Anthem-producent understryker: inget pay-to-win i vårt spel

Robot
Anthem-producent understryker: inget pay-to-win i vårt spel

Löftet står fast, hävdar Bioware.

#anthem, #bioware, #lootlådor


Bra, då får vi hoppas på det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Dom har lärt sig. Anthem och Division 2 är högst på min prio, bortsett från Cyberpunk då. Jag tror på Anthem efter allt jag sett, enormt taggad.

Medlem
Citat:

"We aren’t going to add loot boxes. It serves no purpose..."

Öhm... tjäna pengar?

Är det inte det som är det absolut viktigast numera? Där brist på pengar har används att ursäkta alla diverse vedervärdiga beslut, som mikrotransaktioner, lootboxes, förboknings bonusar, inflation av special editions, nergraderade/dummade spel, osv.

Åh sedan har vi ju Anthem i sig. Hur kommer det sig att en utvecklare som Bioware ens gör en Borderlands/Destiny/Warframe klon till att börja med? Ska man verkligen tro det beslutet inte främst grundar sig i girighet?

Medlem

Att använda sig av mikrotransaktioner för endast kosmetiska prylar är klart bättre än pay-to-win. Men jag anser att mikrotransaktioner för endast kosmetiska prylar inte är ok det heller egentligen. Utseendet spelar även det roll, även om det kanske inte ger dig en direkt fördel spelmekansikt. Det ger dig däremot en fördel utseendemässigt.

Ett spel känns alltid mycket bättre när man på rätt sätt kan få förtjäna sitt utseende genom att spela spelet. Utseendet spelar ju roll i vissa spel eftersom det speglar vad du har åstadkommit. Ser du grym ut, är det väl för att du är grym på spelet, för att du antagligen har förtjänat det.

Även om det kanske är möjligt att få de kosmetiska prylarna som man kan köpa för pengar genom att endast spela spelet gör det inte till en bra spelupplevelse om man menölst tvingas grinda spelet i 300 timmar för att få ett par brallor.

Av någon anledning har spelare generellt accepterat att "ok - mikrotransaktioner är endast ok om det är kosmetiskt". Men jag håller inte med! Inte om spelet är ett fullprisspel. Mikrotransaktioner är endast ok om spelet är gratis från början.

Vill utvecklare fortsätta tjäna pengar på ett fullprisspel, får de släppa större DLCs eller expansioner i så fall. Allt annat är sniket fulspel.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inget pay-to-win vid release nej <.<

Medlem

Hah, good one


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Litar inte på detta.

Medlem

Har fan gått för långt då speltillverkare måste gå ut med kommentarer som dessa dvs majoriteten förväntar sig microtransactions och p2w samtidigt då det kommer med en prislapp på $60 det har blivit en en standard för dem större företagen även då vi sett exempel med spel som lyckas utan dessa giriga beteenden och är single player.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Att använda sig av mikrotransaktioner för endast kosmetiska prylar är klart bättre än pay-to-win. Men jag anser att mikrotransaktioner för endast kosmetiska prylar inte är ok det heller egentligen. Utseendet spelar även det roll, även om det kanske inte ger dig en direkt fördel spelmekansikt. Det ger dig däremot en fördel utseendemässigt.

Ett spel känns alltid mycket bättre när man på rätt sätt kan få förtjäna sitt utseende genom att spela spelet. Utseendet spelar ju roll i vissa spel eftersom det speglar vad du har åstadkommit. Ser du grym ut, är det väl för att du är grym på spelet, för att du antagligen har förtjänat det.

Även om det kanske är möjligt att få de kosmetiska prylarna som man kan köpa för pengar genom att endast spela spelet gör det inte till en bra spelupplevelse om man menölst tvingas grinda spelet i 300 timmar för att få ett par brallor.

