Årets spel 2018

Testpilot
Årets spel 2018

Årets Spel 2018

2018 har varit ett riktigt najs år , tar man med i beräkningen feta spel för andra plattformar så har det varit ett toppår för gamers. Nu är jag dock en sån där bakåtsträvare som endast spelar på min plattform PC så jag ”nöjer” mig med dessa nedan.

Wolfenstein: The new Colossus (backlog)
Middle Earth: Shadow of War (backlog)
Far Cry 5
Surviving Mars
Pillars Of Eternity Deadfire
Stellaris (Sommarspelet)
Elite Dangerous – Beyond chapter 2
We Happy Few
Phantom Doctrine
Two Point Hospital
Shadow of the tomb raider
Star Control Origins
Assassins Creed Odyssey
Mutant Year Zero
Subnautica

* Årets DLC
I år har man inte direkt lirat så många DLC . Men jag måste nog säga att den mest matiga och fetaste DLC’t jag kört i år är Curse of the Pharaohs till Assassins Creed Origins.
Det har sjukt mycket innehåll och är riktigt kul , i princip ett helt spel i spelet för en billig peng. Särskilt nu då Origins ersatts av Odyssey så priserna faller som en sten.

* Snyggaste spelet
I år har många spel varit trolskt vackra men med en noslängd vinner Assassins Creed Odyssey
Det var en hård match mot Tomb Raider och Far Cry 5. Miljöerna är gigantiska och vackra ner i minsta detalj. Ubisoft har även fått miljöerna att se bebodda ut vilket ökar inlevelsen riktigt mycket.

* Estetiskt vackrast
Two Point hospital vinner matchen i år gällande enkel och tydlig estetik i spelet där man snabbt plockar upp hur saker fungerar. Sen att sjukdomarna är galet roliga att kolla på är ytterligare ett plus.

* Bäst Musik
Även i år har ingen musik direkt fastnat i skallen även om trudelutterna som spelas i Two Point hospital är mysiga blir de snabbt tjatiga efter ett antal timmar , samma gäller de flesta spelen jag spelat i år.

* Årets Indiespel
Subnautica , ett spel som varit i early access länge men nu släppts.
Jag började spela nu strax innan nyår och detta spel kommer nog också slåss om titlar under 2019 eftersom det börjades på så sent. GRYMT roligt spel och många timmar kommer att förloras under vattenytan.

* Årets Besvikelse
We Happy few är tyvärr min största besvikelse i år.
Det faller på att det släpptes på tok för oslipat med många grymt irriterande buggar som gjorde att man tillslut kämpade mot både interfacet och spelet i sig för att komma vidare och inte mot de utmaningar som spelet egentligen skulle ge. Nu har det gått ett antal månader där de kunnat bugfixa men jag har ingen som helst lust att återbesöka spelet.

* Årets Underdog
Mutant Year Zero är årets underdog. Grymt snyggt och tight spel med lite annorlunda men ändå välkänt turnbaserad strategi. Det dök upp och fångade mitt strategihjärta. Ser fram emot uppföljare och DLC på detta spel. Det är lite av en oslipad diamant som man längtar till att det blir slipat och färdigt.

* Årets Bäst Optimerade
Otroligt nog så nominerar jag Assassins Creed Odyssey igen. De har fått spelet att flyta förvånansvärt bra för att vara ett sånt krävande spel. Även om jag gärna hade sett att det flöt som ett rinnande vatten så har det bra flyt trots riktigt tunga inställningar. Sen är det ju brutalt snyggt då man belastar burken lite.

* Årets Spel
Assassins Creed Odyssey får titeln årets spel. Det är grymt matigt spel där jag lallat runt i världen och haft massor med roliga äventyr.

Tillägg: Lista på hur mycket jag spelat spelen i fråga:

* Wolfenstein: The new Colossus (Avklarat)
* Middle Earth: Shadow of War (Avklarat + Blade of Galadriel)
* Far Cry 5 (Avklarat)
* Surviving Mars (Avklarat)
* Pillars Of Eternity Deadfire (Avklarat)
* Stellaris (Sommarspelande , 35timmar)
* Elite Dangerous – Beyond chapter 2 (15-20 timmar)
* We Happy Few (Avbrutet)
* Phantom Doctrine (Avbrutet)
* Two Point Hospital (95% inte sista banan)
* Shadow of the tomb raider (Avklarat, ca 40 timmar)
* Star Control Origins (Avbrutet)
* Assassins Creed Odyssey (Avklarat ca 120timmar , dock ej DLC)
* Mutant Year Zero Return to Eden (10 timmar hittils, Avbrutet)
* Subnautica (cs 15timmar)

Listan med spel som inte hanns med under 2018 :
Bards Tale IV barrows deep
Just Cause 4

// KIRI OUT!

1
Skriv svar