Sea of Thieves får tävlingsläge i början av året

Robot
Sea of Thieves får tävlingsläge i början av året

Microsoft målar upp planerna för året där tävlingsinriktat kanonskjutande är en del av planen.

#sea-of-thieves


eld
Medlem

Frågan är ju om det riskerar att tunna ut sea of thieves upplevelsen om man flyttar pvp-fokus till ett arena-läge.

PVP är kärnan i hela sea of thieves upplevelsen.

Medlem

"Sea of Thieves var förra årets roligaste spel i en hel vecka innan det snabbt seglade ut i periferin där inte ens krakens och spökskepp kunde locka in oss igen"

Perfekt förklaring av vad Sea of Thieves är. Det kunde bli så stort och kan fortfarande bli enormt, men då måste spelet helt ändras (Så kul är det inte att bara ha mer cosmetics som enda form av progression när all tillgänglig content tar några tiotal timmar att spela igenom och sedan tröttna på).

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Frågan är ju om det riskerar att tunna ut sea of thieves upplevelsen om man flyttar pvp-fokus till ett arena-läge.

PVP är kärnan i hela sea of thieves upplevelsen.

Det man får tänka på att det inte är en "arena" ordagrant. Det var jag rädd från början att man skulle släppas ned på en ö typ Battle-royale eller att man bara springer runt i rund grej och slogs mot varandra. Vad jag kan få ut av trailern så verkar det ju mer så vara en mindre karta än vanligt men med fler spelare så det blir fokus på strider. Ser inget problem med det alls.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag gillade verkligen grafiken i detta spel men fanns inget som höll en kvar man tröttnade väldigt fort. Lägg till faktioner npc ckepp så hade det varit mycket roligare. Engelsmän, holländare etc som piraterna faktist slogs mot. Jag tycktedet blev enformigt etc. Då är ju Atlas 7 resor bättre varit såld på det sedan launch. Kul att bygga skeppen och kunna bygga baser, tämja djur etc fanns mer att göra

Medlem

Jag köpte SoT på rean för någon vecka sedan och har spelat det en hel del sedan dess. Vi är dock en 4-man premade nästan hela tiden vilket självklart gör att man har kul bara för att man larvar sig tillsammans, men jag måste ändå säga att jag är glatt överraskad.

Däremot förstår jag att det säkert blir stelt ganska fort om man ligger i ordentligt och grinden till Pirate Legend är verkligen lång. Men jag tycker ändå att känslan av att man aldrig vet hur kvällen kommer se ut när man loggar in, kombinerat med att det inte finns någon power-up progression som gör att man känner sig tvingad till att spela mer gör att det hela blir ganska trevligt avslappnat och lite mysigt, sådär.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör

Mekaniken är ju helt sagolik, likaså att spela med vänner. Det vore nog ett monsterjobb att bygga om spelet så det får level-system och progression, dessutom skulle det förändras radikalt. Då tror jag mer på att skapa bra, annorlunda och varierat innehåll. Det blev snabbt enformigt när spelet var nytt.


signatur
Ambassadör
Xbox

Spelet har fått något av en revival sen i höstas med de två senaste expansionerna, mycket folk som spelar och det är väldigt mycket mer content än vid launch. Den ständiga supporten från Rare både med (gratis) expansioner och events har börjat ge momentum.

Planerna för i år ser ut att ge ännu mer bra innehåll, först med Arena som artikeln hänvisar till men också den "story"expansion med fokus på quests, npcer, lore som utlovats efter det!


signatur

Jump in.

Avstängd

Usch.. ett av sämsta spelen 2018. Kanske man testar igen 2020 eller 21. Kommer troligtvis att vara lika tråkigt då också men man kan ju ge det ett försök till.

Finns det förövrigt någon statistik över hur många spelare som är kvar?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det man får tänka på att det inte är en "arena" ordagrant. Det var jag rädd från början att man skulle släppas ned på en ö typ Battle-royale eller att man bara springer runt i rund grej och slogs mot varandra. Vad jag kan få ut av trailern så verkar det ju mer så vara en mindre karta än vanligt men med fler spelare så det blir fokus på strider. Ser inget problem med det alls.

Absolut, jag tror att Arena kan bli riktigt bra, men det känns som de vill lägga fokus på att folk ska kunna ha bra pvp utanför grundspelet istället för att fokusera på att pvp blir bra där det hör hemma. Sea of Friends vs Sea of Thieves etc.

Skrivet av Tomas Helenius:

Mekaniken är ju helt sagolik, likaså att spela med vänner. Det vore nog ett monsterjobb att bygga om spelet så det får level-system och progression, dessutom skulle det förändras radikalt. Då tror jag mer på att skapa bra, annorlunda och varierat innehåll. Det blev snabbt enformigt när spelet var nytt.

Atlas må vara ett mer janky spel (och jag önskar att det hade SOT's polish och performance) men jag håller hårt på att Atlas har allt som sea of thieves borde ha haft. Mycket mer permanens och endgame. All seglingsmekanik är ju i princip taget direkt från sea of thieves och att istället för att du plockar plankor och kanonkulor från öar så är allt detta resurser du arbetat för och tar upp vikt på din båt.

Sea of thieves 2 är utan tvekan under utveckling.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Sea of thieves 2 är utan tvekan under utveckling.

Näe det tror jag inte. Hela poängen med SoT är att det ska vara ETT spel utan massvis med extra grejer man måste köpa för att kunna spela. Gamepass är i regel det ända som behöves vilket gör det enkelt för nya spelare att testa och för äldre spelare att komma tillbaka och se vad som hänt sedan sist. Det är något RARE varit väldigt öppna med och ser inte varför det skulle förändras.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Min son önskade sig detta och eftersom det var på kraftig rea på Xbox Live så impulsköpte jag detta också.

Jag tycker detta spel är fantastisk och har spelat varje dag sen juldagen. Med vänner eller familj är detta hur kul som helst. Spelet har en ganska stark community och att detta är något alla har gett upp på tycker jag inte stämmer.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe det tror jag inte. Hela poängen med SoT är att det ska vara ETT spel utan massvis med extra grejer man måste köpa för att kunna spela. Gamepass är i regel det ända som behöves vilket gör det enkelt för nya spelare att testa och för äldre spelare att komma tillbaka och se vad som hänt sedan sist. Det är något RARE varit väldigt öppna med och ser inte varför det skulle förändras.

Och det har de gjort också, finns inget som kostar till grundspelet sea of thieves, men de har inte lyckats dra tillräckligt mycket nytt folk, hur mycket de än försökt. De tapper fler spelare än vad de får in.

Ett sea of thieves 2 kommer att kunna dra folk igen, med allt som folk saknade från första. Samt bygga in microtransactions från start så de kan leva ut GAAS.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Och det har de gjort också, finns inget som kostar till grundspelet sea of thieves, men de har inte lyckats dra tillräckligt mycket nytt folk, hur mycket de än försökt. De tapper fler spelare än vad de får in.

Ett sea of thieves 2 kommer att kunna dra folk igen, med allt som folk saknade från första. Samt bygga in microtransactions från start så de kan leva ut GAAS.

Antar du har koll på spelarantalet? Rare själva har sagt att de är nöjd med hur det ser ut nu, inte överlycklig men ändå nöjd helst med Shrouded Spoils eller vad senaste uppdateringen hette.

Mja jag vet inte det jag. Då måste de givetvis leverera från start men det finns som ingen poäng med att göra en uppföljare just nu. Tanken är ju att det här om sagt ska finnas med Gamepass och uppdateringar ska komma kontinuerligt flera år framöver precis som ett MMO. De bygger ju upp förtroendet och många som spelar spelet och folk som återvänt (mig själv inkluderad) är mycket glad över vad vi fått.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar