Andra åket (SVT Play) (Fawlty towers möter Pistvakt)

Medlem
Andra åket (SVT Play) (Fawlty towers möter Pistvakt)

Oftast brukar jag vifta all svensk tv och film produktion åt sidan då jag oftast tycker det är förkastligt dåligt. Det finns undantag och ibland riktiga mästerverk, men oftast är det verkligen inget för mig.

Så jag måste ha filtrerat bort allt jag eventuellt sett och hört om denna serie av Felix Herngren som finns på SVT play (och förmodligen sänds på någon av svts kanaler också?).
Felix Herngren står ju för vad som förmodligen är en av svensk tvs roligaste serier iom Solsidan så hur det än föll sig så snubblade jag över denna serie (Andra Åket) härom kvällen och tänkte jag skulle ge det en chans...Vilket slutade upp med att jag strecksåg alla tillgängliga avsnitt (7st) i en sjukt oväntat underhållande nattvaka!

Serien handlar om ett ungt par bestående av norrländska Madde (mästerligt spelad av Sanna Sundqvist) och Stockholmaren Petter (Jakob Setterberg) som flyttar från stockholm till Maddes hembygd för att överta ett mindre hotell efter att Maddes mor Ingegerd (Lena Hansson) går i pension.

Jag tänker inte gå in i några detaljer kring vad som händer, det står ganska självskrivet att en svensk komedi med detta tema kommer handla väldigt mycket om den kulturkrock och de fördommar som finns mellan stockholmare och norrlänningar. Ett tema som först både låter och känns som tråkigt, uttjatat och ointressant. Min första tanke var "Jaha, pistvakt har redan gjort detta..."

Men min första tanke var så fel. Det stämmer att tankarna ibland påminner mig om Pistvakt, och det stämmer att mycket av det som sker i serien har gjorts i tidigare sammanhang på ett eller annat sätt.
Men ingen och inget har gjort det så träffsäkert och trovärdigt som här. Det känns genuint och verkligt. Och även om det ibland kan överdrivats något så känns det aldrig som att någon händelse eller någon karaktär inte har en motsvarighet i verkligheten.

I svensk film brukar karaktärer ofta överspelas till den grad att det blir fjantigt, även i seriösa filmer ser jag detta ofta. De stereotypiska karaktärsdragen dras till sin spets och allt framstår mer som teater än ett försök att framställa något som äkta. Väldigt sällan får jag den känslan i Andra Åket. Samtliga skådespelare gör en bra insats, och några av dem helt fantastiskt bra!

En väldigt speciell eloge till Sanna Sundqvist, en för mig före detta okänd skådespelare, som här spelar huvudrollen som "Madde". Underbar, rolig och äkta och samspelet med Jakob Setterberg som "Petter" är helt lysande och aldrig upplever jag att det går till överdrift. Om jag var barn skulle jag vara idolkär, nu är jag vuxen så jag är väl helt enkelt bara kär.

En liten notis om flera roliga men också fina scener med Mattias Fransson (Mammas nya kille) som just förlorat sin man och kämpar med att gå vidare.

Som norrlänning älskar jag hur träffsäkert serien avspeglar livet, mentaliteten och personligheten här uppe. Det är inte överdrivet eller farsartat, inte heller känns det elakt eller nedvärderande. Och Sanna Sundqvists helt fantastiska presentation av en norrländsk progressiv kvinna med "jävlar anamma" istället för offerkofta är så övertygande att de i sig är värt att se.

Jag vill bara tipsa om denna serie, där "Fawlty Towers" möter "Pistvakt"!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Kan bara hålla med! Väldigt bra och genomtänkt serie.

Lite komiskt att varken jag eller min sambo har hört talas om den innan vi snubblade över den på svt play i likhet med dig.

Skägg.
10 Chambers

Solsidan var kul första avsnitten, sen tröttnade jag. Ska dock ge detta en chans!


signatur
Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius:

Tycker jag, och som sagt endast 7 avsnitt så klart värt att se om det är något.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Solsidan var kul första avsnitten, sen tröttnade jag. Ska dock ge detta en chans!

Jag ska erkänna att Solsidan gör sig som bäst när man tittar på "best of" klipp, hela avsnitt på följd instämmer jag blir rätt tröttsamt.
Men Rheborg och Bornebusch är så sjukt roliga tillsammans! Och överlag tycker jag svensk humor allt som oftast är rätt dålig och där håller Solsidan i min mening mycket högre klass.

Men ge Andra åket en chans!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar