Nintendo Switch spel som går att spela med Gamecube handkontroll

Medlem
Nintendo Switch spel som går att spela med Gamecube handkontroll

Har du flera Gamecube handkontroller liggande men inga extra handkontroller till din Nintendo Switch?

Då kanske du ska köpa en Gamecube handkontroll adapter till din Nintendo Switch?

Frågan är bara om det är värt att få tag på en adapter istället för en ny handkontroll till din Switch?

Därför tänker jag börja lista spel som fungerar med Gamecube handkontroller här.
Hjälp gärna till med fler förslag på spel.

* Mario Kart 8 Deluxe
* Mario + Rabbids Kingdom Battle
* Overcooked
* Pokémon Shield Version
* Pokémon Sword Version
* Sonic Mania
* Stardew Valley
* Super Smash Bros Ultimate


signatur

ゼルダの城

Medlem

Mario + Rabbids Kingdom Battle och Stardew Valley använder sig även av LZ knappen som inte finns på Gamecube handkontrollen men av vad jag har hört så fungerar det ändå att spela dessa spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Vilken Adapter använder du för detta?

Medlem
Skrivet av piddau:

Vilken Adapter använder du för detta?

Jag har inte köpt någon adapter än men eftersom man måste betala väldigt mycket för Nintendo's egna adapter om man väl får tag på någon så funderar jag över att köpa en tredjeparts adapter.

Är dock inte helt hundra på vilken jag ska köpa än.


signatur

ゼルダの城

Hedersmedlem

Jag har spelat Overcooked (På Switch) med Gamecube-kontroller, det funkade fint

@piddau Den här (Webhallen-länk) funkar bra, ser dock att den inte finns i lager just nu men det verkar vara på gång.

Medlem
Skrivet av Gurt:

Jag har spelat Overcooked (På Switch) med Gamecube-kontroller, det funkade fint

@piddau Den här (Webhallen-länk) funkar bra, ser dock att den inte finns i lager just nu men det verkar vara på gång.

Jag har lagt till Overcooked som spel på listan

Tack för tipset på Gamecube adapter!


signatur

ゼルダの城

Inaktiv

@Gurt och @piddau: Finns dock som FYNDVARA ett exemplar om man är snabb

edit: ändrade taggen till @gurt och @piddau istället för @zeldascastle

Medlem

Jag fick min Gamecube Controller Adapter från Japanspel idag.
Jag har bara hunnit att testa den med Sonic Mania än och det fungerar riktigt bra.

Jag vet dock inte vilka det är som har gjort den som jag har.
Det står inget på den som jag kan se. Fick den heller inte i kartong.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Spelade Mario + Rabbids Kingdom Battle idag mot min sambo.
Det var riktigt roligt, det märktes att jag hade spelat det mycket mindre än min sambo men det var kul ändå.
Det tråkiga med att spela på en data skärm i typ 24 tum på ett avstånd är ju att man inte kan se vad det står ordentligt men jag testade mig fram och lärde mig vad olika vapen gjorde på ett ungefär.


signatur

ゼルダの城

Hedersmedlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Spelade Mario + Rabbids Kingdom Battle idag mot min sambo.
Det var riktigt roligt, det märktes att jag hade spelat det mycket mindre än min sambo men det var kul ändå.
Det tråkiga med att spela på en data skärm i typ 24 tum på ett avstånd är ju att man inte kan se vad det står ordentligt men jag testade mig fram och lärde mig vad olika vapen gjorde på ett ungefär.

Hur fungerade det med kontrollerna?

Medlem
Skrivet av Gurt:

Hur fungerade det med kontrollerna?

Som sagt så fungerar det riktigt fint, märkte inte av något problem eller så på varken Sonic Mania eller Mario + Rabbids Kingdom Battle.
Den enda knappen som Gamecube handkontrollen saknar är ju home knappen och ZL men när jag vill tillbaka till huvudmenyn så trycker jag på home knappen på den högra Joy-Con handkontrollen som jag låter sitta kvar på konsolen (man skulle lika gärna kunna ta loss den och ha den på bordet bredvid sig om man vill)
ZL är ingen knapp som man egentligen behöver i Mario + Rabbids Kingdom Battle. Det den gör är att man går till vänster i vapen menyn medan ZR gör att man går till höger men Z knappen fungerar då som ZR och fortsätter man att gå åt höger så kommer man automatiskt till den vänstra sidan av vapen menyn.

Problemet med att spela med Gamecube handkontroll är när det kommer till spel där man måste ha ZL, minus (select) eller att man måste kunna trycka på styrspakarna.
Annars är det ett jätte bra alternativ att spela med dessa handkontroller.

Därför tror jag att denna tråden skulle kunna komma till bra användning om man vill veta vilka spel som man kan spela med en Gamecube handkontroll och man inte har råd just nu att köpa en eller flera nya handkontroller till sin Nintendo Switch. Eller om man helt enkelt bara gillar Gamecube handkontrollen som det verkar som att många Super Smash Bros fans gör.


signatur

ゼルダの城

Medlem

https://cdon.se/spel/switch-gamecube-controller-adapter-44942...

Köpte den här och fick hem den i förrgår.

Sist var Nintendos egna GameCube Controller Adapter slutsåld överallt jag kollade så vi köpte en tredjeparts Controller Adapter från Tradera, men den slutade att fungera efter några månader.
Därför blev jag glad nu när CDON hade original GameCube Controller Adaptern igen och den fungerar jättebra.

Testade Mario Kart 8 Deluxe och GameCube handkontrollern passade perfekt för det spelet.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag lät min dotter få spela Pokémon Sword med GameCube handkontroll igår och det funkade också jättebra.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar