Metro Exodus, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Frågor

Tråddemonen
Testpilot
Metro Exodus, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Frågor

Då var det dags igen att återbesöka Rysslands svar på den apokalyptiska spelgenren, efter 6års väntan på denna titel så kommer Artyom återigen kämpas mot andra överlevare och hemskheter som har växt fram i den ryska apokalypsen. Sätter spoilertagg på samtliga innehåll för att inte spoila er som vill uppleva Exodus själva.

Lite film ska vi ha innan det är dags för läsning!

Story

Metro Exodus utspelar sig 2 år efter det senaste spelet Metro Last Light med slutet ”Redemption” (Spelen har olika sluta baserat på vad spelaren väljer). Året är 2036 och spelaren får anta samma roll som de tidigare två spelen, en 28årig man vid namn Artyom. Artyom får reda på att det finns hopp om ett liv utanför tunnelbanesystemet i Moskva (där de två tidigare spelen har utspelat sig), han bestämmer sig för att ta sig österut med sin fru Anna och får hjälp utav några andra soldater som tillhör enheten Spartan Rangers. Spelet utspelar sig över 1 års tid där Artyom och andra överlevare kommer att ta sig österut med hjälp utav ett lokomotiv vid namn Aurora.
All aboard the choo-choo!

Det skall även finnas olika val som påverkar storyn under spelets gång dessutom, men det är ingenting som förvånar oss som har spelat de tidigare spelen.

Spelvärlden

Metro Exodus kommer att utspela sig på flera olika platser där tåget kör igenom. Under det året som spelet utspelar sig i så kommer även årtiderna att ändras, Artyom kommer att få uppleva vår, sommar, höst och vinter.

Många platser inom Metro spelserien kommer även att ha giftig luft i apokalypsen, många tunnlar har radioaktiv gift som är luftburen och detta gör att spelaren måste anpassa sig till spelets miljöer. För dessa platser så måste spelaren använda sig utav gasmask och det är viktigt att veta att dessa masker inte håller hur länge som helst, Artyom måste crafta eller finna filter till dessa masker som inte har förbrukats. Så stanna inte allt för länge på platser där ventilationen är trasig.

Dag och natt kommer att ha en stor betydelse i spelet, spelare kan själva bestämma sig för att vandra runt eller utföra uppdrag under olika tider på dygnet. Nattetid kan vara den ultimata tiden på dygnet om man skall infiltrera en bas men vill helst hålla sig gömd i skuggorna, tänk på att det finns fördelar och nackdelar med tiderna. Natt må vara den perfekta smygarmiljön men den för även med sig faror som rovdjuren, som helst jagar byten under nattetid.

Fiender (Mutantsafari!)

Metro universumet är fullmatad med fiender som får spelare att antingen hoppa till eller skjuta hej vilt. De tidigare spelen har introducerat en hel del olika fiender och väsen som spelare har fått uppleva, tänkte att jag skulle köra en lista på dem!

Anomaly (Phenomenon)
Spöken som rör sig runt i Metros tunnelbanesystem. De kommer i form utav orber och är farliga både för människor och mutanter. De flyter runt och ger farliga elektriska stötar mot de som kommer i kontakt med dem. Artyom lär sig i slutet på första spelet att orberna ej går till attack om man står helt stilla i deras närvaro.

Bear (En hårlös Teddy)
Den muterade björnen introducerades i det andra spelet och är lika farlig som den ser ut. Tänk er en björn som har tappat hår och legat för länge i solen. Han är både arg och farlig eftersom att ingen erbjuder honom/henne solkräm.

Biomass (Mutant) (Heffaklump’n)
Biomass är biologiska klumpen som visar sig i det första spelet, Biomass har lagt sig över kärnkraftsreaktor och växer sig stor genom att suga i sig energin från reaktorn. Biomass attackerar fiender genom att svinga sina tentakler och sprutar ut amöbasporer som försvar.

The Dark Ones (”Aliens”)]
The Dark Ones är sapiens varelser som har härstammat från människor under den radioaktiva strålningen, de har levt i det radioaktiva och lyckats anpassa sig till miljön. The Dark Ones har varit en stor betydelse för storyn och många människor har fruktat dem tills Artyom bekanta sig med dem och fått kommunicera med dem. De är mystiska i sin existens och visar Artyom visioner genom en kraft som de kan använda sig utav och använder de visioner som kommunikation.

Demon (Demoner som inte härstammar från helvetet)
Demons är stora mutanter som har mänsklig kropp med armar och ben, men de har även vingar som gör dem till flygande rovdjur. Namnet har varelserna fått efter sitt utseende som är likt demoner, men de har inga övernaturliga krafter. De attackerar genom att flyga ner och bita, lyfta upp sina byten och kasta från en hög höjd.

Ghosts (Phenomenon) (Buuuuu!)
Ghosts är spöken som Artyom och andra överlevare har fått bekanta sig med i Metros tunnlar, precis som de låter så är de spöken från tidigare liv. Spökena visar sig i skuggor och är ett övernaturligt fenomen som gör sig sedda vid ett par tillfällen.

Giant Amoeba (Amöbor som du helst inte vill ha i ditt vattenglas)
Giant Amoeba är precis som namnet beskriver dem, stora amöbor som växer fram genom porer. De är fientliga mot spelaren och andra överlevare och attackerar genom att glida sig fram och explodera i närheten.

Humanimals (Människa + djur, svårare än så är det inte)
Humanimals är precis vad namnet antyder, en mänsklig varelse som har tagit nästa steg i evolutionen. De har vassa klor och tänder, de har fötter anpassade efter fyrbenta rovdjur och när de får syn på andra människor så jagar de dem och attackerar för föda. Trots evolutionssteget så har de zombieliknande utseende och är bleka samt att vissa kroppsdelar som näsan har ruttnat bort.

Liana (Något inte äns Djungel George skulle vilja svinga i)
Liana är organismer som är hälften djur och hälften växt. Namnet Liana har varelsen fått efter sitt utseende som är likt en lian men består utav köttliknande konsistens som blöder när den blir skjuten. Liana är argessiva och svingar sin kropp när den attackerar.

Librarian (Bibliotekarien som du inte vill lämna tillbaka försenade böcker till)
Librarian är trots namnet inte en bibliotekarie, de är massiva varelser som har en kropp och en hållning likt en gorilla. De är stora och tåliga, och de är väldigt aggressiva. Kommer man i kontakt med en utav dem så attackerar dem genom att slå med sina stora och starka armar.

Lurker (We’re gonna need a bigger mousetrap!)
Lurker är en varelse som härstammar ifrån skadedjur och har utseende efter råttor och möss. Trots deras utseende så är inte ost vad dem är ute efter, de är väldigt fientliga och attackerar människor genom att jaga och bita. Ett bett från denna varelse så kommer du behöva mer en vaccin mot rabies.

Mutant Crow (Magister rocka flyger?)
Precis som namnet beskriver så är det en varelse som har beteende efter fåglar och fladdermöss. Utseendet liknar en rocka med ljust skin, men de flyger runt och lever sina egna liv i den radioaktiva världen.

Nosalis (Mullvadarna som inte nöjer sig med mask)
Nosalis är mutanter som härstammar från varelser och är en av de mest vanliga fiender genom spelserien. De är hanterbara själva eller i små mängder men kan bli riktigt farliga i större mängder. De skyddar sina revir som finns i stort sett överallt i tunnelbanesystemen och varelserna befinner sig sällan på ytan. De är rovdjur i grund och botten som gör att de jagar, biter och river allt som de vill döda eller skada.

Nosalis Rhino (Mullvad och noshörning?)
Nosalis Rhino är ledare för vanliga Nosalis, en d.v.s. Alfa hane eller en dominant hona. De har lite annorlunda utseende i jämförelse med vanliga Nosalis och är både större och mer anpassade för strid. Kommer man i närheten utav en sådan så kommer de attackera genom att springa emot de som den vill skada och försöka stånga.

Radioactive Luminescent Mushroom (En nattlampa som barn ej ska ha)
Radioactive Luminescent Mushroom är en svamp som har muterats utefter radioaktiviteten och som har gett svampen egenskapen att lysa. Denna svamp är giftig eftersom att den livnärar sig på radioaktivitet och sprider radioaktiva sporer som är farligt att vistas i. Dessa svampar finner man i mörka områden.

