Mer HBTQ i Overwatch när Soldier: 76 kommer ut ur garderoben

Backloggens befriare

Så det är i den här tråden alla hänger nu?


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Så det är i den här tråden alla hänger nu?

Tjenaaaaaaaa


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tråden lever tydligen fortfarande, trodde den skulle vara död nu.

Medlem
Skrivet av Ender:

Att vara HBTQ är ju mer en åsidosatt och oerhört "kontroversiell" rättighet som behöver lyftas fram. I västvärlden, där vi inte har några verkliga" bekymmer" kanske det verkar tjatigt och fånigt för vissa som redan anser att vi inte kan bli jämställdare, men i övriga världen varierar åsikterna och synen mellan allt ifrån ogillande till dödsstraff.

Du har rätt, men det väcker samtidigt ett par frågor.

Är det då här vi skall föra "kampen" eller om det bör riktas mot de länder/områden/organisationer/etc som har dom åsikter som vi ser som fel? (Varför predika för en redan frälst? Man bör ju predika för syndarna.)

Det kanske handlar om att det är lätt att vara förespråkar när man omgärdas av likasinnade. Som en del har frågat när det kommer till jämställdhetsfrågor här i Sverige: Varför finns det inga demonstrerande feminister och pride-festivaler i förorterna?

Har vi rätt att tala om för andra länder hur dom skall agera? Precis som vi anser att vi har de rätta värderingarna och tycker att dom gör fel, så tänker dom likadant och ser på oss som de som gör fel. Vem skall då rättas efter vem?

Här i Sverige så har dom som kommit hit från andra kulturer inte kunnat kritiseras, för "dom har ju rätt till sin egen kultur och religion".

Vad vi ser är då en krock mellan jämställdhetskampen och den liberala, toleranta synen som manar till mångfald och rätten att ha samt behålla sin kultur, religion och frihet att tycka som man vill. Denna krock har man sett lamslå debatter i åratal. Å ena sidan talar man om hur viktigt det är med jämställdhet, både mellan kön, hudfärg, religion och sexuella läggningar. Å andra sidan försvarar man religionsfrihet med näbbar och klor. Det är svårt för en del att inse att dessa två ideologiska ståndpunkter inte går att föra samman. Man kan inte ha 100 % jämlikhet och 100 % rätt till egen kultur och religion, för 100 % av sistnämnda innebär att man måste inkludera personer från icke-jämställda kulturer. (Se mitt tidigare inlägg om Toleransparadoxen.) Detta är en smärtsam sanning som ingen vill tala om. För god etik och moral säger ju "visst skall vi ha jämställdhet" samtidigt som "självklart skall vi ha religionsfrihet, annat vore trångsynt och intolerant".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har intresserat läst mej igenom nästan alla kommentarer. Är själv något i stil med socialliberal till min uppfostran och läggning, och förvånas verkligen hur många gamers i den här tråden (och andra liknande trådar på FZ) är så konservativa. Ni får verkligen tycka vad ni vill i frågan om hur viktigt det är att framhäva sexuell läggning på en karaktär i ett spel. Vet inte vart jag vill komma, blir mest matt över hur viktigt man kan tycka att det är.
Kom igen, bara köp det att allt ni kommer i kontakt med inom film, musik, spel, radio, tv och internet med sociala medier osv, ÄR politik eller åsikter i någon form.

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Okej, inte hela vänsterspektrat, utan den radikala vänstern.
De som vill styra och ställa för vilka som ska ha rätt att tala eller inte.

Så den radikala högern vill inte samma sak? Om man ändå generaliserar menar jag.

Medlem

@conthox: Jag förstår även här ditt tankesätt, men när du säger religionsfrihet så menar du egentligen friheten att tycka och tro vad man vill, hur konstigt det än kan vara. Därför har vi lagar som alla i vårt samhälle ska följa utan särskilt många undantag. Ibland blir det fel, och det verkar råda stor förvirring ibland hur man skall hantera dessa "kulturkrockar" som kan uppstå.
Det skall ändå inte spela någon roll då vårat samhälle har våra egna lagar som skall följas för alla som vill vara en del av det, och det är ingenting som egentligen har mer religionsfrihet att göra. Det handlar snarare om hur man utövar den, och då är det fortfarande svensk (vårt samhälles) lag som skall gälla.

Ifall man sedan ska börja ursäkta de mest fruktansvärda övergrepp som begås i olika ställen i världen med att "det är så dom gör där, vem är du att ifrågasätta?", då kan man lika gärna förkasta lagar och samlevnadsregler helt och hållet, för varför stanna på region eller samhällsnivå då? Varför inte utlysa total anarki och hävda individens ovillkorliga frihet?
Om någon rånar dig på din mobil, vem är DU att gnälla? Rånaren har ju sin egen åsikt om vem som borde ha den....det brukar hen ha så därför är det helt ok.

Nej, jag är nog helt ok med att vi har ordning och levnadsregler ändå. Samhällen må vara olika, men vi lever alla på samma planet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så den radikala högern vill inte samma sak? Om man ändå generaliserar menar jag.

Jo, det är helt korrekt!

Den radikala högern & den radikala vänstern pushar båda för kollektivism och de använder exakt samma politiska verktyg:

Identitetspolitik

Både den radikala högern och vänstern jobbar för att underminera individualism. De anser alltså att det kvittar vem du är eller gjort som en individ, för individer är irrelevanta, det är först och främst din gruppidentitet som räknas:
- vit vs. färgad
- hetero vs. hbtq
- invandare vs. svensk
- man vs. kvinna
- etc.

Kolla gärna på filmen nedan för en introdukton till skillnaden mellan kollektivism och individualism. Obs. ordet Individualism flera olika betydelser! Individualism i en politisk bemärkelse handlar inte om att vara självisk eller egoistisk utan:

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Jo, det är helt korrekt!

Den radikala högern & den radikala vänstern pushar båda för kollektivism och de använder exakt samma politiska verktyg:

Tack för vettigt inlägg.

Denna tråden fick mig att minnas Grotesco:
https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det finns alltid folk som ska gnälla på allt...

Det gör det, märks väl i denna tråd hur en liten notis kan skapa såna starka åsikter. Lägg även till dur man kan helt och hållet ignorera det och fortsätta spela det precis som innan. Det kommer inte upp en notis eller soundcue när man väljer Soldier, att han gillar att kyssa män.

Med tanke på att Musse och Kalle är hetro och har genom åren jagat sina partners på lite små-creepiga sätt så vet jag inte riktigt vad jag ska svara förutom att det har väldigt mycket med deras innehåll att göra.

Intressanta exempel med tanke på att folk skriker när det är ens kvinnor med i krigspel från WWII, för det är inte korrekt tydligen.
Trådar har gjorts där man vill ha svenska uniformer i BF.

Jag vet inte om du väljer fakta, missat år av innehåll eller är blind för det du inte kan sätta en agenda på.....

Du har ju tydligen problem med denna sorts ämne, så därför letar du en agenda som kanske inte ens finns. Hur kan du orka lägga den sortens energi? Vad ger det dig ens förutom (uppenbarligen) ett dåligt humör.

Folk är extremt lättkränkta, det är sant, men att ta bort allt innehåll som på något sätt kan kränka nån kommer skapa ett extremt tråkigt och farligt samhälle, för det går in väldigt hårt på censurering.
Sen är det lustigt att det alltid är samma typ av människor som klagar oxå, folk som alltid kommer med ett MEN mitt i meningen.

Det är klart att DU inte funderar kring vad karaktären i Crysis tänker eller identifierar sig som, men andra kanske gör det och kanske är i nöd av en representation av vad man är.
En vit hetro man, blir irriterad när det kommer ut gay-karaktärer eller att man ska spela som en kvinna, för det är bara en sjw-agenda. Det har inte alls nått att göra med att det finns personer som försöker skapa en värld där andra kan hitta nått att identifiera sig med, eller där det bara passar in i ett narrativ
I fallet OW, som gör det väldigt snyggt och naturligt, finns det ingen anledning att klaga. Och igen, iom att du inte verkar bry dig om storyn kring spelet så borde väl detta gå rakt förbi dig, eller hur?

Fan va folk vill ha sin egna lilla hobby på precis sitt sätt; 'för det har fan-i-mig varit som jag gillat och som jag har representerats i alla år. Komma in här och förstöra och kanske sprida budskap och inkludera andra än min preferens på ett sätt som inte alls förstör min upplevelse egentligen men som jag väljer att gå in i nu för att jag känner mig hotad'......

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Spännande.
Varför blir du äcklad?
Något konkret exempel?

Kommer inte lägga energin på att leta upp hans äckliga åsikter och påhopp som han kastar ur sig utan några som helst anledningar förutom att driva den agenda han och hans följare gillar.
Finns saker jag vet han pratat om som är ganska vettigt, men det kommer doser av helt andra grejer lite då och då vilket gör att jag undviker honom så gott det går (även fast han dyker upp ibland på twitter-feeds)
Bara att kolla upp själv om du är intresserad av honom. Du kanske gillar det han säger men det gör inte jag
Antar twitter är lättast att se hans skit. Youtube är det för lätt att hitta den glorifiering han fått om hur han äger sjw's och liknande

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Du ser inte ironin i det du skriver och sättet du skriver att du blir äcklad av en meningsmotståndare?

På vilket sätt?

Medlem

@Bulletblues: Det är snarare du som är lättkränkt, för att världen inte ser ut som du vill.

Jag föreslog att man skulle neutralisera... Exemplet Crysis som du tom tyckte var viktigt vilken läggning dragning karaktären har säger en hel del på vad folk lägger vikt vid, är det spelet eller sexualiteten som är viktigt?? Som jag sa innan så har jag noll intresse av det och vill inte få det uppkört i ansiktet för det har absolut noll betydelse i detta spel som Crysis. Låt oss säga att spelet skulle ha olika läggningar, men att de valt att alla karaktärer är hetro eller i ett annat spel, skulle du bli upprörd då att karaktären var en vit hetro man? Eller had det det gjort skillnad om karaktären var homo eller bi?

Sen om man är vit och hetro, vad har det med saken att göra, det blir nästan rasistiskt att så fort man inte tycker som någon annan så ska man dra till med det kortet och försöka svartmåla. Jag har en annan åsikt och jag hade haft den även om jag hade haft en annan hudfärg. Jag tycker man ska neutralisera spel.

I många spel kan man tex ta bort blodstänk, då skulle det kanske vara en ide att ha ett filter där sexualitet inte framgår.

Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det är snarare du som är lättkränkt, för att världen inte ser ut som du vill.

Jag föreslog att man skulle neutralisera... Exemplet Crysis som du tom tyckte var viktigt vilken läggning dragning karaktären har säger en hel del på vad folk lägger vikt vid, är det spelet eller sexualiteten som är viktigt?? Som jag sa innan så har jag noll intresse av det och vill inte få det uppkört i ansiktet för det har absolut noll betydelse i detta spel som Crysis. Låt oss säga att spelet skulle ha olika läggningar, men att de valt att alla karaktärer är hetro eller i ett annat spel, skulle du bli upprörd då att karaktären var en vit hetro man? Eller had det det gjort skillnad om karaktären var homo eller bi?

Sen om man är vit och hetro, vad har det med saken att göra, det blir nästan rasistiskt att så fort man inte tycker som någon annan så ska man dra till med det kortet och försöka svartmåla. Jag har en annan åsikt och jag hade haft den även om jag hade haft en annan hudfärg. Jag tycker man ska neutralisera spel.

I många spel kan man tex ta bort blodstänk, då skulle det kanske vara en ide att ha ett filter där sexualitet inte framgår.

Antar att du inte spelar så mycket rollspel? En genre som skulle bli en aning lidande om du fick styra spelindustrin. 😉

Medlem

@Leffe76: Nope inte så jättemycket, det är en helt annan gren.

Nu var det inte rollspel vi diskuterade utan shooters som Overwatch och Crysis.

Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det är snarare du som är lättkränkt, för att världen inte ser ut som du vill.

På vilket sätt då?

Jag sa inte att jag bryr mig om vilken läggning huvudkaraktären i Crysis har, tog bara ditt exempel och gjorde ett nytt av det. Att ens använda Crysis som exempel tyckte jag va ett dåligt försök från start, men använde det ändå för din skull.
Dina andra exempel gällande BF och kvinnor i krigsspel va bättre på ett sätt för det visade ju hur mycket du missat genom åren.

Denna mening och dess fortsättning....? "Låt oss säga att spelet skulle ha olika läggningar, men att de valt att alla karaktärer är hetro eller i ett annat spel" .... så udda konstruerad punkt.

Skulle jag bli upprörd om spelet från grunden hade gaykaraktärer men att dom sen ändrade det i slutet av utvecklingen bara för att, eller för att dom tyckte det gjorde sig bättre i det narrativ dom försöker skapa?

Bara för att skulle jag tycka det va ett fegt beslut och ställa mig lite undrandes till valet.
Om det är bättre för narrativet så gjorde dom ett bra val.
Vet inte riktigt vilken punkt du försöker få fram här?
Sen IGEN, iom att det görs så naturligt i OW så förstår jag inte problemet. Ser ingen agenda. Kan du förklara det för mig?

Vad det har med saken att man är vit och hetro? Man kan inte relatera till dom som ligger under när man legat i maktposition hela sitt liv och generationer innan, och när man ser att folk gör ändringar i det recept man är van att se så blir man upprörd.
Visas ju ganska tydligt i denna tråd och runt om i världen gällandes rätt många ämnen
Och du kan inte komma med en kommentar om att 'jag hade tyckt samma om jag va en mörkhyad, gay kvinna' iom att du inte kan relatera hur det hade påverkat ditt liv. Att komma med såna kommentarer är samma sak som att lägga ett MEN mitt i en mening

Okej, så hur skulle ditt filter funka i OW? Istället för att välja en karaktär du vill spela med under matchen, som in-game inte visar eller säger nått om sin läggning, så kan du använda ett filter där när du väljer en karaktär du vill spela med under matchen fortsätter att inte säga nått om sin läggning?
Ska man lägga in såna filter för dom som inte vill se kvinnor i WW2-spel oxå? Finns ju dom som bara vill se andra män i spel. Kanske spela alla spel med bara män. Varför ens ha Sorlag i Quake när man kan se en annan man istället. Jävla agenda dom har som lägger in en ödla som kvinna i min arena shooter

Medlem

@Bulletblues: Det blev väldigt spretigt detta och ofokuserat.

För det första vilken sexuell läggning en karaktär kan tänkas ha har absolut ingen betydelse. Det är lixom inte det första man funderar över, möjligen det sista om ens det. Varje gång jag ser en film så funderar jag aldrig på vilken läggning en karaktär kan tänkas ha i filmen och om det nämns att någon är homo eller hetro så kanske det har en väldigt liten betydelse för handlingen, (ibland kan de ha det). Men om inget sägs trots att den ena karaktären kanske är tex homo eller hetro, så är det inget jag skulle fundera över. För mig är det en ikke fråga.

Homosexuella och hbtq finns överallt och det är helt normalt för mig, men varför måste just vissa göra en stor grej av det? Om det bara vore tyst så skulle det bli normalt, men vissa måste verkligen hävda sin sexualitet i tid och otid i helt meningslösa sammanhang, som om det vore det enda viktiga utöver allt annat i tex spel!

Jag tycker oavsett man ska försöka vara neutral så mycke det går så får folk fantisera fram själva vad någon kan ha för läggning om det är relevant för någon.

Nu undrar jag tex den där karaktären i Overwatch, kommer alla som är gay välja den karaktären före alla andra bara för den är utannonserad gay? Kollar man inte på vilka egenskaper karaktären har i spelet som man är bra på att skjuta med först och främst innan man väljer? Man brukar testa vilka karaktärer man spelar bra med före sexuell läggning! Nu har jag bara testspelat OW för något år sedan (inget spel för mig), men skulle tex just den gay karaktären vara den bästa spelaren som passade min spelstil skulle jag välja den men inte pga att den var gay eller annat!

Just nu spelar jag Assasins Creed Odyssey, där kan man välja mellan att spela som man eller kvinna. Jag valde kvinnan, för jag ville prova och se hur spelet blev med den karaktären, jag testade även spela med den manliga karaktären en kort stund men valde spela med kvinnan, den tilltalade mig bättre, men jag kunde lika väl ha spelat som man, och jag hade inte lagt någon större fundering på det. Är jag nu sexistisk för jag kanske tyckte kvinnan var snyggare eller någon annan synpunkt för jag gillade spela med kvinnan? Någon skulle säkert lägga en analys och göra en grej av det. Jag vet faktiskt inte vilken läggning den manliga och kvinnliga karaktären har. I Storyn kan man få vissa vibbar att Kassandra är bi eller gay, men det gick mig bara förbi. Jag vill bara klara av uppdraget och gå vidare till nästa.

Jag spelar även Shadows of The Tomb Raider , där man bara kan spela som kvinna. Har jag någon åsikt om att man inte kan vara man? Nej, har jag något hum om hennes läggning? Har inte funderat över det ens och har inget värde för mig vilken läggning Lara Croft kan tänkas ha, jag vill bara klara ut spelet!

Jag tycker folk som du skjuter sig i foten och går till överdrift och lägger fokus på helt fel saker. Blev spelet overwatch bättre eller sämre för att en karaktär är hbtq? Inte för mig iallafall. Nu har en karaktär visats sig vara gay om det lilla jag vet om OW, men alla andra läggningar då som inte finns ut annonserade i ow? Det finns väl fler läggningar än gay och hetro?

Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det blev väldigt spretigt detta och ofokuserat.

För det första vilken sexuell läggning en karaktär kan tänkas ha har absolut ingen betydelse. Det är lixom inte det första man funderar över, möjligen det sista om ens det. Varje gång jag ser en film så funderar jag aldrig på vilken läggning en karaktär kan tänkas ha i filmen och om det nämns att någon är homo eller hetro så kanske det har en väldigt liten betydelse för handlingen, (ibland kan de ha det). Men om inget sägs trots att den ena karaktären kanske är tex homo eller hetro, så är det inget jag skulle fundera över. För mig är det en ikke fråga.

Homosexuella och hbtq finns överallt och det är helt normalt för mig, men varför måste just vissa göra en stor grej av det? Om det bara vore tyst så skulle det bli normalt, men vissa måste verkligen hävda sin sexualitet i tid och otid i helt meningslösa sammanhang, som om det vore det enda viktiga utöver allt annat i tex spel!

Jag tycker oavsett man ska försöka vara neutral så mycke det går så får folk fantisera fram själva vad någon kan ha för läggning om det är relevant för någon.

Nu undrar jag tex den där karaktären i Overwatch, kommer alla som är gay välja den karaktären före alla andra bara för den är utannonserad gay? Kollar man inte på vilka egenskaper karaktären har i spelet som man är bra på att skjuta med först och främst innan man väljer? Man brukar testa vilka karaktärer man spelar bra med före sexuell läggning! Nu har jag bara testspelat OW för något år sedan (inget spel för mig), men skulle tex just den gay karaktären vara den bästa spelaren som passade min spelstil skulle jag välja den men inte pga att den var gay eller annat!

Just nu spelar jag Assasins Creed Odyssey, där kan man välja mellan att spela som man eller kvinna. Jag valde kvinnan, för jag ville prova och se hur spelet blev med den karaktären, jag testade även spela med den manliga karaktären en kort stund men valde spela med kvinnan, den tilltalade mig bättre, men jag kunde lika väl ha spelat som man, och jag hade inte lagt någon större fundering på det. Är jag nu sexistisk för jag kanske tyckte kvinnan var snyggare eller någon annan synpunkt för jag gillade spela med kvinnan? Någon skulle säkert lägga en analys och göra en grej av det. Jag vet faktiskt inte vilken läggning den manliga och kvinnliga karaktären har. I Storyn kan man få vissa vibbar att Kassandra är bi eller gay, men det gick mig bara förbi. Jag vill bara klara av uppdraget och gå vidare till nästa.

Jag spelar även Shadows of The Tomb Raider , där man bara kan spela som kvinna. Har jag någon åsikt om att man inte kan vara man? Nej, har jag något hum om hennes läggning? Har inte funderat över det ens och har inget värde för mig vilken läggning Lara Croft kan tänkas ha, jag vill bara klara ut spelet!

Jag tycker folk som du skjuter sig i foten och går till överdrift och lägger fokus på helt fel saker. Blev spelet overwatch bättre eller sämre för att en karaktär är hbtq? Inte för mig iallafall. Nu har en karaktär visats sig vara gay om det lilla jag vet om OW, men alla andra läggningar då som inte finns ut annonserade i ow? Det finns väl fler läggningar än gay och hetro?

Alltså vi vet inte om karaktären är Bisexuell. Det kan han vara. Men poängen är att det finns heterosexuella relationer i spelet, och då kan det även finnas homosexuella relationer. Jag fattar inte varför det blev så stort.

Medlem

@matnojje: Jag har inte följt detta, men noterade själv att kvinnan i spelet verkar dragen till kvinnor i dialogerna och valen man kunde göra. Jag tryckte bort dialogerna och ville komma till uppdragen asp och försöka lösa dem (fast ibland klickar jag bort dialogerna på andra saker med för det blir för mycke snack).

Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det blev väldigt spretigt detta och ofokuserat.

Homosexuella och hbtq finns överallt och det är helt normalt för mig, men varför måste just vissa göra en stor grej av det? Om det bara vore tyst så skulle det bli normalt, men vissa måste verkligen hävda sin sexualitet i tid och otid i helt meningslösa sammanhang, som om det vore det enda viktiga utöver allt annat i tex spel!

Så om jag fortsätter att hålla tyst om vem och vad jag är så kommer det att bli normalt?! Vad fan snackar du om?
Tror du verkligen att hbtq folka är där dom är idag för att folk har hållit käften i 50 år?
Om du nu är straight så kan du INTE försöka att förstå genom att köra på "varför ska alltid "DOM" köra ner sin sexualitet i halsen på mig?"- retorik.
Den dagen jag/vi INTE behöver lägga ens .1% av energin på att vara medveten om att man OFRIVILLIGT är annorlunda - det är den dagen vi slutar att "köra ner vår sexualitet i halsen på folk".

Moderator | Testpilot
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det blev väldigt spretigt detta och ofokuserat.
Homosexuella och hbtq finns överallt och det är helt normalt för mig, men varför måste just vissa göra en stor grej av det? Om det bara vore tyst så skulle det bli normalt, men vissa måste verkligen hävda sin sexualitet i tid och otid i helt meningslösa sammanhang, som om det vore det enda viktiga utöver allt annat i tex spel!

Frågan är ju då och jag är säker på vilket svar jag får på denna fråga; Skulle det blivit lika mycket tjafs om det visade sig att det var en kvinna på bilden och 76 var heterosexuell? Troligen inte. Det är människor som har problem med HBTQ som stretar emot för det mest, eller bara är allmänt ovis och inte vaken nog om hur mycket heterosexualitet som blir slänga på dem dagligen.

Det intressanta med hela den här Overwatch grejen är att Blizzard inte gjorde någon stor grej utav det. Det var en liten bild som visade att 76 hade en pojkvän tidigare i livet och sedan var det inget mer med det. Det är folk som av någon anledning stör sig på att han hade en pojkvän som skriker mest. Snackar om att det är "påtvingat", men hur är det? Det hade i så fall varit lika påtvingat om det var en kvinna på bilden med 76.

Någonstans vill jag väl ändå hoppas att så många människor inte har något emot HBTQ-personer utan att det snarare handlar om ovisshet. De har bara inte koll på att de får släng heterosexualitet på sig för att de är så vana att det händer och om det förändras så är det "påtvingat" även fast det i grunden är exakt samma sak fast bara ett annat kön.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Som jag skrev innan, varför ska sexualiteter överhuvudtaget lyftas fram i spel där det inte har någon betydelse?
Overwatch är en shooter, där man bryr sig om karaktärens egenskaper i spelet, sexuell bakgrund har noll betydelse och helt irrelevant. De flesta är medvetna att det finns homosexuella och hetrosexuella. OM det handlar om att inkludera så kan man undra varför det inte finns rullstolsbundna med eller annat...

Jag tycker det räcker med att det finns en man eller kvinna i spel utan att sexuell lggning framgår, det får man fantisera själv, så håller man det neutralt. Vissa blir tom upprörda av sex i spel oavsett om den är hetro eller homo.. Precis som med att spel innehåller blodstänkt så finns det ett filter.

Jag tycker spel ska vara så neutrala som det går när det inte är relevant ang sexuell läggning / politisk åsikt eller religiös (eller sport).

Föreställ dig overwatch, där karaktärer är kristna, muslimer ,handikappade, homo eller hetro, då blir det något helt annat än neutral shooter där folk bara kan ha kul utan att behöva lägga in värderingar.

Ska man spela CoD där USA invaderar Ryssland eller tvärt om, så blir det automatiskt eller indirekt ett ställningstagande. De flesta här i väst är vana vid att man väljer USA stödda sidan och strider mot Ryssland eller mellan östern... Precis på samma vis som du säger att vi blir på slängda hetro sexualitet.

Man kan göra spels om är neutrala från detta, tex fiktiva spel som Halo.

Vissa spel har historisk anknytning, vissa är fiktiva och går inte i gamla fallgropar att skapa spänningar utan är neutrala, där folk själva får fantisera utan att bli påklistrade åsikter från minoriteter eller majoriteter där alla kan känna gemenskap i spelet

Medlem
Skrivet av xverminator:

@uberpwnage2.0: Som jag skrev innan, varför ska sexualiteter överhuvudtaget lyftas fram i spel där det inte har någon betydelse?
Overwatch är en shooter, där man bryr sig om karaktärens egenskaper i spelet, sexuell bakgrund har noll betydelse och helt irrelevant. De flesta är medvetna att det finns homosexuella och hetrosexuella. OM det handlar om att inkludera så kan man undra varför det inte finns rullstolsbundna med eller annat...

Jag tycker det räcker med att det finns en man eller kvinna i spel utan att sexuell lggning framgår, det får man fantisera själv, så håller man det neutralt. Vissa blir tom upprörda av sex i spel oavsett om den är hetro eller homo.. Precis som med att spel innehåller blodstänkt så finns det ett filter.

Jag tycker spel ska vara så neutrala som det går när det inte är relevant ang sexuell läggning / politisk åsikt eller religiös (eller sport).

Föreställ dig overwatch, där karaktärer är kristna, muslimer ,handikappade, homo eller hetro, då blir det något helt annat än neutral shooter där folk bara kan ha kul utan att behöva lägga in värderingar.

Ska man spela CoD där USA invaderar Ryssland eller tvärt om, så blir det automatiskt eller indirekt ett ställningstagande. De flesta här i väst är vana vid att man väljer USA stödda sidan och strider mot Ryssland eller mellan östern... Precis på samma vis som du säger att vi blir på slängda hetro sexualitet.

Man kan göra spels om är neutrala från detta, tex fiktiva spel som Halo.

Vissa spel har historisk anknytning, vissa är fiktiva och går inte i gamla fallgropar att skapa spänningar utan är neutrala, där folk själva får fantisera utan att bli påklistrade åsikter från minoriteter eller majoriteter där alla kan känna gemenskap i spelet

Så många ord. Så lite mening.

Moderator | Testpilot

@xverminator: Det lyfts upp i en "serietidning" helt utanför spelet. Det nämns inte ens inuti spelet själv att han haft en pojkvän. Det är en sidogrej som folk får ta del av utanför allt pang, pang om de vill men inget som tvingas på eller slängs i käften på någon. Med andra ord så är större delen av ditt inlägg helt meningslöst då du verkar tro att så var fallet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Ok då vet jag... Då behöver vi inte skriva mer om detta

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tycker folk som du skjuter sig i foten och går till överdrift och lägger fokus på helt fel saker.

Hahahaha, oh sweet Jebus XD

'Varje gång så lägger JAG'....'när JAG gör detta så tänker JAG'.... JAG lägger ingen fokus på. EXAKT, DUUUUUUU!!!! Lägger ingen fokus på, men andra gör. Snälla nån, tänk utanför din egna bubbla.
Jag har nu försökt få dig att förstå om och om igen att:

1: Det kan betyda nått för andra
2: Det är story som ligger vid sidan av som dom som bara bryr sig om gameplay kan ignorera
3: Det finns inget in-game som säger nått om sexualitet eller liknande så det finns inget att bli stött av
4: Det görs ingen stor grej av det ifrån BLizzards sida utan är bara en liten notis
5: Det är relevant information då Blizzard bygger upp en hel värld av lore, kring karaktärer, politik och världshändelser

Jag har försökt få ut denna info till dig, men du har valt att ignorera allt kring det och istället säga samma sak om och om igen tillbaks, så nu gör jag detta sista försök med punkter för att se om det biter. Hoppas kan man ju alltid

Åh herregud; "Nu undrar jag tex den där karaktären i Overwatch, kommer alla som är gay välja den karaktären före alla andra bara för den är utannonserad gay"
Känns som jag hamnat i nån backwoods, hillbilly-landskap helt plötsligt.....

Skrivet av xverminator:

Nu har jag bara testspelat OW för något år sedan

Så du har alltså ingen aning om hur spelet ser ut eller hur det funkar utöver det test du gjorde för några år sen, men du kommer ändå med väldigt mycket åsikter om nått du vet väldigt lite om. Måste då fråga, varför?
Det betyder ju att detta ämne skapar nått inom dig som gör att du måste skriva om det

Det är så mycket, för mig, har jag, i dessa inlägg att jag börjar bli mörkrädd.
Gör ett försök att se hur det kan kännas för nån som är utanför. Som inte hittar så mycket att relatera till, som känner att dom inte hör hemma. Hur det känns för dom när dom blir representerade i nått dom spenderar timmar och åter timmar i. SPECIELLT iom att det görs på det sättet Blizzard valt att göra det

Skrivet av xverminator:

Blev spelet overwatch bättre eller sämre för att en karaktär är hbtq? Inte för mig iallafall

Självklart inte iom att du säger att du inte bryr dig om story i shooters som dessa, och för att du INTE SPELAR SPELET

.....

måste lägga mig och läsa en bok eller nått. Rensa bort det jag läst här

Medlem

@Bulletblues: Jag har förstått detta sedan första gången, men det är ju du som envisas med att fortsätta trots jag förklarat att alla inte tänker som du..

Orkar inte slösa tid på detta mer...

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Hahahaha, oh sweet Jebus XD

'Varje gång så lägger JAG'....'när JAG gör detta så tänker JAG'.... JAG lägger ingen fokus på. EXAKT, DUUUUUUU!!!! Lägger ingen fokus på, men andra gör. Snälla nån, tänk utanför din egna bubbla.
Jag har nu försökt få dig att förstå om och om igen att:

1: Det kan betyda nått för andra
2: Det är story som ligger vid sidan av som dom som bara bryr sig om gameplay kan ignorera
3: Det finns inget in-game som säger nått om sexualitet eller liknande så det finns inget att bli stött av
4: Det görs ingen stor grej av det ifrån BLizzards sida utan är bara en liten notis
5: Det är relevant information då Blizzard bygger upp en hel värld av lore, kring karaktärer, politik och världshändelser

Jag har försökt få ut denna info till dig, men du har valt att ignorera allt kring det och istället säga samma sak om och om igen tillbaks, så nu gör jag detta sista försök med punkter för att se om det biter. Hoppas kan man ju alltid

Åh herregud; "Nu undrar jag tex den där karaktären i Overwatch, kommer alla som är gay välja den karaktären före alla andra bara för den är utannonserad gay"
Känns som jag hamnat i nån backwoods, hillbilly-landskap helt plötsligt.....

Så du har alltså ingen aning om hur spelet ser ut eller hur det funkar utöver det test du gjorde för några år sen, men du kommer ändå med väldigt mycket åsikter om nått du vet väldigt lite om. Måste då fråga, varför?
Det betyder ju att detta ämne skapar nått inom dig som gör att du måste skriva om det

Det är så mycket, för mig, har jag, i dessa inlägg att jag börjar bli mörkrädd.
Gör ett försök att se hur det kan kännas för nån som är utanför. Som inte hittar så mycket att relatera till, som känner att dom inte hör hemma. Hur det känns för dom när dom blir representerade i nått dom spenderar timmar och åter timmar i. SPECIELLT iom att det görs på det sättet Blizzard valt att göra det

Självklart inte iom att du säger att du inte bryr dig om story i shooters som dessa, och för att du INTE SPELAR SPELET

.....

måste lägga mig och läsa en bok eller nått. Rensa bort det jag läst här

Omg +1 på den. Frustrationen gick fram. 👍

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag har förstått detta sedan första gången

Uppenbarligen inte, iom att du postar samma argument till andra personer när det argumentet redan är förstört

Skrivet av xverminator:

men det är ju du som envisas med att fortsätta trots jag förklarat att alla inte tänker som du..

Jag postar helt öppet, medans du postar från din slutna värld, en skillnad du uppenbarligen inte förstår och troligtvis aldrig kommer göra heller. Vissa sitter helt enkelt fast, utan någon som helst utveckling att se mot horisonten

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Omg +1 på den. Frustrationen gick fram. 👍

Haha XD

Skriv svar