Hdr på min sony xf9005 ser tråkigt ut

Medlem
Hdr på min sony xf9005 ser tråkigt ut

Tjena!
Köpte en sony för ett tag sen. Min första 4k hdr tv.
Spelat på min underbara plasma innan.

Till saken då. Jag har både en ps4 pro och en xbox one x.
Har aktiverat full bandbredd på mina hdmi portar och använder rätt portar.

4k ser najs ut när jag spelar. Men så fort spelen aktiverar hdr så blir det som ett lätt grått filter över skärmen. Dvs både färger och ljus blir sämre än när hdr är av.

Har följt rtings inställningar och haft det som grund.
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f/settings

Både ps4an och xboxen har allt aktiverat dvs hdr och 4k. Och tvn svarar så fort hdr aktiveras på nån av konsolerna och man ser att tvn aktiverat hdr.

Är rätt besviken. Det ska ju inte se bättre ut med hdr avstängt...

Nån som har tips eller liknande erfarenheter?

https://www.youtube.com/watch?v=HozCWZPWaX0

Tänkte jag skulle prova lite av hans inställningar när jag kommer hem. Han nämner ju det gråa. Men jag ser det i fler bildinställningar än cinema pro. Och jag tycker inte att man ska behöva gå in och pilla i färgskala vara för att få det att se acceptabelt ut? Hur gör gemeneman lixom som inte ens rör sina inställningar eller aktiverar sina hdmi?

Skägg.
10 Chambers

Gäller det flera olika spel? Vad jag vet är HDR i till exempel Red Dead 2 inte särskilt bra.


signatur
Medlem

@Linusenen: jag har samma tv, och kör också efter rtings inställningar. Har aldrig tittat på hdr innan dess och mina 2 källor som jag testat än så länge är rdr2 och filmen solo a star wars story.

Jag har också märkt att bilden blir mörkare med hdr än utan i båda fallen trots ljusstyrkan ställd till max. Dock antar jag att det är så det ska vara med hdr?

Har också läst att hdr i just rdr2 är rätt kasst, dock upplever jag bättre färg än utan men inte wow liksom.

Gör samma tråd på sweclockers kanske?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gäller det flera olika spel? Vad jag vet är HDR i till exempel Red Dead 2 inte särskilt bra.

Hej
Ja det gäller alla spelen jag provat som har funktionen att snabbt växla mellan hdr on/off in game. Både på ps4 pro och xb1x. Rdr2 är ju helt klart sämst.
Ska försöka ta någon bild ikväll på tex zero dawn om tid finnes också.

Medlem

Har du ställt in RGB på full på PS4?

Den tv:n ska inte ha några problem med HDR, den är väldigt bra för att vara en lcd. Det är någon inställning som knasar.

Edit: Ja, det hade du. Missade helt den meningen.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har du ställt in RGB på full på PS4?

Den tv:n ska inte ha några problem med HDR, den är väldigt bra för att vara en lcd. Det är någon inställning som knasar.

Edit: Ja, det hade du. Missade helt den meningen.

Ja den är inställd på full. Men ska dubbelkolla vad tvn är inställd på så det inte krockar.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Ja den är inställd på full. Men ska dubbelkolla vad tvn är inställd på så det inte krockar.

Hur går det för dig? Är intresserad eftersom vi har samma TV


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Hur går det för dig? Är intresserad eftersom vi har samma TV

Jag va nere igår kväll och pillade en del. Tycker jag fick till ruskig bild med hjälp av ett par videos.

Det jag kommit på varför hdr ser sämre ut än sdr med samma inställningar är att när du kör sdr så fungerar full rgb. Men slår du på hdr så räcker inte hdmi 2.0 till. Och då backar inställningen till begränsad rgb...
Min gissning är då att färgerna ser tråkigare ut per automatik eftersom jag hade ställt in tvn när den visade full rgb.

Rörigt blev det nu. Men hoppas du hänger med?

Har lite fullt upp på jobbet nu. Men kan lnåpa ner vad jag gjorde senare om ni är ointresserade?

Fragtjuv

Jag fick pilla jäkligt mycket med tevens inställningar inna jag fick till det. Provade många olika guider innan jag blev nöjd. Nu har ju jag visserligen en LG men du kan ju testa dig fram för att se ifall det blir någon skillnad.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Jag va nere igår kväll och pillade en del. Tycker jag fick till ruskig bild med hjälp av ett par videos.

Det jag kommit på varför hdr ser sämre ut än sdr med samma inställningar är att när du kör sdr så fungerar full rgb. Men slår du på hdr så räcker inte hdmi 2.0 till. Och då backar inställningen till begränsad rgb...
Min gissning är då att färgerna ser tråkigare ut per automatik eftersom jag hade ställt in tvn när den visade full rgb.

Rörigt blev det nu. Men hoppas du hänger med?

Har lite fullt upp på jobbet nu. Men kan lnåpa ner vad jag gjorde senare om ni är ointresserade?

Ah okej jag förstår. Tror jag. Den RGB-inställningen på TVn, vilken är det? Är det den där enhanced 4K eller vad den heter?

Ja det får du väldans gärna göra om du har tid!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

När det gäller film i 4k, hdr och dolby vision så har jag nu kört efter inställningarna ovan i videon. Några små tweaks. Blir riktigt bra.

I spel så följde jag denna videon med nån tweak. Lagt på extra färg i hdr game läget tex ligger på 65-70.
https://youtu.be/bzB4_aQCNwc

Tedta och se vad du tycler

Medlem

När jag spelar spel i HDR på min ps4 pro så har jag inställningen på auto, vilket automatiskt ändrar om till YUV 422 istället för begränsad RGB (vilket kan se "washed out" på en 4k-tv) Kör du i begänsad RGB kan du behöva ändra HDMI black level (har olika namn på olika apparater)


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@Linusenen: Nyfiken eftersom jag har samma tv. Som jag tolkar det nu är att du använt fel hdmi kabel
eller fel hdmi uttag på din tv? Eller missförstod jag dig?

Medlem
Skrivet av poppeye:

@Linusenen: Nyfiken eftersom jag har samma tv. Som jag tolkar det nu är att du använt fel hdmi kabel
eller fel hdmi uttag på din tv? Eller missförstod jag dig?

Hej.
Nej jag har varken använt fel hdmi eller fel kabel.
Mina problem ligger i att jag tyckte det va konstigt att hdr både när det gäller spel och film såg sämre ut än sdr. Och med sämre menar jag tråkigare (urtvättade) färger.

Och anledningen är då att hdmi 2.0 inte kan hantera full rgb i 4k med hdr påslaget.

Så mina förväntningar om hdr möttes inte. Att man ska ställa in och gärna kalibrera sin tv är självklart. Men att man ska behöva bumpa upp färg och annat så grovt mycket för att det ska komma nära bilden i sdr förstår jag inte.

Tycker fortfarande sdr ser minst lika bra ut som hdr i spel. Särskilt ni som har en sony, men gärna ni andra också kan ju testa. Ta ett spel där ni kan slå av och på hdr i ingame menyn. Och berätta gärna hur ni upplever skillnaden.

Så jag är lite sur men hdr kanske bara är en försäljningsgimmick precis som motion plus och all sån bildförbättrings hittepå

1
Skriv svar