Bioware har försökt få till Knights of the Old Republic 3 "flera gånger"

Robot
Bioware har försökt få till Knights of the Old Republic 3 "flera gånger"
Medlem

Obsidian med Microsofts plånbok!

Medlem

Kanske bäst för både fans och Bioware att de inte gör ett KotR nu med tanke på hur ”bra” det gått för EAs satsning hittills.

Medlem

Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.

Medlem

Hur svårt kan det vara att göra ett bra Star Wars-spel??!! Det är som att göra potatismos (enligt RLM)... :
- Du tar potatis
- Du mosar den!!!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Någon annan borde ta över.

Medlem

Visst är det komiskt men vad EA egentligen menar är att det inte går att tjäna pengar på SP spel på samma sätt som man kan få om man gör ett MP fokuserat spel. Och dagens MP spel kostar mer än vad de gjorde när Quake och Unreal Tournament var stora och då får man inte ens med en AI (iaf inte en som kommer i närheten av den som finns i UT 2004.

Så summa sumarum, SP spel kräver helt enkelt mer av utvecklaren, eller snarare utgivaren.

Medlem

Det enda som skulle intressera mig i ett annars stendött Universum som Star Wars. Filmerna är skit. Spelen bara för att suga pengar från puckon som köper det pga namnet "Star Wars". Se Battlefront 1 och 2 t ex.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.

Finns det någon källa på det där påståendet? Jag har läst det på så många ställen att alla tar det för självklart, men var kommer det här ifrån?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Förstår inte varför folk tar förgivet att det är Bioware själva som sagt att de vill göra kotor och Ea vägrat. Kan lika bra vara Ea som försökt få till det med Disney men Disney har vägrat. Eller ni vill kanske påstå att Disney har hanterat star wars ipn på ett bra sätt hittills?

Medlem

Det är några år sedan KOTOR släpptes, vore det inte en enkel kassako att få till en remake på spelen?
Samma handling och samma upplägg fast i en ny grafik-motor(frostbite). Känns som en smidig kompromiss, det finns redan en grund att stå på som de vet att spelarna tycker om, samtidigt som de kan hoppa över väldigt många barnsjukdomar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Finns det någon källa på det där påståendet? Jag har läst det på så många ställen att alla tar det för självklart, men var kommer det här ifrån?

Kommer urspungligen från uttalanden de gjorde när de stängde ned Visceral Games.

http://lmgtfy.com/?q=ea+players+don%27t+want+single+player

Men. Ja det är lite överdrivet att säga att de inte vill utveckla SP, utan mer att de inte vill finansiera linjära SP spel.

Medlem

Spelar fortfarande igenom KOTOR och KOTOR 2 då och då. Men ska det komma något liknande idag hade jag velat se något i stil med vad Cyberpunk verkar bli fast i starwarsuniversumets undre värld. Helt utan kraftanvändare.

Medlem

@Jaasii: Jag med. Måste vara på tvåsiffrigt på antal genomspelningar nu.
De spel som tydligast gett mig en minnes värd upplevelse. Definitivt bland toppen än.
Jag har aldrig förstått mig på Bioware logiken.
Har man ett bästsäljande IP, med mängder av fans som hajpar det mer än det t.om förtjänar. De hade kunnat leverera vad som helst, och ändå sålt väldigt bra. Och de har ju inga förbehåll med sån logik. Kan något säljas, säljs det, oavsett skick eller kvalitet. Star Wars Battlefront spelen var fruktansvärda... Ren skit som dog ut på rekordtid.

Kotor III säljer sig själv, precis som RDR 2 eller andra storspel.
Men nej, de var ute efter att tjäna pengar. Att hitta något att mjölka på. Ett Kotor III hade endast sålt ett ex per kund. Alla vill ha sig sitt "GTA Online"... sin kassa-ko som blir deras nisch for years to come. I ett SW:TOR kan de ur sitt eget tvärskeva perspektiv leverera än mer storycontent (om än i en betydligt tråkigare, meningslösare och barnsligare variant) SW:TOR kan vara värt för KOTOR - fanboyen att lira genom. Speciellt Imperial Agent. Men även fler utgör en okej upplevelse, med vissa roliga dialoger.

Att inte Kotor 2 fått en uppföljare är imo största besvikelsen inom spelvärlden, och jag vet ej hur många ggr jag påpekat detta på FZ genom åren. xD

Medlem

Jag tror inte bioware har bra nog talang för att det inte skulle bli en enorm besvikelse. EA skulle inte stötta något ambitiöst heller, de gillar att hålla sig till välkända spelkoncept.

Medlem
Skrivet av zumo:

@Jaasii: Jag med. Måste vara på tvåsiffrigt på antal genomspelningar nu.
De spel som tydligast gett mig en minnes värd upplevelse. Definitivt bland toppen än.
Jag har aldrig förstått mig på Bioware logiken.
Har man ett bästsäljande IP, med mängder av fans som hajpar det mer än det t.om förtjänar. De hade kunnat leverera vad som helst, och ändå sålt väldigt bra. Och de har ju inga förbehåll med sån logik. Kan något säljas, säljs det, oavsett skick eller kvalitet. Star Wars Battlefront spelen var fruktansvärda... Ren skit som dog ut på rekordtid.

Kotor III säljer sig själv, precis som RDR 2 eller andra storspel.
Men nej, de var ute efter att tjäna pengar. Att hitta något att mjölka på. Ett Kotor III hade endast sålt ett ex per kund. Alla vill ha sig sitt "GTA Online"... sin kassa-ko som blir deras nisch for years to come. I ett SW:TOR kan de ur sitt eget tvärskeva perspektiv leverera än mer storycontent (om än i en betydligt tråkigare, meningslösare och barnsligare variant) SW:TOR kan vara värt för KOTOR - fanboyen att lira genom. Speciellt Imperial Agent. Men även fler utgör en okej upplevelse, med vissa roliga dialoger.

Att inte Kotor 2 fått en uppföljare är imo största besvikelsen inom spelvärlden, och jag vet ej hur många ggr jag påpekat detta på FZ genom åren. xD

Håller med fullständigt, bra skrivet. Hade faktiskt utan problem langat fram stora plånboken för ett KOTOR 3 . Hade faktisk varit "okej" om det var i samma motor utan att lägga pengar på moderniseringar. Undrar faktiskt vad LucasArts/Disney/EA hållit på med under åren?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Hur svårt kan det vara att göra ett bra Star Wars-spel??!! Det är som att göra potatismos (enligt RLM)... :
- Du tar potatis
- Du mosar den!!!

https://youtu.be/0248pUAteWk

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.

De har inte tid att plocka allt guld på marken, de måste skynda sig till toppen av isberget för plocka diamanten, oavsett risk o kostnad.

Medlem

Kan man inte göra en liveeeeeeeservice av det så är det inte värt det, aktieägarna styr ju skutan hos de flesta publishers idag.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.

EA vet detta väldigt väl, de är varken okunniga eller dumma. De bryr sig inte. De vill inte ha spel som vinner "best of", det skiter de heligt i. De vill ha spel som drar in så mycket pengar som möjligt, för så lite som möjligt, under så lång period som möjligt, och då finns det inte plats för singleplayerrollspel, även om de vinner alla "best of".

Gen
Medlem

@Kyraal: Så sant som det var sagt.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Det går ju inte utveckla storydrivna singleplayerspel idag enligt EA. Konstigt att alla "Best of"-spel på senare år i stort sett alla varit SP. Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man för att nämna några.

"Best of" när det kommer till att sälja konsoler, men inte sett till intäkter. Eller?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Freakon:

"Best of" när det kommer till att sälja konsoler, men inte sett till intäkter. Eller?

Best of E3, GOTY och alla andra utmärkelser vi klistrar på spel för att uttrycka vår kärlek till hantverket.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Best of E3, GOTY och alla andra utmärkelser vi klistrar på spel för att uttrycka vår kärlek till hantverket.

Jag förstår. Det är ju dock ingen garanti för att ett spel säljer bra/drar in bra med pengar, vilket då inte spelar så stor roll för företag som vill tjäna pengar. Tänker jag


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror det är helt omöjligt att KOTOR 3 blir av efter Disney dödade EU, SWTOR är det närmsta vi kommer att få.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

EA vet detta väldigt väl, de är varken okunniga eller dumma. De bryr sig inte. De vill inte ha spel som vinner "best of", det skiter de heligt i. De vill ha spel som drar in så mycket pengar som möjligt, för så lite som möjligt, under så lång period som möjligt, och då finns det inte plats för singleplayerrollspel, även om de vinner alla "best of".

Instämmer. SP-spel är mycket svårare att motivera micro-transaktioner för samt att de flesta spelar klart dom och sen går vidare till något annat vilket innebär att EA bara fått säg 20-40 timmar på sig att sälja skit till varje enskild spelare. MP är mycket enklare att motivera micro's i. Spelare tenderar att spela flera hundra timmar, ofta hela livscykeln tills dess att nästa version släpps (kontinuerlig stream av pengar). Tävlingsmomentet innebär att spelare triggas till att ligga på topp (köper boosts och sånt) eller att bara vilja visa upp sina prylar för andra spelare (kosmetiska grejer). $$$


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

1
Skriv svar