RTX ON! Så snyggt blir Metro: Exodus med strålspårning

Robot
RTX ON! Så snyggt blir Metro: Exodus med strålspårning

Metro blir det andra storspelet som använder Nvidias nya ljussättningsteknik.

#metro-exodus


Medlem

Det är klart att man ser en skillnad men för mig personligen är den så försumbar att det inte gör det värt att köpa ett RTX kort.

Medlem

Jag måste vara blind, jag ser ingen skillnad. o.O


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Detta sålde mig verkligen inte på att punda ut ett antal tusen för att få ett vettigt kort som stödjer ray tracing.

Medlem

Tycker att Raytracing ser något bättre ut men absolut ingenting som känns som ett krav för mig. Nu har jag ett 2080 Ti, men jag skaffade det för andra anledningar än just RT, så det är bara som en bonus för min del. Jag hade absolut inte skaffat ett RTX kort ifall det enbart var för Raytracing.

Medlem

I 50% av fallen ser det bättre ut, i 50% av fallen ser det bara annorlunda ut.

Medlem

Tja, vet inte riktigt.... Känns som RTX passar bättre för reflektioner som i BF5. Där kunde man i alla fall se en förbättring i de flesta fall.

Tycker mest det ser annorlunda ut när det här används för ljussättning, men inte nödvändigtvis bättre.

Medlem

Visst ser det bättre ut med RTX, men det är inte värt priset.

Medlem

Dagens motsvarighet till PhysX, menlös gimmick som kräver mer i prestanda än vad det tillför i upplevelsen.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Jag måste vara blind, jag ser ingen skillnad. o.O

Du måste vara blind. Med det sagt så tycker jag inte det är värt det dom nya korten kostar.

eld
Medlem
Skrivet av Cirdane:

Tja, vet inte riktigt.... Känns som RTX passar bättre för reflektioner som i BF5. Där kunde man i alla fall se en förbättring i de flesta fall.

Tycker mest det ser annorlunda ut när det här används för ljussättning, men inte nödvändigtvis bättre.

"Problemet" är att utvecklarna gör spelet så snyggt som de kan utan nån slags raytracing, samt att vi som spelare är allt för vana vid fusket som används. vi reagerar inte på att ljuset fungerar fel.

I rätt tillfällen så har rasterizern bara SSAO att förlita sig på, och den räcker bara en bit. Då är RTX det enda som finns.

Det finns ingen lösning som kan skugga ner områdena uppe vid hyllorna som inte bör få mycket ljus alls, utan RTX får den lika mycket ljus som alla andra områden i vagnen.

Eller för att demonstrera varför riktig AO är något vi vill ha jämfört med SSAO:

Men nej, jag tycker rtx-korten är för dyra just nu.

Medlem
Skrivet av eld:

Det finns ingen lösning som kan skugga ner områdena uppe vid hyllorna som inte bör få mycket ljus alls, utan RTX får den lika mycket ljus som alla andra områden i vagnen.

Lightmaps =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lightmaps =D

Precis! Bara baka lightmaps, funkar förvisso inte för saker som rör sig om vi inte har väldigt fancy light maps, men jag gissar på att det mesta är statiskt ändå.

Medlem

Tycker inte RTX blir snyggare, enda jag ser är att det är ljusare med RTX på. Men det är väl bara skruva upp brightness/gamma om man vill ha ljusare bild det behöver man väl inte rtx för eller...?

Medlem

Bah humbug säger gammal 80-talist.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Avstängd

Mycket gnäll om priset, när det är själva tekniken som är det intressanta.
Har man inte råd tillhör man inte målgruppen, precis som med exempelvis supersportbilar.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Mycket gnäll om priset, när det är själva tekniken som är det intressanta.
Har man inte råd tillhör man inte målgruppen, precis som med exempelvis supersportbilar.

Nu e de dock så att Nvidia själva sagt att de sålt mindre än väntat.. så priset är definitivt för högt

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Mycket gnäll om priset, när det är själva tekniken som är det intressanta.
Har man inte råd tillhör man inte målgruppen, precis som med exempelvis supersportbilar.

Uppenbart är ju inte tekniken så värst intressant eftersom många inte verkar det minsta imponerad av vad som visas hittills.

Medlem

För utvecklare är det definitivt rätt väg att gå även om tekniken är ny.
Som nämns ovan spenderas en enorm tid på att "fuska" till sig en realistiskt ljusbild med reflektions volymer och små pointlights / spotlights. Dessutom kan man inte bara använda dynamiska ljus då prestandan blir lidande. Istället är det en salig blandning av olika typer av ljus. Normalt blandar man de tre sorterna nedan.

Dynamisk: kan flyttas, kan ändra färg och styrka samt kastar skuggor i realtid. Oftast används iaf en dynamisk ljuskälla, tex solen.

Stationär: kan inte flyttas men kan ändra färg, styrka och kan kasta skuggor i realtid.

Static: kan inte flyttas,ändra färg eller styrka och måste bakas in i omgivande texturer.

Medlem

Lite mer detaljer tycker med RTX men absolut inte värt summan rtx kostar. Och du måste köpa 2080 eller 2080 ti för få spelet flyta bra allt under det är inget jag rekomenderar.

Väntar tills nya generationen kommer av dom korten. Just nu är den för ung i mitt tycke.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lightmaps =D

Jo absolut, men det är ju inte dynamiskt eller ens praktiskt i dagens detaljerade miljöer

Lightmaps är ju offline raytracing, sen kan man ha lightprobes för att få nån slags global illumination från den, men man vill ju att allt ska fungera automatiskt

eld
Medlem

Här är en jättebra video som går in mer i detalj vad rtx faktiskt gör i metro, och vart det har mer eller mindre effekt:

Medlem

Ser ut att funka bättre i små miljöer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Ser ut att funka bättre i små miljöer.

Alla miljöer blir bättre.
Övergångar och korrekt skuggning gör nog att upplevelsen i det stora hela blir mycket bättre.
Speciellt om det håller sig till 84fps average som det gör enligt Sweclockers benchmark.

Avstängd
Skrivet av joejjeman:

Nu e de dock så att Nvidia själva sagt att de sålt mindre än väntat.. så priset är definitivt för högt

Den inte så stora prestandaskillnaden mot förra serien är definitivt en stor bidragande faktor där.

Avstängd
Skrivet av kaealy:

Uppenbart är ju inte tekniken så värst intressant eftersom många inte verkar det minsta imponerad av vad som visas hittills.

Tycker man inte raytracing är intressant har man ingen koll alls.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Den inte så stora prestandaskillnaden mot förra serien är definitivt en stor bidragande faktor där.

Beror ju helt på vilken titel det handlar om också.
Turing har ju visat sig lämna Pascal i dammet i vissa titlar. Med prestandaökningar på upp till 50-60%.

1
Skriv svar