World of Warcraft 2 – vad vill du se i en eventuell WoW-uppföljare?

Skribent
World of Warcraft 2 – vad vill du se i en eventuell WoW-uppföljare?

Nej, World of Warcraft 2 har inte utannonserats. Det är förmodligen inte ens på tapeten. Men vi kan väl tillåtas att drömma en stund? Föreställ dig en snar framtid där WoW hamnar i maintenance mode och en uppföljare faktiskt släpps. Vad skulle krävas för att du skulle plocka upp spelet? Några särskilda features eller story-krav? Förändringar i raids och pvp, eller något helt annat? Dela med dig av dina drömmars WoW 2!

(Skamlöst inspirerat av massively.)


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Allt som Titan skulle blivit förmodligen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Inget skulle få mig att gå tillbaka, MMORPG:s storhetstid är över. Livet har gått vidare.

Medlem

Vet inte.. Skulle förmodligen spela, spelar fortfarande WoW då och då

Medlem

Ett singleplayer-RPG /grinig SP-gubbe som fortfarande är bitter över MMORPG-vågen som kom där för en jäkla massa år sedan.

Skribent

WoW 2 skulle automatiska locka mig eftersom jag älskar själva världen. Men eftersom jag är så ruskigt trött på WoW skulle själva spelmekaniken behöva vara fundamentalt annorlunda för att jag skulle bli intresserad på riktigt. Kanske någon form av open world-mmo (med eller utan inslag av survival)?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Jag tycker Vashj'ir är den helt klart bästa zonen som gjorts i spelet så gärna mer fokus på undervattenstema och naga-lore i ett WoW 2. Jag vet att majoriteten hatade Vashj'ir men jag är inte en av dom


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag tycker Vashj'ir är den helt klart bästa zonen som gjorts i spelet så gärna mer fokus på undervattenstema och naga-lore i ett WoW 2. Jag vet att majoriteten hatade Vashj'ir men jag är inte en av dom

Då lär du väl längta till nästa stora patch(8.2) i WoW, då Nazjatar(huvudstaden för Nagas) och Queen Azshara kommer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Några önskemål (men kanske önskar mig för mycket XD!!!):

- Grafiklyft
- Utspelar sig under en annan tidsram (20 år senare? 100 år senare?)
- Tjuv-features (pickpocketing, lockpicking etc.)
- Assassin-features (terminate NPCs)
- Leka The Elder Theft Redemption med spelets vakter (exempel: du blir efterlyst och jagad av tre städer efter en stor massaker)
- Förstörbara byggnader
- Ett PvP-läge med castle captures och miljöförstörelse/byggnadsförstörelse
- Atmosfärisk day and night cycle
- Amazing wheater-effekter (soligt och ljust, molnigt och grått, regnigt och blött, mörkt och stormigt, översvämning, snöstorm osv.)
- I början har man en fackla eller annat typ av ljus equipped ute i mörkret och i non-lit editions av grottor och dungeons, lvl 10 eller 20 eller vettefan låser man upp en universiell ljus-spell som man behöver aktivera då och då
- Använda djur som crafting-material, kompisar, fiender, mat, mat-ingredienser
- Avancerad item-fysik (t.ex. plocka upp en item från ett bord och sedan slänga iväg den)
- Hämta item drops-funktioner från gamla dagars Runescape (t.ex. att lägga ett item på marken. efter en stund kan vem som helst plocka upp den, är den häftig måste folk skynda sig fort som fan innan någon annan tar den). Runescape kanske har sånt igen (osäker), men det är ett spel som förändrats och så under åren.

Osäker på vad jag ska säga om klasser, levlande (en topic som dyker upp om RPGs t.ex. är ju om man ska ha level-scaling eller inte) och combat.

Medlem

Skulle inte ta i en uppföljare med tång om jag så fick betalt.

Skulle snarare önska att dom kunde återuppta den fantastiska spelserien som mördades av Wow, dvs Warcraft. Ett Warcraft 4 skulle jag köpa skiten ur.

Leka med kompisar kan man göra ute i solen, när jag spelar vill jag ha upplevelser, storys & äventyr. Inte matas med ännu mer socialt drama...

Skribent

@Monsterfrukost:

Skön lista! Jag håller med om det mesta.

Att WoW 2 skulle kunna utspela sig under en annan tidsram, exempelvis 100 år senare, hade varit intressant. De är ju redan nu ute och flyger runt i rymden i princip. Varför inte löpa linan ut med ett science fiction-lir? Eller modern krigsföring? Det hade ju inte känts så mycket som WoW, men hade kunnat vara en kul spin-off!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

@Fezk: Jag hoppas det finns lite undervattenstema med då så inte den från djupet uppstigna zonen jag hört om är slutet

50/50 under/över vattenytan funkar


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

World of Starcraft

Medlem

Kanske inte svarar på tråden egentligen, men innan vi ser ett WoW2 så skulle jag gärna se något singelplayer lir som utspelar sig i warcraft världen... (Tänk witcher 3 fast warcraft)

Bara så man får andas lite från MMORPG ett tag.
Älskar verkligen warcraft, läser böcker och serier osv men har lite svårt att hitta tiden för MMO's såhär på äldre dagar (30+)

jkw
Medlem

01. Gör en reboot på hela spelet med alla expansioner.
02. Konvertera World of Warcraft till Unreal Engine 4, fokusera på Vulkan.
03. Klart.

Moderator | Testpilot

Jag skulle vilja ha mer sidoaktiviteter. Tycker tyvärr MMOs snabbt blir tråkiga när det bara handlar om att få bättre gear questa igenom ett område och gå upp i nivå. Det känns så linjärt och tråkigt även om världen ofta är öppen.