Av någon anledning har spelare generellt accepterat att "ok - mikrotransaktioner är endast ok om det är kosmetiskt". Men jag håller inte med! Inte om spelet är ett fullprisspel. Mikrotransaktioner är endast ok om spelet är gratis från början.

Vill utvecklare fortsätta tjäna pengar på ett fullprisspel, får de släppa större DLCs eller expansioner i så fall. Allt annat är sniket fulspel.

Definera fullprisspel. När jqg började spela på sega megadrive i mina yngre dagar så kostade ett spel 600-800kr nytt. Nu 26 år senare ligger spelen på 350-600 beroende på vartifrån man köper, vilket spel samt platform. Hade spelen följt pengavärdet så hade ett spel kostat över 1000kr. Kosmetika känns som ett billigt pris om det betyder att vi får ha billigare spel

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Definera fullprisspel. När jqg började spela på sega megadrive i mina yngre dagar så kostade ett spel 600-800kr nytt. Nu 26 år senare ligger spelen på 350-600 beroende på vartifrån man köper, vilket spel samt platform. Hade spelen följt pengavärdet så hade ett spel kostat över 1000kr. Kosmetika känns som ett billigt pris om det betyder att vi får ha billigare spel

Mjo så kan det ju vara men samtidigt är spel branschen bra mycket större nu och finns ju fett med pengar i den.
Men klart alla vill ha mera

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Definera fullprisspel. När jqg började spela på sega megadrive i mina yngre dagar så kostade ett spel 600-800kr nytt. Nu 26 år senare ligger spelen på 350-600 beroende på vartifrån man köper, vilket spel samt platform. Hade spelen följt pengavärdet så hade ett spel kostat över 1000kr. Kosmetika känns som ett billigt pris om det betyder att vi får ha billigare spel

Alla de här myterna om hur "billiga" spel är idag har redan slagits ner.

Medlem

Jag tycker mig ha hört det här snacket förut... Kanske var det när Black ops nyligen släpptes eller kanske var det när en representant från Dice Lovade på allt i världen att Battlefront 2 skulle vara allt vi kunde drömma om och definitivt inte innehålla något p2w. När kundkretsen är naiv räcker enkla lögner långt... Rinse and repeat.

För den tveksamme kan man ju även peka på det faktum att Anthem inte är ett typiskt Biowarespel, utan ett (per bok definierat) typiskt Ea-frostbite ala live service shooter exemplar. Finns numera många exempel på Exakt samma upplägg som Anthem, från Ea. Att se Anthems framtida syfte är lika enkelt som att idag svara på frågan "Borde jag Köpa Fallout 76?"

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Definera fullprisspel. När jqg började spela på sega megadrive i mina yngre dagar så kostade ett spel 600-800kr nytt. Nu 26 år senare ligger spelen på 350-600 beroende på vartifrån man köper, vilket spel samt platform. Hade spelen följt pengavärdet så hade ett spel kostat över 1000kr. Kosmetika känns som ett billigt pris om det betyder att vi får ha billigare spel

Fullprisspel = Det pris AAA-titlar brukar få

350kr är inte ett fullprisspel
600kr är det.

Så du tror att spel är billigare idag för att de har mikrotransaktioner?
Spel var billigare före mikrotransaktionernas intåg än för 26år sedan också. De klarade sig bra.
Det finns spel idag till till fullpris utan- och som inte behöver mikrotransaktioner för att bli framgångsrika och överleva.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Skägg.
10 Chambers

Men kan han lova att det är kuligt?


signatur
Medlem

Man har ju blivit bränd av den här typen av spel några gånger senaste åren - Destiny, The Division, Destiny 2, etc.

Men jag är fortfarande försiktigt hoppful inför Anthem. Bioware har visat mycket communityfokus och transparens senaste halvåret och det känns ändå som att man vet ungefär vad man köper, vilket jag inte tyckte var fallet med Destiny och The Division. I vanlig ordning är det endgamet som avgör om spelet håller i längden och det är väl kanske tyvärr det vi vet minst om just nu.

