Hitman-skaparna IO öppnar nytt – i Malmö

Robot
Hitman-skaparna IO öppnar nytt – i Malmö

Kan man skära spettekaka med pianotråd?

#hitman, #hitman-2, #io-interactive, #malmö


Medlem

Kul att det verkar gå bra för dom, de var väl påväg att gå under för några år sen?

Medlem

De måste väl ha fått in pengar från någon?

Hitman 2 verkar ha sålt ganska dåligt så jag har svårt att se att det skulle göra att de kan expandera.

Medlem
Skrivet av Margy:

De måste väl ha fått in pengar från någon?

Hitman 2 verkar ha sålt ganska dåligt så jag har svårt att se att det skulle göra att de kan expandera.

Jag har inte sett några försäljningssiffror men eftersom att de är självständiga så är det mindre folk som ska ha pengar. Så de klarar sig nog med en "dålig" försäljning.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Jag har inte sett några försäljningssiffror men eftersom att de är självständiga så är det mindre folk som ska ha pengar. Så de klarar sig nog med en "dålig" försäljning.

Hade ändå varit kul att veta. Tyckte jag läste på Sydsvenskan att det var 40 utvecklare och antagligen lite chefer och andra administrativa tjänster de skulle ha i Malmö. Om vi leker med tanken att det kostar ca 1000kr per person (Tänk alltså lön, skatt, försäkring, hyra, utrustning, städare, events, utbildning etc) så är det 1000X50 = 50 000kr i timmen, alltså ca 400 000kr om dagen om alla jobbar heltid

Medlem
Skrivet av baxtex:

Hade ändå varit kul att veta. Tyckte jag läste på Sydsvenskan att det var 40 utvecklare och antagligen lite chefer och andra administrativa tjänster de skulle ha i Malmö. Om vi leker med tanken att det kostar ca 1000kr per person (Tänk alltså lön, skatt, försäkring, hyra, utrustning, städare, events, utbildning etc) så är det 1000X50 = 50 000kr i timmen, alltså ca 400 000kr om dagen om alla jobbar heltid

Så du menar att studion skulle kosta IOI ca 11 miljoner kr att driva per månad? I Malmö?

Det är ungefär vad Massive Entertainment gjorde i vinst på ett år.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Så du menar att studion skulle kosta IOI ca 11 miljoner kr att driva per månad? I Malmö?

Det är ungefär vad Massive Entertainment gjorde i vinst på ett år.

40-tal anställda med en lön kring 30000-40000 lågt räknat i månaden kostar ju företaget kanske 50.000-60.000 i månader med skatter och avgifter. Så om vi räknar lågt med 50000 kr så kostar det 2 miljoner bara där. Sedan har vi lite chefer och arbetsledare som kostar kring 80.000-100.000, kan räkna lågt där med så blir det kanske runt miljonen. Sedan kommer ju hyra, licenser, avbetalningar på lån m.m. så lägger någon miljon där med.

Så 4 miljoner i månaden är nog inte helt fel, samt med "vinst" menar man ju det som blir över när allt annat är betalt. Så då kan det ju mycket väl ha kostat 10 miljoner att driva, så förstår inte din poäng om du nu inte blandat ihop begrepp.

Redaktör
Skrivet av kaealy:

40-tal anställda med en lön kring 30000-40000 lågt räknat i månaden kostar ju företaget kanske 50.000-60.000 i månader med skatter och avgifter. Så om vi räknar lågt med 50000 kr så kostar det 2 miljoner bara där. Sedan har vi lite chefer och arbetsledare som kostar kring 80.000-100.000, kan räkna lågt där med så blir det kanske runt miljonen. Sedan kommer ju hyra, licenser, avbetalningar på lån m.m. så lägger någon miljon där med.

Så 4 miljoner i månaden är nog inte helt fel, samt med "vinst" menar man ju det som blir över när allt annat är betalt. Så då kan det ju mycket väl ha kostat 10 miljoner att driva, så förstår inte din poäng om du nu inte blandat ihop begrepp.

Jag räknade lite snabbt på det där nån gång för en liten studio i Stockholm, med ca 20 anställda. Om jag minns rätt skulle de behöva sälja ett par hundratusen spel på Steam bara för lönekostnaden.


signatur
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Så du menar att studion skulle kosta IOI ca 11 miljoner kr att driva per månad? I Malmö?

Det är ungefär vad Massive Entertainment gjorde i vinst på ett år.

Skrivet av kaealy:

40-tal anställda med en lön kring 30000-40000 lågt räknat i månaden kostar ju företaget kanske 50.000-60.000 i månader med skatter och avgifter. Så om vi räknar lågt med 50000 kr så kostar det 2 miljoner bara där. Sedan har vi lite chefer och arbetsledare som kostar kring 80.000-100.000, kan räkna lågt där med så blir det kanske runt miljonen. Sedan kommer ju hyra, licenser, avbetalningar på lån m.m. så lägger någon miljon där med.

Så 4 miljoner i månaden är nog inte helt fel, samt med "vinst" menar man ju det som blir över när allt annat är betalt. Så då kan det ju mycket väl ha kostat 10 miljoner att driva, så förstår inte din poäng om du nu inte blandat ihop begrepp.

Japp, därför hade det varit kul och veta hur de faktiskt tjänar pengar. Jag räknade antagligen lite lågt. Jämför bara med mig själv, jobbar som mjukvarukonsult och kostar drygt 1500kr/h för företaget där jag jobbar.

Medlem

Jee föö heelviddeee.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag räknade lite snabbt på det där nån gång för en liten studio i Stockholm, med ca 20 anställda. Om jag minns rätt skulle de behöva sälja ett par hundratusen spel på Steam bara för lönekostnaden.

70 000 000kr i lönekostnader på 20 personer det är inte illa. (räknade på att spelet kostar 350kr (500 innan steams 30% avgift och tog självklart inte med marknadsföring osv men det nämnde du inget om)

Redaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

70 000 000kr i lönekostnader på 20 personer det är inte illa. (räknade på att spelet kostar 350kr (500 innan steams 30% avgift och tog självklart inte med marknadsföring osv men det nämnde du inget om)

Om man räknar att de snittar 30 000 kr/månad kostar lönerna (enligt denna kalkylator) företaget en halv miljon per anställd och år, totalt ca 10 miljoner kr/år. Tar de 100 kr för spelet måste de sälja 150 000 spel bara för att ta in lika mycket som lönerna kostar, 200 kr betyder 75 000 spel osv. Och då är ju pengarna för försäljningen långtifrån ren vinst, plus att beräkningen alltså bara handlar om löner - inte lokaler, material, licenser och allt annat. Kort sagt: det är fan inte gratis att göra spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om man räknar att de snittar 30 000 kr/månad kostar lönerna (enligt denna kalkylator) företaget en halv miljon per anställd och år, totalt ca 10 miljoner kr/år. Tar de 100 kr för spelet måste de sälja 150 000 spel bara för att ta in lika mycket som lönerna kostar, 200 kr betyder 75 000 spel osv. Och då är ju pengarna för försäljningen långtifrån ren vinst, plus att beräkningen alltså bara handlar om löner - inte lokaler, material, licenser och allt annat. Kort sagt: det är fan inte gratis att göra spel.

Trodde du menade att Summan av sålda spel*pris (200 000*350 om spelet kostar 500kr) skulle bli lagom för lönerna och att de skulle behöva sälja ytterligare för att täcka hyror och sånt (det jag menade med "marknadsföring osv".) Men då verkar det mer troligt även om jag har noll koll på vad en spel programmerare i stockholm kan tjäna.

Medlem
Skrivet av kaealy:

40-tal anställda med en lön kring 30000-40000 lågt räknat i månaden kostar ju företaget kanske 50.000-60.000 i månader med skatter och avgifter. Så om vi räknar lågt med 50000 kr så kostar det 2 miljoner bara där. Sedan har vi lite chefer och arbetsledare som kostar kring 80.000-100.000, kan räkna lågt där med så blir det kanske runt miljonen. Sedan kommer ju hyra, licenser, avbetalningar på lån m.m. så lägger någon miljon där med.

Så 4 miljoner i månaden är nog inte helt fel, samt med "vinst" menar man ju det som blir över när allt annat är betalt. Så då kan det ju mycket väl ha kostat 10 miljoner att driva, så förstår inte din poäng om du nu inte blandat ihop begrepp.

Va?

Jag framförde ingen poäng.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Någon som vet var kontoret ligger? Inte så många ställen nära kanalen som har träd.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Hittade. GA torg och träden är kyrkogården. då kan Massive och IO rekrytera kompetenser från varandra tills Massive flyttar till Bergsgatan.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Va?

Jag framförde ingen poäng.

Jasså? Då kan man ju undra varför du skrev överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jasså? Då kan man ju undra varför du skrev överhuvudtaget.

Det är ditt problem.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

@demagog: De hyr en våning i samma lokal som Game Habitats DevHub (http://www.gamehabitat.se/devhub), ett kontorshotell för spelutvecklare i Malmö med bland annat Avalanche och en massa mindre indieföretag.

Medlem

@Effktor: Tack! Hade hört om DevHub men visste inte att det var där de hade sina lokaler.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

1
Skriv svar