Shrimp (Räkan du inte vill ha på en räkmacka)
Shrimps är muterade varelser som är besläktade med räkor, de lever i förorenat vatten och har växt sig stora tack vare mutationen från den koncentrerade radioaktiviteten i vatten. Shrimps kommer i olika former och har olika typer utav attacker så som att attackera med klor eller spotta syra som fräter sina motståndare. Shrimps kan vistas både i tunnlar och även på ytan.

Spiderbug (Spindlar är väl insekter?)
Spiderbug är en muterad insekt som har olika utseenden, men de delar samma typer utav attacker. Eftersom att det är en spindelinsekt så spinner denna varelse nät och attackerar sina byten med hugg och slag.

Tsar Fish (Fisken som har religion)
Tsar Fish är en ny varelse som introduceras i Exodus, enligt varelsens wiki så skall den dyrkas utav en kult.

Watcher (Hund, fladdermus, eller mitt emellan?)
Watcher är en varelse som är ett rovdjur i grund och botten, watchers är anpassade för att vara smidiga och är snabba på att jaga sina byten. Om en watcher lyckas att nå fram till ett byte så springer den snabbt fram och biter. Dessa rovdjur kan höras när de ylar, och de har en kropp likt ett fyrbent djur men ett ansikte likt en fladdermus (i Exodus designen).

Wolf (Finns det björnar så finns det vargar)
Wolfs är vargar som har muterats utav radioaktiviteten och tappat lite päls, wolfs är sig lik vanliga vargar och attackerar i varggrupper samt biter och river som en varg ska göra.

Vapen och modifikationer

Inom Metro Exodus så kommer vapen att kunna anpassas utefter vad spelaren själv vill ha. Under spelet så kan det hittas delar som ger möjligheten för spelaren att när som helst ta av sig sin ryggsäck och modifiera vapnet med olika delar. Ett exempel är att en revolver kan anpassas med kikarsikte, ljuddämpare och andra alternativ, beroende på vad för typ utav vapen som spelaren kan behöva till vissa uppdrag eller situationer. Alla dessa modifikationer kommer att påverka vapnet med hur den presterar, men ett vapen kommer också att få nackdelar som fördelar vid anpassning. Ett gevär som anpassas att skjuta på långt håll kommer såklart vara väldigt klumpig när den skall användas på nära håll, så se till att du har arsenal som kan vara tillämpat för alla olika situationer du kan tänkas hamna i.

Crafting

Crafting kommer såklart vara en del utav spelet, när spelaren utforskar världen så kommer det finnas olika typer utav resurser som kan användas för bygge. Det går att bygga granater, pilar, skydd och annat smått och gott som kan hjälpa spelaren på traven.

En sammanfattning om spelet i ett enkelt klipp för er att se.

Tråden byggs på!

Ambassadör
Xbox

Vill bara vara först i en @Zimpan -tråd!

Jag ska dra igenom redux-versionerna av de gamla spelen först innan det blir Exodus!


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Det gör du rätt i, trots att spelen är lite buggiga så är de bra spel. Miljöerna och universumet är verkligen något speciellt för att vara apokalyptisk.

Tråddemonen
Testpilot

Vid midnatt så släpps spelet, för de som har tänkt att spela och eventuellt vill diskutera serien så finns denna tråd för det.

För de som inte har spelat de tidigare spelen eller som har glömt bort vad som hände i dem så finns denna video.

Medlem

Satt och väntade på recensionerna innan jag köpte, och när inte Anthem ville starta för mig pga strul med Origin, köpte jag Metro.

Blev väldigt glad att jag köpte spelet. Mycket imponerande spel. Ännu gladare nu när jag såg digital foundries analys av RTX. Har inte riktigt fattat eller brytt mig, men global illumination är ju vägen framåt i grafiken. Sen kan man tycka att det ena är snyggare än det andra, men nu förstod jag hur det fungerade. (trög skalle jag).

Efter att läst lite om dålig gunplay så var jag lite orolig för känslan. Men iaf på PC med Atmos på så kändes det väldigt tillfreds. Nä, helt klart ett köp jag inte ångrar.

1
Skriv svar