Sandlåde MMOs som Ultima Online, Albion Online etc har tonvis med extra grejer man kan göra. T ex om du bar vill vara en merchant som säljer grejer så kan du det. Blir lite svårt om man vill berätta en handling men skulle gärna se att man lägger in fiske, att man kan ha en egen affär och diverse andra yrken än att bara slåss och då lägga ned lite tid på dem så de har sin egna questline.

På så sätt så skulle jag kunna gå i väg och vara med i en fisketävling med kanske samma typ av mysiga story som när jag bara slår ihjäl fiender. Heck, gör ett fiskequest som sammanfogas med att du måste fiska/fånga och döda ett större havsdjur t ex en haj som terroriserar en strand eller något.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

@uberpwnage2.0:

Tycker de var inne lite på det spåret i framförallt Legion med tradeskills. Samtidigt var det väl bara en quest-kedja per tradeskill och inte mycket mer än så? Hade gärna sett en vidareutveckling av det snitt du beskriver, särskilt med egna butiker och dylikt. Jag har väldigt fina minnen av öppenheten från Ultima Online och skulle gärna se om det går att föra in mer design från den typen av spel i mmorpg av theme park-modell.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

så jäfla trött på fantasy dock.
world of star craft kanske?

Skägg.
10 Chambers

Jag highjackar den här tråden för en liten tävling för Shadowlands-betanycklar - vi vill ha ditt svar innan 23:59, den 29 september.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av UggleMannen:

så jäfla trött på fantasy dock.
world of star craft kanske?

Precis vad jag tänkte. För att jag ska börja spela igen så behöver World of Warcraft 2 heta World of Starcraft

Medlem

Att det skulle vara World of Diablo

Medlem

Förstår inte varför jag skulle spela WOW igen när det finns så mycket andra spel att spela som det inte finns tid till.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

More dinosaurs!

Medlem

Skulle gärna se att Grafiken får sig ett lyft men att samma designinriktning på något sätt behålls. För mig är inte UE4 motorn och fotorealistisk grafik något som passar WoW. Vidare hade jag också gärna sett att mer fokus lades på RPG-delen där vi får mer spelarval, större frihet i hur vi speccar/bygger våra karaktärer samt bättre lootprogression. Utöver det får de gärna behålla mycket av WoW 1 i ett eventuellt WoW 2 då Blizzard i stort lyckats spika vad ett themepark mmo är imo

Medlem

Började spela WoW igen förra veckan, inte rört det sedan en stint då Cataclysm kom. Rätt mycket förändrat och förbättrat, men i grund o botten är det ju same old. Har ändå förvånansvärt roligt o kommer nog plocka upp Shadowlands. Perfekt chilla/glida runt-spel nu när hösten nalkas!

Undrar om ett WoW 2 skulle bli vettigt. Det skulle behöva bli ännu djupare och större för att kunna slå. WoW idag är så olikt det som kom vid release, med förbättringar så som Group Finder o annat lull-lull. Viss targeting genom objekt o klumpig mekanik/AI skulle såklart kunna förbättras vid eventuell uppföljare.

Medlem

Ny spelmotor. Utspelas efter ett x antal år efter de nuvarande enbart azeroth som spelplats.

Medlem

Activision Blizzard har i mitt tycke tappat helt kompetensen för att kunna göra en värdig uppföljare till WoW (det är bara att kolla på alla seniora utvecklare som flytt de senaste åren).

Men om man skall blicka till vad som skulle kunna göra ett WoW2 framgångsrikt så tror jag man får blicka långt ifrån vad som görs idag på Retail. World building (inte Story building som WoW är drivet av idag), man skulle nog behöva blicka framåt 50-100 år i tiden som många andra skrivit redan eller blicka tillbaka flera tusen år, långt innan The First War. Jag saknar WoW där man inte var någon speciell karaktär i världen istället för dagens "You are the One, Neo" karaktär som man spelar.

Det mesta jag skulle vilja se i ett nytt WoW är en värld man bryr sig om, som är dynamisk och utvecklas med mycket MMO-inslag, som jag för övrigt tycker helt saknas i Retail. Ett lovande projekt i denna stil är ju Ashes of Creation som jag starkt ser fram emot att spela när betan släpps.

Combat är nog en av sakerna jag generellt sett är nöjd med i Retail. Som system så tycker jag det är både kul och en av få saker som jag tycker faktiskt görs bra (bortsett från balans-problem och alla nya "borrowed power" system som dom envisas med att introducera varje ny expansion.

Till sist och förmodligaste det viktigaste är end-game. WoW har misslyckats gång på gång med att införa ett end-game system som inte bara handlar om PvP/M+/Raiding. Här skulle jag vilja se att dessa aktiviteter endast står för 40-60% av end-game content och att man faktiskt skapar en värld som man vill spendera tid i. Detta har man varit otrolig dålig med, i princip från början. I alla år som jag spelat detta spel så slutar det med att jag raid-loggar nån månad efter nytt content om jag inte inte un-subbar tills nästa content patch.

Som jag nämnde från början så har Blizzards filosofi ändrats väsentligt det senaste decenniet, så pass att med varenda nytt system dom introducerar så kan jag känna smaken av påtvingad tråkig skit man måste göra för att "vara ikapp".

Nu blev det kanske lite off-topic, men den enda WoW dödaren blir nog Activision Blizzard själva även om jag älskar världen dom en gång i tiden skapat.

Medlem

Vi vill inte se ett WoW 2 överhuvudtaget, vi vill ha en ny IP!

Medlem

Jag skulle vilja se cameos från andra franchises typ från Overwatch och Starcraft som antingen bossar eller quest npcs

12
Skriv svar