Köp av cosmetics har jag inga större problem med så länge allt som går att köpa även går att få tag på inom rimlig tid genom att spela spelet.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Bvg_Hagal:

Jag tycker mig ha hört det här snacket förut... Kanske var det när Black ops nyligen släpptes eller kanske var det när en representant från Dice Lovade på allt i världen att Battlefront 2 skulle vara allt vi kunde drömma om och definitivt inte innehålla något p2w. När kundkretsen är naiv räcker enkla lögner långt... Rinse and repeat.

För den tveksamme kan man ju även peka på det faktum att Anthem inte är ett typiskt Biowarespel, utan ett (per bok definierat) typiskt Ea-frostbite ala live service shooter exemplar. Finns numera många exempel på Exakt samma upplägg som Anthem, från Ea. Att se Anthems framtida syfte är lika enkelt som att idag svara på frågan "Borde jag Köpa Fallout 76?"

Det finns inget "p2w" i Fallout 76, så i såna fall ser ju det "framtida syftet" bra ut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Mjo så kan det ju vara men samtidigt är spel branschen bra mycket större nu och finns ju fett med pengar i den.
Men klart alla vill ha mera

Konsollspel kostar inte 350:- nytt. Ska du jämföra med Sega (konsoll) får du jämföra priset på spel till dagens konsoller, inte PC.


signatur

I drank what?

Medlem

Fantastiskt hur mycket negativa kommentarer det kan komma på en sådan positiv nyhet. Ibland undrar jag vad det är för folk som befinner sig på FZ kommentarssektion. Men det kanske såhär det är nuförtiden och jag helt enkelt får flytta mig åt sidan för skeptiskt/cyniskt tänkande, och leta upp andra forum. :/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Artifactor:

Fantastiskt hur mycket negativa kommentarer det kan komma på en sådan positiv nyhet. Ibland undrar jag vad det är för folk som befinner sig på FZ kommentarssektion. Men det kanske såhär det är nuförtiden och jag helt enkelt får flytta mig åt sidan för skeptiskt/cyniskt tänkande, och leta upp andra forum. :/

Jag tror kanske att det har att göra med typen av spel Anthem tycks vara, en loot-shooter i samma stil som Destiny och The Division. Att det är där skon klämmer, att även om det inte är P2W är designat efter att dra in mer pengar via MTX.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att det har att göra med typen av spel Anthem tycks vara, en loot-shooter i samma stil som Destiny och The Division. Att det är där skon klämmer, att även om det inte är P2W är designat efter att dra in mer pengar via MTX.

Bara för det är en stor studio så går högafflarna på högvarv.
Grinding Gear Games (Path of Exile) och deras mtx shop (som för övrigt är asdyr trots spelet är gratis och är "valfri") drar in multum, och folk höjer dem till skyarna som Indie gudar. Hur man nu kan kalla dem indie efter alla dessa år och sales samt uppköpt av Tencent.

Det är häxjakt på AAA företagen nu, och med all rätt i viss mån men herregud forum som fz och reddit får ju oss mindre bittra att överge diskussioner öht.

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Fantastiskt hur mycket negativa kommentarer det kan komma på en sådan positiv nyhet. Ibland undrar jag vad det är för folk som befinner sig på FZ kommentarssektion. Men det kanske såhär det är nuförtiden och jag helt enkelt får flytta mig åt sidan för skeptiskt/cyniskt tänkande, och leta upp andra forum. :/

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror kanske att det har att göra med typen av spel Anthem tycks vara, en loot-shooter i samma stil som Destiny och The Division. Att det är där skon klämmer, att även om det inte är P2W är designat efter att dra in mer pengar via MTX.

Skrivet av Tsteken:

Bara för det är en stor studio så går högafflarna på högvarv.
Grinding Gear Games (Path of Exile) och deras mtx shop (som för övrigt är asdyr trots spelet är gratis och är "valfri") drar in multum, och folk höjer dem till skyarna som Indie gudar. Hur man nu kan kalla dem indie efter alla dessa år och sales samt uppköpt av Tencent.

Det är häxjakt på AAA företagen nu, och med all rätt i viss mån men herregud forum som fz och reddit får ju oss mindre bittra att överge diskussioner öht.

Det är storbolagens hype-våg som vänder och slår dem själva i ansiktet. De har spenderat miljarder och åter miljarder på generiska spel inriktad till alla (dvs för ingen) och minst lika mycket på marknadsföring. De vill att spelare ska vara aktiva och hypa deras produkter. De har försökt med allt mellan himmel och jord att mjölka sista kr från konsumenten. Allt förutom en hederligt bra produkt och upprätthålla ett förtroende och bra image.

Tja vad tror ni resultatet blir då?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det är storbolagens hype-våg som vänder och slår dem själva i ansiktet. De har spenderat miljarder och åter miljarder på generiska spel inriktad till alla (dvs för ingen) och minst lika mycket på marknadsföring. De vill att spelare ska vara aktiva och hypa deras produkter. De har försökt med allt mellan himmel och jord att mjölka sista kr från konsumenten. Allt förutom en hederligt bra produkt och upprätthålla ett förtroende och bra image.

Tja vad tror ni resultatet blir då?

Vi får mängder med bra spel, så det är väl bra spel som blir resultatet, antar jag?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vi får mängder med bra spel, så det är väl bra spel som blir resultatet, antar jag?

Mkay, jag ser ärligt talat inte mängder med bra AAA-spel, för det var AAA-marknaden jag prata om nu här.

Och när vi snackar AAA-lir den här generationen har det än så länge varit knapert med några riktiga guldkorn. Även om man räknar med hela den här generationen hittills (2013-2018), vet jag inte ens om jag skulle kunna göra en top-10 lista utan indie-spel.

Däremot skulle jag lätt kunna göra en top10 lista på enskilda år som 1996, 1998, 1999, 2004 eller 2007. Där skulle det svåra snarare vara vad man skulle utelämna.

Tja det kanske är personlig smak och många skulle säkert kunna lista 10st AAA-spel den här generationen som de tycker är fantastiska. Men nu får man ju intrycket av att det skulle vara lätt att tex lista top5 AAA-fps 2018, eller 2017 eller 2016 osv. Fanns det ens 2st som var riktigt bra förra året? Jag kan lätt lista 5st från 2007, men det var ju också ett riktigt bra spelår. Men vad var det senast riktigt bra spelåret den här generationen då??? Det läggs ju mer pengar än någonsin på AAA-industrin, då borde det väl inte vara svårt att lista alla dessa fantastiska spelår vi nu borde haft den här generationen? Eller?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns inget "p2w" i Fallout 76, så i såna fall ser ju det "framtida syftet" bra ut.

Okay, spännande tolkning av min text där! 🤔 Om du skulle kunna skicka en uppsats till mig, i vilken du förklarar hur du kom fram till att jag antytt p2w i F76 så kan vi tala vidare kring de ytterst onödiga resultaten av att som konsument försvara multimiljonföretag! 🙋

Medlem
Skrivet av Artifactor:

Fantastiskt hur mycket negativa kommentarer det kan komma på en sådan positiv nyhet. Ibland undrar jag vad det är för folk som befinner sig på FZ kommentarssektion. Men det kanske såhär det är nuförtiden och jag helt enkelt får flytta mig åt sidan för skeptiskt/cyniskt tänkande, och leta upp andra forum. :/

Du får ha i åtanke att Anthem är i det stora hela en väldigt sval titel och många har väldigt låga förväntningar av det just på grund av hur EA har betett sig mot folk med deras betalmodeller.

Och även hur dom har gjort sig av med vettiga studios om de inte har sålt tillräckligt bra (Dead Space)

Sen som några andra säger så har man sett liknande spel falla stenhårt pladask trots att de verkade så häftiga till en början; Detta är verkligen en Destiny klon.

Medlem

@Megagurra: Jag vill börja med att säga att jag inte försvarar EA, utan detta är mer en kommentar om företag generellt:

Företag som EA, IKEA, Apple, etc, etc (dvs inte välgörenhet) existerar för att de vill tjäna pengar. Att då som i EA's fall göra sig av med studios som inte levererar = sunt affärstänkande. Det är en förlust, och istället för att låta den fortsätta blöda så skär man av förlusten och går vidare. Vi som spelare har emotionella band till studios, företag har endast monetära band (om de tänker sunt som företag).

Samt, att det är en Destinyklon som folk klagar på, det finns säkerligen en uppsjö människor som mig som aldrig spelat Destiny som kommer uppskatta detta spelet. Jag är nyfiken på det, och ser fram emot släppet i februari.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mkay, jag ser ärligt talat inte mängder med bra AAA-spel, för det var AAA-marknaden jag prata om nu här.

Jag spelar inte särskilt många spel, men bara en snabb titt på första sidan av recensioner hos FZ så ser vi "New Super Mario Bros. U Deluxe", "Starlink: Battle for Atlas", "Artifact", "Just Cause 4" och "Darksiders III" som alla fått betyget 3 (bra) eller högre. Och då är det bara från 26:e november och framåt. Kan nog hitta några till om vi tittar resten av året också

Skrivet av Bvg_Hagal:

Okay, spännande tolkning av min text där! 🤔 Om du skulle kunna skicka en uppsats till mig, i vilken du förklarar hur du kom fram till att jag antytt p2w i F76 så kan vi tala vidare kring de ytterst onödiga resultaten av att som konsument försvara multimiljonföretag! 🙋

Inte särskilt spännande, jag tolkade ditt inlägg som en sammanhängande text. Det kanske istället skulle tolkas som två helt separata texter?
Spännande skrivmetod i såna fall, och då undrar jag vad du menade med slutklämmen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag spelar inte särskilt många spel, men bara en snabb titt på första sidan av recensioner hos FZ så ser vi "New Super Mario Bros. U Deluxe", "Starlink: Battle for Atlas", "Artifact", "Just Cause 4" och "Darksiders III" som alla fått betyget 3 (bra) eller högre. Och då är det bara från 26:e november och framåt. Kan nog hitta några till om vi tittar resten av året också

Ja herregud vilka odödliga klassiker du lista.

Kanske mest ironiska utav allt är ju att det enda spelet som hade 4/5 var ett kortspel, från Valve. Valve, ett av bolagen som dragit ihop ofantliga summor pengar senaste åren, gör ett kortspel. Valve skulle ha råd att utveckla ett Half Life 3 varje månad, men istället efter år av väntan så är allt vi får ett kortspel, vilken kompetent indie-utvecklare som helst skulle kunna utveckla. Vilket skämt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja herregud vilka odödliga klassiker du lista.

Kanske mest ironiska utav allt är ju att det enda spelet som hade 4/5 var ett kortspel, från Valve. Valve, ett av bolagen som dragit ihop ofantliga summor pengar senaste åren, gör ett kortspel. Valve skulle ha råd att utveckla ett Half Life 3 varje månad, men istället efter år av väntan så är allt vi får ett kortspel, vilken kompetent indie-utvecklare som helst skulle kunna utveckla. Vilket skämt.

https://vignette.wikia.nocookie.net/jurassicpark/images/6/60/...

Alltid lika kul när folk ändrar sig eller försöker byta spår så fort de blir motbevisade

Ser inte det ironiska, de hoppar på en trend som vilket vinstdrivet företag som helst brukar göra. Otroligt naivt att tro att de skulle bedriva någon slags välgörenhet, eller att de inte gör ett Half Life 3 för att de inte skulle klara av det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar