Speldemos - era favoriter

Medlem
Speldemos - era favoriter

Nu när RE2 hade en lite speciell "One-shot demo" så började jag tänka på den gamla goda tiden (#pensionärsvarning) då demon faktiskt fick en MASSA kärlek, och man fick unika och exklusiva upplevelser. Har så många minnen med mina kompisar om PCG-demoskivorna, som var guld värda. Har ni några sådana favoriter?

Jag kommer ihåg Half Life: Uplink. Den demon satt jag och mina kompisar och körde i timmar utan att klara. Vi måste ha varit enormt dåliga, för när jag youtubade det för ett tag sedan så såg jag att den är typ 15 minuter Cliffhangern där man fick se den enorma besten chockade mig varje jäkla gång. Försökte döda den hur många gånger som helst i tron att demon kanske inte skulle ta slut.

Carnivores 2 minns jag att mina vänner körde enormt mycket. För er som inte vet vad det är så är det ett spel där man jagar dinosaurier. Demon tillät en endast att jaga två olika bestar, MEN man kunde på random stöta på nästan alla dinosaurer från fullversionen och på så sätt jaga dom. Kommer ihåg hur vi vrålade när vi lyckades hitta, och döda, en velociraptor. Det var något speciellt, och roligt att det gick att göra så mycket i ett demo.

Sen minns jag Warcraft 3 och Starcrafts demoversioner. Det var 2-3 timmars exklusiva uppdrag och stories som inte fanns i fullversionen. Det är något jag saknar väldigt idag.

Propra demon sålde ju spel förr, så det är tråkigt att det lågprioriteras så väldigt nuförtiden måste jag säga.


signatur

Videomupp

Medlem

Brukade älska demoskivor med flera olika demon som man fick via diverse tidningar. Det var via en sådan skiva jag fick se trailern för Metal gear solid till PS1. Det var då det coolaste jag har sett i hela mitt liv.

Annars kommer jag ihåg att jag spelade ett demo av ett spel, också till PS1, där man var en spindel. Vet inte varför, men jag fastnade för det. Spelade aldrig fullversionen dock.

Tycker generellt att det är alldeles för lite demos på spel idag, riktigt trist. Jag tror att det gör att man missar en massa spel som man hade uppskattat, hade man bara fått prova så hade man kanske köpt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot

Jag har något väldigt gammalt demo från PC Gamer där man kunde spela både Jazz Jackrabbit och Sonic 3 (inte på samma skiva dock). Kom Sonic 3 ens till PC? Ska se om jag hittar den men så vitt jag vet kom en PC-release 2011.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Första GTA! Tävlade med en kompis att få flest poäng under de få minuter man kunde spela.

Medlem

Till Playstation 1 nötte jag en massa Demo skivor, "Future Cop - L.A.P.D" demot ligger nära hjärtat Metal gear Solid lirades en hel del tills jag till slut köpte hela spelet. Har kvar min gamla PS1 med alla demo skivor man samlade på sig från "Playstation Magazine", ligger i en låda i förrådet och samlar damm tyvärr, bra sugen på att dra fram den igen

Till PC är det nog Battlefield 1942 och Wake Island Demot, Codename Eagle, SiN, Red Faction osv. Vilka tider, då fick man snällt vänta på att patcharna släpptes med på PC gamers diskar, ladda ner på ett skrikande ADSL modem var inget alternativ på den tiden

Gnällkuk

Ett minne som etsat sig fast är Rise of the Triad. Minns att demot nästan var längre än en del fullspel idag, haha


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Half-Life - Uplink:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Speldemos på skivor är nostalgi för mig. Har kvar min stora samling PS1-demoskivor samt min stora samling PC-skivor med demos på, har tyvärr endast ett fåtal PC Gamer-skivor (men många från PC för Alla t.ex.). PC för Alla erbjöd våldsamma demos en lång tid fram tills dem endast blev barnvänliga, vet inte hur deras no disc era ser ut (någon som kikat?). De flesta av mina PC Gamer-tidningar är från tiden de slutade med skivor.

Har blivit så på senare år att jag köper fullversioner av spel oftare än jag skaffar mig demo downloads, men det är något som kanske blivit passé för många (att spela demoversioner). YouTube tog över som ett ställe att provsmaka spel på. Vill jag veta om ett spel verkar kul eller tråkigt kollar jag upp det på tuben och ser andra människor spela det. Jag skyller det även på låga priser (fysiskt och digitalt) att jag rör demo downloads less often, det dyker upp flera reor per år.

Vet ni någon hemsida där man kan kolla upp en PS1-demo-guide för europeiska demoskivor? Dvs att locate vilka skivor som har vad. Ifall jag skulle göra en comeback till skivorna.

Medlem
Medlem

Haha, det är alldeles för många. Men de jag kommer på först är Loaded och Resident Evil 2 till Ps1 och Redline, Die By The Sword, SiN, Commander Keen, Jazz Jackrabbit, Interstate 76 och Shogo: Mobile Armor Division till PC.

På den tiden tröttnade man inte ens på att köra samma demo om och om igen. Men idag kan jag tröttna på hela spel som det kommer nytt innehåll hela tiden ju längre man kommer i spelet. Folk säger oftast att det är åldern, men jag blir inte lika peppad av spel idag på samma sätt för det finns nästan aldrig någon wow-faktor längre som när man var liten och spelen utvecklades med tiden, idag står det rätt stilla. Saknar demo-tiden.

Har även kvar alla Ps1 och PC Gamer demo-skivor i en flyttkartong, är närmare 100 skivor. Jag är lite småsugen på att plocka upp och gå igenom dem alla och se om det är något spel jag glömt.

Geeks Gaming

@Fr0gg0.: Oj ja, Keen var med på många demoskivor!

Elite 2 var ett av demona man verkligen suktade efter någon gång i början (?) av 90-talet.
Sen framåt -95(?) kom ju det ultimata demot, Rise of the robots! Vilken uppvisning i grafik!

Medlem

Kan inte komma på någon speciell demo, förutom redan nämnda HL Uplink. Men PC Gamers demoskivor var kanon.

Medlem

Quake shareware från 1996.
Klingon honor guard… 98 eller 99 var det.
Turok 1 också från 97!
Hade också något spel från tidningen High score... tror det var detta https://www.youtube.com/watch?v=E32jjCvK9Nk&list=PLL5v_248lLo... haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Sapiens:

You look like you need a monkey!

Spelade också NOLF-demot en jäkla massa, även Warcraft 2-demot som min farsa hade med sig på nån diskett nån gång som jag minns det. Minns tiden när man satt och peppade varje månad för att man skulle få hem sin CD-gamer med sin PC Gamer-tidning och testa massa demos, på den tiden hade jag varken pengar eller uppkoppling nog att införskaffa många spel så väldigt många spel körde man bara demoversionen av och satt och drömde om fullversionerna som man inte fick tag på, det var lite mysigt på nåt vis ändå.

Medlem

Shadow Warrior(1997) spelade jag väldigt mycket. På den tiden demos var långa. Sen spelade man fullversionen hos en kompis då blev man genast frälst i den pga. fler vapen och man kunde flyga mm.

Spelade även mycket strategispel så som Red Alert, C&C, WC2

Backloggens befriare

Age of Empires-demot var ju riktigt magiskt. Likaså StarCraft-demot.


signatur

Ad hoc addendum

Tråddemonen
Testpilot

Tekken 3 demot som man fick med Playstation tidningen spelades sjukt mycket i vårt hem.

1
Skriv svar