Jubileumsåret 2019

Medlem
Jubileumsåret 2019

Gott nytt år och en god fortsättning på det nya året, detta jubileumsår.

2019!

Nu när det är ett nytt år så tänkte jag att vi tillsammans kan kolla lite på spelrelaterade saker som vi ska fira i år.

Jag kan börja med några saker som jag har kollat upp som allt har med Nintendo att göra.

Super Smash Bros

Den 21 januari blir denna kända spel serien 20 år.
Här i Europa så fick vi slåss som Mario, Luigi, Samus, Fox, Donkey Kong, Link, Kirby, Yoshi, Pikachu, Jigglypuff, Captain Falcon och Ness först den 19 november 1999.

Gameboy

Den 21 April blir den bärbara konsolen Gameboy 30 år.
Den släpptes senare här i väst, först i USA den 31 juli 1989 och sedan här i Europa den 28 September 1990.

Mother

Den 27 juli så kommer spelserien Mother att fylla 30 år.
Den blev mer känd som Earthbound här i väst när tvåan släpptes i USA till Super Nintendo under just namnet Earthbound.
Det första spelet finns att få tag på som Virtual Console på Wii U under namnet Earthbound Beginnings.

Nintendo

Den 23 september fyller det japanska spelföretaget Nintendo 130 år.
De började 1889 med att göra Hanafuda spelkort, något som jag fick reda på för några veckor sedan att de faktiskt fortfarande tillverkar.

Det var allt som jag lyckades att ta reda på som finns att fira i år. Men det finns säkert mycket mer än bara detta så om ni vill så kan ni hjälpa till i denna tråden att få fram vad det finns för något mer att fira i år.


signatur

ゼルダの城

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kanske inget spelrelaterat men det är helt klart en jubileumshändelse för detta året.
50 år!


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag brukar oftast när jag skriver blogg bara skriva ner mina tankar och brukar inte tänka på att det ska vara något som någon kommer att kommentera. Oftast så brukar man få lite kommentarer när man gör så.
Men den här gången så gjorde jag istället det i syfte för att få en massa kommentarer eftersom jag hade hoppats och trodde på att det skulle vara fler som var intresserade av det här
Men men, jag får resa mig igen och skriva något annat blogg inlägg istället.

Har en serie med blogg inlägg som jag håller på att skriva på just nu på min Google drive, som innehåller mer önskemål från min sida. Jag vill inte säga för mycket än men det är också saker som jag tror ska gynna mer mig själv men vem vet, det kanske finns de som är intresserade av det med.


signatur

ゼルダの城

Testpilot

Världens bästa spel Final Fantasy VIII blir 20 år i i år. Kommer Square annonsera en remaster/remake!? Föga troligt haha, men vi gillar det lika mycket ändå.

Medlem

Playstation fyller väl 25 år i år också om man räknar japanska releasen?

Sen finns det väl en massa spelserier som fyller olika jämt. Asteroids och Galaxian fyller 40 till exempel.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Playstation fyller väl 25 år i år också om man räknar japanska releasen?

Sen finns det väl en massa spelserier som fyller olika jämt. Asteroids och Galaxian fyller 40 till exempel.

Ja, det stämmer Brukar också räkna från när det släpptes från allra första början.
Så då blir Playstation 25 år den 3 december.

I oktober blir Galaxian 40 år och i november blir Asteroids 40 år.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Hur kunde jag glömma???

Super Smash Bros
20 år den 21 januari i år


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag råkade hitta denna länken när jag sökte lite på Google.

https://www.gamerevolution.com/features/475571-game-anniversa...

Silent Hill släpptes exempelvis den 31 januari 1999 första gången, så den serien blir ju också 20 år.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Den 21 April blir den bärbara konsolen Gameboy 30 år.
Den släpptes senare här i väst, först i USA den 31 juli 1989 och sedan här i Europa den 28 September 1990..

Hade väl inte varit helt otippat om Nintendo släpper ett Game Boy Classic - Color med bakgrundsbelysning. Det hade varit något om de kan jobba lite med att få Capcom/Disney licenser denna gång!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Hade väl inte varit helt otippat om Nintendo släpper ett Game Boy Classic - Color med bakgrundsbelysning. Det hade varit något om de kan jobba lite med att få Capcom/Disney licenser denna gång!

Det skulle vara fantastiskt roligt om Nintendo även släppte en Gameboy Classic, inte en mini eftersom jag tror att det skulle bli ungefär som med Famicom Classic Mini om man tänker på handkontrollen.
Om jag ska spela så vill jag att det ska kännas ungefär som när det begav sig.

Nu ska jag vara lite taskig mot mig själv eftersom jag helst vill ha en Nintendo 64 Classic men ifall Nintendo släpper en Gameboy Classic i år eftersom det är 30 år sedan originalet släpptes så kanske man inte ska räkna med någon Nintendo 64 Classic förrän nästa år.
Det skulle ju kännas mindre roligt för mig. Tycker inte om att behöva vänta.
Samtidigt så vet man inte hur det kommer att bli eftersom Nintendo troligtvis kommer satsa på att lägga upp så mycket olika äldre spel på Switch Online istället.
Men man kan ju i alla fall drömma om fortsatta Nintendo Classic konsoler.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot
Skrivet av Roten:

Hade väl inte varit helt otippat om Nintendo släpper ett Game Boy Classic - Color med bakgrundsbelysning. Det hade varit något om de kan jobba lite med att få Capcom/Disney licenser denna gång!

Det hade faktiskt varit jäkligt kul. Frågan är bara om man skulle göra ett Game Boy Classic, Game Boy Color Classic, eller en Game Boy Classic som kombinerar båda spelmässigt.

Bästa hade ju givetvis varit att den hade design och utseende som en Game Boy då det är originalet och säkert den mest välkända av alla varianter. När det kommer till spelen så är jag kluven. Någonstans hade jag ändå velat ha en Game Boy Classic som fokuserar bara på Game Boy spel och inte Color då det finns diverse spel som är exklusiva med konsolen, även om diverse av dem funkar på vanliga GB också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det hade faktiskt varit jäkligt kul. Frågan är bara om man skulle göra ett Game Boy Classic, Game Boy Color Classic, eller en Game Boy Classic som kombinerar båda spelmässigt.

Bästa hade ju givetvis varit att den hade design och utseende som en Game Boy då det är originalet och säkert den mest välkända av alla varianter. När det kommer till spelen så är jag kluven. Någonstans hade jag ändå velat ha en Game Boy Classic som fokuserar bara på Game Boy spel och inte Color då det finns diverse spel som är exklusiva med konsolen, även om diverse av dem funkar på vanliga GB också.

Det bästa hade varit om de gjorde en hybrid som såg ut som vanliga Game Boy men man fick välja om man ville köra med färg eller inte och lagt in flera spel från både vanliga Game Boy och Game Boy Color.

Medlem
Gameboy Color är som New Nintendo 3DS
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det hade faktiskt varit jäkligt kul. Frågan är bara om man skulle göra ett Game Boy Classic, Game Boy Color Classic, eller en Game Boy Classic som kombinerar båda spelmässigt.

Bästa hade ju givetvis varit att den hade design och utseende som en Game Boy då det är originalet och säkert den mest välkända av alla varianter. När det kommer till spelen så är jag kluven. Någonstans hade jag ändå velat ha en Game Boy Classic som fokuserar bara på Game Boy spel och inte Color då det finns diverse spel som är exklusiva med konsolen, även om diverse av dem funkar på vanliga GB också.

Jag ser det som att om det kommer en Gameboy Classic så kommer den ha både äldre spel samt Color spel.

Som du skrev så fungerar många Color spel på vanliga Gameboy. Kollar du på hur nyare konsoler har utvecklats så är det inte så konstigt.
DSi hade också vissa exklusiva spel men det var fortfarande en DS, likadant är det med New Nintendo 3DS som egentligen är mer som Gameboy Color var på den tiden.
Det släpps spel som bara fungerar till New Nintendo 3DS men de flesta fungerar till både Nintendo 3DS och New Nintendo 3DS.

Ska man gå tillbaka till Gameboy så var det skillnad när Gameboy Advance kom som var en helt ny konsol.
Jag brukar oftast störa mig när folk jämför Gameboy och Gameboy Color som två olika konsoler mer än vad de skiljer på DS och DSi samt 3DS och New 3DS.
Men det mest störande var när jag läste en lista på de bästa och sämsta konsolerna från Nintendo och Gameboy Color hamnade bland de sämsta eftersom det fanns så lite exklusiva spel till den i jämförelse med vanliga Gameboy.

Som sagt, precis som det är idag så var de flesta spelen gjorda för att fungera till både Color och originalet, bara att man fick spela i färg när man spelade på Color.
Därför skiljer jag inte på dessa konsoler.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det bästa hade varit om de gjorde en hybrid som såg ut som vanliga Game Boy men man fick välja om man ville köra med färg eller inte och lagt in flera spel från både vanliga Game Boy och Game Boy Color.

Även att jag själv inte skulle kalla det för hybrid eftersom att de flesta spelen fungerade till båda konsolerna så gillar jag din tanke.
Det skulle vara ett snyggt tillägg att ha med att kunna välja om det ska vara färg eller inte.
Men det skulle även vara snyggt att ha det som brukar finnas på Gameboy Virtual Console spelen på 3DS att välja om det ska se ut som om man spelade på en original skärm eller inte.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

@ZeldasCastle: Så är det ju. Men någonstans sitter jag ändå och har åsikten att ska det komma en Game Boy Classic så ska det vara Game Boy, precis som det var då. Även fast jag spenderade större tiden av mitt handhållna spelande i min ungdom med en Game Boy Color så känns det ändå fel på något sätt att blanda in de spelen till en annan konsol.

I viss mån skulle jag kunna hålla med folk (Om de har den åsikten) att det är en knasig tanke att ha. Man kan ändå påstå att det inte är så stor skillnad på spelen från en Game Boy och Color så det bör höra ihop ändå och att man kanske gör en Game Boy Advance Classic efteråt. Men ah... Ska det komma en GB Classic så ser jag gärna att det är en Game Boy med Game Boy-spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Själv fyller jag 34.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Själv fyller jag 34.

En till 85a. Men det betyder ju att jag också blir 34 nästa månad.
Vad tiden går fort. Jag tycker inte att det var länge sedan som jag var 24.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Igår blev Super Smash Bros 20 år!


signatur

ゼルダの城

Avstängd

2 februari 1989 - första SimCity släpptes
1989 - powerglove släpptes
1999 - första soul calibur släpptes till hemma konsoler
2009 - PSP Go släpptes


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

1
Skriv svar