Smaka på orden "Sci-Fi Nordic Noir" och se den första glimten av svenska Whispers of a Machine

Robot
Smaka på orden "Sci-Fi Nordic Noir" och se den första glimten av svenska Whispers of a Machine

Svensk duo gör klassisk peka-och-klicka-äventyr som utspelar sig i en liten nordisk stad.

#blade-runner, #noir, #whisters-of-a-machine


Medlem

Det här går jag igång på!
Kommer nog bli ett köp

Medlem

Trenden att göra spel med denna fult tillgjorda "pixlade" grafiken måste dö snart. Det är inte trevligt för ögat.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Trenden att göra spel med denna fult tillgjorda "pixlade" grafiken måste dö snart. Det är inte trevligt för ögat.

Vet inte om jag håller med dig där. Gemini Rue som är betydligt pixligare än det här var ett väldigt estetiskt tilltalande spel.

Jag gillar det och tycker det passar genren, men det kan också ha mycket att göra med nostalgi-associationerna från att i ungdomen ha plöjt vartenda äventyrsspel jag kom över

Medlem

Jag blir genast taggad!

KoP
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Trenden att göra spel med denna fult tillgjorda "pixlade" grafiken måste dö snart. Det är inte trevligt för ögat.

Fast Whispers of a Machine ser ju inte pixligt ut alls. Ser dock ut som ett äldre peka-klicka spel (pluspoäng!) fast utan den låga upplösningen.

Medlem

2D pixellooken är den grafiska utvecklingens absoluta estetiska höjdpunkt, det går inte att göra grafik mer estetiskt tilltalande än 2D pixelkonst.

Se Dark Forces, Legend of Kyrandia 2: The hand of fate, Valfritt Neo Geo Spel osv.

Med andra ord, detta ser supersnyggt ut.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kan inte sluta att tänka på Beneath A Steel Sky. Det här blir nog ett garanterat köp för min del

Medlem

Detta var min favorit genre när jag växte upp. Ingenting kom ens i närheten på den tiden. Det är mycket tack vare Monkey Island som jag har den karriär jag har idag.
Med det sagt så blir jag fortfarande extremt taggad på nya spel som kommer i genren men känner ofta att jag blir uttråkad. Tror modern speldesign har förstört belöningssystemet i hjärnan. På den tiden kunde jag sitta fast i ett pussel i dagar och ändå vara motiverad att lösa det.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Trenden att göra spel med denna fult tillgjorda "pixlade" grafiken måste dö snart. Det är inte trevligt för ögat.

Nej det måste den inte göra, det är många av oss som älskar den stilen. Du har tillräckligt många högupplösta spel som du kan gotta dig med (en absolut klar majoritet av alla spel tom), så istället för att aktivt försöka förstöra något andra gillar så kan du ju hålla dig till något du gillar och låta oss njuta av det vi håller nära och kärt.

Alla åsikter måste inte delas, det är helt acceptabelt att hålla en del saker inom sig.

Medlem

@Bethåven: Håller med. Ny spel kan vara beroendeframkallande på ett helt annat sätt. Jag har fastnat helt i Marvel Strike force t ex. Dom har verkligen lyckats trigga dopaminfunktionen i hjärnan hehe

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nej det måste den inte göra, det är många av oss som älskar den stilen. Du har tillräckligt många högupplösta spel som du kan gotta dig med (en absolut klar majoritet av alla spel tom), så istället för att aktivt försöka förstöra något andra gillar så kan du ju hålla dig till något du gillar och låta oss njuta av det vi håller nära och kärt.

Alla åsikter måste inte delas, det är helt acceptabelt att hålla en del saker inom sig.

Eller så kan de införa ett "pixel mode" som folk kan sätta på när de vill. Då blir alla nöjda.

Medlem

Det främsta argumentet för denna typ av grafik, eller den 3D variant som finns i t.ex Borderlands, förutom det faktum att somliga finner den tilltalande, måste väl ändå vara det faktum att en utvecklare som nöjer sig med den här sortens grafik kan lägga mycket mer resurser på leveldesign och gameplay, istället för att ha en massa folk som utvecklar grafik där varje individuellt hårstrå på samtliga karaktärers huvud beräknas fram i realtid. (Ja, jag tar i från tårna här, bara för att illustrera vad jag menar.)

Tror att en del av problemen som finns med dagens AAA utveckare bottnar i det faktum att spelare hela tiden kräver "bättre och bättre" grafik. Vilket kräver att mer och mer resurser läggs på detta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag får starka Beneath A Steel Sky vibbar, det här tåls att hålla ett öga på!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Eller så kan de införa ett "pixel mode" som folk kan sätta på när de vill. Då blir alla nöjda.

Inte så lätt. En av anledningarna till pixelgrafiken är på grund av stilen och nostalgin, men också budgeten och tiden. Ett spel i 1280x720 har fyra gånger så många pixlar som ett i 630x360, vilket innebär mycket mer arbete, mycket mer tid, och mycket mer pengar, något som dessa små utvecklare inte har med en/två personer som arbetar på dem.

Jag förstår att du inte gillar stilen, men jag hoppas att du i alla fall förstår varför de inte kan göra det du vill. Det här spelet är nog helt enkelt inte för dig, din smak, eller krav.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Trenden att göra spel med denna fult tillgjorda "pixlade" grafiken måste dö snart. Det är inte trevligt för ögat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har haft mina ögon på detta spel ett tag, och ser verkligen fram mot det.
Uppväxt med klassiker som "Monkey Island" och "Beneath a Steel Sky", och älskar denna klassiska 2D-pixel-stil.

Medlem

Alla ni som blivit sugna på det här, hoppas verkligen ni lirat "Thimbleweed Park"! Inget spel inom genren har lyckats få mig att känna så stark nostalgi och genuin spelglädje som man gjorde när man startade igång Monkey Island/BaSS/Zak McKraken första gången.

Gjort av gamla LucasArts-eldsjälar (förlåt, menar såklart MucasFlem för de insatta)!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ser väldigt kul ut! Påminner lite om Gemini Rue! Vilket för min del var en stor hit. Ni som inte kört det, kolla in det på steam.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Det främsta argumentet för denna typ av grafik, eller den 3D variant som finns i t.ex Borderlands, förutom det faktum att somliga finner den tilltalande, måste väl ändå vara det faktum att en utvecklare som nöjer sig med den här sortens grafik kan lägga mycket mer resurser på leveldesign och gameplay, istället för att ha en massa folk som utvecklar grafik där varje individuellt hårstrå på samtliga karaktärers huvud beräknas fram i realtid. (Ja, jag tar i från tårna här, bara för att illustrera vad jag menar.)

Tror att en del av problemen som finns med dagens AAA utveckare bottnar i det faktum att spelare hela tiden kräver "bättre och bättre" grafik. Vilket kräver att mer och mer resurser läggs på detta.

Håller med till 100%! Skulle vara intressant att få veta från någon inom spelindustrin hur mycket som läggs på grafiska detaljer kontra gamedesign och gameplay-skapande. Grafiken "glöms" ofta bort av hjärnan efter 15-30 minuters spelande, men gamedesign och gameplay är ju det helt klart viktigaste; om dessa delar inte klaffar så går det ju inte att spela.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Håller med till 100%! Skulle vara intressant att få veta från någon inom spelindustrin hur mycket som läggs på grafiska detaljer kontra gamedesign och gameplay-skapande. Grafiken "glöms" ofta bort av hjärnan efter 15-30 minuters spelande, men gamedesign och gameplay är ju det helt klart viktigaste; om dessa delar inte klaffar så går det ju inte att spela.

Så sant, ta bara Crysis (min åsikt givetvis). Det var väldigt snyggt när det kom, men gameplay var sådär....

Medlem
Skrivet av jonis:

Alla ni som blivit sugna på det här, hoppas verkligen ni lirat "Thimbleweed Park"! Inget spel inom genren har lyckats få mig att känna så stark nostalgi och genuin spelglädje som man gjorde när man startade igång Monkey Island/BaSS/Zak McKraken första gången.

Gjort av gamla LucasArts-eldsjälar (förlåt, menar såklart MucasFlem för de insatta)!

Självfallet har jag spelat igenom denna hyllning till de gamla klassiska spelen. Ett mycket bra spel!

1
Skriv svar