett lärarjobb i Säffle.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag vill skilja på det som är "är" retro och vad som är retro för mig. Jag är villig att hålla med @Loevet att 15 år känns rimligt.

Men att om några år säga att man gillar retro och det plockas fram en PS3? Det känns inte riktigt rätt för mig.

Sen är det ju också frågan, är det bara året som bestämmer om det är retro? I så fall vilket år? Konsolens eller spelets år? Är Ni No Kuni som släpptes 2013 retro bara för att konsolen anses som retro som i exemplet ovan? Går det att spela icke-retrospel på en "retrokonsol"?

Allt känns så knasigt. Speciellt när det finns spel som Battle Kid till NES, ett spel som släpptes 2010 på NES-kassett och allt. Är det retro?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot

Själv är jag uppvuxen med en 8-bitars Nintendo och har nog aldrig haft det roligare. Ice Climber och Wrecking Crew är nog största favoriterna då man kan kunde välja vilken bana man ville spela. Även om det inte gick att spara så var det lätt att fortsätta där man slutade, och skulle man fastna kan man alltid testa en ny bana och komma tillbaka senare.

Solomon's key är också en favorit och med jäkligt intressanta pussel där man verkligen behöva tänka till ordentligt i hur man skulle ta sig an banan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Själv är jag uppvuxen med en 8-bitars Nintendo och har nog aldrig haft det roligare. Ice Climber och Wrecking Crew är nog största favoriterna då man kan kunde välja vilken bana man ville spela. Även om det inte gick att spara så var det lätt att fortsätta där man slutade, och skulle man fastna kan man alltid testa en ny bana och komma tillbaka senare.

Solomon's key är också en favorit och med jäkligt intressanta pussel där man verkligen behöva tänka till ordentligt i hur man skulle ta sig an banan.

Förutom Wrecking Crew så låter det som att Nintendo flirtar med dig när det kommer till deras NES Switch Online-tjänst ioch med att både ice climber och nu även solomons key finns där! Nästan gratis 😛


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

woho detta kommer bli hel grymt. Har länge funderat på att starta en tråd om retro.Kul den är igång.
Började som många andra med nes och gått vidare därifrån.Har kvar mitt orginal nes med spelen.Har väl alltid samlat på spel och främst nes.Började med jag skulle ha alla mega man spelen till nes. Så fick man dom och så köpte man några till o spann vidare på det. Idag sitter jag på alla nes spel som är släppt i europa och saknar runt 35 från usa. Sen har jag alla licenserade nes spel.Så har en bit över 700 spel till nes.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Söder om söder-hipster

Senaste delen uppe nu – handlar om Metroidvania och superspelet Super Metroid!


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Jakob:

Senaste delen uppe nu – handlar om Metroidvania och superspelet Super Metroid!

Nu med avatarer!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Min första konsol var ett Super Nintendo med Super Mario World till. Spelade tills jag somnade framför Tvn och har inte slutat sen dess. Samlar på både nya och gamla spel. Jag införskaffade mig även ett NES häromåret och har fått ihop en del spel till den nu.
Försöker just nu komma ikapp med att spela alla spel man missat på flera konsoler genom åren, bl.a Silent Hill- och Metal Gear Solid-spelen. Planen är även att införskaffa Metroid-trilogin till Gamecube.

Just nu spelar jag Metroid 2 på Gameboy (eller ja, via mitt Super Gameboy) och Red Dead Redemption 2.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Söder om söder-hipster

Senaste (och just nu sista) videon är uppe nu, och den handlar om Castlevania: Symphony of the Night! Ett spel som väcker massor av minnen hos mig, och säkert många andra också.


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag håller på att testa Shadowrun på SNES inför uppesittarkvällen och hade helt glömt bort att det var på svenska. Det blev en hel del garv inom de första tio minuterna av spelande, översättaren kar kanske tänkt på amerikanska uttryck i första hand


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Håller med om att retro är svårdefinierat. Tycker inte heller att ps3/360 räknas som retro. Till viss del inte heller ps2 och Xbox 1. Detta för att spelen är väldigt lika spelen som släpps idag. De flesta spel idag är bara förfinade versioner av äldre spel. Detsamma kan man inte säga om snes, n64, Saturn och Playstation enligt mig.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Balkp:

Håller med om att retro är svårdefinierat. Tycker inte heller att ps3/360 räknas som retro. Till viss del inte heller ps2 och Xbox 1. Detta för att spelen är väldigt lika spelen som släpps idag. De flesta spel idag är bara förfinade versioner av äldre spel. Detsamma kan man inte säga om snes, n64, Saturn och Playstation enligt mig.

Det var väldigt lätt att "tidigt" kalla de gamla 2D-konsolerna för retro då var en sån kontrast till 3D-spelen som började göras i slutet av 90-talet och som vidare utvecklades under 00-talet

Håller helt klart med att det blir svårare att börja kalla spel till PS3 och Xbox 360 gör retro, men betyder det att Wii-spelen blir retro innan de andra samtida konsolerna bara för att den använde sig av en annan estetik och egentligen byggde vidare på gamecubets hårdvara.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar