DXR i Battlefield V, varför/därför så krävande?

Medlem
DXR i Battlefield V, varför/därför så krävande?

För knappt ett år sedan presenterades D3D12-strålspårning (ray tracing) som något nytt och tänkbart revolutionerande.

Jag har knåpat ihop ett verktyg för att visualisera hur och vad spel låter grafikkortet arbeta med.

Körning i Battlefield V (rastrering uppe, DXR nere):

Körning med endast DXR:

Uppe till vänster i spelfönstret visas hur lång tid GPUn arbetar med de olika strålspårningsstegen.
Se tiderna som riktvärden, verktyget har troligen en indirekt negativ påverkan.
Inom "bottom level"-tiden sker uppdatering av separata 3D-modeller (karaktär, sten, ...).
Inom "top level"-tiden uppdateras/skapas hela scenkompositionen, se det som en sammansättning av ett eller flera "bottom level"-objekt (karaktären placeras på stenen).

För mer info, se https://devblogs.nvidia.com/introduction-nvidia-rtx-directx-r...

Fönstret till höger visar de "top level"-datainstanser som kan ligga till grund för reflektionsberäkningar i spelet. Det är alltså trianglar som används för enbart strålspårning.

Om tonvikten i mätvärdena stämmer, är uppdatering av geometrin dyrare än strålspårningen i sig. Kan vara så att DXR-geometrin är baserad på/densamma som geometrin i rastreringsstegen (får undersöka). Det vore en kostnadseffektiv lösning i dagsläget då endast de med nyare grafikkort kan spela med DXR påslaget.

Frågor att diskutera:
- Varför denna omfattande och triangeltäta scenkomposition?
- Skulle likvärdiga reflektioner kunna strålspårberäknas med betydligt färre trianglar i scenkompositionen?

Detta är mitt första inlägg. Om tråden ligger i fel forumdel ber jag om ursäkt.

Medlem

Nördigt värre!

Har skummat igenom lite och är inte riktigt med på noterna för att ge dig ett vettigt svar.
Tror en fråga som denna platsar lite bättre på Sweclockers eller någon annan site där folk är lite mer HC. Men kan absolut ha fel.

Men uppskattar ditt engagemang i att gräva djupare i tekniken. Jag gillar den, även om den knappt går att demonstrera. Hoppas att den kan implementeras i fler spel med mycket mindre effekt av slukad prestanda.

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Nördigt värre!

Har skummat igenom lite och är inte riktigt med på noterna för att ge dig ett vettigt svar.
Tror en fråga som denna platsar lite bättre på Sweclockers eller någon annan site där folk är lite mer HC. Men kan absolut ha fel.

Men uppskattar ditt engagemang i att gräva djupare i tekniken. Jag gillar den, även om den knappt går att demonstrera. Hoppas att den kan implementeras i fler spel med mycket mindre effekt av slukad prestanda.

Tack för ditt svar! Har själv läst FZ i många år och antog att forumet huserade en del nördar

Jag postar på Sweclockers också.

Inaktiv

Jag såg en video där en lyckas spela med DXR på högt efter att ha utforskat vad som påverkar bilduppdateringen mest när DXR är på. Det var inte som man kan tro just DXR Level eller vad det heter utan att man skulle dra ner texturerna ett snäpp eller två så blev flytet så mycket bättre.

Edit: Hittade klippet från Digital Foundry. https://www.youtube.com/watch?v=E2pMxJV4xr4

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av swecoder:

Tack för ditt svar! Har själv läst FZ i många år och antog att forumet huserade en del nördar

Jag postar på Sweclockers också.

Jorå, det finns nördar här också. Ska dessutom se om jag kan få någon från Dice att kika på detta.


signatur
Inaktiv

Woot! Hittade nu ett väldigt nytt klipp på hur man genom fippel i nån cfg kan aktivera ray tracing på icke RTX-kort och få rätt bra framerate på ett 1070 utan att dra ner inställningarna allt för mycket i BF5 https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Medlem

Tack Grollo, hade missat den länken. Intressant info där.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jorå, det finns nördar här också. Ska dessutom se om jag kan få någon från Dice att kika på detta.

Härligt att höra, nördar växer tyvärr inte på träd längre...

Skrivet av anon_119148:

Woot! Hittade nu ett väldigt nytt klipp på hur man genom fippel i nån cfg kan aktivera ray tracing på icke RTX-kort och få rätt bra framerate på ett 1070 utan att dra ner inställningarna allt för mycket i BF5 https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Mycket bra fippelinfo, tack! Hur tror du detta hade fungerat med ett 1060?

Inaktiv
Skrivet av swecoder:

Mycket bra fippelinfo, tack! Hur tror du detta hade fungerat med ett 1060?

Vågar ej gissa men tror att många oavsett hårdvara i burken kan finna sig besvikna av att klicka på länken

Skägg.
10 Chambers

Fick svar från Dice, de hänvisade bara till denna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fick svar från Dice, de hänvisade bara till denna.

https://www.youtube.com/watch?v=-wy45bQe_XA

Tack för visat intresse! Har full förståelse för att de inte vill säga något specifikt.

Medlem

Sa ju att SweC var ett bättre alternativ! Såg att du hade fått frontpage där. Imponerande!

1
Skriv svar