Min skärm blir svart och datorn hänger sig. HILFE!

Medlem
Min skärm blir svart och datorn hänger sig. HILFE!

Exakt som det står i rubriken. Närsomhelst, i spel eller när jag bara surfar runt, eller bara när datorn inte gör något alls så slocknar skärmen och det står att den inte har har någon DP signal och så hänger sig tangentbord och mus. Datorn är igång fortfarande då man hör fläktar och tangentbord och mus lyser. Det krävs en omstart givetvis så funkar allt igen, men så helt random så händer samma sak igen. Ibland flera gånger per kväll, ibland en gång per dag...

Info om datorn

Operativsystem: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 17134)
Processor: Intel Core i7-4930K
Processorkylare: Noctua SS02 System with metal bearing shell (NF-A15 PWM)
Moderkort: ASUS P9X79
Minne: Corsair Vengeance DDR3 DUAL´2x8GB DRAM 667,8Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1080
Hårddisk: OS ligger på en Samsung SSD 850 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX750M
Övrig kylning: 2 Stora fläktar på fram och baksida som skapar ett genomgående flöde genom burken.
Övriga komponenter: Fractal Design - Define C Black
Temperaturer: CPU Valu 35°C MAX 45°C GPU core 45°C MAX 47°C

Jag har provat och testa minnen genom att ta bort det ena osv. Jag har också testat andra minnen. Jag har testat olika stresstest program och inget händer när jag kör dem, men så efter kanske 1h eller 1 dag så hänger datorn sig. Jag har lus-scanat datorn efter virus med ett X-antal olika program både i felsäkert läge och vanligt. Den är clean (hoppas jag).

När jag skriver detta så börjar jag få en misstanken. Kan det vara så att datorn får för lite sås? Det är ett för klent nätaggregat?
Hur som helst. Vore snällt om någon med kunskap kunde ge mig lite tips på vad jag skulle kunna göra?

MVH Apollo

Medlem

Jag har en i7-4970K och GTX 1080i, lite fler fläktar och hårddiskar. Lite fläskigare RAM och kör fint med ett 750W Corsair(har dock Gold standard där).

Så ditt 750W borde klara sig fint.

Du får inget i din Windows Loggbok(Event viewer) som kan tipsa dig om vad som gått snett?

Alla grafikdrivrutiner är uppdaterad osv? Moderkort firmware uppdaterat?

Hur säker är du på att datorn hänger sig när skärmen blir svart? Har du testat att bara typ dra ut sladden till skärmen och trycka in den igen efter en 8-sek eller så?

Medlem
Skrivet av Apollo77:

Exakt som det står i rubriken. Närsomhelst, i spel eller när jag bara surfar runt, eller bara när datorn inte gör något alls så slocknar skärmen och det står att den inte har har någon DP signal och så hänger sig tangentbord och mus. Datorn är igång fortfarande då man hör fläktar och tangentbord och mus lyser. Det krävs en omstart givetvis så funkar allt igen, men så helt random så händer samma sak igen. Ibland flera gånger per kväll, ibland en gång per dag...

Info om datorn

Operativsystem: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 17134)
Processor: Intel Core i7-4930K
Processorkylare: Noctua SS02 System with metal bearing shell (NF-A15 PWM)
Moderkort: ASUS P9X79
Minne: Corsair Vengeance DDR3 DUAL´2x8GB DRAM 667,8Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1080
Hårddisk: OS ligger på en Samsung SSD 850 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX750M
Övrig kylning: 2 Stora fläktar på fram och baksida som skapar ett genomgående flöde genom burken.
Övriga komponenter: Fractal Design - Define C Black
Temperaturer: CPU Valu 35°C MAX 45°C GPU core 45°C MAX 47°C

Jag har provat och testa minnen genom att ta bort det ena osv. Jag har också testat andra minnen. Jag har testat olika stresstest program och inget händer när jag kör dem, men så efter kanske 1h eller 1 dag så hänger datorn sig. Jag har lus-scanat datorn efter virus med ett X-antal olika program både i felsäkert läge och vanligt. Den är clean (hoppas jag).

När jag skriver detta så börjar jag få en misstanken. Kan det vara så att datorn får för lite sås? Det är ett för klent nätaggregat?
Hur som helst. Vore snällt om någon med kunskap kunde ge mig lite tips på vad jag skulle kunna göra?

MVH Apollo

För lite sås e det inte jag tror mitt e 650 så du borde vara lugn dock så kanske det har blivit för gammalt? symptomen låter som när jag behövde byta ut mitt.

Gnällkuk

"...det står att den inte har har någon DP signal och så hänger sig tangentbord och mus."

Lite märklig beskrivning, ja menar - hur ska du veta om "musen har hängt sig" om du inte har någon bild?
Normalt sett brukar man kunna identifiera om det helt hängst sig genom att kolla om tangentbordet svarar på num lock.

Nej, det bör absolut inte vara nätagget. Hade nätagget varit för klent hade du inte tappat bildsignalen, då hade mest hela systemet bootats om/stängts av. I mindre allvarligare fall hade drivrutinerna kraschat. Här lutar det mer åt att problemet ligger hos antingen grafikkortet eller PCI-E sloten på moderkortet.

Hur länge har du haft dessa problem?

Jag skulle börja med att avinstallera nuvarande grafikkortsdrivrutiner med DDU och sedan installera om de senaste igen, alterantivt rulla tillbaka de drivrutiner du körde senast.

Det finns också en chans iofs att kabeln helt enkelt är trött, det beror mer på om systemet helt slutar svara eller om du bara tappar bilden. Fungerar systemet i övrigt så kan det likväl vara antingen kabel eller port på grafikkort/skärm som är problemet. Om du har möjlighet, byt bildkälla och kabel, t ex DVI-D istället för DP.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det började så för morsans dator för nåt år sedan. Svart skärm och ingen signal från grafikkortet. Gick alltid att starta om etc. tills en gång hela datorn bara dog och gick inte komma förbi biosen.
Jag hade då innan också bytt grafikkortet ihop att det var den som dog. Men tror att det var moderkortet som pajade.

Minns också att när jag felsökte så fick jag upp massa tips att reseta cmos(reseta biosen) alternativt ta ut batteriet i några sekunder.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag tror grafikkortet ger upp. Fått artifakter?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Prova med ett annat grafikkort.

Medlem

Använder du Displayportkabel? Jag hade exakt samma problem som dig, visade sig vara kabeln.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

För att kolla om det kan vara ett drivrutinsproblem eller liknande vore det bra att kolla loggarna i Event Viewer som piddau nämnde.

https://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-1...

Medlem

Fick exakt samma problem, satt nog 10H i streck utan att komma på vad fasen problemet var, Var nog säker på att det var Gkortet,Modekortet,HDD, till och med ramen var det fel på en stund, men vad som löste problemet klockrent var en Ominstallation av windows så sken den som aldrig förr.
Hann att ta några kort på mobilen när jag under dom få sekunderna hade bild på skärmen vid uppstart, Sen slocknade allt och man hör det där ljudet när man kopplar ur en sladd från datorn, Dudung. Sen slocknar allt och skärmarna tappar signaler, sen hänger sig övriga, mus tangentbord..

Men på kortet jag tog stod det att "det gick inte att starta bildskärmsdrivrutin" som meddelande ifrån windows.

Första ominstallationen efter köpet utav datorn som var i slutet på 2015.

här kommer en till teori, Kan ha varit för mycket korrupta filer så windows fick sig ett spel..

Hoppas det löser sig!

Mvh

Medlem

Öppna kör, skriv perfmon /rel och ta ok och kolla om det är något allvarligt som loggas. Annars öppna eventviewer, loggboken och kolla under program->system och se om du har varningar / fel som händer vid dessa tider.

Medlem

Som ovan sagt, börja felsökningen med kontroll av eventloggen och vad det står för felmeddelanden där.

Fråga också ligger din GPU på 47grader som max vid load?

Testpilot

SKitsvårt fel att felsöka på men grafikdrivare är en grej jag skulle kolla på som redan nämnts.

Ett annat tips jag kan ge är att installera nån typ av fjärrstyrningsprogramvara , det har räddat biffen flera ggr för mig , då kommer man åt menyer och kan byta tex upplösning och på det viset väcka skärmen utan omstart.

Medlem

Hade ungefär samma problem för några månader sedan. Där jag trodde att fan nej nu har mitt GTX 970 gett upp, varav jag åkte in till NetOnNet och köpte ett GTX 1080 men det hände fortfarande samma sak.
Vart att åka in igen, returnera 1080 och inhandla ett nytt nätaggregat istället.
Vips så försvann problemet och har inte setts till sen dagen jag bytte nätagg, notera att detta skedde för 4 månader sedan och det fungerar fin fint än idag


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Använd ett jordat uttag. Klassiskt fel som inte folk tänker på. Gör att visa datorer bara dör eller stänger av saker. För visa nättag måste ha jordat uttag. Så om du bor i gammal lägenhet/ hus utan så dra elen från ett rum som har det.

kanske inte är det nu men för andra som har problem med att datorn bara dör.

Medlem

Hade samma RAM-minnen förut. Det ena ballade ur. Prova att ta ut ett av minnena och starta igång. Uppstår samma problem, byt minne. Är bombsäker på att det är minnena! Jag felsökte i 2 veckor för att hitta problemet...

Medlem

Skulle börja med att kolla skärmkabeln. Om den glappar så kan den låsa datorn.
Börja med att vicka lite på kontakten se om det orsakar något avbrott. (först skärm sen dator).
Sen kan man testa att byta till en HDMI kabel (eller annan anslutning) för att se om problemet kvarstår.

