Testpilot
Subnautica (PC)

Direkt kan jag varmt rekommendera detta spel , dock med en liten brasklapp om du är räddhågsen av dig. Det kan verkligen få fart på blodcirkulationen *host host*

Så vad är detta egentligen?

Det är ett öppen värld överlevnads spel med ett mysterium att lösa.
Man kraschar på en obebodd planet som i princip är ett stort hav. Och därifrån måste du först överleva och sedan utforska planeten ta dig djupare ner i havet och samla ledtrådar för att komma vidare.

Det som är fascinerande är flera saker.
Världen är helt öppen , du kan simma kilometervis åt alla håll direkt om du vill , fast det är kanske inte så bra då de djupa haven döljer både stora och mystiska livsformer som inte alla är direkt vänligt sinnade.

Den andra saken är att man hela tiden upptäcker nya saker. Då du känner dig bekväm i början så upptäcker du snart nya saker som får dig att komma vidare och tänja på gränserna i upptäckandet och saker som förenklar ditt liv.

Du börjar ganska enkelt med att dyka och samla mat , efter ett tag kan du bygga dig en vettig dykdräkt. Det förenklar livet. Sen kan du bygga en Seaglide som gör att du kan simma mycket snabbare och på det viset expanderar spelandet och samlandet av material för att kunna bygga dessa prylar.

[Edit - lägger till lite om storyn så ni också inte missar]
Sen utforskar man och får fler ledtrådar samt radiomeddelanden hur man skall ta sig från planeten. Det finns en story där som du upptäcker efter hand.

Grejen är att Subnautica håller dig inte i handen med waypoints som syns på en karta. De tips man får hamnar i loggen så du får pussla ihop själv vad som händer. De viktigaste tipsen hamnar dock under en egen subkategori i loggen , den heter nåt i typ med hints & codes.

Du måste undersöka vrak och livsformer runt omkring dig för att få ledtrådar , material och ritningar till de saker du skall bygga. Vissa vrak och även grottor nere i djupet är rena labyrinterna och kräver planering och rätt verktyg för att kunna utforskas ordentligt.
Oftast får man ett generellt väderstreck och hur djupt man skall för nästa ledtråd. Vissa saker hittar man också då man utforskar själv och ser intressanta prylar. Kom ihåg att ha markeringsbojar med dig så du kan markera intressanta saker för senare.

Det är också grymt stämningsfullt med ljud från de liv som finns i havet och kan skrämma skiten ur dig då du blir anfallen i mörkret av nåt okänt. Så ha extra underkläder redo då du ger dig ner i nya djupa okända areor.

De saker som har irriterat mig under mitt spelande är vissa småbuggar som har med byggandet att göra samt hanterandet av ditt lager med prylar.
Den största nackdelen är dock att spelet bör optimeras , det har stora problem med popins av världen vilket kunnat lösas om de satsat några månader på optimering.

Ett mindre irritationsmoment är att du inte har möjligheten till nån typ av karta , skulle hjälpa en hel del att ha iallafall en grov översiktskarta , de markeringsbojar man kan sätta ut är ju hjälpsamma men man saknar en vettig översikt över de areor som finns.

En annan sak som de borde implementerat är nån typ av autospar-funktion , det är superlätt att glömma bort att spara och förlora timmar om man råkar ut för en krasch eller liknande oväntat.

Men det är inte så farligt , det roliga väger upp ordentligt.
Jag ger det högt betyg , 5an försvinner p.g.a. de tekniska problemen som finns.

Subnautica
4
Mycket bra
+
Stora vackra undervattensareor att utforska
+
Fantastiskt ljud och stämningsfull musik
+
Nya utmaningar hela tiden
+
Bygga din bas är beroendeframkallande
-
Grafik popins/icke optimerad grafik
-
Små irriterande buggar här och där
-
Du tappar lätt röda tråden i utforskningen/storyn
-
Ingen översiktskarta
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Aldrig i hela mitt jäkla liv att jag skulle spela det här spelet. Avskyr djupt vatten som pesten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Aldrig i hela mitt jäkla liv att jag skulle spela det här spelet. Avskyr djupt vatten som pesten.

Tänk dig:
Du åker ner i det mörka okända , väggarna krymper inåt. Djupet ökar. Sikten är 0 . Du nästan känner knaket i metallen.
Du hör ljudet av motorn på din ubåt.
- Plötsligt!! *SPLAAAABOOOM!!* - bruna fartränder i brallorna , panik!!

Det var en liten ofarlig fisk som dog då du körde in i den

Moderator | Testpilot

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag skulle velat haft en karta/pdi man kunnat fylla i själv, genom att scanna och föra anteckningar.

Frilansare

Tycker att klaustrofobin är mycket mindre påtaglig här än i andra undervattensspel. Har nog något med den ljusa paletten att göra.

Medlem

Drog ner Subnautica via Epic Store i julas i princip enbart p.g.a att grabben ville testa. Såg inte ut som riktigt min grej med crafting/survival. Det skavde lite i början när jag inte riktigt förstod vad vi skulle göra men plötsligt var jag totalt fast i det.

Tror knappt aldrig jag spelat ett spel där känslan av utforskning och äventyr varit så stark. Är inte riktigt klar med spelet än men gissar på att jag i princip är i slutet nu.

Oerhört mycket bättre än jag förväntade mig, definitivt en stark fyra från min sida

Medlem

Passar på att tacka för en bra recension.
I en annan tråd där spelet diskuterades så nämnde jag bla att spelet inte kändes som ett spel för mig men blev "övertalad" att testa spela vidare.
Fick spelet gratis på epicstore.
Efter även läst din recension så bestämde jag mig att att börja spela mer seriöst och måste säga att det är riktigt kul.
Så tack för recensionen + dom andra som kommit med bra kommentarer ang spelet, jag hade noll koll hur bra det var


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Passar på att tacka för en bra recension.
I en annan tråd där spelet diskuterades så nämnde jag bla att spelet inte kändes som ett spel för mig men blev "övertalad" att testa spela vidare.
Fick spelet gratis på epicstore.
Efter även läst din recension så bestämde jag mig att att börja spela mer seriöst och måste säga att det är riktigt kul.
Så tack för recensionen + dom andra som kommit med bra kommentarer ang spelet, jag hade noll koll hur bra det var

Åh tack , det är ju lite därför denna forum och forumdel finns , att folk ska läsa om spel , få en ny infallsvinkel och kanske bli sugen.
Kul att du gillar det.
PS: lade till lite i recensionen om just storyn som jag nämnde i den andra tråden. Kändes som att just det fattades i recensionen såhär efteråt.

Medlem

Just avsaknaden av karta är ju en av de saker som bidrar till utforskandet och äventyrskänslan av att vara "på djupt vatten" så att säga tycker jag. Man simmar runt i cirklar i en grotta eller försöker hitta ut från ett vrak innan luften tar slut och får anstränga sig hela tiden för att se om man känner igen vart man är.

Med en typ standard RPG karta hade man aldrig kunnat få samma känsla av att vara vilse på en främmande värld, och det tror jag kunnat bidra negativt till spelupplevelsen.

Annars en kanonbra recension där jag håller med om allt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Aldrig i hela mitt jäkla liv att jag skulle spela det här spelet. Avskyr djupt vatten som pesten.

tänkte samma och känner samma. men det var rätt skojsit.

Fick det graits på Epic Store, så det ska testas någon gång i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar