Komma ihåg lösenord

Ambassadör
League of Legends
Komma ihåg lösenord

Jag har ett ökande antal tjänster där jag försöker använda så varierande lösenord som möjligt. Med koder till kontokort, jobb, hem telefoner och allt vad det kan vara har det blivit för mycket.

Bäst för mig skulle vara en app med koderna i, men känns inte så säkert.

Har någon ett bra och säkert tips på att hantera lösenord?

Skribent

Är nöjd med LastPass. Finns även andra varianter där man själv väljer var lösenorden ska förvaras, såsom en egen server eller dylikt.

Medlem

Använd https://lastpass.com/ och sätt ett någorlunda starkt lösenord (men som du såklart kan komma ihåg). Lösenorden synkas mellan mobil och dator och på mobilen kan du låsa upp med fingeravtryck.

Lastpass låter dig spara lösenord för webbplatser och appar och kan autoifylla dom åt dig på de flesta ställena. Det kan även generera nya starka lösenord åt dig när du registrerar dig på nya siter. Sen har du även möjligheten att lägga in annat än lösenord som "Secure notes" som du kommer åt via appen (om du har t.ex. en pin-kod till ett fysiskt kort som du vill spara).

Har kört det väldigt länge och har varit väldigt nöjd.

/ LordDaimos

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Likt talarna ovan så använder jag också LastPass det fungerar. Började rätt nyligen använda det. Men det var inte svårt att sätta sig in i det.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag är old school. Jag kör papper och penna.

Medlem

Kan tipsa om SafeInCloud, den har alla vanliga funktioner som att fylla i webbplatser, synkar mellan enheter osv men den här låter dig välja din egen onedrive eller annan molntjänst för att spara din krypterade databasfil.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Ambassadör
League of Legends

Tack för tipsen.

Skägg.
10 Chambers

Kan intyga att Lastpass är riktigt trevligt, skulle inte kunna tänka mig ett digitalt liv utan det nu. Särskilt när man börjar jonglera med barnens lösenord till Roblox, mail och annat.


signatur
Inaktiv

Finns även RememBear som har riktigt trevlig design Har även inbyggda funktioner t ex autogenerera lösenord med mera.

Vet ej om de andra apparna som rekommenderats så kan inte föredra något.

Medlem

Keepass är en annan variant som jag använder mig av.
Så kolla in nån som du kan tänka dig använda och kör.
Programmen genererar lösenord som du inte kan komma ihåg men du behöver bara hålla reda på ett


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lastpass även här, toppen med alla hundratals lösenord överallt.

Medlem

Har ett anteckningsblock hemma med många av mina koder. Känns säkert.


signatur

PSN: MrOakenborn

Ambassadör
League of Legends

Lastpass blir det för mig.

@Oakenborn @bennii jag har varit en av er men är för mycket utanför mitt egen lya för att det ska vara effektivt. Smidighet före säkerhet

Medlem

@dali: Jag har precis laddat ner lastpass och ska testa det. Använde 1password ett tag för några år sedan men tyckte inte att deras system var särskilt smidigt, därav papper och penna


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

@dali: Jag har precis laddat ner lastpass och ska testa det. Använde 1password ett tag för några år sedan men tyckte inte att deras system var särskilt smidigt, därav papper och penna

Läste det först som att ditt lösenord var "1password" och som infosäk-konsult blev jag ledsen.

Gen
Medlem

Kör med Keepass och det fungerar bra. Enda jag önskar är att allt låg i molnet istället för på en HDD.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Läste det först som att ditt lösenord var "1password" och som infosäk-konsult blev jag ledsen.

Haha bra lösenord ändå 😊


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kan också vara bra att tänka på vad som är ett bra lösenord och inte, exempel från XKCD.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

är det dumt att köra samma lösenord precis överallt, fast man använder sidan man är inne på för tillfället som prefix?

tex om mitt lösenord är "1234321", så blir mitt lösenord på fz "fz1234321", mitt lösen på reddit "reddit1234321" osv.

känns tryggt, men kanske dumt.

Medlem

Sambon använder lastpass. Tycker själv det är sådär, rörigt gränssnitt. Privat har jag Keepass vilket funkar bra men kräver lite mer setup då man får synka med en cloud tjänst själv, men väl uppe fungerar det mycket bra. På jobbet kör vi 1Password vilket är den bästa av dem tre, smidig och enkel, dock kostar den pengar. Lösenordshanterare är ju ett måste idag, jag är uppe i ca 110 entries i min databas, alla med 40 tecken långa random strängar. Även skönt att slippa hålla på att komma ihåg vilket användarnamn och lösenord det är då jag inte alltid kör samma.

Har man namn som finns i ordböcker bör man byta rätt snabbt då ett sådant lösen knäcks på några minuter med en dictionary attack.

phi
Medlem
Skrivet av quadratis:

är det dumt att köra samma lösenord precis överallt, fast man använder sidan man är inne på för tillfället som prefix?

tex om mitt lösenord är "1234321", så blir mitt lösenord på fz "fz1234321", mitt lösen på reddit "reddit1234321" osv.

känns tryggt, men kanske dumt.

Ingen bra idé alls att återanvända samma eller delar av samma lösenord överallt.

Säg att jag lyckas få tag i "fz1234321" så kommer "reddit1234321" vara det första jag kommer att testa för reddit osv.

Medlem

@phi: samt att sådana där ihopsättningar finns med i många brute force verktyg, tyvärr ganska vanligt sätt att göra "säkra" lösenord


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Kört Lastpass i flera år men sedan 1 år så kör jag Dashlane. Oerhört smidigt


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Avstängd

Själv kör jag med en och samma bokstavs & sifferkombination + en unik ändelse som matchar sidan.

Exempel:
fz: Ab2c345fz
Facebook: Ab2c345fb
Epic: Ab2c345epic
PSN: Ab2c345ps


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Gen:

Kör med Keepass och det fungerar bra. Enda jag önskar är att allt låg i molnet istället för på en HDD.

Går ju ladda upp keepass filen i molnet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

@Molotov: Förvisso men är ändå något man måste komma ihåg att göra då och då Hade vart grymt om det skedde automatiskt

Ambassadör
League of Legends

Information om någon hittar denna tråden i framtiden. Lastpass funkar inte så bra till Firefox, som jag märkte på min Linux-laptop. Dock helt galant på mobil och i Chrome.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Själv kör jag med en och samma bokstavs & sifferkombination + en unik ändelse som matchar sidan.

Exempel:
fz: Ab2c345fz
Facebook: Ab2c345fb
Epic: Ab2c345epic
PSN: Ab2c345ps

Som någon skrev ovan, om någon får tag på ett av dina lösenord för en site så är ju chansen stor att de även ser att du har med sitenamnet i lösenordet. Efter det så vore det enkelt att kolla alla möjliga tjänster enligt samma mall. Så även om detta är bra på så sätt att du inte har samma lösenord på två siter så är det väldigt dåligt den dagen någon kommer över ett av dina lösenord.

/ LordDaimos

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

"The only secure password is the on you can't remember"

Skaffa dig en lösenordshanterare och ett starkt lösenord så är du igång.

Lastpass, 1password, Dashlane, keepass. Listan med olika lösenordshanterare är lång, de alla har sina för och nackdelar. Ta en som uppfyller dina krav och kör igång

Det är riktigt skönt att inte behöva komma ihåg så många lösenord de enda jag behöver ha i huvudet nu är. Lösenordet till lösenordshanteraren, till jobbdatorn, hemdatorn samt pinkod till mobil och kort.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv

Google Chrome sparar alla mina lösenord åt mig. Perfa

1
Skriv svar