Netflix stäms för varumärkesintrång av ägarna till Choose Your Own Adventure

Inaktiv

@laban005: Jag håller med fullständigt. Rent praktiskt tycker jag inte att filmupplevelsen i sig var någonting speciellt men jag kan verkligen uppskatta hur filmskaparna arbetat framförallt smart istället för att "brute forcea" innehållet och skapa något med 100 olika slut efter 90 minuter.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Klockrent första gången möjligtvis, men sen fortsatte det hela tiden och tog slut för mig efter mina val...

Trodde du syftade på just det valet.

Jag lyckades ganska bra, kanske därför jag är ganska positiv till hela upplevelsen, absolut inte perfekt men ser fram emot fler interaktiva saker.

Medlem

Jag kollade om filmen 5 gånger totalt för att hitta alla ägg och slut.

Bästa ägget är när han kan svaren på frågorna, då han vart där förut, vid en omtittning. Även när han försöker fly fighten med psykologen och regisören bryter.

Bästa slutet är när han dör på tåget med sin mamma till episk musik. Ett av de knepigare att hitta. Dock saknade jag ett alternativ att rädda mamman och få ett helt annat spår.

Summan av alla omtittarna är att det inte var värt det, mycket är bara fyll, men iden är väldigt kul. Bara iden om linjära val, som vad man väljer på menyn eller vilken musik som lyssnas på är intressant. Val där karraktären ska bli hög och där mitt val inte spelar roll kan lika gärna tas bort. Eller hur en dator ska förstöras. Meningslöst.

I vanlig film skulle jag nöja mig med att kunna välja det bra eller det dåliga slutet. Att göra så många val som Netflix har gör det lite till en soppa som blir för svårstyrd.

Medlem

Jag gillade konceptet ,men genomförandet var inte 100%.
De parallela verkligheterna och hur kunskap förs över kunde utforskats lite bättre...och några fler slutgiltiga slut (ie inte de som är som gjordes enkom för att spolas tillbaka utan de med,utan de öhh....i slutet)

Medlem

Är man ute efter interaktiva berättelser som är betydligt bättre strukturerade än "Choose your own adventure" men inte nödvändigtvis 100% spelfilm så behöver man inte kika längre än till Detroit Become Human samt 428 Shibuya scramble.

Båda är uppbyggda med förgrenade flowcharts. Become Human är nog bekant för de flesta hur det ser ut men grovt underskattat. Shibuya scramble blandar spelfilm med stillbilder av live acting actors när de berättar storyn.

Gen
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Jag kollade om filmen 5 gånger totalt för att hitta alla ägg och slut.

Bästa ägget är när han kan svaren på frågorna, då han vart där förut, vid en omtittning. Även när han försöker fly fighten med psykologen och regisören bryter.

Bästa slutet är när han dör på tåget med sin mamma till episk musik. Ett av de knepigare att hitta. Dock saknade jag ett alternativ att rädda mamman och få ett helt annat spår.

Summan av alla omtittarna är att det inte var värt det, mycket är bara fyll, men iden är väldigt kul. Bara iden om linjära val, som vad man väljer på menyn eller vilken musik som lyssnas på är intressant. Val där karraktären ska bli hög och där mitt val inte spelar roll kan lika gärna tas bort. Eller hur en dator ska förstöras. Meningslöst.

I vanlig film skulle jag nöja mig med att kunna välja det bra eller det dåliga slutet. Att göra så många val som Netflix har gör det lite till en soppa som blir för svårstyrd.

Rekommenderar funktionen "Spoiler taggar"...

Medlem
Skrivet av waeress:

@peggleball: Har inte sett det själv, men har hört att dom har en del serier för barn på Netflix som är interaktiva. Så tror dom har kört det ett tag.

Man kan väl lira Minecraft storymode på netflix


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Såg precis filmen och den var ju så tråkig att "Skip Crap Movie" borde inkluderats. Allt för många val var inga riktiga val utan skickade bara tillbaka åskådaren till punkter i storyn där man måste välja det andra valet. Valmöjligheterna tillförde ingenting av intresse.

Medlem

Jag förstår bara inte. Jag spelade flera sådana böcker när jag var ung och jag älskade dem. Då. Har inte sett någonting sådant i bokhandelns sedan dess, så exakt vad är det Netflix skulle "skada"?
Kom tillbaka in i spelet eller lämna planen ffs! Fasiken så giriga folk är hela tiden.

Medlem

@Ender: "Choose Your Own Adventure" var/är ett specifikt varumärke. Här i Sverige kallade vi dom bokspel (iaf i min ungdom) men det var ju flera varumärken med liknande produkter. Vet inte om dom hade en generell term för dom i USA också; eller om dom kallades utifrån vad det första varumärket hette. Det händer ju rätt ofta. Anyway; stämningen är pga att det är ett specifikt varumärke.

Medlem

@waeress: Antar att jag får kolla närmare på avsnittet. Trodde böckerna var utdöda under 2000-talet, men de verkar som att originalen piffats upp och släppts igen samt några nya titlar sedan dess. Ifall varumärket specifikt nämns i avsnittet så kanske jag kan ha förståelse för att de försöker tjäna på uppmärksamhetsvågen, men det känns mer som ett försök att gräva i någon annans syltburk efter att ha läst artikeln.
Det verkar ju vara rätt vanligt idag trots allt.

12
Skriv svar