Om problemet kvarstår så kan man börja undersöka drivrutiner osv.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Koppla in en annan skärm med en ny kabel och hjälper inte det så testa att koppla ur skärmen helt från grafikkortet och testa att koppla en annan skärm till moderkortets HDMI-port.

Medlem

Hade problem med min Displayport-anslutna skärm som bara slocknade intermittent, ingen signal etc. Fick dra ur strömförsörjning till skärmen och vänta några sekunder innan jag kopplade in ström igen. Efter att ha gjort så ett tiotal gånger inom en kort period så försvann problemet plötsligt. Sett samma sak på äldre Dell-skärmar

Medlem

Hade samma problem på min gamla dator, det löste sig när jag körde med andra drivrutiner. Men det kan va andra saker som orsakar felet med.
Billiga nätagg brukar ha två års livslängd, så det kan va det. Om man får artifacts i spel innan det blir svart, så brukar det va för att nätagget blir överhettat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Medlem

Låter enligt mig som något med mjukvaran om det nu sker lite när som helst oavsett tid/load på datorn.
Gör en backup och ominstallera windows om det inte gjorts på väldigt länge, går att ladda ner gratis till USB sticka om du inte skulle ha CD/ egen usb.

Skulle det fortsätta efter det kan du nästan helt utesluta mjukvarufel, och då börja kolla hårdvara.

Medlem

Jag tror också på skärm/kabel.

Vad har du för ljudkort?


signatur

autograph

Medlem

Jag har haft liknande problem, det var DP-kabeln.

Jag trodde att det var mitt gamla grafikkort eller skärmen som det var fel på, men efter att jag köpte ny dator förra året (var ändå dags att säga adjö till min 2500K) så uppstod samma fel. Bytte kabel och har inte haft problem sen dess.


signatur

no remorse

Medlem

Om inte event loggen säger att grafikdrivaren krashar så kan det vara sladden. Spelas de musik/dialog fast den slockant? Om så, då har datorn i sig inte krashat, display driver uninstall och kör in de senaste drivarna som föreslagits. Byt DP kabel eller sätt in en annan HDMI/DVI vad du nu har för alternativ för att eliminera DP kabeln och DP porten i datorn.

Oftast på senare moderkort så ”skyddar” dom sig om grafikkortet hårdvara failar eller PCi express porten genom att stänga av datorn.

Om din slärm och dator har HDMI, så hade jag testat de. Så får man hoppas att de e software fel å inte monitorn/grafikkortet/moderkort/PSU/minne/CPU etc... Minnes fel tror ja inte för då skulle datorn ha fryst.

Fungerar capslock / numlock när skärmen slocknar?
Ja = windows är igång, troligen fungerar.
Nej = windows har fryst.

Man kan också köra crashdump analyser med windbg på mini dumparna som isåfall skapas i C:\windows\minidump, men de krävs lite ”know-how”, men hittar du filer i minidump katalogen med datum och tidspunkt som matchar så är det en krash. Vissa har inställt i Windows att inte "visa" BSOD utan datorn bootar om sig automatiskt och skapar mini dumpen när skärmen är svart. Oftast så brukar det inte ta mer än 30-45 sekunder och sen ser man att datorn bootar upp, men detta verkar inte vara fallet här.

Som fler nämner så ska inte 750W ha några bekymmer att leverera till din 1080...

uteslutnings metoden är den som gäller... kan vara tidskrävande

Medlem

Jag får blåskärm när som helst, och det är på grund av ljudkortet som är för gammalt till Win10.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Som ovan sagt, börja felsökningen med kontroll av eventloggen och vad det står för felmeddelanden där.

Fråga också ligger din GPU på 47grader som max vid load?

Samt att står inget i windows loggen så är det (oftast iaf) inte operativets fel utan något i hårdvaran som falerar.

Medlem

Grafikkortet kan vara för tungt och glappa i pci slotet

Medlem

Får ett liknande fel i vissa spel jag kör. Skärmen bara släcker sig, allt annat är igång. Överhettningsproblem för GPU, har fungerat att starta om och sedan öppna lådan och låta den vara öppen. Minns att jag även körde stresstester och det klarade sig fint. Fick det konstant när jag spelade Xcom 2 i våras, men öppnade jag lådan så var allt fine.

Om det händer när datorn bara är idle eller när du surfar är det troligtvis inte samma problem som jag hade

Medlem
Skrivet av Esri:

Samt att står inget i windows loggen så är det (oftast iaf) inte operativets fel utan något i hårdvaran som falerar.

Beror på hur man drar gränsen som hårdvara. Om du har en komponent i datorn som fallererar så kommer drivaren sluta svara och då får man felmeddelande också.

Lätt sätt att diffa iaf om det verkar vara något i datorn eller "utanför" utan att behöva koppla om en massa grejer.

12
Skriv svar