LEC Spring -19 [LoL Esport]

Ambassadör
League of Legends
LEC Spring -19 [LoL Esport]

Då närmar sig vårsäsongen av LEC, europeiska topligan i League of Legends. I detta blogginlägg tänkte jag presentera lagen i LEC. Som grund till min analys använder jag mitt egenkomponerade analysverktyg som jag presenterade i mitt förra blogginlägg. Säsongen börjar nu på fredag, 18/1.

*Namn med denna markering avser svenska spelare.

eXcel Esport

Top

Expect

Jungle

Caedrel

Mid

Exile

ADC

Jeskla*

Support

kaSing

eXcel är ett av de nya lagen inför omstarten för LEC. Dock är det många tidigare kända namn som man har med i startuppställningen. Dock är det inga som får mig att hoppa av glädje att se utan det känns som en ganska tam uppställning jämfört med många av de andra lagen. Det mest intressanta är att de har registrerat alla sina avbytare som spelare, jag vet inte om det är för att det är ett nytt lag eller om de planerar att använda sig av en 10-mannatrupp för att kunna rotera truppen. Det är dock inget bra tecken att avbytarna är det mest intressanta för laget.

Om vi tittar på “nummerspels”-analysen är det rookies och Expect som återfinns på top-positioner. Som jag nämnde i tidigare blogginlägg kan man inte blint följa analysen, speciellt för rookies. Dock tycker jag det stämmer ganska bra för övriga medlemmar i laget. Det är Expect som är huvudnamnet och den som kan tänkas att lyfta laget från en, tyvärr, sista plats.

Min gissning på placering: 8-10

FC Schalke 04

Top

Odoamne

Jungle

Memento*

Mid

Abbedagge

ADC

Upset

Support

Ignar

Endast Upset är kvar från förra årets laguppställning. Det är dock ingen dålig spelare att ha kvar. Jag tror han har möjlighet att klassas som en topp 3 ADC efter denna säsong om han tar vid där han slutade förra året. Vid sin sida har han den erfarna Ignar som kommer nu återvänder till Europa efter ett år i Korea och bbq Olivers. Tillsammans skapar dom en farlig botlane. På top finner vi Odoamne och svensken Memento i djunglen. Båda spelarna har lång erfarenhet och är väldigt stabila på sina positioner. Dock är de inte riktigt i toppen jämfört med sina motståndare. På mid har dom en ny ung tysk, Abbedagge. Jag har ingen kunskap om honom. Det enda jag vet är att han kommer få det tufft.

Som huvudcoach kommer Dylan Falco från Fnatic. Jag anser att Falco var en svaghet för Fnatic. Vi får se om hur det blir i år och i Schalke.

I överlag tror jag laget kan kämpa om en slutspelsplats om dom får allt att stämma men dock inte mycket mer än det. Enligt “nummerspels”-analysen finns det risk för lägre placering än det. Dock anser jag det är ett stabilt lag med ett frågetecken på mid.

Min gissning på placering: 6-9

Misfits

Top

sOAZ

Jungle

Maxlore

Mid

Febiven

ADC

Hans Sama

Support

GorillA

Här har vi ett intressant lag. Ett riktigt ålderslag. Om det skulle vara en tävling i erfarenhet hade denna Misfits-uppställning varit det överlägset bästa laget. Tyvärr för Misfits så är det inte det vi tävlar i. Det finns två utropstecken. Det första är Febiven som åtevänder efter en misslyckad vända i NA. Det andra är koreanen GorillA som kommer från Kina och världselitlagen Kinzone DragonX ofch före det Longzhu Gaming.

Många trodde att Hans Sama skulle dominera förra året då det strulade för Rekkles. Visst var han bra men han var långt ifrån överlägsen i jämförelse med sina motståndare på ADC-rollen.

Detta laget kan vara ett topplag likväl som den största besvikelsen i EU. Jag tror dock att med deras erfarenhet kan ta sig till en klar slutspelsplats dock inte hela vägen fram. I “nummerspels”-analysen finner vi alla utom Maxlore i den nedre halvan på alla positioner det är dock inte helt rättvist då de kommer från topplag.

Min gissning på placering: 2-5

Rouge

Top

Profit

Jungle

Kikis

Mid

Sencux

ADC

HeaQ

Support

Wadid

För det nya laget Rouge vill jag direkt hänvisa till “nummerspels”-analysen i bilden nedan. Jag tycker det är en perfekt återkoppling om hur jag känner för laget. Kikis är en av de bättre djunglarna i EU och Profit är en potent topspelare. Övriga når inte upp till den kvalitet som sina motståndare kräver av dom. Så jag tror att det nya laget kommer få det tufft. Jag hoppas dock att jag har fel och att dom kan överraska mig.

Min gissning på placering: 8-10

SK Gaming

Top

Werlyb

Jungle

Selfmade

Mid

Pirean

ADC

Crownshot

Support

Dreams

Det här är ett intressant lag. Top, jungle och ADC kommer alla från MAD Lions som dominerat i de tuneringar som spelats i Europa under EU LCS förra året. För att backa upp dessa har de tagit in två koreaner, Pirean från SK Telecom T1 och Dreams.

Anledningen att Dreams inte syns i “nummerspels”-analysen är för att han inte spelat professionella matcher under 2018. Som ni ser finner vi övriga spelare på övre halvan på sina positioner. Kom ihåg att det är för att de spelat i lägre divisioner och inte i toppligor, förutom Pirean.

Om laget klarar att prestera mot topplagen kvarstår att se dock finns det gott om talang här för att SK Gaming ska bli ett topplag i framtiden. Jag tror dock inte att det blir redan nu under vårsäsongen.

Min gissning på placering: 5-8

Splyce

Top

Vizicsacsi

Jungle

Xerxe

Mid

Humanoid

ADC

Kobbe

Support

Norskeren

Hmm. Vad ska jag säga om Splyce. Dom har bra spelare på alla positioner, Humaniod, är rookie så ta hans betyg med en nypa salt i bilden nedan. Spelarna är dock inte i toppen på sin position så allt hänger på om de kan få ihop lagspelet. Tyvärr tror jag att de i bästa fall kan matcha sina motståndare och inte säkert slå dom.

Min gissning på placering: 5-8

Team Vitality

Top

Cabochard

Jungle

Mowgli

Mid

Jiizuke

ADC

Attila

Support

Jactroll

Team Vitality är ett av de lagen som har minst förändringar i sin laguppställning från förra året. Det är endast Mowgli i djunglen (skriv skämt om djungleboken här) som är ny för året. Det är inget dåligt nyförvärv för han kommer från världstopplaget Afreeca Freecs. Som likt Team Vitality är kända för sin respektlösa aggressiva spelstil.

Ingen trodde på Vitality i Worlds men de imponerade starkt på alla. Så vad kan laget åstadkomma i år? Jag tror dom kan ta ett steg till och cementera sig som ett topp 3 lag i Europa.

Om du inte kollar på LoL så mycket är Vitality ett bra lag att börja kolla på. Det händer alltid mycket när dom spelar.

Min gissning på placering: 2-3

Så då var jag klar med min sammanfattning av lagen i LEC inför vårsäsongen. Eller vänta har jag inte glömt något. Jo just det.

Fnatic

Top

Bwipo

Jungle

Broxah

Mid

Nemesis

ADC

Rekkles*

Support

Hylissang

Senast vi såg Fnatic spela var det final i Worlds där det blev en smärtsam förlust. Västländernas chans att spräcka den östliga dominans rann ur händerna då ett av de bästa lagen vi sett i EU och NA föll på mållinjen. Inför säsongen hoppades jag på att dom skulle behålla sitt lag och satsa fullt ut på att gå mot Worlds i år igen. Dock förlorade laget sin bästa spelare Caps som gick till huvudrivalen G2. Även stöttepelaren Soaz försvann inför säsongen vilket inte var lika förvånande med tanke på det förtroende laget visade för Bwipo.

Jag har tidigare nämnt att jag är ett Fnaticfan så jag har studerat spelaren som nu sitter på en av de tuffaste positionerna man kan få som professionell i LoL. Postitionen jag syftar på är mid i Fnatic och spelaren som nu besitter den platsen är Nemesis. Han kommer från MAD Lions som jag tidigare nämnde i SK Gaming-analysen. Laget som dominerat i de lägre ligorna. I MAD-Lions har man ofta nämnt Nemesis som den potentiellt nya världsstjärnan men han har inte riktigt visat att han har det som krävs. Jag anser att allt hänger på om han lyckas ta steget upp till världseliten om Fnatic kommer lyckas eller inte.

I övrigt kan jag bara hänvisa till förra säsongen och “nummerspels”-analysen i bilden nedan. Fnatic är ett topplag och kommer förbli det i år. Om Nemesis kan prestera så kommer Fnatic att fortsätta vinna.

En sak som jag tycker är intressant gällande Nemesis är följande. Många undrar om han är den nya Caps. Det gör inte jag. Caps är Caps och är fantastisk på det han gör. Dock anser jag att Caps har en svaghet. Och det är Utility-champions, exempelvis Gallio. Caps kan bära en match mot vilket motstånd som helst och kan slå alla 1v1. Dock är LoL en lagsport och det är 5v5 som räknas. Fnatic försökte flera gånger spela utility-mid men misslyckades fatalt alla gånger. Med Nemesis i laget kan man täppa igen denna luckan och carries saknas inte i laget. Broxah, Rekkles och Bwipoo, ja även Hyllisang har visat att de kan vara carryn med en utility spelare på mid kan Fnatic äntligen bli något annat än vad det tidigare var. Jag anser att framtiden är ljus. Det enda mörker jag ser är att Broxah och Hyllisangs kontrakt går ut i November. Hoppas att dom stannar.

Min gissning på placering: 2-3

G2 Esports

Top

Wunder

Jungle

Jankos

Mid

Caps

ADC

Perkz

Support

Mikyx

G2 har tillsammans med Fnatic varit dominerande i EU de senaste åren. Med Perkz på mid… vänta Perkz spelar inte på mid utan som ADC?! VÄNTA. CAPS OCH PERKZ SPELAR I SAMMA LAG? Ursäkta caps locken.

Det här laget är ett galet lag. De sitter på så mycket teknisk talang att det är galet. Om Jankos är den sämsta spelaren i ett lag vet man att det är ett fantastiskt lag man har att göra med. Jag tror inte att detta laget bara kommer vinna. Jag tror att detta laget har potential att förändra hur LoL spelas.

Antingen det eller så kommer det vara LoLs största besvikelse någonsin.

Den enda synpunkten jag har på laguppställningen är Mikyx. Om man nu satsar så här mycket på att göra en galen laguppställning, varför köper man då in en stabil Mikyx som är stabil på traditionella support-karaktärer? Jag hade hellre sett galningar som Hyllisang eller Noskeren på denna positionen. Men men. Med Caps och Perkz är det en besvikelse om de inte vinner.

Min gissning på placering: 1

Så här se min gissning ut på lagens placering under vårsäsongen. Kommentera gärna vad ni tror eller med kommentarer eller synpunkter på min text.

  1. G2

  2. Vitality

  3. Fnatic

  4. Misfits

  5. Splyce

  6. Schalke

  7. Origien

  8. SK Gaming

  9. Rouge

  10. eXcel

#dali #blogg #LoL #fz-ambassadörer

Ambassadör
League of Legends

Förra veckan spelades den sista rundan i seriespelet i LEC. Jag tänkte göra en summering av spelet hittills och vad vi kan förvänta oss i slutspelet.

Överraskningar:
Den för mig största överraskning är Origien. Det klassiska laget har varit borta från högsta ligan ett tag. Deras trupp var alla namnkunniga spelare men inga som jag förväntade mig skulle prestera på den nivån dom gjort. Dom var till och med så anonyma att jag råkade missa dom i min genomgång inför säsongen. Den som imponerade, eller rättare sagt, förvånade mest var Patrik (tidigare Sheriff) som jag ansåg var ligans sämsta Botlaner inför säsongen. Men med Mithy vid sin sida har han presterat på en mycket högre nivå än någonsin tidigare.

SK Gaming var ett lag som jag hade höga förväntningar på under säsongen men som jag inte trodde skulle ha erfarenheten att hålla upp sin spelstil. Visst ser man att de är oerfarna men efter att ha slagit Fnatic i båda mötena och besegrade FC Schalke 04 i slaget om den sista slutspelsmatchen så överraskade dom många. Selfmade har varit säsongens bästa och mest konsekventa junglare. Crownshot darrade i början av säsongen men kändes säkrare och bättre för var match som gick. Hur slutspelet än slutar kan laget vara nöjd med säsongen och jag tror de kommer vara att lita på till sommarsäsongen.

Besvikelser:
Som motpol till SK Gaming hittar vi Schalke och Misfits. Lag jag, som likt SK, hade höga förväntningar på som inte alls presterade på någon vidare nivå. Båda lagen startade säsongen strålande, speciellt Misfits som krossade allt sitt motstånd. Men sen började problem synas mer och mer. En likhet mellan lagen är att båda är skapade kring sin Botlane, Hans Sama och Upset. Inför säsongen var det mellan dessa fighten stod som bästa ADC, men den fighten blev aldrig av. Visst är det inte dessa spelare som är orsaken till lagens misslyckande men de borde ändå presterat bättre.

Bästa matchen:
Det finns bara en match man kan argumentera för. Matchen mellan G2 och Fnatic näst sista dagen av säsongen. Den har klassats som en av de bästa matcherna någonsin och det är nog inte många som säger emot.

Fnatic dominerade de första 20 minuterna och verkade gå mot en klar seger. Dock lyckades G2, tack vare Wunder, ta sig tillbaka in i matchen och 20 minuter senare verkade G2 vara klara vinnare. Slutet var så spännande det bara kan bli. Det var med minsta marginal som segraren korades.

https://watch.euw.lolesports.com/vod/101383793642162975/1/VsyyLGmN9So

Slutspelet:
Bara för att krångla till det har slutspelet är mycket komplicerat upplägg, enligt mitt tycke. De 6 första lagen gick vidare till slutspel. Lagen placerade 3 och 4 möter lag 5 och 6. Dom som kom 3, dvs Fnatic, fick välja motståndare av 5:an och 6:an.

Runda 1:
Lag 3 mot Lag 5
Lag 4 mot Lag 6
Vinnaren går vidare till runda 2.

Runda 2:
Match 1: Lag 1 mot Lag 2 ”Supermatch” – Vinnaren går vidare till final, förloraren går vidare till runda 3.
Match 2: Vinnarna i runda 1 möts. – Vinnare går vidare till runda 3.

Runda 3:
Vinnare Match 2 mot förlorare Match 1 i runda 2. Vinnaren går vidare till Final

Final
Vinnare Runda 2 match 1 mot vinnare runda 3.

Runda 1 spelas 29/3-30/3
Runda 2 spelas 5/4-6/4
Runda 3 spelas 13/4
Final spelas 14/4

Skribent

@dali
Dags för runda 3 och final snart såg jag? Är det några vettiga lag kvar? En som aldrig sett en match, kan det vara intressant att se något till helgen eller på måndag? Stream?

edit: MoBa är som sagt inte riktigt min grej men man kan ju ge det en chans om det är en toppmatch.

Ambassadör
League of Legends

@shadee: Roligt. Imorgon klockan 17 spelas "semifinalen" i LEC (Europa) mellan Fnatic och Origien. Det blir troligtvis en jämn serie med Fnatic som favoriter. Vinnaren möte G2 i finalen som spelas kl. 17 på söndag.

Man kan följa det på antingen youtube, LoL Esports, eller Twitch.

På LoL Esports får man lite mer statistik från matchen och man kan välja källa mellan Twitch och Youtube. Jag föredrar youtube för att man kan pausa och hoppa fram och tillbaka direkt i sändningen.

Den amerikanska finalen (LCS) går av stapeln imorgon kl. 22 och spelas mellan TSM och Team Liquid vilket kommer bli en riktigt bra serie.

Man kan se alla matcher i efterhand på Youtube.

Skrev en Skrev en guide för att kolla på en sändning nedan.

Helgens matcher är ett ypperligt läge för att kolla på LoL Esport. Och se om det är något som intresserar en.

Ställ gärna mer frågor om det är något du undrar över

Skribent

Tack!
Jo, har skummat igenom guiden. Ska läsa lite noggrannare inför matchen imorgon, hinner inte se något idag.

Moderator | Testpilot

Fnatic torskade något fasansfullt. Huvva!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: Ja det var hemskt. Kan inte förstå Youngbucks val att trolla i "semifinalen". Okej att testa ny taktik när man leder med några matcher men att göra det i match 1 och 2 för att senare vara helt ur fas...

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

@uberpwnage2.0: Ja det var hemskt. Kan inte förstå Youngbucks val att trolla i "semifinalen". Okej att testa ny taktik när man leder med några matcher men att göra det i match 1 och 2 för att senare vara helt ur fas...

Taric och Sona är en stark duo, och jag tvekar på att de inte testat den innan i scrims och liknande. De pratade om att Rekkles spammat massvis med Sona games i soloq.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: Yes helt korrekt. Är dock tveksam att spela det direkt i första matchen sen skippa det helt i andra. Känns som man inte litade riktigt på det då. Sen i andra matchen fanns exempelvis Xayah/Rakan tillgängligt, eller rättare sagt alla supports förutom Blitz var tillgängliga.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: Kanske skönt för Fnatic att åka ut i en hyfsat jämn och rättvis semi för att slippa vara med i finalen mot G2

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

@uberpwnage2.0: Kanske skönt för Fnatic att åka ut i en hyfsat jämn och rättvis semi för att slippa vara med i finalen mot G2

Hade Fnatic inte spelat som skit igår så tror jag nog de hade kunnat göra bättre ifrån sig än Origen. Tycker aldrig de spelade riktigt bra, snarare att de vann bara för att de andra sög.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar